Waarom is iedereen tegen vloeken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 00:45

Jessix schreef:
Nou ja, dat is wat ik bedoelde met de "kringen waarin je verkeert".. En dan bedoel ik niet lager geschoolde of minder sociale, maar op sommige bedrijven of bij sommige families wordt er nu eenmaal meer gevloekt als bij andere.

Mijn eerste baantje was op een manege en daar werd werkelijk continu met k** gesmeten. Daarna heb ik mijn loopbaan voortgezet op verschillende banken en daar hoor je toch een ander taal gebruik. Ook in mijn sociale wereldje wordt er praktisch nooit gevloekt. Ik denk dat het ook wel een beetje met leeftijd te maken heeft. Als je ouder wordt, dan wordt je vaak wat rustiger. Dan flap je er niet meer steeds allerlei geslachtsdelen en ziektes uit. :')

Dit klinkt heeeeeuuuul raar :')

Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat als jouw vrienden allemaal steevast niet vloeken, dat je dan niet zo snel als enige het wel gaat doen. Omgekeerd net zo.
Ik merk zelf dat ik heel snel het taalgebruik van een groep overneem, of van de persoon met wie ik praat. Dat heb ik vaak zelf pas heel laat door, maar het gaat een soort van automatisch. Dat geldt hier ook wel een beetje voor denk ik.. Mijn ouders vloeken niet echt, als ik met hen praat doe ik dat ook eigenlijk niet, en niet zozeer omdat ik anders respectloos gedrag vertoon ofzo :')

Tessa_1

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:54

is het niet ook zo dat als je uit een omgeving komt waar minder gevloekt wordt een vloekwoord toch een zwaardere betekenis heeft dan datzelfde vloekwoord in bijvoorbeeld een omgeving waar veel gevloekt wordt?
Dus dat als je dagelijks de kankers en de gvds om je oren vliegen dat je zelf naar 'zwaardere' scheldwoorden grijpt omdat die dezelfde zwaarte hebben als bijv 'oliebol' in een omgeving waar minder gescholden wordt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:19

nynke55 schreef:
Dat ben ik niet met je eens, deze dingen zijn toch algemeen geaccepteerd

Heb je er? Alsin, meer dan oorbellen en eentje bovenin de oorschelp.
Al moet ik oko zeggen dat het brave Belgie op dat gebied waarschijnlijk ook een stuk ouderwetser is dan Nederland.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:04

Citaat:
Nou ik moet zeggen dat hier op de TU er knap weinig mensen rondlopen die voor elk woord kanker plakken Terwijl als ik langs het vmbo in Rotterdam fiets, ik uit mijn kankerogen moet kijken met mijn kankerfiets als zij zich onder mijn fiets gooien zo ongeveer (en ik netjes op het fietspad rij)

dat heeft niet eens zozeer met wel of niet vloeken te maken maar met asociaal gedrag in bredere zin

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:25

Magrathea schreef:
Nou ik moet zeggen dat hier op de TU er knap weinig mensen rondlopen die voor elk woord kanker plakken :') Terwijl als ik langs het vmbo in Rotterdam fiets, ik uit mijn kankerogen moet kijken met mijn kankerfiets als zij zich onder mijn fiets gooien zo ongeveer :') (en ik netjes op het fietspad rij)

Ik zal het ook direct geloven als iemand me een bewijs kan geven dat het niet zo is, maar heb wel het idee dat lager opgeleide mensen minder waarde hechten aan scheldwoorden dan hoger. Dus denk aan vloeken in elke zin.
Het tenenstootvloeken ( :') ) komt denk ik overal wel even veel voor.

Ik vind ook wel.. je hebt vloeken en je hebt vloeken. Jouw vmbo-voorbeeld vind ik eigenlijk bijna schelden. Maar inderdaad ik kan me zomaar voorstellen dat je op zo'n vmbo zou kunnen horen 'k*ankerzooi nou is die k*ankerband alweer leeg' (of zoiets, he, ik noem maar een voorbeeld)

Terwijl mijn niveau van vloeken is 'oliebol waarom start die auto nou niet!' Ik vind dat toch een ander soort vloeken.

Daarom kan ik voor mezelf ook echt het probleem niet zien. Ik roep een keer oliebol, ik roep een keer k*t, nouja, en dat was het dan wel.

Ik kan trouwens ook spreken van 'hier op de TU' :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:28

Ik heb op het vmbo nooit het woordje kanker voorbij zien schieten ;) zijn ook weer vooroordelen. Ikzelf scheld daar ook absoluut niet mee. Ik begrijp dat het lekker vloekt, het heeft net als goddverdomme een heel harde klank waardoor je frustratie kan uiten, maar niet voor mij :n Vriendin van mij (doet universitaire opleiding) scheld wél met kanker :) zegt dus niet veel over waar je op school zit maar meer de opvoeding en wat getolereerd word in de omgeving.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 10:39

Tja lifaya, ik zei geloof ik al dat het niet overal hoeft te zujn, en je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk. Zo niet bij deze :) maar dat wil ook niet zeggen dat je het gelijk moet afdoen als een vooroordeel.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:40

Je hebt inderdaad wel gelijk, niet alle vmbo mensen en niet alle U mensen zijn hetzelfde.

Maar wat ik wel vind is dat je verschillende soorten vloeken hebt, en ik kan me inderdaad wel voorstellen dat in de ene omgeving anders, grover, gevloekt wordt dan in de andere omgeving.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:41

lifaya schreef:
Ik heb op het vmbo nooit het woordje kanker voorbij zien schieten ;) zijn ook weer vooroordelen. Ikzelf scheld daar ook absoluut niet mee. Ik begrijp dat het lekker vloekt, het heeft net als goddverdomme een heel harde klank waardoor je frustratie kan uiten, maar niet voor mij :n Vriendin van mij (doet universitaire opleiding) scheld wél met kanker :) zegt dus niet veel over waar je op school zit maar meer de opvoeding en wat getolereerd word in de omgeving.

Ik denk wat eerder werd aangehaald ook je temperament ertoe doet, sommigen zijn sneller en forser gefrustreerd dan anderen. Denk als je bij de eerste groep hoort, je sneller vloekt dan als je bij de 2e groep hoort

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:04

Ayasha schreef:
nynke55 schreef:
Dat ben ik niet met je eens, deze dingen zijn toch algemeen geaccepteerd

Heb je er? Alsin, meer dan oorbellen en eentje bovenin de oorschelp.
Al moet ik oko zeggen dat het brave Belgie op dat gebied waarschijnlijk ook een stuk ouderwetser is dan Nederland.

Je bedoelt of ik pearcings en tatouages heb? Nee, heb ik geen behoefte aan. Ik ben sowieso niet iemand die veel om zijn uiterlijk geeft, loop hele dagen in spijkerbroek en t-shirt. Maar ik heb vrienden die daar veel meer aan doen.

Eigenlijk klopt de stelling ook niet helemaal, want dit zijn keuzes die je maakt, terwijl vloeken vaak een onbewuste uiting is. Natuurlijk kun je er voor kiezen om niet te vloeken, maar op het moment dat je je teen stoot, ga je niet denken: zal ik nu eens gaan vloeken, ja of nee.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:06

Magrathea schreef:
Tja lifaya, ik zei geloof ik al dat het niet overal hoeft te zujn, en je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk. Zo niet bij deze :) maar dat wil ook niet zeggen dat je het gelijk moet afdoen als een vooroordeel.

Uitzonderingen? Mijn ouders zijn beide universitair opgeleid en schelden toch allebei met appelflap, hoorde het net nog :') maar het kankerwoord is hier wel uit den boze :j

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:00

Ik ken eigenlijk vooral VWO'ers (groot deel gymnasium) en Universiteits mensen en mensen uitgebreid horen schelden doe ik eigenlijk nooit. En de keren dat ik mensen met kanker hoor schelden zijn het van die 'OO cherso typjes' tijdens het uitgaan.. en dat type zie je eigenlijk niet veel op vwo/universiteit is mijn ervaring..

Zou er ook een verschil zitten tussen verschillende plekken in nederland randstad/andere grote steden/dorpen? Ik denk ergens wel namelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:57

Hier zeg je toch iets...

Schelden met kanker is gewoon not-done. Dat doe je niet, je kwetst er alleen maar mensen mee. Voor de rest ga ik het topic even uitspitten, want ik weet het ook niet helemaal :=

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:59

spettic schreef:
vloeken is het lasteren van Gods naam
daarbij vind ik het ook nog eens asociaal klinken

:') :') :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 22:21

Maar June, waarom is kanker erger dan paasei? Van die laatste genezen niet zoveel mensen heb ik het idee, van kanker wel..

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:26

Bij mij hangt het er helemaal van af waarom er gescholden wordt.
Soms hoor je die jongeren bijv in de Mac Donalds in elk zinnetje het woord Kanker gebruiken, er is dan geen boosheid of frustratie. Dit vind ik wel storend.

Maar ikzelf scheld ook wel eens, in het openbaar minder hard dan thuis maar ik kan er ook een potje van maken. Van de winter op concours viel ik van me paard na de finish op een groot concours en ik landde precies op de plek waar de jury's zaten, zij zaten alleen een ''etage'' hoger. Toen zei ik heel zachtjes; God, tyfus, paasei.
Ooooh dat vind ik dan zoooooooo lekker !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:38

Magrathea schreef:
Maar June, waarom is kanker erger dan paasei? Van die laatste genezen niet zoveel mensen heb ik het idee, van kanker wel..

paasei komt niet meer in Nederland.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 23:42

Nee, maarals je zo gaat redeneren.. misschien als jij dat zegt hoort iemand het wel die de gevolgen van dichtbij heeft gezien in een ontwikkelingsland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:45

Magrathea schreef:
Nee, maarals je zo gaat redeneren.. misschien als jij dat zegt hoort iemand het wel die de gevolgen van dichtbij heeft gezien in een ontwikkelingsland?

Hoeveel mensen die jij kent zijn naar een ontwikkelingsland geweest? Hoeveel mensen die jij kent hebben iemand verloren aan kanker?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 23:50

Optie 1: een aantal, of willen dit doen.

Optie 2: Ikzelf in ieder geval niet, en ik kan ook zo gauw niemand in mijn omgeving noemen die ermee te maken heeft (gehad).

Begrijp me niet verkeerd, ik wil alleen maar zegen dat de ene ziekte waarmee je scheldt niet erger is dan de andere. Ik bedo maar: wie scheldt er nu weer met griep? :') stomme griepfiets, met je zwemmersexceemremmen! :')

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:27

Magrathea schreef:

Optie 2: Ikzelf in ieder geval niet, en ik kan ook zo gauw niemand in mijn omgeving noemen die ermee te maken heeft (gehad).

Begrijp me niet verkeerd, ik wil alleen maar zegen dat de ene ziekte waarmee je scheldt niet erger is dan de andere. Ik bedo maar: wie scheldt er nu weer met griep? :') stomme griepfiets, met je zwemmersexceemremmen! :')

Ik heb liever dat ze met zwemmerseczeem gaan lopen gooien dan met kanker, paasei, Klere (afgeleid van Cholera), tyfus... Noem maar op. Voor zover ik weet ken ik niemand die aan zwemmerseczeem gestorven is. :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:41

ik heb eigenlijk de neiging soms om te schelden met "gebroken peniskoker" maar denk dat er dan wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel vreemd word gekeken :') dus ik houd me in :))

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:42

Ik vind het soms heerlijk om er even op los te schelden :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:54

Magrathea schreef:

Bedoel je dat er tussen schelden met ziektes zoals kanker en cholera geen verschil zit?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:26

nynke55 schreef:
Je bedoelt of ik pearcings en tatouages heb? Nee, heb ik geen behoefte aan. Ik ben sowieso niet iemand die veel om zijn uiterlijk geeft, loop hele dagen in spijkerbroek en t-shirt. Maar ik heb vrienden die daar veel meer aan doen.

Eigenlijk klopt de stelling ook niet helemaal, want dit zijn keuzes die je maakt, terwijl vloeken vaak een onbewuste uiting is. Natuurlijk kun je er voor kiezen om niet te vloeken, maar op het moment dat je je teen stoot, ga je niet denken: zal ik nu eens gaan vloeken, ja of nee.

Dtat dacht ik al. :D Neem met een gerust hart van me aan dat er meer mensen rottig op reageren dan iedereen denkt. :D