Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:16

Piet is niet per definitie zwart van het roet. Over piet bestaan een heleboel theorieën en ik heb geen flauw idee welke dé theorie is. En ik ga mee met alle argumenten die je gebruikt wbt Piet, ik heb ook totaal niet het idee dat hij een achtergesteld slaafje is. However, een groot aantal leden van de donkere gemeenschap ziet het wel zo en ik vind dat we daar wel rekening mee moeten houden.

Laat ik verschrikkelijk de hand in eigen boezem steken en zeggen dat ik ook de discussie heb afgedaan als onzin, want ík zie zwarte piet niet zo en trouwens, ik ben joods en ik heb toch ook geen last van de jodenkoeken?

Maar het is helaas nog steeds zo dat mensen worden afgerekend op een kleurtje en ook al merk ik daar niks van en doe ik dat niet, het gebeurt wel. En dat allemaal bij elkaar maakt Zwarte Piet voor veel donkere mensen een beladen onderwerp.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:19

MarcoBorsato schreef:
Piet is niet per definitie zwart van het roet. Over piet bestaan een heleboel theorieën en ik heb geen flauw idee welke dé theorie is. En ik ga mee met alle argumenten die je gebruikt wbt Piet, ik heb ook totaal niet het idee dat hij een achtergesteld slaafje is. However, een groot aantal leden van de donkere gemeenschap ziet het wel zo en ik vind dat we daar wel rekening mee moeten houden.

Juist, natuurlijk moeten we daar rekening mee houden. En dat is dus de manier waarop we Zwarte Piet invullen. Niet als hulpje of knechtje, we dichten hem een belangrijkere rol toe dan oorspronkelijk. En ook het zwarte van piet heeft nu een andere herkomst: niet meer die van slaaf, maar die van het schoorsteenroet.
En als we daar dan zo rekening mee houden, dan is de kous toch af?
MarcoBorsato schreef:
Laat ik verschrikkelijk de hand in eigen boezem steken en zeggen dat ik ook de discussie heb afgedaan als onzin, want ík zie zwarte piet niet zo en trouwens, ik ben joods en ik heb toch ook geen last van de jodenkoeken?

Maar het is helaas nog steeds zo dat mensen worden afgerekend op een kleurtje en ook al merk ik daar niks van en doe ik dat niet, het gebeurt wel. En dat allemaal bij elkaar maakt Zwarte Piet voor veel donkere mensen een beladen onderwerp.

Het feit dat donkere mensen nog steeds als minderwaardig gezien worden, is kwalijk. Maar wel of geen Zwarte Piet verandert daar niets aan, en moet daar los van worden gekoppeld.

Collie2008

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:23

Citaat:
Het feit dat donkere mensen nog steeds als minderwaardig gezien worden, is kwalijk. Maar wel of geen Zwarte Piet verandert daar niets aan, en moet daar los van worden gekoppeld.

juist, het is ageren tegen iets wat geen zin heeft en niets gaat veranderen. En als ik die filmpjes zie van de intocht van sinterklaas met die 'actievoerders' het is te bespottelijk voor woorden. Kan me niet voorstellen dat die daar staan vanwege een moraal, zooitje herrieschoppers en huilebalken zijn het.

Ken genoeg donkere mensen en heb nog nooit 1 iemand negatief over sinterklaas of de pieten horen praten, sterker nog ze vieren het gewoon mee

het is ageren om het ageren

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:23

Ik hoor nooit dat er gezongen wordt van: zwarte piet ''zo zwart als de neger slaven van vroeger uit afrika kom maar binnen....'' enzv.
Maar wel als roet, met roet word de troep bedoelt die binnen in de schoorsteen zit en waar pietje doorheen gaat om jou schoentje te vullen met..... Ja, wist ik het maar!
Laatst bijgewerkt door HolyPope op 08-12-11 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:24

HolyPope schreef:
Ik hoor nooit dat er gezongen wordt van: zwarte piet ''zo zwart als de neger slaven van vroeger uit afrika kom maar binnen....'' enzv.

"zwarte piet...wiedewiedewiet, je bent en blijft een slaaf ook al wil je dat niet"

ken je dat liedje niet? :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:25

Langcara schreef:
MarcoBorsato schreef:

Juist, natuurlijk moeten we daar rekening mee houden. En dat is dus de manier waarop we Zwarte Piet invullen. Niet als hulpje of knechtje, we dichten hem een belangrijkere rol toe dan oorspronkelijk. En ook het zwarte van piet heeft nu een andere herkomst: niet meer die van slaaf, maar die van het schoorsteenroet.
En als we daar dan zo rekening mee houden, dan is de kous toch af?

Nou nee, niet zo makkelijk blijkbaar, want mensen ondervinden er nog steeds hinder van.

Langcara schreef:
MarcoBorsato schreef:

Nee, het verandert er niets aan maar het roept bepaalde associaties op en ook al kun je discriminatie nooit helemaal oplossen, het moet wel voor iedereen zo fijn mogelijk zijn. Ook al is Sint maar 2 weken hier.

Piet is in de 100 miljoen jaar dat wij hem kennen geëvolueerd van duivel tot schoenpoetser tot moor tot kinderontvoeder tot hulpje tot kindervriend. Wat is er dan op tegen wanneer de cultuur verandert (want zij wordt meer divers) en zwarte piet weer een imagoverandering te geven die beter past bij ons tijdbeeld. Waarom zo krampachtig vasthouden aan iets? Als zwarte piet blauw is, of geel verandert er naar mijn mening niets aan het feest maar correct me if I'm wrong.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:26

Colway schreef:
HolyPope schreef:

"zwarte piet...wiedewiedewiet, je bent en blijft een slaaf ook al wil je dat niet"

Ik vind dit net zo grappig als die liedjes over kankerjoden :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:27

Ik denk dat je je niet moet laten leiden door een minderheid van de niet-blanke gemeente die graag roepen dat ze ergens om gediscrimineerd worden. Mijn moeder (lerares H/V) heeft er zo ook wel in de klas gehad. Bij alles wat er gezegd werd was hun standaard antwoord: 'Discriminatie! :( ' Was onderhand geen zinnig gesprek meer mee te voeren. En lol dat ze hadden. Ging uiteraard helemaal niet meer om discriminatie. Alleen maar om het gelijk willen halen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:28

Oke, mag je vinden, maar die zijn niet 400 jaar gebruikt als slaven = dus irrelevant

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:30

Iris82 schreef:
Ik denk dat je je niet moet laten leiden door een minderheid van de niet-blanke gemeente die graag roepen dat ze ergens om gediscrimineerd worden. Mijn moeder (lerares H/V) heeft er zo ook wel in de klas gehad. Bij alles wat er gezegd werd was hun standaard antwoord: 'Discriminatie! :( ' Was onderhand geen zinnig gesprek meer mee te voeren. En lol dat ze hadden. Ging uiteraard helemaal niet meer om discriminatie. Alleen maar om het gelijk willen halen.

Ik denk dat niet iedereen van de donkere gemeenschap zo is. Vast wel een deel maar die ken ik niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:31

Colway schreef:
Oke, mag je vinden, maar die zijn niet 400 jaar gebruikt als slaven = dus irrelevant

Nee, ik bedoel gewoon te zeggen dat je echt een topgevoel voor humor hebt joh!

Iris82

Daarom zeg ik ook een minderheid van de niet-blanke gemeenschap. Naja, er staat gemeente maar ik bedoelde gemeenschap.

Langcara

Colway schreef:
HolyPope schreef:

:):)
:D

Ik vind hem wel heel grappig!

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:32

Aaah, hadden we maar KANKERJODEN als zwarte pieten, dan hadden we dit gezeik! zeker NIET gehad! :D 8-) :(:)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:32

Citaat:

Bedankt! Jij hebt mooie lange tenen, ik zou ze lakken als ik jou was, heb je er nog plezier van

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:33

Jammer dat papa zo'n last heeft van de chemo en de bestraling. Hij is namelijk de kankerjood bij uitstek.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:33

Colway schreef:
Citaat:

Bedankt! Jij hebt mooie lange tenen, ik zou ze lakken als ik jou was, heb je er nog plezier van

Goed, ik ga verder niet op dit niveau een discussie voeren, lijkt me vrij zinloos. Ik vind het jammer dat je een onderwerp niet van meerdere kanten kunt bekijken.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:34

Weet je wat pas echt banketstaaf is? Als je zwart bent, en je grootvader een slaaf is geweest, maar je zelf totaal geen moeite hebt met de rol van zwarte Piet in het KINDERfeest sinterklaas.... En dat je dan opgescheept wordt met de mening van overwegend blanken en mensen met lange tenen die het slavenverleden van je grootpa erbij halen en misbruiken om een traditie de grond in te stampen.

HolyPope

Oooh,raar, want jij begon er zelf over lieveli !!!

Iris82

Colway schreef:

Zoals ik al eerder zei: dan kun je net zo goed het hele Sinterklaasfeest afschaffen, want bijvoorbeeld het allereerste schoen zetten was in de kerk. En in de kerk martelden ze vroeger mensen als ze niet geloofden of wilden geloven. En je wil toch nog in verband worden gebracht met die beulen?

Je maakt het jezelf veel te moeilijk om met irrelevante feitjes uit het verleden op de proppen te komen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:35

HolyPope schreef:
Oooh,raar, want jij begon er zelf over lieveli !!!

Oh nee, ik vind het gewoon een beetje bijzonder dat zo'n liedje als grappig wordt ervaren terwijl het zo'n beladen onderwerp is. (slavernij)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:35

LOL, volgens mij ben jij degene die vast zit in je eigen onderzoek?

Lijkt me inderdaad beter om niet op dit niveau discussie te voeren, dus beter als je geen initiatief meer neemt dit dan straks weer op te starten zoals je zonet deed...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:36

MarcoBorsato schreef:
Piet is in de 100 miljoen jaar dat wij hem kennen geëvolueerd van duivel tot schoenpoetser tot moor tot kinderontvoeder tot hulpje tot kindervriend. Wat is er dan op tegen wanneer de cultuur verandert (want zij wordt meer divers) en zwarte piet weer een imagoverandering te geven die beter past bij ons tijdbeeld. Waarom zo krampachtig vasthouden aan iets? Als zwarte piet blauw is, of geel verandert er naar mijn mening niets aan het feest maar correct me if I'm wrong.

Maar schoorsteenroet is niet blauw of geel. Het is zwart. En hoe leg je kinderen nu uit hoe het komt dat Zwarte Piet niet zwart is maar een andere kleur heeft. En hoe het komt dat hij die kleur heeft?

"ja dat is omdat mensen van donkere afkomst die niet oorspronkelijk nederlands zijn, vinden dat wij in ons land onze traditie voor hun moeten veranderen, want zwarte piet was eigenlijk zwart van het schoorsteen roet. Maar zijn vonden dat discriminerend naar hen toe". Slaat toch nergens op!

gummie

MarcoBorsato schreef:
Jammer dat papa zo'n last heeft van de chemo en de bestraling. Hij is namelijk de kankerjood bij uitstek.

;( Ik denk dat de discussie te ver gaat hier.... Even voor de duidelijkheid: het spijt me dat dat soort opmerkingen gemaakt worden, en dat die je raken. Oprecht excuses als de ander die niet aanbiedt, al was de opmerking niet van mij afkomstig.

Collie2008

@ Iris82, lees even een stukje terug ;-)