'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 07:39

Blue_Eyes schreef:
Ik denk dat heel veel vrouwen van de generatie die nu bv geven, met fv zijn grootgebracht. Het werkte allemaal wat anders in de jaren 70/80... :)

Ik ben inderdaad met de fles opgegroeid omdat ik 4 weken in de couveuse gelegen heb. (en van die geavanceede kolfmachines waren er nog niet)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 07:40

shilady schreef:
Niet iedereen heeft de luxe om huismoeder te zijn of bv maar een paar uurtjes per week te werken..
Dan is het ook moeilijker om borstvoeding te blijven geven... (direct vanuit de borst )
En daarnaast hebben sommige vrouwen pijn bij het geven van borstvoeding...

Ik zou het op geen enkele manier voor elkaar krijgen. ook niet om overdag te kolven.

Esplendido

Re: 'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 08:58

De eerste maanden na je bevallingsverlof heb je het recht om een kwart van je werktijd aan kolven te besteden. Je mag dus als je acht uur per dag werkt twee uur besteden aan het kolven. Bovendien is je werkgever verplicht om ervooor te zorgen dat er een fatsoenlijke ruimte is om te kolven. Dus ook als je fulltime werkt is bv mogelijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:01

Imo is het gewoon een kwestie van denken in mogelijkheden ipv onmogelijkheden. Na het aflopen van mijn voed en kolfrecht mocht ik na overleg ook gewoon doorkolven in de baas zijn tijd, echt super.

Shilady: bv geven hoort geen pijn te doen, als het wel pijn doet gaat er ws iets mis bij het goed aanleggen, of is er sprake van spruw.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:22

Ik werk ook gewoon 3, soms 4 dagen, en ben dan vanaf half 8 tot half 6 ong van huis.
Heb tot 9 maanden gekolfd, je hebt er idd recht op, maar aangezien ik in een produktiebedrijf werk, is dat niet altijd makkelijk geweest. Heb regelmatig tot 13u met lekkende boobs rondgelopen, simpelweg omdat er niemand was om m'n werk over te nemen. Maar goed, meestal kon ik 2-3 keer per dag kolven.
Vanaf 9 maanden mee gestopt, soms nog in m'n pauze gekolfd, en dat zo afgebouwd. Mijn dochter kreeg toen dus 1 of 2 flesjes KV. Nu krijgt ze als ik werk gewone melk, tussen de middag.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:56

Ik heb mijn drie kinderen met alle liefde bv gegeven. Ik ben er ook helemaal een voorstander van, maar na 3 jaar gaat het in mijn ogen op ranzigheid lijken. En als je als moeder nog steeds bv geeft als je kind een kleuter is dan is het denk dat moeder kind niet kan loslaten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:04

Esplendido schreef:
De eerste maanden na je bevallingsverlof heb je het recht om een kwart van je werktijd aan kolven te besteden. Je mag dus als je acht uur per dag werkt twee uur besteden aan het kolven. Bovendien is je werkgever verplicht om ervooor te zorgen dat er een fatsoenlijke ruimte is om te kolven. Dus ook als je fulltime werkt is bv mogelijk.

Niet dus

Dat is voor mijn werkgever op geen enkele manier mogelijk. Ik ben sales vertegenwoordiger. Ik zit de heledag in de auto. Daar zal ik best mogen kolven van mijn baas. Maar je hebt er geen stroom. Bovendien...ik zie mezelf al staan op een parkeerplaats. Handkolf heb ik er nooit genoeg mee uit weten te krijgen.
Naar huis rijden kost te veel tijd. Een ruimte reserveren gaat niet omdat ik dus her en der in het land ben.

De rechten ken ik, maar het is echt niet altijd praktisch uitvoerbaar. :)

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:25

@ NAtasja, is bij mij hetzelfde hoor. Dat speelde bij mij ook wel een heel kleine rol in mijn keuze.
Ik ben dan wel geen vertegenwoordiger, maar ik kan ook niet zomaar mijn werkplek aflopen (werk met kinderen) en daarnaast is er op mijn locatie echt GEEn ruimte die ik prettig zou vinden.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:25

Mijn dochtertje is nu 4.5 en geef BV.
Veel vrouwen om mij heen geven KV of zijn al over gestapt van BV naar KV.
'smoezen'als; dat gelebber aan mijn lijf vind ik de grootste onzin, naar mijn mening hoort dat bij het moederschap

IK probeer zolang mogelijk te geven, we zien het wel. Iig 6 maanden exclusief!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:35

Roselie schreef:
Mijn dochtertje is nu 4.5 en geef BV.
Veel vrouwen om mij heen geven KV of zijn al over gestapt van BV naar KV.
'smoezen'als; dat gelebber aan mijn lijf vind ik de grootste onzin, naar mijn mening hoort dat bij het moederschap

IK probeer zolang mogelijk te geven, we zien het wel. Iig 6 maanden exclusief!

Dat jij dat vindt is fantastisch, maar het is niet zo dat dit (altijd) smoezen zijn.
Ik ken meerdere moeders die er niet veel mee hebben.
Zouden deze dan niet aan kinderen moeten beginnen omdat het (in jouw ogen) bij moederschap hoort?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:36

Mijn kindje is nu vijf maanden en om mij heen zijn inderdaad al heel veel moeders overgestapt op KV. Ook krijgen veel kindjes al fruit- en of groentenhapjes. Mijn kindje moet het tot de zes maanden gewoon met BV doen, dat is toch het beste voor kinderen. Maar iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Een kindje heeft meer aan een gelukkige moeder die KV geeft dan aan een ongelukkige moeder die BV geeft. BV moet goed voelen voor kind en moeder!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:54

NatasjavE schreef:
shilady schreef:
Niet iedereen heeft de luxe om huismoeder te zijn of bv maar een paar uurtjes per week te werken..
Dan is het ook moeilijker om borstvoeding te blijven geven... (direct vanuit de borst )
En daarnaast hebben sommige vrouwen pijn bij het geven van borstvoeding...

Ik zou het op geen enkele manier voor elkaar krijgen. ook niet om overdag te kolven.

Nee kan ik begrijpen .
Maar ik vind campanges als tiet zat en in amerika heb je ook zoon soort aktie groep een beetje oneerlijk
tis bijna alsof ze zeggen dat je niet echt een hele goede moeder bent als je niet borstvoeding geeft of niet lang genoeg..
Terwijl niet iedereen op dezelfde manier leeft of borstvoeding geven op een prettige manier ervaart..

Iedereen moet zelf bepalen of hij of zij het doet
en ze moeten begrijpen dat niet iedereen bevoorecht is met tijd om borstvoeding te geven of het fijn vind om te geven..

SusanH ja dat kan maar ik hoor ook heel vaak dat moeders weinig of geen begeleiding of tips krijgen over hoe je je baby precies borstvoeding moet laten dingen en je technieken hebt ect..

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:15

Ik denk ook dat een van de redenen is dat veel vrouwen snel stoppen met BV omdat de professionals in Nederland moeders te weinig begeleiding geven. Borstvoeden kan bijna iedereen maar de eerste weken zijn moeilijk en dan heb je goede begeleiding nodig.

Een ander probleem is dat zodra er gesproken wordt over het promoten van borstvoeding mensen meteen roepen dat daarmee moeders die niet borstvoeden een schuldgevoel aangepraat wordt. Hierdoor blijft promotie van borstvoeding lastig. Maar mensen vergeten vaak dat kunstvoeding (ondanks dat het bvoor voeding tot zes maanden verboden is) veel meer en agressiever gepromoot wordt.
Laatst bijgewerkt door Esplendido op 13-09-11 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:20

Toen ik 12 jaar terug mijn zoon kreeg, (en later mijn dochters) was borstvoeding bij ons juist helemaal in.
Er werd gewoon vanuit gegaan dat je BV zou gaan geven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:23

Nou ik heb hele goede begeleiding gehad maar de eerste keer was mijn kindje gewoon te klein en mijn borsten te graat. Hij kon het gewoon niet goed genoeg in z'n mondje krijgen omdat zijn mondje te klein was. Ik heb 3 maanden gekolft...weet je hoe zwaar dat is??? Eerst kolven en dan nog een keer een flesje geven.
Wieger had te veel honger. Die kwam echt om de 20 minuten. En ik maar flauw vallen tijdens het voeden.
Weer 3 maanden kolven en die melk aanvullen met johannespitmeel....

Ik was heel erg blij om na 3 maanden te stoppen.

Ik heb helemaal geen kunstvoeding reclame gezien alleen maar reclame dat je de eerste 6 maanden bv moet geven en dat daarna kv een goede oplossing is...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:24

Brainless schreef:
Toen ik 12 jaar terug mijn zoon kreeg, (en later mijn dochters) was borstvoeding bij ons juist helemaal in.
Er werd gewoon vanuit gegaan dat je BV zou gaan geven.

Dat is nu ook.
En dat is ook goed....maar het kan soms ook anders lopen...

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:33

NatasjavE schreef:
Esplendido schreef:

Niet dus

Dat is voor mijn werkgever op geen enkele manier mogelijk. Ik ben sales vertegenwoordiger. Ik zit de heledag in de auto. Daar zal ik best mogen kolven van mijn baas. Maar je hebt er geen stroom. Bovendien...ik zie mezelf al staan op een parkeerplaats. Handkolf heb ik er nooit genoeg mee uit weten te krijgen.
Naar huis rijden kost te veel tijd. Een ruimte reserveren gaat niet omdat ik dus her en der in het land ben.

De rechten ken ik, maar het is echt niet altijd praktisch uitvoerbaar. :)

ik kolfde op de wc met een avent kolf, die zowel op de hand als elektrisch werkte, ook op batterijen, het heeft heel wat batterijen gekost, maar dat was het mij wel waard :Y)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:36

Lisette03 schreef:
ik kolfde op de wc met een avent kolf, die zowel op de hand als elektrisch werkte, ook op batterijen, het heeft heel wat batterijen gekost, maar dat was het mij wel waard :Y)

Ik heb een superdure professionele kolf gekocht want met een versie lichter kreeg ik er niet voldoende uit(liep de voeding echt heel snel terug). Die op baterijen was al helemaal hopeloos, te zwak)

Die professionele kolf was het mij ook waard maar die kan ik niet meenemen.

BTW...je toon is heel denigrerend alsof ik er heel lichtzinnig mee omgegaan ben. Ohhh 't kost een beetje moeite...weet je wat ik doe het niet. Als het met een paar baterijen op te lossen was geweest had ik dat ook gedaan hoor...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:43

Ik zag laatst een filmpje op youtube van een meisje van 10 die borstvoeding kreeg.. gadver zag er echt vies uit :P

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:06

NatasjavE schreef:
Lisette03 schreef:

Ik heb een superdure professionele kolf gekocht want met een versie lichter kreeg ik er niet voldoende uit(liep de voeding echt heel snel terug). Die op baterijen was al helemaal hopeloos, te zwak)

Die professionele kolf was het mij ook waard maar die kan ik niet meenemen.

BTW...je toon is heel denigrerend alsof ik er heel lichtzinnig mee omgegaan ben. Ohhh 't kost een beetje moeite...weet je wat ik doe het niet. Als het met een paar baterijen op te lossen was geweest had ik dat ook gedaan hoor...

zo was het niet bedoeld hoor, kinderen op KV worden net zo snel groot hoor en doen het volgens mij net zo goed, dus wat dat betreft, ik vond/vind het zelf gewoon ideaal om langer BV te blijven geven, omdat ik dat gewoon makkelijk vind. Alleen quote ik hier nu toevallig jou, dat had ik misschien beter niet kunnen doen maar er wordt door heel veel in het topic hier gezegd dat het voor werkende moeders niet te doen is en dat is het vaak dus wel, alleen niet altijd in ideale omstandigheden.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:12

Je hebt ook van die aansteker-stekkers (goh kom ff niet op het woord) voor sommige kolven, zodat je kunt kolven in de auto. Handig hoor. :)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:14

Pff.. waarom niet, laat die kinderen lekker zuipen.

Waarom doet half Nederland daar moeilijk over terwijl ze in het buitenland tot heel laat nog melk drinken bij mama.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:55

Nathalie schreef:
Je hebt ook van die aansteker-stekkers (goh kom ff niet op het woord) voor sommige kolven, zodat je kunt kolven in de auto. Handig hoor. :)

Opzich erg handig. Denk dat het bij mij geen oplossing was geweest maar ik denk dat veel moeders daar wel iets aan kunnen hebben.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:04

Citaat:
Ik heb 3 maanden gekolft...weet je hoe zwaar dat is??? Eerst kolven en dan nog een keer een flesje geven.
Wieger had te veel honger.

Dat moet inderdaad heel zwaar zijn geweest. Knap dat je je kindje toch drie maanden BV hebt gegeven! Daar heb ik echt bewondering voor, ik heb zelf het geluk dat het allemaal heel makkelijk gaat. Maar dat heb ik voor een deel te danken aan de fantastische kraamhulp die ik heb gehad. In het ziekenhuis hebben ze me niet goed begeleid hierdoor had ik op dag 1 al gruwelijke kloven en was het voeden erg pijnlijk. Door de tips van de kraamhulp konden de kloven genezen en sindsdien heb ik geen problemen meer gehad.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:09

Natasja: ik heb ook op de gekste plekken gekolfd maar dat was incidenteel (bijv een uitje met werk, hele dag bruiloft etc), en ik vond het toen ook niet meevallen om "on the road" een geschikte kolfplek te vinden, laat staan een goede plek om de melk koel te houden tot ik weer thuis was. Als dat de dagelijkse praktijk is kan ik me voorstellen dat het niet werkbaar is. Ik heb het geluk dat ik in de zorg werk (woonvoorziening voor verstandelijk gehandicapten) en er altijd wel een rustig moment tijdens de dienst was dat ik 20 minuutjes gemist kon worden. Kolven deed ik op de slaapwacht, die deur kon op slot, warm en koud stromend water bij de hand, ik kon tv kijken of lezen tijdens het kolven. Mocht er een 2e komen dan weet ik dat het prima gecombineerd kan worden.