Robert M wil meer begrip

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:57

MyHorseGirl schreef:
Mensen die hier in dit topic nog vrij coulant reageren op wat Robert M heeft gedaan vind ik toch wel weer apart. Ben benieuwd hoe deze mensen reageren als het bij hun eigen kind gebeurt!

Laat me raden..... die hebben waarschijnlijk (nog) geen kinderen.

nynke55

Re: Robert M wil meer begrip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:02

Ik heb ook geen kinderen, maar ik word haast fysiek misselijk als ik er aan denk wat die man heeft gedaan, krijg het ook niet uit mijn hoofd. De ergste straf is nog niet erg genoeg. Walgelijk!
Wat bezielt mensen die zoiets doen. Is het menselijk ras nu zo aan het degenereren, dat mensen zoiets in hun hoofd halen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:08

nynke55 schreef:
Ik heb ook geen kinderen, maar ik word haast fysiek misselijk als ik er aan denk wat die man heeft gedaan, krijg het ook niet uit mijn hoofd. De ergste straf is nog niet erg genoeg. Walgelijk!
Wat bezielt mensen die zoiets doen. Is het menselijk ras nu zo aan het degenereren, dat mensen zoiets in hun hoofd halen?

Toen ik nog geen kind had, dacht ik ook net zoals jij, hoor, maar ik vermoed dat degenen die hier in dit topic 'coulanter' reageren, ook geen kinderen hebben. Want dan praat je wel anders.... het zal je kind maar zijn waaraan ze zich vergrijpen. Die gasten hebben wat mij betreft geen recht meer van bestaan. Ik ben niet voor de doodstraf en ook niet voor martelen, maar in dit soort gevallen, zou ik er niets van voelen als ze dat wel zouden doen bij deze monsters. Ik heb hier geen greintje medelijden mee. Niente, noppes, nada. :n

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:10

Juist Twiggy :j

Het is heel simpel:
Blijf - van - mijn - kind - af!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:12

En áls het bij je eigen kind zou gebeuren, zou je dat dan in de aanklacht willen zien? Want in deze zaak zijn 20 (!) slachtoffertjes buiten de tenlastelegging gehouden. Op verzoek van de ouders. Dus je kind wordt misbruikt, maar je laat de dader voor dat misbruik niet vervolgen. En dan worden er nog complimenten uitgedeeld dat de media zo terughoudend met de zaak omgaan. Dát vind ik erg.

Dat er eens in de zoveel tijd een volslagen gestoorde losgaat hoort erbij, dat krijg je met 17 miljoen mensen in zon minilandje, daar zitten er een stel tussen die niet helemaal goed zijn. Maar dat er dan mensen zijn die het gedoe rond een rechtszaak niet aankunnen en dan liever van vervolging afzien, dat is het resultaat van hoe al die anderen met zo'n zaak omgaan. Misschien hebben die ouders van die 20 kindjes zelfs wel de beste keuze gemaakt voor hun kinderen, ook al is er hele goede begeleiding en ook al zijn de slachtoffers zoveel mogelijk geanonimiseerd. Applaus voor onze beschaafde samenleving, waarin de beste manier om een krant verkocht te krijgen is om er in te schrijven dat het jongste slachtoffertje 19 dagen oud was. Alsof dat nog iets toevoegt terwijl allang bekend was dat de slachtoffertjes tussen de 0 en 2 jaar oud waren. Helaas is '19 dagen' voor veel mensen blijkbaar iets anders dan 'tussen 0 en 2 jaar' en wordt dat inderdaad het gesprek van de dag :r .

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:22

Citaat:
Even nieuwsgierig als dat mag: ben jij zelf strafrechtadvocaat?

Nee, gelukkig niet. Ben wel werkzaam geweest als advocaat en heb ook een tijd als jurist op de strafsector van een rechtbank gewerkt. Ik heb bewust de keuze gemaakt om niet als strafrecht advocaat te werken omdat ik het verdedigen van iemand die van een delict verdacht wordt niet zou kunnen verantwoorden naar mezelf toe. Natuurlijk heeft iedereen recht op een eerlijk proces, maar als advocaat moet je proberen het best mogelijke voor je client te bereiken en dat gaat meestal verder dan alleen toezien op een eerlijk proces.

Omdat de Hoge Raad nog niet zolang geleden heeft bepaald dat het wetsartikel omtrent het spreekrecht voor slachtoffers strikt moet worden uitgelegd, kan ik de poging van de advocaten juridisch gezien wel volgen en snap ik waarom ze aangevoerd hebben dat de ouders geen spreekrecht mogen krijgen. Persoonlijk vind ik echter dat in gevallen waar het slachtoffer zelf niet in staat is om zijn of haar verhaal te doen dat de ouders het moeten mogen doen. Gelukkig is er nu een wetsvoorstel hiertoe in behandeling in de eerste of de tweede kamer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:24

Twiggy2008 schreef:
nynke55 schreef:

Toen ik nog geen kind had, dacht ik ook net zoals jij, hoor, maar ik vermoed dat degenen die hier in dit topic 'coulanter' reageren, ook geen kinderen hebben. Want dan praat je wel anders.... het zal je kind maar zijn waaraan ze zich vergrijpen. Die gasten hebben wat mij betreft geen recht meer van bestaan. Ik ben niet voor de doodstraf en ook niet voor martelen, maar in dit soort gevallen, zou ik er niets van voelen als ze dat wel zouden doen bij deze monsters. Ik heb hier geen greintje medelijden mee. Niente, noppes, nada. :n

geldt niet voor mij....ik heb bewust geen kinderen,omdat ik ze net niet leuk genoeg vindt om ze zelf te hebben ;)
Maar deze man sla ik met liefde dood hoor...van mijn kant minder dan niets coulantie.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:26

sarabande schreef:
Vjestagirl schreef:
De daden wel, volgens onze huidige maatschappelijke normen. Maar wat hij heeft is een gehaardheid, en is gelijk aan homofilie en heterofilie.

Net zo gelijk als een eurocent aan miljoen euro is, het is allebei geld en daar houdt het mee op.

Zo spraken ze 50 of 100 jaar geleden ook over homoseksualiteit. Wil niet zeggen dat we over 100 jaar pedoseksualiteit goedkeuren, maar wel dat je idee over een geaardheid niet bepaald vast ligt. Eerder trouwden ook mannen van 40 met meisjes van 13, was dood normaal...

MyHorseGirl schreef:
Mensen die hier in dit topic nog vrij coulant reageren op wat Robert M heeft gedaan vind ik toch wel weer apart. Ben benieuwd hoe deze mensen reageren als het bij hun eigen kind gebeurt!

En als je het eigen kind zou zijn? Je eigen kind wat jij met liefde hebt opgevoed, wat je hebt zien spelen, zijn eerste stapjes hebt zien zetten. Het is een goede, lieve jongen die altijd voor je klaar staat, zo leuk met de kat om gaat, goed zijn best doet op school. Blijkt een autistische afwijking te hebben (dus weinig inlevingsvermogen), een niet al te hoog IQ en daarnaast een sterke voorkeur voor meisjes met blond haar. Dat weet je, want diagnose gehad, dus je doet er altijd alles aan om je kind goed op te voeden. Je leert hem dat hij niet aan meisjes mag zitten, dat het niet lief is, je hebt als hij ouder wordt hele gesprekken met hem over wat wel en niet kan. Tóch komt er op een dag politie aan je deur, dezelfde deur waarachter je je zoon vanmorgen nog een kus hebt gegeven, om je te vertellen dat hij aangehouden is op verdenking van meerdere verkrachtingen. Blonde meisjes. Ondanks dat jij zo je best hebt gedaan, dat het een goede jongen is toch toegegeven aan die drang...

Kogel door zijn kop, of word je dan ook coulanter?

En als de kinderen die nu verkracht zijn door hun trauma ontsporen en over 10 of 20 jaar ook een kind verkrachten.

Kogel door de kop, of word je dan ook coulanter?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 18:28

maura schreef:
Applaus voor onze beschaafde samenleving, waarin de beste manier om een krant verkocht te krijgen is om er in te schrijven dat het jongste slachtoffertje 19 dagen oud was. Alsof dat nog iets toevoegt terwijl allang bekend was dat de slachtoffertjes tussen de 0 en 2 jaar oud waren. Helaas is '19 dagen' voor veel mensen blijkbaar iets anders dan 'tussen 0 en 2 jaar' en wordt dat inderdaad het gesprek van de dag :r .

Dat stond gisteren niet in de krant, maar werd op het nieuws verteld in een verslag van die dag. Het weten dat de baby's onder de 2 jaar zijn maar geconfronteerd worden met een exacte leeftijd van 19 dagen is schokkend. En niet omdat dat in de krant staat of op het nieuws is, maar omdat die zieke hufter baby'tjes die nog maar net op deze wereld zijn voor zijn eigen lust gebruikte, daar mag idd een kotsmilye bij :r :r
Geen aangifte willen doen om dat je dat zelf emotioneel niet aan kan wordt een makkelijkere keuze als er al 60 aangiften zijn. Je weet dan dat je zelf weinig toevoegt en bespaar jezelf de gang naar de rechtszaal en het bijwonen van films waarop jouw huilende baby wordt verkracht.......
Ik denk dat ik het ook niet zou willen zien. Niet voor niets is de rechtszaak gisteren enige malen stilgelegd omdat het de ouders in een belendende ruimte teveel werd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 18:33

Vjestagirl schreef:
En als je het eigen kind zou zijn? Je eigen kind wat jij met liefde hebt opgevoed, wat je hebt zien spelen, zijn eerste stapjes hebt zien zetten. Het is een goede, lieve jongen die altijd voor je klaar staat, zo leuk met de kat om gaat, goed zijn best doet op school. Blijkt een autistische afwijking te hebben (dus weinig inlevingsvermogen), een niet al te hoog IQ en daarnaast een sterke voorkeur voor meisjes met blond haar. Dat weet je, want diagnose gehad, dus je doet er altijd alles aan om je kind goed op te voeden. Je leert hem dat hij niet aan meisjes mag zitten, dat het niet lief is, je hebt als hij ouder wordt hele gesprekken met hem over wat wel en niet kan. Tóch komt er op een dag politie aan je deur, dezelfde deur waarachter je je zoon vanmorgen nog een kus hebt gegeven, om je te vertellen dat hij aangehouden is op verdenking van meerdere verkrachtingen. Blonde meisjes. Ondanks dat jij zo je best hebt gedaan, dat het een goede jongen is toch toegegeven aan die drang...

Kogel door zijn kop, of word je dan ook coulanter?

En als de kinderen die nu verkracht zijn door hun trauma ontsporen en over 10 of 20 jaar ook een kind verkrachten.

Kogel door de kop, of word je dan ook coulanter?

Te veel TV series gekeken??
Ik zou schrijfster worden als ik jou was, kan je je fantasie fijn uitleven, want je verwacht toch niet dat iemand hier serieus op in gaat???

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:34

Ik schrijf al, daar niet van.

Maar iedereen roept fijn 'kogel door de kop' terwijl mensen zich niet realiseren dat hun kinderen net zo kunnen worden. Combinatie van factoren, en de kans is klein, maar het kan wel.

Het is zo makkelijk om te roepen 'kogel door de kop' gebaseerd op de daden en enkele uitspraken die in de media zijn gekomen. Zonder dat je het hele dossier hebt gelezen kun je er niets over zeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:36

Kogel door de kop is inderdaad geen goede oplossing, maar ik vind dat ze hem wel flink mogen straffen.

Goede jongen of niet, hij heeft wel de wet overtreden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:39

Manegepaard schreef:
Kogel door de kop is inderdaad geen goede oplossing, maar ik vind dat ze hem wel flink mogen straffen.

Goede jongen of niet, hij heeft wel de wet overtreden.

Helemaal mee eens, gewoon een eerlijk proces. Maar ik vraag me gewoon af of al die mensen hier die eigen rechter logischer vinden, of ze dat ook zouden vinden als hun kind zoiets zou doen.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:41

Vjestagirl schreef:

Maar iedereen roept fijn 'kogel door de kop' terwijl mensen zich niet realiseren dat hun kinderen net zo kunnen worden. Combinatie van factoren, en de kans is klein, maar het kan wel.

Het is zo makkelijk om te roepen 'kogel door de kop' gebaseerd op de daden en enkele uitspraken die in de media zijn gekomen. Zonder dat je het hele dossier hebt gelezen kun je er niets over zeggen...

Volgens mij vergeet je dat deze meneer alles vastgelegd heeft en verspreid heeft op internet/geld mee verdiend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:42

Als mijn eigen kind de wet zou overtreden, zou hij ook zelf voor de consequenties in moeten staan. Dan zou ik mijn deel gedaan hebben als ouder, maar die jongen is oud genoeg om te weten (pedofiel of niet, het is toch de maatschappij waar je in op groeit) dat het verkrachten van babietjes onder de 2 jaar echt niet kan.

Dus, ouders van hem of niet, ik zou het erg vinden, maar hij heeft het er zelf naar gemaakt.

EDIT: Ik lees net de post boven mij. Ik zou inderdaad ook neigen naar kogel door de kop, maar dat lost niks op. Ik hoop dat hij hard gestraft word, en tolerantie zit er van mijn kant zeker niet meer in, en ik denk niet dat ik de enigste ben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-12 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:43

Esplendido schreef:
Citaat:
Even nieuwsgierig als dat mag: ben jij zelf strafrechtadvocaat?

Nee, gelukkig niet. Ben wel werkzaam geweest als advocaat en heb ook een tijd als jurist op de strafsector van een rechtbank gewerkt. Ik heb bewust de keuze gemaakt om niet als strafrecht advocaat te werken omdat ik het verdedigen van iemand die van een delict verdacht wordt niet zou kunnen verantwoorden naar mezelf toe. Natuurlijk heeft iedereen recht op een eerlijk proces, maar als advocaat moet je proberen het best mogelijke voor je client te bereiken en dat gaat meestal verder dan alleen toezien op een eerlijk proces.

Omdat de Hoge Raad nog niet zolang geleden heeft bepaald dat het wetsartikel omtrent het spreekrecht voor slachtoffers strikt moet worden uitgelegd, kan ik de poging van de advocaten juridisch gezien wel volgen en snap ik waarom ze aangevoerd hebben dat de ouders geen spreekrecht mogen krijgen. Persoonlijk vind ik echter dat in gevallen waar het slachtoffer zelf niet in staat is om zijn of haar verhaal te doen dat de ouders het moeten mogen doen. Gelukkig is er nu een wetsvoorstel hiertoe in behandeling in de eerste of de tweede kamer.

Dank voor je antwoord. Ik kan me je keuze om niet als strafrechtadvocaat te werken helemaal voorstellen, ik zou het ook niet kunnen. Ik heb ooit op tv gezien hoe in Rwanda (Europedse) advocaten en andere juristen op vrijwillige basis meewerkten aan de tribunalen. Sindsdien heb ik ontzaglijk veel respect voor strafrechtadvocaten die kunnen werken aan dergelijke zaken. Ik denk ook dat dat uiteindelijk de enige manier is om het systeem steeds beter te laten worden en functioneren.

Ik snap nu je opmerking beter dat je het in juridisch opzicht met de keuze om het spreekrecht aan te vechten eens bent, maar in maatschappelijk opzicht niet. Alleen, voor de advocaten van Robert M. is dat maatschappelijk opzicht toch helemaal niet relevant? zij hebben toch die opdracht aangenomen en moeten die toch naar beste professionele vermogens uitvoeren, ongeacht de maatschappelijke wensen? Juist doordat ze dat spreekrecht hebben aangevochten is nu toch jurisprudentie ontstaan waardoor in een volgende zaak het spreekrecht helemaal niet ter discussie zal worden gesteld? In dat opzicht heeft het systeem zichzelf dan weer een klein beetje verbeterd en is misschien juist wel het maatschappelijk meest wenselijke gebeurd, of zie ik dat te filosofisch?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:43

Janientje schreef:
Vjestagirl schreef:

Volgens mij vergeet je dat deze meneer alles vastgelegd heeft en verspreid heeft op internet/geld mee verdiend.

Je kinderen kunnen net zo worden. Combinatie van factoren en de kans is klein, maar het kan wel.

En nogmaals, zonder het hele dossier te hebben gelezen kun je er eigenlijk niets over zeggen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:46

De rechtbank heeft jurisprudentie gemaakt door de ouders spreekrecht te geven in deze zaak. Ik acht de kans alleen heel groot dat de advocaten hoger beroep instellen om deze reden en daarna misschien zelfs naar de Hoge Raad gaan. Pas als die uitspraak hebben gedaan in lijn met de rechtbank dan is er in volgende zaken definitief jurisprudentie waarnaar verwezen kan worden. Maar zoals ik al zei is wetgeving in de maak dat het spreekrecht van ouders sowieso mogelijk maakt.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:48

Moeten we alle precieze details weten om over zijn daden te kunnen oordelen? Wat zijn jeugd ook was, hoe hij ook worstelt met zijn pedofilie, hoeveel andere smoesjes er ook zijn, wat hij gedaan heeft is wálgelijk en heeft héél veel leed veroorzaakt. Dat hij nou toevallig zielig is omdat hij een moeilijke jeugd heeft gehad verandert daar niks aan. Niet voor de ouders, niet voor de kinderen. En zíj zijn degenen waar het naar mijn mening om draait.

Je kan het hebben over de rechten en de o-zo-zielige omstandigheden van Robert M., maar wat van die van de jonge slachtoffertjes?? Robert had een keuze, heet zeer bewust tientallen malen gekozen gruwelijk in de fout te gaan, en zelfs anderen geholpen hoe ze dezelfde gruwelijke daden konden doen zonder gepakt te worden.
De slachtoffers hadden geen keuze, geen stem, ze waren compleet machteloos. Naar mijn mening zijn zij dan ook degenen die beschermd moeten worden, in plaats van de dader.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:49

merel90 schreef:
Moeten we alle precieze details weten om over zijn daden te kunnen oordelen? Wat zijn jeugd ook was, hoe hij ook worstelt met zijn pedofilie, hoeveel andere smoesjes er ook zijn, wat hij gedaan heeft is wálgelijk en heeft héél veel leed veroorzaakt. Dat hij nou toevallig zielig is omdat hij een moeilijke jeugd heeft gehad verandert daar niks aan. Niet voor de ouders, niet voor de kinderen. En zíj zijn degenen waar het naar mijn mening om draait.

Je kan het hebben over de rechten en de o-zo-zielige omstandigheden van Robert M., maar wat van die van de jonge slachtoffertjes?? Robert had een keuze, heet zeer bewust tientallen malen gekozen gruwelijk in de fout te gaan, en zelfs anderen geholpen hoe ze dezelfde gruwelijke daden konden doen zonder gepakt te worden.
De slachtoffers hadden geen keuze, geen stem, ze waren compleet machteloos. Naar mijn mening zijn zij dan ook degenen die beschermd moeten worden, in plaats van de dader.

Tegenvraag voordat ik antwoord geef: Stel dat die kindertjes van nu straks door een trauma ook een kind verkrachten. Geldt het feit wat Robert M gedaan heeft dan als verzachtende omstandigheid of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:51

Vjestagirl schreef:
merel90 schreef:

Tegenvraag voordat ik antwoord geef: Stel dat die kindertjes van nu straks door een trauma ook een kind verkrachten. Geldt het feit wat Robert M gedaan heeft dan als verzachtende omstandigheid of niet?

Ik denk zelf dat die kindjes óf helemaal niks van het trauma herinneren, óf zo ver mogelijk uit de buurt blijven van seksuele activiteiten, juist vanwege dat trauma.

Wat ik helemaal erg vind, is de gedachte aan de ouders. Die zullen voor eeuwig moeten leven met de gedachte dat hun baby is verkracht door een pedofiel.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:55

@ vjestagirl: ik vind dat er dan gekeken moet worden naar een pássende straf (dus niet een lagere straf, maar een straf waarbij diegene ook psychisch geholpen wordt). Ook in dit geval heeft die persoon alsnog de keuze gehad de fout te maken, iedereen wéét dat verkrachten fout is. Ik vind dat het slachtoffer onrecht wordt aangedaan om de straf te verminderen, zijn/haar leed is er niet minder om. Dus geen lagere straf, wel extra psychische hulp.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:56

Manegepaard, ik denk dat je je daar erg in vergist. Bij misbruikslachtoffers zie je vaak dat ze zich óf afzetten tegen intimiteit, óf juist doorslaan de andere kant op en promisque worden.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:58

[quote][Ik denk zelf dat die kindjes óf helemaal niks van het trauma herinneren, óf zo ver mogelijk uit de buurt blijven van seksuele activiteiten, juist vanwege dat trauma. /quote]

Ze herinneren het inderdaad niet als gebeurtenis, maar ze kunnen al wel verbanden leggen. Als het misbruik altijd in een bepaalde situatie plaatsvond, zal die situatie stress en amgst oproepen. veel professionals zeggen dat de kinderen er wel last van gaan ondervinden. Ze kunnen ondermeer hechtingsstoornissen ontwikkelen wat weer allerlei andere gedragsstoornissen tot gevolg kan hebben. Ook kunnen ze last hebben/krijgen PTTS. En waarschijnlijk nog meer andere dingen. Het heeft dus ondanks dat ze het zich niet echt herinneren veel gevolgen voor de rest van hun leven.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:01

Vjestagirl schreef:
Janientje schreef:

Je kinderen kunnen net zo worden. Combinatie van factoren en de kans is klein, maar het kan wel.

En nogmaals, zonder het hele dossier te hebben gelezen kun je er eigenlijk niets over zeggen.

Dus omdat je kinderen zo kunnen worden is het goedgepraat? Alle criminelen zijn zo geworden, een moordenaar is ook een moordenaar geworden, Hitler is ook zo geworden, die verdiende ook geen kogel door zijn kop? Hele vreemde redenatie...