Vlees noch vis.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:26

Jolliegirl schreef:
Adil : LEZEN : Ik zeg niet dat ze volledig moeten stoppen met fokken.
Maar als men wilt minderen in het vlees, moeten er minder dieren doodgemaakt worden, en moet er dus minder gefokt worden. :)

Citaat:
Stop dan eerst al dat gefok....
Als er zoveel gefokt wordt..... fokken...fokken... fokken.... moét er doodgemaakt worden...
Anders raakt alles overvol...

Dan moeten ze eerst minderen in het fokken, voordat je kunt stoppen met het doden van dieren.

Helaas wordt er pas minder gefokt als er minder vraag is....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:27

Jolliegirl schreef:
Adil : LEZEN : Ik zeg niet dat ze volledig moeten stoppen met fokken.
Maar als men wilt minderen in het vlees, moeten er minder dieren doodgemaakt worden, en moet er dus minder gefokt worden. :)

Citaat:
Stop dan eerst al dat gefok....
Als er zoveel gefokt wordt..... fokken...fokken... fokken.... moét er doodgemaakt worden...
Anders raakt alles overvol...

Dan moeten ze eerst minderen in het fokken, voordat je kunt stoppen met het doden van dieren.

Oh ja, ik zie het, maar ik keek naar de zin "stop dan eerst al het gefok".

Maar ik denk dat zelfs minderen geen optie is:

Citaat:
Veeteelt of veehouderij is de tak van landbouw waarbij men vee houdt voor het verkrijgen van melk, eieren, vlees of bont. Door selectief te kruisen kunnen de gewenste eigenschappen van het nageslacht verbeterd worden.

Citaat:
Nederland is een op wereldschaal belangrijke exporteur van agrarische producten, ook al werkt maar 3% van de Nederlanders in de agrarische sector en is 2,2% van het bruto binnenlands product afkomstig uit de agrarische sector.[2] De landbouw in Nederland heeft 2,3 miljoen hectare in gebruik.

We verdienen ook aan veeteelt, en veel ook.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:30

Mensen moeten gewoon bewust vlees eten, je moet niet als doel hebben om mensen minder vlees te laten eten
Als biologisch vlees nou wat goedkoper word, dieren een beter leven leiden, is het toch prima? En de boeren ook goed betaald blijven worden voor hun dieren, dan is de hele cirkel rond. Mensen met een laag inkomen die zullen zeker ook van dieren houden, maar kunnen het helaas niet veroorloven om biologisch te eten. en helaas heb je altijd meer armen dan rijken :) En om dan te gaan zeggen "moeten ze maar geen vlees eten" vind ik wel erg gemakzuchtig. Zat mensen moeten gewoon vlees eten voor de stoffen die er in zitten en groente en fruit etc is ook niet altijd goed voor het milieu. Kinderen bijvoorbeeld hebben echt ijzer en vitamine B nodig om goed te groeien. Niet elk kind natuurlijk, maar laten we zeggen merendeel wel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:33

lifaya schreef:
Als biologisch vlees nou wat goedkoper word, dieren een beter leven leiden, is het toch prima?

Wat klopt er niet in deze zin.

Rennie89

Re: Vlees noch vis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:34

ik bedoel er dus mee dat het voor boeren ook niet meer zo duur zal worden om biologisch dieren te fokken ;) Als dat mogelijk is, zal het vlees ook wat in prijs dalen. Mijn doel met de tekst is om uit te leggen dat zolang er armeren zijn dat er altijd mensen zijn die euroknallers etc zullen kopen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:35

Biologisch vlees kan niet goedkoper worden, omdat je de echte prijs voor vlees betaald. Alles wat het goedkoper wordt, gaat hoe dan ook ten koste van het welzijn.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:38

Precies, het is duurder omdat het dier wat meer tegemoet krijgt.
Toegegeven, voor mij is het ook te duur.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:38

Een deel van t biologische vlees vind ik tegenwoordig prima betaalbaar, alleen de kip is altijd zo duur!

Ik eet overigens het liefst elke dag vlees, ik vind het een onderdeel van de maaltijd en eigenlijk gewoon te lekker om het te laten liggen. Heb ooit 6 maanden geen vlees gegeten en ik mistte het echt, dus voor mij is het vegetarierschap niet weggelegd.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:39

Arabesk schreef:
Biologisch vlees kan niet goedkoper worden, omdat je de echte prijs voor vlees betaald. Alles wat het goedkoper wordt, gaat hoe dan ook ten koste van het welzijn.

Tja, helaas zijn er genoeg zinnen die dasn beter het goedkope vlees kunnen kopen, financieel gezien. En neem het ze eens kwalijk in deze tijden....Ik zou dan ook eerder aan mezelf dan aan een dier denken.

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:49

sMieke schreef:
vlees is nog steeds nodig en vis ook. tja je kunt natuurlijk ook Soya enzo gaan consumeren maareee dat is pas een verschrikking daar is de ergste bio nog niets bij! van alleen planten kun je niet leven en tuurlijk zijn wij een intelligent wezen. daarom bedenken we ook welzijns wetten

Soja een verschrikking? Leg eens uit?

Van alleen planten kun je inderdaad niet leven, gelukkig heb je naast planten nog een hoop andere producten naast vlees die je als vegetariër of veganist kan eten, waardoor je wel in leven kan blijven.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:55

Ik denk dat het ook voor een groot deel met de overbevolking te maken heeft. Meer mensen = meer voedselproductie. Ik wou even heel cru zijn, maar ga het voor mezelf houden want. Ik denk trouwens altijd maar als die geslachte dieren niet worden opgegeten worden ze vernietigd en zijn ze voor niks gestorven (en als je dan kijkt hoeveel supermarkten weggooien dan kunnen ze gerust minder slachten). Dat er sommigen slecht gehuisvest zijn is geen rede (vind ik) om er geen meer te eten. wel om iets aan die huisvesting te doen. om een punt te maken moet je bijna n heel land doen stoppen met het te kopen en dat lukt toch niet. en dan gaan de boeren misschien ook nog enorme verliezen lijden waardoor ze de aanpassingen misschien niet meer kunnen betalen. want financieel vraagt dat ook n effortje

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:04

Tempus schreef:
Ik denk trouwens altijd maar als die geslachte dieren niet worden opgegeten worden ze vernietigd en zijn ze voor niks gestorven

Die dieren worden alleen maar gefokt en geslacht omdat er vraag naar is, niet andersom.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:08

Tempus schreef:
om een punt te maken moet je bijna n heel land doen stoppen met het te kopen en dat lukt toch niet

Tuurlijk kan er een ommezwaai komen, als de mensen het maar willen, en daarvoor moeten ze bewust gemaakt worden.
Zolang er veel geld verdient wordt zal het alleen erg moeizaam zijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:16

Ik heb de aflevering voor de helft gezien, ga vanavond even afkijken. Tot nu toe nog niks nieuws gezien omdat ik zelf op een schapenbedrijf heb stage gelopen en daar werden ook schapen uitgezocht voor de slacht. Ik ben vegetarisch opgevoed maar eet nu wel 1 keer per week vlees, hoeft van mij ook niet vaker zo blijft het ook lekker, kun je je tenminste verheugen op je vlees :P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:18

Arabesk schreef:
waarom laten ze het daadwerkelijk schieten van de koe niet zien? Dát zou veel mensen wel raken denk ik!

Als je kijkt naar oliebol hoe heet dat ook alweer van dat programma waar elke week een maaltijd wordt gemaakt zie je het hele proces van elke aflevering van een dier. ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:20

F_Orumster schreef:
Tempus schreef:
om een punt te maken moet je bijna n heel land doen stoppen met het te kopen en dat lukt toch niet

Tuurlijk kan er een ommezwaai komen, als de mensen het maar willen, en daarvoor moeten ze bewust gemaakt worden.
Zolang er veel geld verdient wordt zal het alleen erg moeizaam zijn.

Er zullen genoeg mensen zijn die wel willen, maar waar de portemonee het niet toelaat....en dan denk ik dat ik spreek over het meerendeel van de NL bevolking

Kun je ze nog zo bewust maken, maar ze zullen eerst kijken naar hun portemonee ;)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:32

Natuurlijk is het niet voor iedereen haalbaar om alleen nog maar biologisch vlees te kopen, maar bijvoorbeeld een dag minder in de week vlees eten en een dag scharrelvlees of bio nemen, dat zou toch wel voor meer mensen moeten kunnen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:36

Manou schreef:
Natuurlijk is het niet voor iedereen haalbaar om alleen nog maar biologisch vlees te kopen, maar bijvoorbeeld een dag minder in de week vlees eten en een dag scharrelvlees of bio nemen, dat zou toch wel voor meer mensen moeten kunnen.

Ik denk dus echt dat er bij heel veel mensen nog niets eens 7 dagen p/w vlees/vis/kip op tafel staat, omdat het financieel niet haalbaar is :o

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:42

Ik denk dat juist in armere kringen wel vlees staat, wat ik tot nu toe heb gezien vinden die vlees het lekkerst en ondenkbaar weg te laten. En face it, het vult langer dan wanneer je geen vlees eet, dus kun je 's avonds langer zonder eten.

Interessant vleesloos eten neerzetten is duurder.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:46

wat ik me nu afvraag (als toekomstige boerin). mensen hebben het allemaal over bio maar heeeeel veel boeren kunnen niet biologisch omdat alle goede landbouwgebieden of onder water komen of gebruikt worden voor woningbouw.

Mijn vriend is opvolger van een koeienbedrijf maar dat zal NOOIT biologisch kunnen worden omdat hij 1. niet uit mag breiden ivm. burgerwoning binnen zoveel meter. 2. hij geen groot genoeg huiskavel heeft omdat de boomkwekers meer kunnen betalen aan land en dus de huiskavel hebben ingepikt toen het bij mijn schoonvader op dat moment financieel niet haalbaar was om dat bedrag neer te leggen toen die kavel te koop stond.dus zou hij als hij dat deed veeeel meer voor vlees en melk moeten vangen en dan zou hij nog bijna niet rond kunnen komen

Tja dan kun je zeggen ga maar naar friesland. maar iedereen naar friesland sturen is ook geen optie.

Zouden jullie dan oplossingen weten van hoe je dat aan kan pakken? want echt.. de boeren willen het wel maar ze KUNNEN het gewoon niet. en in het filmpje staat er ook iets van dat er niets word gedaan aan anti biotica reductie. DAAR wordt ik echt super KWAAD om. Ik werk bij koeien en geiten maar het is bij elk dier afwegen welke behandeling er word gedaan omdat je geen anti biotica wil gebruiken. Ook wachttijden worden langer als verplicht aangehouden om zeker te zijn dat er 0% stof in zit.
Boeren hebben ook kinderen die ze gezond willen houden, vergeet dat niet ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:07

saskiakefie schreef:
Arabesk schreef:
waarom laten ze het daadwerkelijk schieten van de koe niet zien? Dát zou veel mensen wel raken denk ik!

Als je kijkt naar oliebol hoe heet dat ook alweer van dat programma waar elke week een maaltijd wordt gemaakt zie je het hele proces van elke aflevering van een dier. ;)

'Eet Smakelijk' heet dat programma dacht ik?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:20

Arabesk schreef:

Nee hoor, de tussenhandel maakt het gewoon duur. Rechtstreeks bij de biologische boer kopen scheelt al enorm.
F_Orumster schreef:
Interessant vleesloos eten neerzetten is duurder.

Ja zeker, een goedkope hoe heten die dingen, slavink ofzo. Of zo'n hamburger die op een platte frikandel lijkt.
Het is gewoon makkelijk en snel.
Je hebt ook misschien iets meer fantasie nodig om vleesloos te koken vind ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:21

F_Orumster schreef:
joostvangestel schreef:
Af en toe vegetarisch eten kan geen kwaad, maar ik kan me nog goed herinneren dat we eens een vegetarisch nichtje van mijn vrouw op bezoek hadden. Na een paar dagen schreeuwde onze lichamen om een stuk vlees.

En daarmee concludeer jij dat het ongezond is?
Als je opeens stopt met suikers eten schreeuwt je lichaam ook naar suikers.
Maakt dat suikers gezond?

Nee dat maakt ze nódig en daarmee is je lichaam er van onthouden ongezond.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:02

Geheel suikerloos eten is niet goed, idd.
Ik bedoelde ermee te zeggen dat je jezelf ook een verslaving kan aanleren, zoals men tegenwoordig veelal verslaafd is aan suiker.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:37

En als je rijst eet is er vast wel ergens iemand die onderbetaald werd om op de rijstplantage te werken waardoor niet zijn hele familie te eten kreeg en er misschien zelfs wel iemand is overleden. Je kunt ook gewoon eieren kopen bij een boer die kippen heeft zoals ik. sommige redeneringen vind ik te ver gaan
OldSkipper schreef:
Adil schreef:
Mag ik vragen wat jij dan überhaupt nog eet wanneer jij zo redeneert? Echt pure belangstelling...!

Alles waar geen dierenleed aan vooraf is gegaan... en dat is nog meer dan genoeg hoor. :j