Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarcoBorsato schreef:Piet is niet per definitie zwart van het roet. Over piet bestaan een heleboel theorieën en ik heb geen flauw idee welke dé theorie is. En ik ga mee met alle argumenten die je gebruikt wbt Piet, ik heb ook totaal niet het idee dat hij een achtergesteld slaafje is. However, een groot aantal leden van de donkere gemeenschap ziet het wel zo en ik vind dat we daar wel rekening mee moeten houden.
MarcoBorsato schreef:Laat ik verschrikkelijk de hand in eigen boezem steken en zeggen dat ik ook de discussie heb afgedaan als onzin, want ík zie zwarte piet niet zo en trouwens, ik ben joods en ik heb toch ook geen last van de jodenkoeken?
Maar het is helaas nog steeds zo dat mensen worden afgerekend op een kleurtje en ook al merk ik daar niks van en doe ik dat niet, het gebeurt wel. En dat allemaal bij elkaar maakt Zwarte Piet voor veel donkere mensen een beladen onderwerp.
Citaat:Het feit dat donkere mensen nog steeds als minderwaardig gezien worden, is kwalijk. Maar wel of geen Zwarte Piet verandert daar niets aan, en moet daar los van worden gekoppeld.
Langcara schreef:MarcoBorsato schreef:Piet is niet per definitie zwart van het roet. Over piet bestaan een heleboel theorieën en ik heb geen flauw idee welke dé theorie is. En ik ga mee met alle argumenten die je gebruikt wbt Piet, ik heb ook totaal niet het idee dat hij een achtergesteld slaafje is. However, een groot aantal leden van de donkere gemeenschap ziet het wel zo en ik vind dat we daar wel rekening mee moeten houden.
Juist, natuurlijk moeten we daar rekening mee houden. En dat is dus de manier waarop we Zwarte Piet invullen. Niet als hulpje of knechtje, we dichten hem een belangrijkere rol toe dan oorspronkelijk. En ook het zwarte van piet heeft nu een andere herkomst: niet meer die van slaaf, maar die van het schoorsteenroet.
En als we daar dan zo rekening mee houden, dan is de kous toch af?
Langcara schreef:MarcoBorsato schreef:Laat ik verschrikkelijk de hand in eigen boezem steken en zeggen dat ik ook de discussie heb afgedaan als onzin, want ík zie zwarte piet niet zo en trouwens, ik ben joods en ik heb toch ook geen last van de jodenkoeken?
Maar het is helaas nog steeds zo dat mensen worden afgerekend op een kleurtje en ook al merk ik daar niks van en doe ik dat niet, het gebeurt wel. En dat allemaal bij elkaar maakt Zwarte Piet voor veel donkere mensen een beladen onderwerp.
Het feit dat donkere mensen nog steeds als minderwaardig gezien worden, is kwalijk. Maar wel of geen Zwarte Piet verandert daar niets aan, en moet daar los van worden gekoppeld.
Colway schreef:HolyPope schreef:Ik hoor nooit dat er gezongen wordt van: zwarte piet ''zo zwart als de neger slaven van vroeger uit afrika kom maar binnen....'' enzv.
"zwarte piet...wiedewiedewiet, je bent en blijft een slaaf ook al wil je dat niet"
ken je dat liedje niet?
Iris82 schreef:Ik denk dat je je niet moet laten leiden door een minderheid van de niet-blanke gemeente die graag roepen dat ze ergens om gediscrimineerd worden. Mijn moeder (lerares H/V) heeft er zo ook wel in de klas gehad. Bij alles wat er gezegd werd was hun standaard antwoord: 'Discriminatie!' Was onderhand geen zinnig gesprek meer mee te voeren. En lol dat ze hadden. Ging uiteraard helemaal niet meer om discriminatie. Alleen maar om het gelijk willen halen.
Colway schreef:HolyPope schreef:Ik hoor nooit dat er gezongen wordt van: zwarte piet ''zo zwart als de neger slaven van vroeger uit afrika kom maar binnen....'' enzv.
"zwarte piet...wiedewiedewiet, je bent en blijft een slaaf ook al wil je dat niet"
ken je dat liedje niet?
Colway schreef:Citaat:Nee, ik bedoel gewoon te zeggen dat je echt een topgevoel voor humor hebt joh!
Bedankt! Jij hebt mooie lange tenen, ik zou ze lakken als ik jou was, heb je er nog plezier van
Colway schreef:Oke, mag je vinden, maar die zijn niet 400 jaar gebruikt als slaven = dus irrelevant
MarcoBorsato schreef:Piet is in de 100 miljoen jaar dat wij hem kennen geëvolueerd van duivel tot schoenpoetser tot moor tot kinderontvoeder tot hulpje tot kindervriend. Wat is er dan op tegen wanneer de cultuur verandert (want zij wordt meer divers) en zwarte piet weer een imagoverandering te geven die beter past bij ons tijdbeeld. Waarom zo krampachtig vasthouden aan iets? Als zwarte piet blauw is, of geel verandert er naar mijn mening niets aan het feest maar correct me if I'm wrong.
MarcoBorsato schreef:Jammer dat papa zo'n last heeft van de chemo en de bestraling. Hij is namelijk de kankerjood bij uitstek.