‘Moeders moeten thuis blijven en niet werken’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:59

randalinpony schreef:
Ik ben helemaal niet pro-werkende moeders, of anti-werkende moeders.

Ik ben wel helemaal vóór de eigen keuze die mensen daarin maken, en of opvang zoveel slechter is, en welke vormen dan al dan niet slecht zijn....dat is maar de vraag.

Ik ben wel helemaal tégen dat eeuwige gezeur dat moeder dít moeten, of dát moeten... waarom kan iedereen dat niet gewoon voor zichzelf beslissen, zolang mensen hun rekeningen maar betalen is dat verder niet ons probleem.

Dat bedoel ik! :)

050206051012

Re: ‘Moeders moeten thuis blijven en niet werken’

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:01

Inderdaad randalinpony :j
Ik stá er bv op dat mijn zoon naar het KDV gaat, ook nu vriendlief thuis is en we geen toeslag krijgen.
Vandaag heeft mijn vriend sollicitatiegesprekken en is de kleine man een dagje extra naar school a €72,50.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:06

Het is in Nederland haast niet meer te doen,rondkomen van een inkomen(een normaal inkomen)
Dus ik denk dat veel moeders we verplicht zijn om erbij te werken of ze nu willen of niet.

Hoewel ik wel een gezin en met een kind die het doen van een inkomen...en dat gaat goed.
Tja....geen drie auto's voor de deur,vier xper jaar naar azie,en geen merkkleding....maar sommigen kunnen daar prima mee leven.

Waar ik wat meer moeite mee heb is de moeders die gaan werken omdat ze 'hun wereldje' in ene zo klein vinden met een baby.Volgens mij weet je dat toch van te voren als je een kindje krijgt?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:09

geerke, ik denk dat dat ook is hoe je dat zelf interpreteert, hoe klein dat wereldje is. Ik heb dat nooit zo ervaren. :n Ik geniet er juist van! Maar dat een ander dat zo voelt, dan kan!

Wat is een normaal inkomen, bijvoorbeeld netto per maand en wat wil je er van doen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:13

Maar waarom heb jij daar moeite mee, Geerke? Als die moeders dat ervaren, dan ervaren ze dat toch? En zolang ze dan oplossingen zoeken waarbij kindje gewoon aandacht en zorg krijgt terwijl zij hun wereld groter maken, wat is er dan mis mee?

Waarom zou je voor de ander willen invullen hoe het moederschap eruit moet zien? Een gelukkige moeder is een betere moeder dan een, die probeert aan de sociale verwachtingen te voldoen terwijl dat leven niet bij haar past...

En wellicht is die moeder die het niet kan opbrengen de hele dagen babys te schommelen, later wel een enorm gemotiveerde moeder voor haar tieners...

Ik las ooit in een opvoedboek: wat betreft opvoeden, hebben we allemaal zo onze periode waarin we uitblinken.
Denk dat dat klopt, ik ben absoluut geen babymens, vind kinderen pas leuk als je er actief mee kan ondernemen. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:14

En ik vreet babies nog net niet op, uit liefde! Ik wil ze allemaal zo uit de maxi cosi plukken, een echte babymoeder dus! :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:16

MamboBeach schreef:
En ik vreet babies nog net niet op, uit liefde! Ik wil ze allemaal zo uit de maxi cosi plukken, een echte babymoeder dus! :D

Oh ik vond de babytijd vréselijk :D Vind hem nu erg leuk met z'n kletsverhalen en gekke acties :D

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:18

Wij hebben wat dat betreft wel geluk, hier kan je heeeeeel ruim onder de 2 ton kan vinden met ruimte voor 5 slaapkamers, een voor rijtjeshuisbegrippen enorme tuin in een hele fijne kindvriendelijke wijk. Onze vaste lasten vallen daardoor best mee. Kan me voorstellen dat je in de randstad dat geld van moeder echt nodig hebt om niet in een flatje, te, wonen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:42

MamboBeach schreef:

Ik ook. Was ook altijd bang dat mijn kinderwens niet over zou gaan, ik was gewoon verslaafd aan die kleine hummeltjes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:53

randalinpony schreef:
Maar waarom heb jij daar moeite mee, Geerke? Als die moeders dat ervaren, dan ervaren ze dat toch? En zolang ze dan oplossingen zoeken waarbij kindje gewoon aandacht en zorg krijgt terwijl zij hun wereld groter maken, wat is er dan mis mee?

Waarom zou je voor de ander willen invullen hoe het moederschap eruit moet zien? Een gelukkige moeder is een betere moeder dan een, die probeert aan de sociale verwachtingen te voldoen terwijl dat leven niet bij haar past...

En wellicht is die moeder die het niet kan opbrengen de hele dagen babys te schommelen, later wel een enorm gemotiveerde moeder voor haar tieners...

Ik las ooit in een opvoedboek: wat betreft opvoeden, hebben we allemaal zo onze periode waarin we uitblinken.
Denk dat dat klopt, ik ben absoluut geen babymens, vind kinderen pas leuk als je er actief mee kan ondernemen. :)

daar heb je gelijk in natuurlijk....iedereen moet het ook zeker zelf uitmaken.
Maar ik heb in het verleden vaak moeders meegemaakt die alleen maar liepen te klagen dat ze het zwaar hadden en dat de baby hun de hele nacht wakker hield,hun wereldje werd klein,muren kwamen op hun af enzo....en als ze wel werk hebben is het zwaar omdat ze alles moeten doen...geen kinderen is ook een optie denk ik dan. ;)

Tja denk ik dan....dat weet je toch van te voren?
Ik loop toch ook niet te klagen dat het iedere ochtend in de stal zoveel werk is?Mijn eigen keus,mij hoor je niet.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:53

Quellian schreef:
MamboBeach schreef:

Oh ik vond de babytijd vréselijk :D Vind hem nu erg leuk met z'n kletsverhalen en gekke acties :D

Vind ik ook leuk hoor, maar ik ben erg gecharmeerd van babies! :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:57

Diablo, ik ook! :')

geerke, ik denk ook wel dat een beetje 'klagen' bij iedereen wel eens voor komt. Wat wel zo is dat toen mijn oudste werd geboren, ik dacht, wow, je leven wordt echt in eens heel anders door de zorg van zo'n hummeltje. Ik denk dat je je daar eigenlijk niet echt een goede voorstelling van kunt maken, maar dat je dat zelf moet ervaren.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:01

randalinpony schreef:
Ik ben helemaal niet pro-werkende moeders, of anti-werkende moeders.

Ik ben wel helemaal vóór de eigen keuze die mensen daarin maken, en of opvang zoveel slechter is, en welke vormen dan al dan niet slecht zijn....dat is maar de vraag.

Ik ben wel helemaal tégen dat eeuwige gezeur dat moeder dít moeten, of dát moeten... waarom kan iedereen dat niet gewoon voor zichzelf beslissen, zolang mensen hun rekeningen maar betalen is dat verder niet ons probleem.

Dank u. Dat wilde ik ook ongeveer typen :D

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:01

MamboBeach schreef:
Diablo, ik ook! :')

geerke, ik denk ook wel dat een beetje 'klagen' bij iedereen wel eens voor komt. Wat wel zo is dat toen mijn oudste werd geboren, ik dacht, wow, je leven wordt echt in eens heel anders door de zorg van zo'n hummeltje. Ik denk dat je je daar eigenlijk niet echt een goede voorstelling van kunt maken, maar dat je dat zelf moet ervaren.

Inderdaad. Ben geen kindermens trouwens, vind alleen mijn eigen kinderen leuk (en babies van anderen). Maar goed, toen onze eerste geboren was, vond ik het niet zo leuk. Kun je nog zoveel opvang gegergeld hebben, maar als je een kind hebt wat altijd huilt, word je er toch wel eens moe van en klaag je wel eens.
Ik was ook bang dat die tijd nooit meer voorbij zou gaan, dat ik eeuwig wakker zou blijven, zeg maar :D .

Nu zijn ze 9, 13 en 15 en nu ben ik er achter dat er leven na een baby is :D .

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:13

Ben een heel leuk boekje aan het lezen, 'In het land van moeders', waarin een journaliste verslag doet van alles wat op haar af komt rond en na de bevalling...
Is niet altijd rozegeur en maneschijn.

Ik weet nog dat ik toen mijn zoon enkele weken oud was, ik wel eens snachts wakker werd, hem niet hoorde ademen, en dan boven zijn wiegje ging luisteren.... zon wezentje is zo afhankelijk, iedere seconde ging mijn hele lichaam met al zijn vezels naar hém uit, ieder signaal dat hij gaf werd opgepikt, gewogen...
Zo hulpeloos, dat wezentje, zo teer... en helemaal van jou verantwoordelijk.

Ik, die al mijn hele leven dieren had, ook flesselammeren en zelfs een flesseveulen met succes had opgevoed, dacht dat ik daar wel op was voorbereid.... Nou, niet dus. Moest echt even omschakelen.

Geerke schreef:
Citaat:
Maar ik heb in het verleden vaak moeders meegemaakt die alleen maar liepen te klagen dat ze het zwaar hadden en dat de baby hun de hele nacht wakker hield,hun wereldje werd klein,muren kwamen op hun af enzo....en als ze wel werk hebben is het zwaar omdat ze alles moeten doen...geen kinderen is ook een optie denk ik dan.

Tja, op het moment dat er geklaagd wordt, is de optie geen kinderen toch echt geen optie meer hoor. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:07

Ik vond de babyjaren an sich (eerste twee jaar) ook pittig, maar je doet het met liefde. Ben juist blij dat ik er voor mijn dochter was fulltime. Maar een tweede heb ik nooit meer gewild. Op de een of andere manier was het goed zo. Mijn huidige vriend zou zo weer aan een baby willen beginnen (hij heeft er een van 13 en een van 16), mijn dochter is bijna 7. Ik vind babies lief, maar krijg er echt de kriebels niet van om er nog eentje te maken, sorry. :o Ik oefen liever, haha.

Maar dat geklets van 'mijn wereldje werd zo klein'. Hoe doe je dat dan? Ik heb daar nooit last van gehad. Ik heb altijd zo veel te doen en ik heb zat mensen om me heen, dat ik juist het tegenovergestelde wil. Ik geniet enorm van de momenten dat ik juist thuis ben en helemaal niets hoef, maar lekker kan rommelen bijvoorbeeld. HEERLIJK!!! Dochterlief om me heen, die zich ook prima vermaakt, niets hoeven. En ik zit echt niet lui op de bank, maar ik kan heerlijk rommelen in huis en daar zo van genieten. Die momenten zijn me nog te zeldzaam, als ik zo in mijn agenda kijk. :)

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:46

Twiggy, Nou ik weet nog dat mijn oudste geboren werd in Januari. Ik was harstikke fit. Dochter was harstikke braaf. DRonk goed, ging braaf slapen, sliep met 3 weken door. Maar ik had geen auto want die had vriendlief mee naar het werk. Ik kon nergens naartoe en midden in de winter ga je met een pasgeboren baby niet kilometers lopen. Ik kwam letterlijk niet verder dan de supermarkt. Ik werd gillend gek thuis en was maar wat blij dat ik eind maart weer kon gaan werken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:55

Ik ben 26 en krijg nu veel leeftijdsgenoten die kinderen hebben of krijgen. Moet zeggen dat het ´moeders niet werken´ in geen geval op gaat, met name door... tsja, toch weer dat geld. Ik kan begrijpen dat een bekende, rijke vrouw makkelijk kan zeggen dat ze thuisblijft bij de kinderen (al speelt mevr. Palthrow volgens mij in genoeg series/films dat zij ook echt niet 24/7 thuis is) omdat geld geen issue is. Maar ja, kinderen zijn duur! En ´het leven´ an sich is ook al duur... dus dat werken erbij moet nou eenmaal gebeuren. Enkel onder schooltijd werken is bij lang niet elke werkgever een optie, dus dan zul je wel andere uren moeten maken...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:18

Nanda schreef:
Twiggy, Nou ik weet nog dat mijn oudste geboren werd in Januari. Ik was harstikke fit. Dochter was harstikke braaf. DRonk goed, ging braaf slapen, sliep met 3 weken door. Maar ik had geen auto want die had vriendlief mee naar het werk. Ik kon nergens naartoe en midden in de winter ga je met een pasgeboren baby niet kilometers lopen. Ik kwam letterlijk niet verder dan de supermarkt. Ik werd gillend gek thuis en was maar wat blij dat ik eind maart weer kon gaan werken :+

En er kon ook niemand bij jou komen dan? Ik begrijp dat je zonder auto in de winter niet stond te lachen :+ , hoor. ;)
Mijn kindje sliep nergens anders (drama was dat. Denk je van tevoren 'worden ze lekker makkelijk van, we nemen haar gezellig mee overal naartoe', kon dat ook weer niet :o ), we moesten haar anderhalf jaar inbakeren, ze spuugde heel veel, waardoor ik mijn moedermelk regelmatig moest kolven (9 maanden lang) om er Johannesbroodpitmeel door te mengen tegen het spugen, tja..... ik vond het echt zwaar. Als ik daar nog eens bij had moeten werken...... :+
Maar na die eerste twee jaar had ik het echt druk met van alles (wilde ook nog even een cursus doen, nou, daar had ik helemaal geen tijd voor, joh, haha).

Ik snap nu even naar twee weken geen werk, eerlijk gezegd. :D

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:26

Ik moet wel zeggen (zal hier vast mensen mee voor het hoofd stoten :o) dat ik het heel sneu vind dat kinderen niet naar verjaardagspartijtje kunnen omdat ze naar de bso moeten en het kind niet om kwart over 5 kan worden opgehaald. En dan vind, ik het triest als dat is om de wintersport en tropische vliegvakantie en/of een paard en/of twee-onder-een-kap te betalen.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:28

Overdag moesten mijn vrienden/kennissen gewoon werken. Natuurlijk ging ik 's avonds wel weg maar goed niet dagelijks.

Ik had precies het tegenovergestelde. Ik snapte niet dat moeders met een baby het zo druk hadden. :D . Mijn dochter kwam keurig om de drie uur en ging daarna weer braaf slapen. En je huis wordt nu ook niet echt vies als je alleen thuis bent. Daarnaast is poetsen niet mijn hobby. :+ . Dan hoorde ik vrouwen roepen dat ze geen tijd meer hadden voor het huishouden... En dan dacht ik, die zijn gek.... :Y) .

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:54

geerke schreef:
Waar ik wat meer moeite mee heb is de moeders die gaan werken omdat ze 'hun wereldje' in ene zo klein vinden met een baby.Volgens mij weet je dat toch van te voren als je een kindje krijgt?

Dát ligt naar mijn mening ook aan de persoon zelf. Ik heb dat nooit zo ervaren. Ik kom overal wel mensen tegen, waar ik mee kan beppen. Of dat nou over werk, kids, huis, paard of wat dan ook gaat, je kan als je wil, altijd raakvlakken vinden bij elkaar. Dat neemt niet weg, dat als zo iemand daar gelukkiger van wordt, dat ze het lekker moet doen natuurlijk.

Ik vind collega's zowiezo zo subjectief. Als dat je vrienden moeten zijn, vind ik dat je in een behoorlijk klein wereldje leeft. Ik heb nooit vrienden overgehouden aan een baan. Wel op school en in de straat, maar niet bij collega's. Maar ja, zo steek ik dan weer in elkaar. Ik kan me er niets bij voorstellen dat je gaat borrelen met een collega. :+ Daar heb ik gewoon nooit de collega's voor getroffen, die mij pasten. Gelukkig heb ik kids!

Wij redden het ook zonder 3 dure auto's en 4 vakanties en wintersport. Dan kan je met één inkomen nog prima rondkomen en ook hier drinken we coca cola hoor. :D (Om maar een voorbeeld te noemen) Je kan het leven zo duur maken als je zelf wil. Da's een kwestie van prioriteiten stellen.

Ik vind baby's leuk, maar nu ze groter zijn heeft het ook weer charmes. Elke leeftijd heeft charmes. Grote voordeel vind ik wel, dat ze hier nu eindelijk alledrie zindelijk zijn. :j

En uhm, moeders klagen over wat er bij hen kan tegenzitten. Volgens mij kan je 's morgens bij Veronica naar de klaaglijn luisteren. Dat zijn echt niet alleen moeders. Volgens mij hoort het er gewoon bij in NL dat we iets moeten hebben om over te kunnen zeuren. :+ Zie een klagende moeder dan ook maar zo. Ze zou het echt meestal niet willen missen, maar ook ik heb een keer gevraagd om behang om mijn kids achter te plakken. :D Ik beken!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:36

odetteke schreef:
Ik moet wel zeggen (zal hier vast mensen mee voor het hoofd stoten :o) dat ik het heel sneu vind dat kinderen niet naar verjaardagspartijtje kunnen omdat ze naar de bso moeten en het kind niet om kwart over 5 kan worden opgehaald. En dan vind, ik het triest als dat is om de wintersport en tropische vliegvakantie en/of een paard en/of twee-onder-een-kap te betalen.

Maar dat snap ik niet echt. Als een kind naar een verjaardagpartijtje gaat, dan wordt ie toch ook opgevangen? Dan is het verjaardagpartijtje toch een soort van BSO op dat moment? Of zie ik dat verkeerd?
Mijn kind gaat naar een gastouder en dat zal niet veranderen als ze naar school gaat, maar als zij wordt uitgenodigd voor een feestje, dan kan zij daar gewoon naar toe.... (denk ik nu :D ) Of ik haar dan bij de gastouder op moet halen, of op een ander adres maakt dan niets uit.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:57

Viennanova schreef:
Belachelijk. Kan iemand dat mens even een realitycheck geven? Met de huidige economie, hypotheken moet je het maar willen als vrouw zijnde om "je gezin gezond de houden" door thuis te gaan zitten. Bovendien vind ik dat zij wel eens aan het eigenwaarde mag gaan werken, vrouwen verdienen ook een carriere (maar ik ben dan ook zo'n vrouw die never-nooit-niet haarzelf wegcijfert voor manlief.....).

Eigen situatie: toen mijn zoontje een baby was werkte ik drie dagen, nu hij naar school gaat vier.

Dus een moeder die thuis "zit" (en er voor kiest om er altijd te zijn voor de kinderen en niet een groter huis wil of een duurdere auto waar krom voor gelegen moet worden)
heeft geen eigenwaarde :?
Voor sommige is het geen mogelijkheid maar ik ben blij dat ik thuis kan zijn voor onze kinderen. Ze geven ook aan dat ze het fijn vinden dat ik thuis ben en dat doet me goed. :)