De schokkende waarheid over het leven van een varken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 00:06

Irma_Maandag schreef:
Mensen die kritiek hebben op grootschalige (varkens-)houders, maar het vlees wel eten, zouden eens voor hun eigen ontwikkeling naar een boer moeten gaan, mee met de slachtwagen en óók het lef hebben om in de slachterij mee te kijken. Als je dat accepteert, eet je lekker verder. Zo niet: klaag niet of doe er wat aan.....

_/-\o_

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:05

Irma_Maandag schreef:
Oh, kijk aan! Weer wat geleerd .... vlees komt niet in plakjes gesneden en in een cellofaantje van een boom!! :+

Mensen die kritiek hebben op grootschalige (varkens-)houders, maar het vlees wel eten, zouden eens voor hun eigen ontwikkeling naar een boer moeten gaan, mee met de slachtwagen en óók het lef hebben om in de slachterij mee te kijken. Als je dat accepteert, eet je lekker verder. Zo niet: klaag niet of doe er wat aan.....

Nee mensen, vlees komt van een dier dat gedood wordt, zodat wij het kunnen eten. Sommigen hier: grow up! Niet zo naïef please......(of laat je voorlichten uit betrouwbare bronnen)

Helemaal mee eens. Sterker nog, ik vind eigenlijk dat iedereen die vlees eet moet weten waar het vandaan komt. Het is helemaal geen schande om vlees te eten, maar wees je eens bewust wat er vooraf gaat aan je biefstukje. En dan hoop ik dat mensen eens ga nadenken.

petraaken

Re: De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:30

Het begint al eigenlijk in de kindertijd op school. Heb echt al eens meegemaakt dat kinderen zeiden dat de melk uit de winkel kwam en niet van koeien. Of eentje die toch wel iets meer wist wist dan te vertellen dat gewone melk van de bekende holsteiner koe kwam en chocolademelk van bruine koeien. Ik kan je verzekeren dat je dan echt wel met je mond vol tanden staat als je dat hoort. Dan vraag ik mij echt af wat ze tegenwoordig op de lagere scholen leren. Die boerderij dagen met scholen zijn dus echt geen overbodige luxe.

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:05

Dit is precies waarom ik helemaal geen dierlijke producten eet.

Het breekt mijn hart om dit filmpje te zien en ik vertik het om hier aan mee te werken.
De één zijn dood is de ander zijn brood, dat begrijp ik maar ik zou s'nachts geen oog dicht doen als dit mijn varkens waren.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:08

OMGponies schreef:

Het breekt mijn hart om dit filmpje te zien en ik vertik het om hier aan mee te werken.
De één zijn dood is de ander zijn brood, dat begrijp ik maar ik zou s'nachts geen oog dicht doen als dit mijn varkens waren.
Lees nu de rest van het topic nog eens :)

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:12

HLPhoto schreef:
OMGponies schreef:

Lees nu de rest van het topic nog eens :)

Iedereen wordt giftig wanneer een paard maar 2 uur per dag of zelfs niet buiten komt,
maar dat varkens de hele dag binnen staan hun tijd uit te zitten interesseert niemand wat.

Ik hoef de rest van het topic niet door te lezen, ik heb me uiteraard goed overal in verdiept voordat ik veganist ben geworden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:28

OMGponies schreef:
Ik hoef de rest van het topic niet door te lezen, ik heb me uiteraard goed overal in verdiept voordat ik veganist ben geworden.

Zeg dame, eet jij mayonaise? Op wat voor schoenen loop jij? Jij draagt zeker geen kleding van de H&M.

Heeft jou veganisme echt een meerwaarde voor de maatschappij? :)
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 30-06-11 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:33

Ik krijg een beetje het gevoel dat dit een pro-vleeseters topic is geworden. Zogauw je aangeeft vega(n) te zijn of bio vlees te eten, word je de grond in geboord. Jammer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:37

_Tara_ schreef:
Ik krijg een beetje het gevoel dat dit een pro-vleeseters topic is geworden. Zogauw je aangeeft vega(n) te zijn of bio vlees te eten, word je de grond in geboord. Jammer.

Niemand die mij de grond in heeft geboord en ik ben gewoon vegetariër. :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:40

Je hebt 't ook nog niet eerder gezegd in dit topic, dat je vega bent. Mij valt 't iig op.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:42

_Tara_ schreef:
Er zijn er meer hier op bokt die weten dat ik geen vlees meer eet. Ik heb niks tegen vleeseters, denk dat dat het verschil is tussen mij en jullie ;)

Jullie vinden het verschrikkelijk wat er in dat filmpje te zien is en dat vind ik ook... maar het verschil is dat het jullie (of iig jou) niet uitmaakt of het de hele waarheid is of slechts een miniscuul percentage.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:44

Jammer om te zien, maar ik ben er niet bijgeweest. Zo'n filmpje is makkelijke te manipuleren. Wie zegt dat de boer niet al met die zieke dieren is bezig geweest? Door stiekem te filmen geef je iemand ook niet de kans om zich te verdedigen of een andere kant van het verhaal te vertellen.

De boer moet ook eten, heeft ook familie en een gezin. Ik denk dat hun ook hard werken om rond te komen. Zo lang een consument weinig wil betalen voor een stukje vlees, zal er weinig veranderen. Kortom: zijn we hier dan niet allemaal een beetje verantwoordelijk voor? Wij hollanders willen altijd het onderste uit de kan voor zo min mogelijk geld. Om dieren goed te kunnen huisvesten en stallen zal er ook meer betaald moeten worden voor het vlees.

En ook dit is weer niet voor iedereen mogelijk. Er zijn ook mensen met minder geld die een keer een stukje vlees willen.

Ik denk dat het al met al heel moeilijk is om hier een oordeel over te hebben.

(ik heb trouwens 5 pagina's doorgelezen alle 17 werd me teveel)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:48

@ Marcella: Ben het volledig met je eens.

Wat betreft vlees in Nederland: In Duitsland is vrijwel alles in de supermarkt goedkoper behalve vlees. In Letland vind je hele goedkope vis op de markt, maar het vlees ligt ongeveer gelijk qua prijs of is zelfs duurder dan hier. In Scandinavië is vlees (en alcohol) belachelijk duur.

Geeft toch te denken...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:49

@ HLPhoto: Nu leg je me woorden in m'n mond die ik nooit zou gebruiken. Ik heb helemaal niks tegen vleeseters (ben er zelf een, wel alleen wild en heel sporadisch bio) en ik begrijp ook zeer zeker dat dit filmpje slechts een klein percentage is van alle varkens op zo'n boerderij. Ik vind alleen dat een klein percentage al genoeg is om helemaal geen bio-industrie vlees meer te eten. Ik weet namelijk niet of mijn stukje vlees van een boer komt die om z'n varkens geeft of van een boer die ze puur als product ziet.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:50

Ik ben ook vegetarier.
Ik ben niet geschokt door het fimpje. Dat is nou eenmaal realiteit dat er dieren tussen zitten die ziek zijn. Ik realiseer me ook dat een boer niet meer kan doen in sommige gevallen en dat boeren zeker geen dierenkwellers zijn. Ik zou dan ook liever zien dat er op een meer constructieve wijze werd gekeken hoe het dierenwelzijn kan worden verbeterd, in samenspraak met de boeren. En daar zal de overheid een rol in moeten spelen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:50

_Tara_ schreef:
@ HLPhoto: Nu leg je me woorden in m'n mond die ik nooit zou gebruiken. Ik heb helemaal niks tegen vleeseters (ben er zelf een, wel alleen wild en heel sporadisch bio) en ik begrijp ook zeer zeker dat dit filmpje slechts een klein percentage is van alle varkens op zo'n boerderij. Ik vind alleen dat een klein percentage al genoeg is om helemaal geen bio-industrie vlees meer te eten. Ik weet namelijk niet of mijn stukje vlees van een boer komt die om z'n varkens geeft of van een boer die ze puur als product ziet.
...alleen bio en wild?

Sorry. :')

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:51

HLPhoto schreef:
_Tara_ schreef:
...alleen bio en wild?

Sorry. :')

Precies wat ik bedoel. Geen respect voor andermans keuzes.

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:51

eenitraM schreef:
OMGponies schreef:

Zeg dame, eet jij mayonaise? Op wat voor schoenen loop jij? Jij draagt zeker geen kleding van de H&M.

Heeft jou veganisme echt een meerwaarde voor de maatschappij? :)

Nee, natuurlijk eet ik geen mayonaise en koop ik alleen kleding en schoenen waar geen dierlijke producten bij zijn gebruikt.

Ik dring mijn veganisme aan niemand op, maar ik voel me er zelf heel prettig bij om geen dierlijke producten te gebruiken.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:52

_Tara_ schreef:
...en dat is precies wat ik bedoel. Waar komt jouw wild vandaan?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:53

HLPhoto schreef:
_Tara_ schreef:
...en dat is precies wat ik bedoel. Waar komt jouw wild vandaan?

Uit het bos.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:55

Juist. Had je al bedacht dat er in het bos ook dieren lijden? Dieren opgejaagd worden? Onverdoofd pijn lijden voor ze op jouw bord terechtkomen?
Bedenk je met dat gegeven eens hoe dat bos eruit zou zien als al die dieren die nu bij de boer op stal staan in jouw stukje bos moeten leven, want daar hebben we het over :+
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 30-06-11 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:57

HLPhoto schreef:
Juist. Had je al bedacht dat er in het bos ook dieren lijden? Dieren opgejaagd worden? Onverdoofd pijn lijden voor ze op jouw bord terechtkomen?

Dat is natuur, die dieren lopen vrij rond, dat vind ik wat heel anders dan dieren die opgesloten zitten, vetgemest worden, antibiotica toegediend krijgen enz enz. Dat vind ik totaal niet te vergelijken, echt niet.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:00

Dat is natuur. Leuk begrip! Wij zijn ook natuur. Dieren die buiten rondlopen zitten ook opgesloten, de wildwissel is een slecht excuus voor te weinig leefruimte.

Die antibiotica... da's ook een leuk onderwerp. Wat ik eerder al schreef: de onverlaten die dit filmpje gemaakt hebben vormen zelf een deel van de oorzaak van het feit dat die antibiotica nodig is. Of zouden ze zich netjes gewassen hebben voor ze het terrein op kwamen en ook weer op het moment dat ze zich verlieten?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:04

Daar kan ik me echt niet in vinden, in dat soort argumenten. Wilde dieren kunnen wegrennen als ze in een situatie zitten die ze niet bevalt, zo'n varken kan geen kant op.

Dat degene die dit filmpje gemaakt hebben niet slim bezig zijn, ben ik met je eens. Het lijkt me echter sterk dat dit in zo'n grote mate voorkomt dat dat de rede is voor antibiotica gebruik.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:10

HLPhoto schreef:
@ Marcella: Ben het volledig met je eens.

Wat betreft vlees in Nederland: In Duitsland is vrijwel alles in de supermarkt goedkoper behalve vlees. In Letland vind je hele goedkope vis op de markt, maar het vlees ligt ongeveer gelijk qua prijs of is zelfs duurder dan hier. In Scandinavië is vlees (en alcohol) belachelijk duur.

Geeft toch te denken...

Dat geeft zeker te denken. Er zullen best wel oplossingen zijn, maar dan moeten we er wel voor willen betalen.

Ik wel een vlees eter. Ik vind heerlijk. Ik ben gek op spekjes, en ja ik ben ook lid van de dierenbescherming en de WSPA. Als de financieen het toelaten koop ik ook het liefst wel bio vlees. Soms kan dit niet en dan wordt het "gewoon" vlees. probeer een bijdrage te leveren waar dat kan en wanneer het kan. A