Jessix schreef:Nou ja, dat is wat ik bedoelde met de "kringen waarin je verkeert".. En dan bedoel ik niet lager geschoolde of minder sociale, maar op sommige bedrijven of bij sommige families wordt er nu eenmaal meer gevloekt als bij andere.
Mijn eerste baantje was op een manege en daar werd werkelijk continu met k** gesmeten. Daarna heb ik mijn loopbaan voortgezet op verschillende banken en daar hoor je toch een ander taal gebruik. Ook in mijn sociale wereldje wordt er praktisch nooit gevloekt. Ik denk dat het ook wel een beetje met leeftijd te maken heeft. Als je ouder wordt, dan wordt je vaak wat rustiger. Dan flap je er niet meer steeds allerlei geslachtsdelen en ziektes uit.
Dit klinkt heeeeeuuuul raar

Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat als jouw vrienden allemaal steevast niet vloeken, dat je dan niet zo snel als enige het wel gaat doen. Omgekeerd net zo.
Ik merk zelf dat ik heel snel het taalgebruik van een groep overneem, of van de persoon met wie ik praat. Dat heb ik vaak zelf pas heel laat door, maar het gaat een soort van automatisch. Dat geldt hier ook wel een beetje voor denk ik.. Mijn ouders vloeken niet echt, als ik met hen praat doe ik dat ook eigenlijk niet, en niet zozeer omdat ik anders respectloos gedrag vertoon ofzo