Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:15

Dank je wel mixje.

Weet je, ik heb altijd wat moeite met het klakkeloos veroordelen van rituele slacht. Een wet voor het joodse geloof, schrijft ook voor dat de dieren goed verzorgd moeten worden, het ze aan niets mag ontbreken, en dat ze zich moeten kunnen gedragen naar hun aard.
En zolang dat in NL nog bij lange na niet voor elkaar is, vind ik niet dat jullie wel mogen oordelen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:37

Yamcha schreef:
Dank je wel mixje.

Weet je, ik heb altijd wat moeite met het klakkeloos veroordelen van rituele slacht. Een wet voor het joodse geloof, schrijft ook voor dat de dieren goed verzorgd moeten worden, het ze aan niets mag ontbreken, en dat ze zich moeten kunnen gedragen naar hun aard.
En zolang dat in NL nog bij lange na niet voor elkaar is, vind ik niet dat jullie wel mogen oordelen.

Inderdaad, ik vind het misschien wel belangrijker om te denken aan hoe de dieren leven dan aan hoe ze dood gaan...

Ik ben toen ik klein was opgegroeid met verhalen over een vrouw die bestraft zal worden in het hiernamaals omdat zij een kat had opgesloten in een kleine kooi. En het verhaal dat een prostutuee haar zondes vergeven werd omdat zij een dorstige hong water gaf uit haar schoen.

Ik heb vaak t gevoel dat mensen praten zonder kennis :) En graag gedaan!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:39

Mixje90 schreef:
Ten derde, weten jullie wel wat de regels betreffende het ritueel slachten zijn? Vanuit het geloofs oogpunt gezien.

Hier is een verhelderend rapport:

http://dierenrecht.org/fileadmin/docume ... apport.pdf

Citaat:
In de islamitische geschriften wordt veel aandacht besteed aan dieren en aan aspecten van wat wij tegenwoordig ‘dierenwelzijn’ noemen. Dieren die bestemd zijn om als voedsel te dienen moeten goed behandeld worden en een natuurlijk leven leiden. Ze moeten bovendien op respectvolle en pijnloze wijze worden geslacht. Wordt aan die eisen voldaan, dan is hun vlees halal (rein) en mogen moslims het eten.

Halal heeft in Nederland bij niet-moslims een slechte naam, omdat de term vrijwel altijd geassocieerd wordt met ritueel (onverdoofd) slachten. Onverdoofd slachten is binnen de islam echter geen harde eis, zolang de verdoving maar omkeerbaar is en de handeling het dier geen stress of pijn bezorgt. Omkeerbaarheid van verdoving is voor moslims van groot belang, aangezien het verboden is om dieren te slachten die al dood zijn. Het eten van een niet door de slacht gestorven dier is haram (onrein). Verschillende organisaties van moslims delen het standpunt dat verdoving onder bepaalde voorwaarden toelaatbaar is. Er is al halal vlees op de markt van dieren die voor de slacht bedwelmd zijn.

In dit rapport wordt ook het leven van de dieren voor de slacht belicht, een aspect waar tot nu toe in Nederland weinig tot geen aandacht aan is besteed. Zo spelen in de islam rentmeesterschap en respect voor de schepping een belangrijke rol. De mens staat weliswaar boven het dier, maar juist deze positie brengt verantwoordelijkheid met zich mee voor een zorgvuldige en fatsoenlijke behandeling van dieren, ook als het gaat om vee. De geraadpleegde islamdeskundigen betwijfelen ten zeerste of de vee-industrie met dit rentmeesterschap te rijmen valt.

Het enige jammere is dat volgens dit rapport echt heel weinig moslims verantwoordelijheid willen nemen voor de 'lastige' kanten van hun geloof.
"Zolang er maar Halal op staat" en hoe dat halal er is gekomen, tja.
Bij veel halal geslacht vlees wordt al verdoofd, kwam ook uit het rapport.

Maar als ik zie wat een potje die mensen ervan maken in de filmpjes dan word ik wel verdrietig. Dit heeft imo niets met halal te maken, om een bandje met Bismillah enz... op te zetten en messen slijpen voor die beestjes hun neus ;(
Dat is dus wat er wat mij betreft zo mis is.

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:45

Skygirl schreef:
Joolien schreef:
Gaan ze dan ook al die stammen in afrika en zuid-amerika dit verbieden?

Alleen omdat je het maar voor een deel kan verbieden(alleen in NL) moet deze wet er maar niet komen? :z

Inderdaad Skygirl.. Ieder dier dat ze nu niet op die manier gaan slachten is meegenomen.
Lijkt mij vrij logisch waarom NL dit niet voor ieder land kan gaan verbieden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:47

Opmerkelijk detail uit het rapport trouwens: de oh zo geliefde bontkraagjes zijn hartstikke haram.
Je mag niet zomaar voor de sier een dier doden.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:53

Iedereen die gelijk zegt dat onverdoofd slachten goed is moet wel iets verder nadenken hoor! Ik woon vlakbij een slachterij en als ik zie hoe ongelovelijk veel schapen daar geslacht worden tijdens het slachtfeest maar dan met een superscherp mes dat steeds geslepen wordt om dierenleed te beperken. Omdat onverdoofd slachten nu verboden zou worden gaan die mensen echt niet terug naar hun eigen land hoor, nee die gaan zelf schapen slachten in badkamers en schuurtjes met eigen messen die niet zo scherp zijn als die van de slager. Wij hebben zelf ongeveer 100 schapen en elke keer komen ze hier al vragen of ze schapen mogen kopen als het niet meerr bij de slager kan.. Vervelende is ook dat ze er een hoop geld voor willen betalen en ik dus zeker weet dat er veel boerenzijn die hun schapen zo aan ze verkopen.. Das pas zielig!

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:57

echt vreselijk ! ;(

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:59

Citaat:
Het enige jammere is dat volgens dit rapport echt heel weinig moslims verantwoordelijheid willen nemen voor de 'lastige' kanten van hun geloof.
"Zolang er maar Halal op staat" en hoe dat halal er is gekomen, tja.
Bij veel halal geslacht vlees wordt al verdoofd, kwam ook uit het rapport.

Maar als ik zie wat een potje die mensen ervan maken in de filmpjes dan word ik wel verdrietig. Dit heeft imo niets met halal te maken, om een bandje met Bismillah enz... op te zetten en messen slijpen voor die beestjes hun neus
Dat is dus wat er wat mij betreft zo mis is.

Dat vind ik zelf(een moslim) ook echt afschuwelijk dat er zo mee omgegaan wordt. Als ik de boodschappen thuis zou doen zou er ook amper vlees in huis zijn(wel vis).Misschien dat je t filmpje kan zien van de link, daarin wordt het volgens mij wel redelijk goed gedaan.

Los van t dierenleed schrok ik wel toen ik een docu zag over de tijd voor WW2. Daarin werd in een antisemitisch filmpje ook het kosher slachten gebruikt als voorbeeld om te laten zien waarom die joden zo slecht zijn. Maar dit staat los van de discussie.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:02

Citaat:
Omdat onverdoofd slachten nu verboden zou worden gaan die mensen echt niet terug naar hun eigen land hoor,

Ja wel vreemd... En die duizenden autochtone nederlandse moslims (waarvan sommige)van friese afkomst, zullen ook niet terug naar Friesland gaan als ze nu ergens anders wonen xD.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:07

Denken de moslim's die "halal"vlees kopen in de supermarkten ook na, waar dit dier vandaan gekomen is?
Want in Nederland worden de meeste dieren niet echt "halal" gehouden.
Trouwens, ik geloof niet dat dit in andere landen wel zo is, dat "halal" gehouden worden van (consumptie)dieren.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:22

cherie78 schreef:
Denken de moslim's die "halal"vlees kopen in de supermarkten ook na, waar dit dier vandaan gekomen is?
Trouwens, ik geloof niet dat dit in andere landen wel zo is, dat "halal" gehouden worden van (consumptie)dieren.

Ik denk er wel over na, maar ik ben zeker niet de meerderheid helaas.
Maar denkt de meerderheid van de mens dan dat er geen dierenleed is als t (niet)halal gedaan wordt? Volgens mij lijden de dieren meer voor hun dood dan tijdens het hele gebeuren... Tenzij je "bio"vlees eet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:23

Nouja dat staat dus in dat rapport: nee er denken niet veel moslims over na.

Mixje90 schreef:
Misschien dat je t filmpje kan zien van de link, daarin wordt het volgens mij wel redelijk goed gedaan.

Kweenie of ik dat wil zien nu :o

Het belachelijke is eigenlijk ook dat stuk van de halal-kaas (was een tijd geleden een reportage over, dat wij ongemerkt "halal" kaas eten van halal geslachte kalfjes) dat gewone kaas uit Nederland eigenlijk NOOIT halal kan zijn, omdat de moederdieren van de kalfjes gescheiden worden en dat mag niet volgens de islam.

Als halal helemaal volgens de regels gedaan zou worden zou ik zelfs liever halal kopen dan bio-industrievlees, maar nu echt niet.
Ik hoop dat mensen zich hiermee bezig gaan houden.

Maar helaas, volgens het rapport voelen moslims zich niet verantwoordelijk voor slechte behandeling van het dier omdat zij alleen eindverantwoordelijk zijn dat ze vlees met het stickertje "halal" erop kopen.

Wie de dieren slecht behandelt wordt wel gestraft, denken zij, maar zijzelf behandelen de dieren niet slecht; ze kopen het alleen maar dus zijn ze niet verantwoordelijk.
Dat is zo'n beetje de instelling.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:29

Mixje90 schreef:
cherie78 schreef:

Ik denk er wel over na, maar ik ben zeker niet de meerderheid helaas.
Maar denkt de meerderheid van de mens dan dat er geen dierenleed is als t (niet)halal gedaan wordt? Volgens mij lijden de dieren meer voor hun dood dan tijdens het hele gebeuren... Tenzij je "bio"vlees eet.

Als de term "HALAL" goed geïnterpreteerd, uitgevoerd en nageleefd zou worden, ben ik (als niet-moslim) voor HALAL :j
Maar daar wordt zelden tot nooit aangedacht, hoe een dier geleefd heeft of gedood is.
Als het maar "goed bereidt" op het bordje ligt.

Ook een dier wat op "tradionele wijze" geslacht wordt is m.i. niet "dood" en wordt dus "levend" geslacht.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:29

Citaat:
Als halal helemaal volgens de regels gedaan zou worden zou ik zelfs liever halal kopen dan bio-industrievlees, maar nu echt niet.

Ik hou me er wel mee bezig en ik ken nog wel meer moslims die dat ook doen. Helaas lang niet de meerderheid.
Misschien moet de regering de moslims(lang niet allemaal uiteraard xD) aanspreken op hun gedrag en ervoor zorgen dat ze zich juist islamitischer gaan gedragen, zou veel problemen oplossen xD

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:33

cherie78 schreef:
Als de term "HALAL" goed geïnterpreteerd, uitgevoerd en nageleefd zou worden, ben ik (als niet-moslim) voor HALAL :j
Maar daar wordt zelden tot nooit aangedacht, hoe een dier geleefd heeft of gedood is.

Ook een dier wat op "tradionele wijze" geslacht wordt is m.i. niet "dood" en wordt dus "levend" geslacht.

Ik ben het helemaal met je eens :) Maar is het dan niet onrechtvaardig om te zeggen dat halal slachten verboden moet worden? Als de term halal niet goed geïnterpreteerd wordt... En de halal waarover gesproken wordt, niet halal is?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:33

Mixje90 schreef:
Citaat:

Ik hou me er wel mee bezig en ik ken nog wel meer moslims die dat ook doen. Helaas lang niet de meerderheid.
Misschien moet de regering de moslims(lang niet allemaal uiteraard xD) aanspreken op hun gedrag en ervoor zorgen dat ze zich juist islamitischer gaan gedragen, zou veel problemen oplossen xD

Dan mag de regering (bijna) alle "godsdienstige" mensen wel aanspreken :+ niet alleen de islam-aanhangers.
Dat zou nog veel meer problemen oplossen :j

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:36

Citaat:
Dan mag de regering (bijna) alle "godsdienstige" mensen wel aanspreken niet alleen de islam-aanhangers.
Dat zou nog veel meer problemen oplossen

Ja en als ze dan ervoor zorgen dat er alleen maar halal vlees op de markt is en dan bedoel ik echt halal, ben jij blij, ik blij, dieren blij'er=iedereen blij :D xD

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:38

Mixje90 schreef:
cherie78 schreef:

Ik ben het helemaal met je eens :) Maar is het dan niet onrechtvaardig om te zeggen dat halal slachten verboden moet worden? Als de term halal niet goed geïnterpreteerd wordt... En de halal waarover gesproken wordt, niet halal is?

Ik denk, dat vooral de uitvoering van "halal"slachten weerstand oproept. Natuurlijk ook door voorstanders van het afschaffen, zo slecht mogelijk uitgezocht.
Zoals het ook weerstand oproept als "men" met de neus op de feiten gedrukt wordt hoe slachten in zijn werk gaat bij heel veel slachterijen in heel veel landen.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:43

Halal slachten wordt verboden....
Maar:
De westerse manier van het slachten van varkens mag voorlopig nog wel door gaan:
Electrokuteren waarbij niet altijd alle varkens weg zijn.
Die worden alsnog leven en in volle bewustzijn gestoken.

Dan ook gewoon consequent 1 lijn trekken he?

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:11

Ik denk dat de beste manier van slachten een kogel door het hoofd van het dier is; met een verdoving kan een dier ook lijden omdat er niet voldoende vloeistof in is gespoten en/of adrenaline tegenwerkt. Bovendien: wat gebeurd er met de verdovingsvloeistof in het lichaam van het te slachten dier? Ik vind jagen een goede manier om aan vlees te komen: dit dier heeft altijd kunnen scharrelen en is niet helemaal volgepropt met antibiotica en schijnt smaakvoller te zijn dat 'fokvlees"

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:21

Trennie schreef:
Halal slachten wordt verboden....
Maar:
De westerse manier van het slachten van varkens mag voorlopig nog wel door gaan:
Electrokuteren waarbij niet altijd alle varkens weg zijn.
Die worden alsnog leven en in volle bewustzijn gestoken.

Dan ook gewoon consequent 1 lijn trekken he?

Waar haal je dat vandaan? heb je daar een bron van?
Overigens is een foutje waardoor een dier niet geheel verdoofd is geweest anders dan alle dieren onverdoofd slachten. zoiets kan altijd gebeuren, daar kan je geen 1 lijn in trekken.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:23

sanne1221 schreef:
Ik denk dat de beste manier van slachten een kogel door het hoofd van het dier is; met een verdoving kan een dier ook lijden omdat er niet voldoende vloeistof in is gespoten en/of adrenaline tegenwerkt. Bovendien: wat gebeurd er met de verdovingsvloeistof in het lichaam van het te slachten dier? Ik vind jagen een goede manier om aan vlees te komen: dit dier heeft altijd kunnen scharrelen en is niet helemaal volgepropt met antibiotica en schijnt smaakvoller te zijn dat 'fokvlees"

goed idee. laten we met z'n alle(16 miljoen? nederlanders) gaan jagen :')

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:27

Citaat:
goed idee. laten we met z'n alle(16 miljoen? nederlanders) gaan jagen

Laten we met zn allen veel minder vlees eten :)

Ik Gent heb je een vegetarische donderdag(of andere dag) waarbij geprobeerd wordt zo min mogelijk vlees te eten door bijvoorbeeld op scholen het niet te serveren. Best wel goed idee vind ik.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:47

Laten we met zijn allen eens gewoon met respect met dieren omgaan. Of het nou vissen, varkens of geiten zijn. Dieren slachten ben ik niet tegen, maar er zijn maar weinig dieren die tijdens hun leven ook prettig zijn behandeld. Dus wil je halal slachten, zorg dan voor dat goede leven wat erbij hoort. En dat geldt wat mij betreft net zo hard voor gewoon slachten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 17:17

Afgewezen dus...

Nou fijn... Ik blijf gewoon het vlees eten waarvan ik weet hoe het geleefd heeft en hoe het doodgemaakt is.
Prima, doe IK het iig wel goed.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf zeggen ze toch altijd?

Interessant filmpje trouwens.... Alleen dat blabla eromheen met het dier te drinken geven, schei toch uit, dat doen ze nooit... en voor de tv doen ze het wel.. mooimakerij is dat!

Ookal gaat het snijden snel.....toch blijf ik van mening... je snijd een dier niet levend de keel door... nóóit...
Daar raken ze niét hersendood van...niet DIRECT. Wat je bij een pin dus wél hebt.