'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:57

Quellian schreef:
Electra63 schreef:
Als jouw vriend goed functioneert, waarom zou hij dan niet door zijn proeftijd komen?

Zit denk ik tussen mijn oren :+

Mii_Jessica, misschien moet ik dat ook maar eens gaan doen.
Hoewel ik dat wel een keer heb gedaan hoor. Diegene had 50% ziektewet, 50% WW + inkomsten voor 20 uur per week.
De WW werd gewoon door betaald en zij zei: 'geen slapende honden wakker maken', maar ik vind slapende honden heel niet interessant joh, wakker zijn ze leuker.
Sja... die moest een smak geld terug betalen, jankend aan de deur: 'van een kale kip kun je niet plukken'. Mwah... Belastingdienst of UWV kunnen dat wel hoor :D

Tja ik heb t laatst ook gedaan :+ Die had een uitkering. Plus heel veel werkhuisjes, 2 paarden. En allemaal subsidies enz. Die had het ruimer als mij en mn vriend terwijl wij ons terwijl wij beide werken! Tja daar hoeven mijn belasting centen idd niet heen!
En idd honden die wakker zijn zijn veel interessanter :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:58

Quellian schreef:
Electra63 schreef:
Als jouw vriend goed functioneert, waarom zou hij dan niet door zijn proeftijd komen?

Zit denk ik tussen mijn oren :+

Mii_Jessica, misschien moet ik dat ook maar eens gaan doen.
Hoewel ik dat wel een keer heb gedaan hoor. Diegene had 50% ziektewet, 50% WW + inkomsten voor 20 uur per week.
De WW werd gewoon door betaald en zij zei: 'geen slapende honden wakker maken', maar ik vind slapende honden heel niet interessant joh, wakker zijn ze leuker.
Sja... die moest een smak geld terug betalen, jankend aan de deur: 'van een kale kip kun je niet plukken'. Mwah... Belastingdienst of UWV kunnen dat wel hoor :D

Dat zit zeker tussen je oren, je moet wel positief denken. :D Je vriend heeft veel ervaring, lijkt mij, en een werkgever zit echt niet te wachten op iedere keer weer een sollicitatieprocedure enz.

Verraden zal ik iemand nooit, al heb ik soms wel de neiging :D

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:03

Electra63 schreef:
Dat zit zeker tussen je oren, je moet wel positief denken. :D Je vriend heeft veel ervaring, lijkt mij, en een werkgever zit echt niet te wachten op iedere keer weer een sollicitatieprocedure enz.

Waarom niet verraden?
Als er dan ergens op bezuinigd moet worden dan liever op deze mensen :+
En ons belasting geld gaat er naar toe...

050206051012

Re: 'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:04

Ik weet niet of het verraden is... is dat het?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:05

Mii_Jessica schreef:
Electra63 schreef:

Waarom niet verraden?

Omdat ik niet hou van klikken en verraden e.d.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:07

Electra63 schreef:
Omdat ik niet hou van klikken en verraden e.d.

Hmm snap ik enigzins.
Maar ik hou ook niet van misbruik maken van andermans belasing geld...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:08

Quellian schreef:
HLPhoto, hoe lang ben je werkloos? Je zit nu in de WW?

Op papier pas een paar dagen, maar was al even thuis. Zit niet in de WW, werk freelance. Kan er een boterham van eten maar is geen vetpot.

Electra63 schreef:
Ka je niet via een detacheringsbureau werken? Ik ken best wel wat ICT-ers die werken voor een detacherings/bemiddelingsbureau en dan voor (langere) tijd worden ingehuurd en soms worden overgenomen.

Valt me nog tegen hoe makkelijk je op die manier aan een (echt) goede baan kan komen. Ik ben ook wel redelijk kieskeurig m.b.t. banen in mijn richting.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:17

HLPhoto schreef:
Ik ben ook wel redelijk kieskeurig m.b.t. banen in mijn richting.

Snap ik, maar dit is niet meer echt een economie waarin je eisen kunt stellen en de werkgever zich aan jou aanpast.

Toen ik op zoek was naar mijn eerste vaste baan was het nog een tijd dat je op de heenweg naar je sollicitatiegesprek gebak kon halen, want de keuze lag haast áltijd bij de sollicitant. Maar dat is niet meer. Ik vraag me ook af of dat ooit nog komt.

Wel fijn dat je ZZP nog wat werk kunt vergaren, zal allicht meer opbrengen dan de WW.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:21

Quellian schreef:
HLPhoto schreef:
Snap ik, maar dit is niet meer echt een economie waarin je eisen kunt stellen en de werkgever zich aan jou aanpast.

In dit werk is het best wel belangrijk dat je je C.V. met wat visie opbouwt. Even "zomaar een baantje" is slecht voor m'n toekomst. Het wordt dé baan of lekker doorhobbyen zoals ik nu doe.

Momenteel verdient het nauwelijks meer dan de WW, aan de andere kant: als er één van de twee offertes die ik momenteel uit heb staan getekend wordt zit ik voorlopig wel weer gebakken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:23

Mii_Jessica schreef:
Electra63 schreef:

Waarom niet verraden?

Iemand verraden vind ik erg laag,ik zal dat ook nooit doen.
Oplichters vallen op een gegeven moment zelf wel door de mand.

Mja iedereen heb een eigen keuze of ze iemand erbij willen lappen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:24

HLPhoto schreef:
Quellian schreef:
HLPhoto, hoe lang ben je werkloos? Je zit nu in de WW?

Op papier pas een paar dagen, maar was al even thuis. Zit niet in de WW, werk freelance. Kan er een boterham van eten maar is geen vetpot.

Electra63 schreef:
Ka je niet via een detacheringsbureau werken? Ik ken best wel wat ICT-ers die werken voor een detacherings/bemiddelingsbureau en dan voor (langere) tijd worden ingehuurd en soms worden overgenomen.

Valt me nog tegen hoe makkelijk je op die manier aan een (echt) goede baan kan komen. Ik ben ook wel redelijk kieskeurig m.b.t. banen in mijn richting.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wij huren regelmatig tijdelijk ICT/HR/SA-personeel in via dit soort bureaus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:28

Dat "even zomaar een baantje" staat voor de meeste werkgevers voor een persoon die alles wil en kan en zich voor volle 100% in wil zetten om te werken, ik vind dit persoonlijk een verkeerde instelling. Via omwegen kun je je doel ook bereiken. Cv met grote hiaten wbt werkervaring omdat je van de tien jaar vier jaar geen werk hebt gehad is vele malen negatiever, wel eens bij stil gestaan.

HLPhoto schreef:
Snap ik, maar dit is niet meer echt een economie waarin je eisen kunt stellen en de werkgever zich aan jou aanpast.[/quote]
In dit werk is het best wel belangrijk dat je je C.V. met wat visie opbouwt. Even "zomaar een baantje" is slecht voor m'n toekomst. Het wordt dé baan of lekker doorhobbyen zoals ik nu doe.

Momenteel verdient het nauwelijks meer dan de WW, aan de andere kant: als er één van de twee offertes die ik momenteel uit heb staan getekend wordt zit ik voorlopig wel weer gebakken.[/quote]

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:53

gohya schreef:
Iemand verraden vind ik erg laag,ik zal dat ook nooit doen.
Oplichters vallen op een gegeven moment zelf wel door de mand.

Mja iedereen heb een eigen keuze of ze iemand erbij willen lappen.

Helaas deed zij het al jaren op die manier. En tja waarom laag? Ik ben van mening dat ik die 40 uur per week op mn benen sta, en mijn vriend ook niet hoef te betalen voor andermans uitkering als die gene daar naast nog eens zwart werkt, en het ook veel ruimer heeft als ons en 2 paarden kan onderhouden, en vet op vakantie kan enz. Wij kunnen dat niet ondanks dat wij beide hard werken. Nee dat vind ik oneerlijk.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:03

Ik ben van mening dat deze krapte op de arbeidsmarkt van tijdelijke aard is.

Gezien de vergrijzing (meer pensen met pensioen) en de ontgroening (minder jonge mensen)
vewachten de 'deskundigen' dat binnen en paar jaar de vraag vele malen groter is dan het aanbod.

Moeten we wel deze periode zien door te komen...

Los hiervan benik van mening dat er bijzowel werkgevers als werknemers een verandering in instelling zou moeten plaatsvinden;
een realistische kijk van beide kanten.

Ik werk met oa Wajongers en als je ziet hoe graag iemand wil, er een passende vacature is en nog eens een jobcoach die kan bijspringen (ikzelf :o ), en het afketst op een werkgever die niet 'durft' dan vraag ik waar wij mee bezig zijn.
Daarnaast is het niet handig nu erg kieskeurig te zijn als werkzoekende.
Zelfde geldt voor (goedwillende) mensen in de WWB.

Beter solliciteren vanuit een baan is meestal het advies.

De kwaden zullen altijd lijden onder de goeden, dat is van alle tijden.

Dat bedrijven meer gaan werken met de 3 P's (people, planet, profit) is kan ook een voordeel zijn als de crisis een beetje luwt.
:)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:15

amanda2 schreef:
Ik ben van mening dat deze krapte op de arbeidsmarkt van tijdelijke aard is.

Gezien de vergrijzing (meer pensen met pensioen) en de ontgroening (minder jonge mensen)
vewachten de 'deskundigen' dat binnen en paar jaar de vraag vele malen groter is dan het aanbod.

Moeten we wel deze periode zien door te komen...

Los hiervan benik van mening dat er bijzowel werkgevers als werknemers een verandering in instelling zou moeten plaatsvinden;
een realistische kijk van beide kanten.

Ik werk met oa Wajongers en als je ziet hoe graag iemand wil, er een passende vacature is en nog eens een jobcoach die kan bijspringen (ikzelf :o ), en het afketst op een werkgever die niet 'durft' dan vraag ik waar wij mee bezig zijn.
Daarnaast is het niet handig nu erg kieskeurig te zijn als werkzoekende.
Zelfde geldt voor (goedwillende) mensen in de WWB.

Beter solliciteren vanuit een baan is meestal het advies.

De kwaden zullen altijd lijden onder de goeden, dat is van alle tijden.

Dat bedrijven meer gaan werken met de 3 P's (people, planet, profit) is kan ook een voordeel zijn als de crisis een beetje luwt.
:)

Eens.

Tijdens de krapte werden wel Wajongers, WW-ers, ex-WAO-ers, wel aangenomen, zeker als er via subsidie nog een gedeelte van de loonkosten werd terug ontvangen.
Nu met de werkeloosheid zal het minder worden. Immers in plaats van de Wajonger kan de werkgever nu kiezen uit gediplomeerd, ervaren personeel. Door financiële problemen bij werkgevers hebben zij ook minder personeel/tijd om dit soort mensen te begeleiden.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:24

"voor hetzelfde geld heb ik iemand met hersens', heb ik een werkgever weleens horen zeggen.
Helaas zijn er ook bezuinigingen op proefplaatsingen, subsisies, voorzieningen etc voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Zo zonde, gezien we over een tijdje zitten te springen op iedereen die ook maar een beetje kan werken...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:27

amanda2 schreef:
"voor hetzelfde geld heb ik iemand met hersens', heb ik een werkgever weleens horen zeggen.
Helaas zijn er ook bezuinigingen op proefplaatsingen, subsisies, voorzieningen etc voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.Zo zonde, gezien we over een tijdje zitten te springen op iedereen die ook maar een beetje kan werken...

Inderdaad, dit is een groot nadeel om voor "uitkeringsgerechtigen" (weer) in het arbeidsproces te laten instromen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:36

HLPhoto schreef:
VeerenAshley schreef:
Verder wil ik nog even reageren op de uitspraak die hier ook vaak voorbij is gekomen, dat er altijd werk te vinden is. Dit is echt niet het geval, helaas. Zelfs voor productiewerk in de fabriek vraagt men tegenwoordig ervaring!

Ik heb momenteel geen vaste baan en zou zo'n productiebaantje sowieso nooit krijgen. Heb me bij stapels uitzendbureaus ingeschreven voor een baantje voor voorlopig, tot ik wél die baan vind die bij m'n 7 jaar vakgerichte ervaring past.

Denk je dat ik ook maar één telefoontje gekregen heb?

Als je beroepservaring hebt, vooral op een wat hoger niveau, kan je productie- of inpakwerk echt vergeten.

Wat HLPhoto zegt, gaat grotendeels ook voor mij op: uzb's reageren zelfs geprikkeld als ik op bepaalde vacatures die ver onder mijn niveau liggen, solliciteer.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:37

Mii_Jessica schreef:
Amen :)
Idd mensen die gewoon hard werken voor hun geld mogen het ruimer hebben dan al die uitkeringstrekkers die maar lopen te klagen. En t gros deel zijn allemaal gevalletjes van niet willen werken. De meeste zouden het echt wel kunnen. En wij maar betalen voor die mensen hun uitkering.

Referenties?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:42

VeerenAshley schreef:
Mii_Jessica schreef:
Amen :)
Idd mensen die gewoon hard werken voor hun geld mogen het ruimer hebben dan al die uitkeringstrekkers die maar lopen te klagen. En t gros deel zijn allemaal gevalletjes van niet willen werken. De meeste zouden het echt wel kunnen. En wij maar betalen voor die mensen hun uitkering.

Referenties?

Persoonlijke ervaring? ;)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:11

Nou, het is nogal wat om op grond van persoonlijke ervaring te beweren dat het merendeel van de mensen in de bijstand werkschuw is....
Het is echt een harde, zeer beledigende uitspraak waarmee je mensen flink kunt kwetsen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:17

VeerenAshley schreef:
Nou, het is nogal wat om op grond van persoonlijke ervaring te beweren dat het merendeel van de mensen in de bijstand werkschuw is....
Het is echt een harde, zeer beledigende uitspraak waarmee je mensen flink kunt kwetsen.

Dat zijn niet mijn woorden, maar dat is mijn indruk :D

Maar, ik ken ook wel mensen, die niet (nooit) werken en een uitkering opstrijken en die zijn inderdaad lui of uitgekookt. Sommigen werken zwart, naast hun uitkering en betalen dus geen loonbelasting en premies en ontvangen wel allerlei subsidies en/of toeslagen omdat hun inkomen laag is. Er zitten nu éénmaal altijd rotte appels tussen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:18

We hebben in Nederland een redelijk groot sociaal vangnet, en ik ben daar persoonlijk ontzettend trots op. Mijn vrienden uit Amerika weten niet wat ze horen als ik ze vertel wat hier allemaal geregeld is en hoe goed de regering voor je zorgt als het echt nodig is. Maar daar betalen we dan ook keiharde pegels voor met z'n allen. In Amerika willen ze dit niet, daar is het ieder voor zich. Dus je betaalt alleen voor je eigen ellende, en nooit voor die van een ander. Maar mocht je zelf in de penarie komen en het niet kunnen betalen, dan heb je dus ook pech. Ook voor jou is er dan geen vangnet. Ik geef de voorkeur aan ons systeem.

Er zullen altijd mensen zijn die misbruik maken van sociale voorzieningen. Natuurlijk is het de verantwoordelijkheid van de staat om dit misbruik zoveel mogelijk te beperken, maar ik begrijp heel goed dat dat moeilijk is. Als ik mezelf afvraag wat ik liever heb: betalen voor een sociaal systeem waardoor sommige klaplopers kunnen profiteren, of niet betalen voor een sociaal systeem en degenen die het echt nodig hebben komen dan op straat terecht; dan kies ik echt voor het tweede. Daarbij vraag ik me af of de echte klaplopers wel in staat zijn om normaal te functioneren in onze maatschappij. Er is fysiek niks mis met ze, maar psychisch ben je in mijn ogen toch niet helemaal optimaal als je zo schaamteloos misbruik maakt van anderen en dus ook totaal geen zelfwaarde haalt uit zelfonderhoud. Gooi dit soort mensen uit een uitkering en ze gaan echt niet netjes een baan zoeken, ik denk eerder dat het de criminaliteit wordt. En in dat geval heb ik ze liever in die uitkering. Dan maar een paar pegels extra om de losers in onze maatschappij te "verzorgen". Die hebben we nou eenmaal ook, en in veel gevallen zijn dit ook resultaten van andere onderdelen van onze maatschappij zoals onderwijs, immigratie, jeugdzorg en het vervallen van normen en waarden.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:26

Electra63 schreef:

Maar, ik ken ook wel mensen, die niet (nooit) werken en een uitkering opstrijken en die zijn inderdaad lui of uitgekookt. Sommigen werken zwart, naast hun uitkering en betalen dus geen loonbelasting en premies en ontvangen wel allerlei subsidies en/of toeslagen omdat hun inkomen laag is. Er zitten nu éénmaal altijd rotte appels tussen.

Zeggen dat ergens rotte appels tussenzitten, is iets geheel anders dan beweren dat het merendeel tot die rotte appels behoort!

Verder ben ik het geheel eens met Nuage.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:34

VeerenAshley schreef:
Electra63 schreef:

Zeggen dat ergens rotte appels tussenzitten, is iets geheel anders dan beweren dat het merendeel tot die rotte appels behoort!

Verder ben ik het geheel eens met Nuage.

Ik gaf antwoord op jouw vraag aan Mii_Jessica, dat was niet mijn persoonlijke mening. Die had je kunnen weten, als je heel het topic had gelezen. :D
Ik weet dat er rotte appels zitten tussen uitkeringsgerechtigen en ik weet ook, dat er hele schrijnende gevallen tussen zitten. Ik heb wel moeite met mensen die te lui zijn om te werken of onterecht een uitkering/toeslag ontvangen, maar dat heeft iedereen wel, denk ik.