De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:09

mayniac_val schreef:
Zolang je niet zelf een klas van 30 voor je neus hebt, heb je ook gewoon geen idee :)
Gelukkig is Mambobeach zelf docent inderdaad. Je bent zelf die discussie gestart, MB. Niemand heeft jou daarom gevraagd, dus verwacht geen open armen van mensen over wie jij niet al te respectvol schrijft. :)

MamboBeach schreef:
Ik ben heel blij dat ik mijn mannetje sta voor mijn kinderen, daar kunnen de leerkrachten ook nog eens wat van opsteken. :)*

:')

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:10

Nou, als haar kind op zijn flikker heeft gekregen op basis een gokje, zal dat kind niet het braafste engeltje van de klas zijn :')

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:25

mayniac_val schreef:
Nou, als haar kind op zijn flikker heeft gekregen op basis een gokje, zal dat kind niet het braafste engeltje van de klas zijn :')

Wat een vreemde reactie... En dan met die smilie erbij, ik zal er maar niets over zeggen.
Zal ik het je even uitleggen, de situatie. :) Blijkbaar heb je er geen weet van.
Een kind naast mijn kind maakte bepaalde geluiden naar een kind wat niet aardig is. Mijn kind liep bij dat kind terwijl mijn kind met een ander kind aan het praten was. Vandaar dat juf dacht dat mijn kind die geluiden maakte, ze kwamen net de klas binnen. En je zit er naast, mijn kind is 1 van de brave engeltjes uit de klas. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:25

dejavu schreef:
mayniac_val schreef:
Zolang je niet zelf een klas van 30 voor je neus hebt, heb je ook gewoon geen idee :)
Gelukkig is Mambobeach zelf docent inderdaad. Je bent zelf die discussie gestart, MB. Niemand heeft jou daarom gevraagd, dus verwacht geen open armen van mensen over wie jij niet al te respectvol schrijft. :)

MamboBeach schreef:
Ik ben heel blij dat ik mijn mannetje sta voor mijn kinderen, daar kunnen de leerkrachten ook nog eens wat van opsteken. :)*

:')

Niet al te respectvol? Pardon, lees even terug...

Maartje1990

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 22:31

Ook docenten kunnen fouten maken, aan 't eind van de dag zijn 't ook maar mensen. Ik heb ook docenten gehad die andere leerlingen echt overduidelijk voortrokken. En ik ben zelf giga de grond in getrapt door een docent mede doordat ik van 't vmbo af kwam, mijn ouders ook op die school werkte en hij hun niet mocht, daarnaast was ik óók nog niet goed in dat vak en werd hij ECHT heel boos op mij als ik 't antwoord niet wist. Maargoed, dat is dan een uitzondering denk ik :Y)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:36

MB, of misschien jij? Begin dan vrolijk eens bij jouw eerste bericht in dit topic, of vind je zelf niet dat die post een bepaalde toon zet?
Discussie is goed, maar jij begint over dat de staking gezeur en gezever is en een stuk verderop noem je iemand 'standje opgewonden'. Allemaal best, maar verwacht je zelf nu hier een fijne discussie te kunnen hebben? Je hoeft geen vrienden te maken, maar het mag allemaal wel wat vriendelijker. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:39

Maartje1990 schreef:
Ook docenten kunnen fouten maken, aan 't eind van de dag zijn 't ook maar mensen. Ik heb ook docenten gehad die andere leerlingen echt overduidelijk voortrokken. En ik ben zelf giga de grond in getrapt door een docent mede doordat ik van 't vmbo af kwam, mijn ouders ook op die school werkte en hij hun niet mocht, daarnaast was ik óók nog niet goed in dat vak en werd hij ECHT heel boos op mij als ik 't antwoord niet wist. Maargoed, dat is dan een uitzondering denk ik :Y)

Dat is wat ik bedoel, iedereen kan fouten maken. ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:46

mayniac_val schreef:
Omdat de 'status' van het beroep daalt. Probeer niet arrogant te doen van 'kijk ons nou belangrijk zijn', maar de relatie tussen ouder/kind en leraar is gewoon een stuk informeler geworden, waardoor het lastiger wordt om goed te communiceren.

Edit: en ja, een docent heeft ALTIJD gelijk als hij/zij iemand eruit gooit en als ouder moet je dat niet in twijfel gaan trekken.

Als je met zo'n "air" voor de klas staat, dan ga je het niet redden tot je pensioengerechtigde leeftijd. :D
Verder vind ik het onzin om over "status" te praten, komt inderdaad heel arrogant over en dat lijkt mij sowieso geen goede basis om te communiceren.
Ik vraag mij echt af, waarom de éne leerkracht nooit geen problemen heeft en de andere leerkracht heel vaak problemen heeft met bijv. orde houden. IMO komt dit door je hele houding en manier waarop je in het leven staat. Sommigen dwingen respect af, zonder streng of arrogant te zijn en anderen zullen nooit respect krijgen.

Ik vind trouwens dat een aantal (bijna-)leerkrachten weinig incasseringsvermogen heeft en niet helemaal met beide benen op de grond staan. Zodra iemand maar iets van kritiek geeft, springen sommigen direkt op de kast. Lijkt mij een slechte eigenschap voor een leerkracht. Maar zoals bij elk beroep, heb je goede en minder goede leerkrachten. :D

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:51

Natuurlijk kunnen docenten fouten maken. En daar moet ook over gepraat kunnen worden. Maar als jij als docent aangeeft dat de leerling toch echt storend gedrag heeft vertoond of de regels heeft overtreden. Zou het eigenlijk zo moeten zijn dat de ouder dit gelooft en de kant van de docent kiest. En dus niet zoals steeds vaker gebeurt de kant van zijn of haar kind kiest, waarmee hij of zij het gezag van de docent ondermijnt.
Als ouder geef je dan ook een signaal naar je kind uit, dat wanneer hij/zij maar hard genoeg schreeuwt dat het niet zijn schuld is ze onder de straf uit kunnen komen. Want papa of mama belt toch wel naar school om het ongedaan te maken. En in het ergste geval keert dit soort gedrag uiteindelijk tegen je waardoor ze ook thuis proberen om de schuld altijd af te schuiven.

Even over het bericht met betrekking tot orde houden. Je kan niet verwachten van een docent die net in het vak zit dat hij of zij perfect kan orde houden. Dat kost tijd en oefening. Dat zelfde geld ook voor een hoefsmid die de ijzers er onder moet slaan, en de metselaar die een muurtje maakt. Oefening baart kunst, maar oefening kost ook tijd.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:53

Logisch ik heb liever dat iemand zijn mening geeft dan kritiek!!

En wij leren onze leerlingen met behandeling "Als je kritiek geeft aan een ander, mag de ander daarop reageren" :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:01

wouterpaard schreef:

En wij leren onze leerlingen met behandeling "Als je kritiek geeft aan een ander, mag de ander daarop reageren" :D

Ik heb in het begin van dit topic gereageerd met de opmerking dat ik het een goed stuk vond van Arabesk, maar dat ik alleen de opmerkingen over de andere beroepen, not-done vond. Er zijn namelijk meer beroepen die zwaar zijn. Dan komen er alleen maar boze reakties. Ik vind dat onvolwassen, zeker voor studenten/onderwijzers, daar verwacht ik dan weer iets meer van.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:06

Voel me gelukkig helemaal niet aangesproken, maar helaas vond je mijn ervaring met mijn andere beroep niet goed genoeg :')

Citaat:
Ik vind dat onvolwassen, zeker voor studenten/onderwijzers

Ik ben als ik op bokt zit gewoon mezelf, geen student en geen docent :o En we hebben jou ook verschillende vragen gesteld maar toen haakte je af, dus is het ook niet goed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:07

Dus omdat we leraar zijn, verwacht je meer van ons dan van een ander :?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:17

Arabesk schreef:
Dus omdat we leraar zijn, verwacht je meer van ons dan van een ander :?

Als er gesproken wordt over status en de leraar heeft altijd gelijk, dan wel. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:23

wouterpaard schreef:
Voel me gelukkig helemaal niet aangesproken, maar helaas vond je mijn ervaring met mijn andere beroep niet goed genoeg :')

Citaat:
Ik vind dat onvolwassen, zeker voor studenten/onderwijzers

Ik ben als ik op bokt zit gewoon mezelf, geen student en geen docent :o En we hebben jou ook verschillende vragen gesteld maar toen haakte je af, dus is het ook niet goed.

Ik had een heel lang antwoord getypt en toen kwam er een opmerking waarop ik op de delete-knop heb gedrukt :D . Ik had namelijk toch echt de indruk dat die niet gewaardeerd werd. :D
Ik vond jouw vergelijking totaal niet representatief. Je kan niet stellen dat door jouw ervaring van een paar jaar in één beroep in de zorg, dat de werkdruk of de zwaarte van een beroep in de zorg lager is dan het beroep van een onderwijzer/leerkracht.
Er zijn tientallen beroepen in de zorg, afhankelijk van de afdeling/zorginstelling, die vele malen zwaarder zijn, dan een beroep in het onderwijs.
Dat neemt niet weg, dat jullie beroep heel zwaar kan zijn, minder waardering krijgt dan vroeger, maar nog altijd redelijk betaald wordt met een gunstige verlofregeling in vergelijking met sommige andere beroepen.
Ik heb namelijk wel waardering voor jullie beroep, maar ik krijg toch ook soms de indruk dat sommigen niet het juiste beroep hebben gekozen. En dat geeft niet, dat hebben meer mensen. :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:01

Ik lees al een hele poos mee in dit topic, ik kom zelf uit Enkhuizen en dat was ook al wel wat losgeslagen toen ik op de RSG zat 30 jaar geleden :')

Ik ben zelf leerkracht op een basisschool ook al heel lang.
Maar wat ons nu allemaal te wachten staat heb ik nog niet meegemaakt en werkt voor mij erg demotiverend.
Nog niet eens zozeer wat betreft salaris maar wel de kortzichtigheid van het beleid.
De kinderen bestaan voor "de overheid/inspectie" eigenlijk alleen nog maar uit toetsresultaten.
Daar word je als school en leerkracht op afgerekend. Ik ben zo langzamerhand meer bezig met administratieve taken om al die resultaten maar zichtbaar te maken dan met de kinderen.
Natuurlijk moet je toetsen maar je moet vooral kijken naar het kind en zijn mogelijkheden en hoe jij die er samen met het kind en de ouders uit kunt halen.
Werkelijk alles wordt dichtgetimmerd met groepsplannen en toetsmomenten. Kinderen zijn dynamisch in hun ontwikkeling die moet je wel volgen maar je moet ook wat vertrouwen in het kind en de ervaring van de leerkracht hebben.
Ik krijg straks meer kinderen in de groep die misschien wel beter op hun plek zijn in het speciaal onderwijs. Ik moet dat alleen doen. Geld voor rt of een onderwijsassistent is er niet. Deze kinderen hebben meer aandacht nodig dan ik ze kan geven en je wilt niemand tekort doen met als gevolg dat je iedereen tekort doet.
Ik kan niet doen wat ik moet doen maar ik word er wel op afgerekend.
Eigenlijk wordt mij het werken onmogelijk gemaakt.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:17

Ik ga me niet verantwoorden tegen Jou want ben nog steeds nieuwschierig wat jou functie in het dagelijkse leven is! En waar jij op baseert dat ik met 1 doelgroep heb gewerkt. Daarom gaan mijn nekharen overeind staan van jou berichten 'je aannames'.

@justkid ben het helemaal eens met je post! Leraar en leerling word straks de dupe van 'speciale' kinderen in het onderwijs (heb het dan niet over ADHD, ppd nos. Maar odd, hechtingsproblematiek). Ik ben ook benieuwd hoe dit gaat verlopen in basis en middelbaar onderwijs.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:21

Electra, heb je zelf in het onderwijs gewerkt? Ik bedoel, Wouterpaard kan misschien een verkeerde conclusie trekken op basis van haar 2 banen, maar vooralsnog heeft zij wel ervaring in beide beroepen. Heb jij dat ook?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:24

Over de staking: ik denk dat het probleem vooral ligt bij dat het niet functioneel is.
Ik ben vandaag zelf pas weer begonnen op een nieuwe school dus ik kan er praktijksgewijs weinig over mee praten nu, maar ik weet bijv. dat op de school waar mijn moeder werkt de laatste week van de zomervakantie geschrapt wordt, zodat er 40 uur vergaderd kan worden. Niks mis met vergaderen als het iets oplevert, maar vergaderen om te vergaderen, over klassen die je nog niet hebt gezien, aanpassingen in lesprogramma's die nog niet uitgeprobeerd zijn etc. etc. ... wat heeft dat nou voor nut? En dat 8 uur per dag? Dat wordt meer iets a la 'Jos hoe was je vakantie?'

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:47

mayniac_val schreef:
Edit: en ja, een docent heeft ALTIJD gelijk als hij/zij iemand eruit gooit en als ouder moet je dat niet in twijfel gaan trekken.

Dat is natuurlijk onzin. Ook een leraar kan een fout maken en iets niet opmerken waardoor bijv. de verkeerde de klas wordt uitgezet. Niemand heeft altijd gelijk.

mayniac_val schreef:

Ja, dus dan moet je een kind dat wel vaker vervelend zou zijn op de gok maar op z'n flikker geven, want hij/zij zal het wel weer geweest zijn dus die paar keer extra straf maakt toch niet uit? Ik ben dan wel geen leerkracht maar het is wel duidelijk dat jij nog een hele hoop te leren hebt...

wouterpaard schreef:

Waarom is kritiek erg dan? Dat hoeft toch niet altijd? Kritiek kan ook opbouwend zijn. Er is een verschil tussen kritiek en respectloos afkraken.
Op kritiek kun je dan ook best reageren, maar als het goed is léér je er ook iets van en je direct gaan verdedigen werkt dat niet in de hand. Het ligt er ook aan hoe je er zelf op reageert (ook op afkraken trouwens). Gelijk er tegenin beginnen te schreeuwen werkt vaak alleen maar negatief, da's ook logisch.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:39

Ik heb nergens gezegd dat kritiek erg is :) maar ik hoor/ lees persoonlijk liever een mening in de zin van 'ik vind' of onderbouwende kritiek.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:48

Dan zal het er gewoon een beetje onduidelijk staan :) maar inderdaad, lijkt me dat iedereen dat liever ziet dan afkrakende berichtjes. Snap sowieso niet wat dat laatste toe zou moeten voegen aan een discussie :n

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:56

Electra63 schreef:
Ik heb namelijk wel waardering voor jullie beroep, maar ik krijg toch ook soms de indruk dat sommigen niet het juiste beroep hebben gekozen. En dat geeft niet, dat hebben meer mensen. :D

Je kiest op een gegeven moment gewoon een beroep er moet toch brood op de plank. En die ideale bevlogen leraar vind ik echt onzin, je doet gewoon je werk klaar.

Al die bevlogen enthousiastelingen fikken meestal binnen vijf jaar af :+

Docent zijn is WERK géén HOBBY!!!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:00

Arabesk, andere mensen die werken is ook geen hobby hoor...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:52

DejaVu,
Ik werk niet in het onderwijs, al heb ik wel veel te maken (gehad) met leerlingen en stagiaires toen ik stagecoördinator was (tot 8 jaar geleden ongeveer). Verder heb ik natuurlijk zelf op school gezeten :D , heb ik kinderen en heb ik nog een aantal jaren in de ouderraad van een middelbare scholengemeenschap gezeten. Maar ik ben geen onderwijzer of leraar. Dat is IMO echter geen reden waarom ik geen mening zou mogen/kunnen hebben over jullie beroep. Met mijn norrmale gezonde verstand en HRM-ervaring in verschillende organisaties kan ik redelijk beoordelen of een beroep "zwaar" is.

Ik heb nergens beweerd dat jullie beroep een "makkie" is, maar er zijn beroepen die lichamelijk en/of geestelijk zwaarder zijn. Als dat wordt afgedaan als onzin, door iemand die als woonbegeleider (zie profiel) heeft gewerkt, vind ik dat kortzichtig. Woonbegeleider is IMO een heel leuk beroep, dus absoluut geen diskwalificatie, maar IMO niet het meest zware beroep in de zorg, dus de gemaakte vergelijking dat de baan in het onderwijs zwaarder is dan de baan in de zorg, lijkt mij niet helemaal juist. Ik ga geen waarde plakken op de zwaarte van beroepen, maar iedereen die even nadenkt, weet dat er zwaardere beroepen zijn in de zorg, maar ook in andere beroepsgroepen. Als ik dan de salarissen, de verlofuren en nog wat secundaire arbeidsvoorwaarden (bijdrage wg aan de zkv) vergelijk, dan kan ik mij voorstellen dat anderen het "geklaag" niet helemaal begrijpen.

Ik ben altijd geïnteresseerd in dit soort onderwerpen, maar van sommige studenten in dit topic vraag ik mij echt af, of zij een juiste beroepskeuze hebben gemaakt. Je hoeft geen leraar te worden vanuit je ideaal, maar om het 40 jaar vol te houden, lijkt het mij wel nodig dat je met plezier naar je werk gaat. Opmerkingen als: status, de leraar heeft altijd gelijk gaan niet werken. Dat was vroeger misschien zo, maar respect moet je verdienen, ook als leraar.