Als wij met onze rechten studie gestopt waren en een uitkerinkje hadden aangevraagd, waren we natuurlijk al lang op de hoogte van het bestaan van dat forum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
robeer schreef:Oke. Mag ik er even een heel kort door de bocht redenatie ingooien?
We (dus ik ook) hebben vooroordelen, gebaseerd op ons eigen referentiekader, omdat het teveel tijd en energie kost om iedere situatie afzonderlijk te beoordelen.
Abiola schreef:Wij zijn geretardeerd Electra![]()
Nee, dat zijn jullie niet. En ik heb al aangegeven dat die opmerking niet netjes en uit frustratie was.Nadat ik daar bericht over kreeg. Moet ik nu ook zielig blijven doen over borderline en autisme en het feit dat ik best kan werken maar gewoon geen zin heb en na het afmaken van mijn studie (niet dus) gewoon niet wilde schoonmaken, etc.
Als wij met onze rechten studie gestopt waren en een uitkerinkje hadden aangevraagd, waren we natuurlijk al lang op de hoogte van het bestaan van dat forum
gummie schreef:Ik kom soms met mezelf in de knoop omdat ik het gevoel krijg dat het onbegrip kan liggen in bijvoorbeeld een verschil in intelligentie, maar ik die opmerking nooit zou kunnen plaatsen omdat dat dan als denigrerend zou kunnen worden opgevat.
Abiola schreef:Op het andere forum schrijf je ook:gummie schreef:Ik kom soms met mezelf in de knoop omdat ik het gevoel krijg dat het onbegrip kan liggen in bijvoorbeeld een verschil in intelligentie, maar ik die opmerking nooit zou kunnen plaatsen omdat dat dan als denigrerend zou kunnen worden opgevat.
![]()
Ik hou het maar eens voor gezien.
doom schreef:Ik denk dat dat komt omdat je zelf heel hard moet werken voor een niet alte hoog loon en er zoveel geld ingehouden wordt of betaald moet worden waarvan er ook een deel wordt gebruikt voor de mensen met een uitkering. Uiteraard zijn er ook echt mensen die in die oliebol zitten en heel graag willen werken..
Maar je hoort ook vaak een hoop om je heen met mooi makkelijk. Voor die 200 euro meer houd ik liever dit als een fulltime baan.
Ik denk dus dat het meer frustraties en irritaties zijn en het een makkelijk
Onderwerp is om de schuld te kunnen geven.
Lovely schreef:Dus eigenlijk vraag je je af of die opmerkingen niet gewoon door jaloezie gemaakt worden? Door jaloezie niet, maar misschien wel door een bepaalde wrevel vanwege onevenredigheid. Bovendien is het makkelijk om zoiets aan te grijpen om je negativiteit in te gooien, je kan er bijna niet mee mis. Projectie dus inderdaad.
tamary schreef:Lovely schreef:Dus eigenlijk vraag je je af of die opmerkingen niet gewoon door jaloezie gemaakt worden? Door jaloezie niet, maar misschien wel door een bepaalde wrevel vanwege onevenredigheid. Bovendien is het makkelijk om zoiets aan te grijpen om je negativiteit in te gooien, je kan er bijna niet mee mis. Projectie dus inderdaad.
Jaloezie kan er best bij komen.
Die mensen hebben zoveel vrije tijd, terwijl ik 40 uur per week voor mijn centjes moet werken. Dat je in de bijstand veel vrije tijd hebt, maakt nog niet dat je er iets (leuks) mee kan.
Lovely schreef:Misschien is het ook wel zo dat bij de laag die met werken rond hetzelfde inkomen krijgt als met een uitkering de positiviteit en de neiging om met jezelf aan de slag te gaan minder is. Misschien door een bepaalde ingesleten klaagcultuur (Nederlanders he, die doen dat) waardoor er een soort aangeleerde afkeer tegen werken wordt gecreeerd? We kennen toch allemaal het beeld van de afgetobde werkende die zich dagelijks naar zijn werk sleept? Misschien zou de overheid eens iets aan dat beeld moeten doen?
Magrathea schreef:Op zich is het natuurlijk niet zo heel raar. Weinig mensen zouden niet liever het salaris dat ze nu verdienen automatisch op de rekening krijgen gestort ipv er hard voor moeten werken. Niemand maakt mij wijs dat ze elke dag met een giga glimlach op hun gezicht naar hun werk gaan die er niet meer vanaf gaat voor ze naar huis gaan. Dan zou een uitkering wel 'lekker' zijn. En ik moet zeggen dat ik genoeg te doen weet al zou er een geldboom in mijn tuin groeienMaarja, zo is het helaas niet, dus we kunnen er maar beter het beste van maken
![]()
Voor de rest zie mijn vorige post.
BraveSpots schreef:Tjah, ik heb inderdaad ook wel eens m'n twijfels. Vooral bij mildere (psychische) beperkingen heb ik vaak het gevoel dat het wel gemakkelijk is om een uitkering te ontvangen.
En ondertussen kan de persoon in kwestie héél op het gemak eens rondkijken om een paar uurtjes geschikt (vrijwiligger)werk te doen wanneer dat hem of haar goed uitkomt (wanneer ie zich eens goed voelt).
Terwijl er zat 'gezonde' mensen werk doen waar ze niet gelukkig mee zijn, eigenlijk niet zo geschikt voor zijn, die gebroken thuiskomen elke dag en dan nog hun huishouden moeten beginnen. Die ook zuinig zijn maar toch geen tijd/geld overhouden om een paard te onderhouden. Die voelen zoch ook vaak niet goed, maarja, werken moet je toch want anders kun je je met je tentje op straat gaan leven.
Het leven is nu eenmaal geen feestje.
Lovely schreef:Bravespots, inderdaad, er zijn genoeg mensen die gebroken thuis komen van hun werk of wel eens een traantje wegpinken om dingen die gebeuren, maar die gaan wel weer elke dag en zien het niet als een Belangrijke Reden om Niet te Hoeven Werken.
Abiola schreef:En ik gun je je paardje hoor, maar dat gun ik het meisje dat 40 uur per week werkt en daarnaast ook gewoon een huishouden draait ook. Daarnaast hebben we allemaal wel eens een slechte dag. Iedereen werkt wel eens met hoofdpijn of buikpijn, niet leuk maar je wilt toch brood op de plank. En die uitkering die werkt dat tegen, veel mensen hebben niet eens de behoefte om te werken. Jammer.