Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Yasmine schreef:vuurneon schreef:Wordt de dienst in Leuven ook uitgezonden?
Geen idee, zal het even uitzoeken. Misschien dat ik morgen zelf wel ga kijken in Leuven...
Citaat:Niet normaal
Zonen &dochters
En nu? Een plezante column over eigen kind en gezin. Allez hop, begin er maar aan. Begin er appelflap maar eens aan. Andere weken wel. In enigszins normale omstandigheden, dan wel, dat weet u, met plezier.
Maar de laatste zeven dagen was niks normaal. Niks aan dat hele verhaal is normaal. Niks. Niet de omvang ervan. Niet de verschrikkelijkheid, de nietttevatteninwoordenheid. Niet het verdriet. Niet de perimeter van het verdriet… zeg ik dat juist? Hoeveel mensen het raakt, bedoel ik. En hoe hard. Dat is niet normaal.
Vandaag ook niet. Dat is ook niet normaal. Het wordt een dag waarop dingen uitgevoerd moeten worden die gepland zijn, die overlegd zijn, waar over nagedacht is. En die niet normaal zijn. Bedenk hoe miserabel en compromisloos praktisch een gewone uitvaart al moet geregeld worden. Zoveel meer compromisloos en ijzersterk praktisch vernuft is er nodig om vandaag, deze dag, deze ellendige dag, onder controle te krijgen.
Wat er onder controle krijgen heet, tenminste. Het aantal mensen dat De Soeverein - Arena De Soeverein! A-re-na!- binnen kan. Dát heb je onder controle. Maar het is niet normaal. Dat de burgemeester moet oproepen om met de fiets te komen, dat er honderden auto's verwacht worden. Niet normaal.
Postuum verkeerchaos veroorzaken, dat doen Jacksons, dat doen koningen. Dat is niks voor kinderen. Dát is niet normaal. Dat wíl niet, kan niet, mag niet, is nochtans een feit. Want hostessen zullen er zijn. Parkeerplaats aan het evenemententerrein - e-ve-ne-mententerrein! Uitgedeelde witte lintjes en pendelbussen. Niet nor-fiets-maal. Lintjes horen zwart, die neem je zelf mee. En er hoort ook niet zoveel volk te zijn dat je pendel… Niet normaal.
Eén kleine kist? Dat is fout. Dat is pijn, dat is brutaal veel pijn en toch. Verschrikkelijk is dat, maar niet verschrikkelijk abnormaal. Maar zoveel kleine kistjes? En zes grote verspreid over het land? Militair ingevlogen en aan land gedragen op kaki schouders? Dat. Is. Niet. Normaal.
Alle partijkleuren aanwezig in het zwart? Voorzitters, koning, premier, ministers, president? En dat we dat vanochtend allemaal kunnen meemaken alsof we er zelf bij waren. Op de site van deze krant. Op de radio en op tv. Vindt u dat normaal?
Dat we afgelopen zondag in het journaal beelden zagen van een mis in Heverlee? Ik vind dat niet normaal. Ik hoorde de priester vragen: 'God, waar was je toen die bus tegen die muur aan reed?' Antwoord kreeg hij niet. Dat vind ik dan weer normaal. Maar helpen doet het niet.
Thea_Ste schreef:Ik heb ook gekeken vandaag, en gehuild, het raakt mij echt diep. Ik ben normaal geen 'ze zijn nu naar de hemel' persoon, ben ook helemaal niet gelovig.. Maar op een moment als dit, een gebeurtenis als deze, wil je gewoon dat er zoiets bestaat als een hemel, dat de families ze nog kunnen terug zien ooit. Het is zo vreselijk..
Kwanyin schreef:Je kan het toch niet drooghouden als je zoiets ziet? Of je nu wel of niet meedoet met massagerouw, wanneer je al die kistjes daar ziet liggen moet het toch iets met je doen.
Het is moment om even stil te staan in je leven. Want helaas zijn dat niet de enige kistjes die er zijn. Overal in het land en overal ter wereld zijn er kinderen of volwassenen die veel te vroeg overlijden en hun nabestaanden verscheurd achter laten. Dus als je nog ouders hebt, of kinderen, broer, zus, vriend, man, iedereen die je dierbaar is, knuffel ze dan en koester ze, want ook zij hadden in die kisten kunnen liggen. En dan is het te laat om dankbaar te zijn voor wat je hebt.