Een artikel in de krant, paarden in de stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:54

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:
Jawel hoor, daar hebben wij boxen voor ('s nachts) :D En met een berg hooi, vindt hij dat prima (dat heb ik hem gevraagd) ;)

en dat vat het samen.

Jij beslist wat hij vindt op basis van wat jouw uitkomt.

Het verschil tussen de facties op dit topic (en vergelijkbare) is het verschil in prioriteit van de 21ste eeuwse bio-ethiek over dierenwelzijn.

Zoals ik op mijn site schrijf; het verschil over hoe groot het compromis met paardenwelzijn in het mensenbelang mag zijn.

´HC en aanhangers´ op dit topic kiezen voor invulling volgens de wetenschappelijke informatie over de randvoorwaardes voor paardwelzijn.
De andere factie op dit topic die het merendeel van de ruiterij vertegenwoordigt wil helemaal niet weten wat het paard nodig heeft want daarmee voorkomt men dat de mate van verschil geconstateerd kan worden.

Ja natuurlijk beslis ik, ik beslis ook voor mijn kinderen. :D
Ik heb ook maneges/pensionstallen zeer dichtbij huis, maar daar is geen mogelijkheid tot weidegang. Dus ik heb voor hem de beste optie gekozen, 50 km verder.
Dus ik ga ook verder geen verantwoording afleggen aan een paar bokkers op internet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:56

JoviBan, Quellian had regenrot, beide hadden rotstraal en natte mok.
Daarbij waren ze ongelofelijk chagrijnig en probeerden constant uit te breken, gingen ook elkaar aanvliegen (of nou ja, Stanley had het vooral voorzien op Quellian).
Dit had dus niets te maken met te weinig hooi of gebrek aan beschutting, maar gewoon door te observeren en objectief te zijn kun je hieruit concluderen dat het niet werkt voor mijn paarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:00

Babootje, je haalt een aantal dingen vreselijk door elkaar.

Het ethogram betreft de diersoort gedomesticeerd paard. Ecotoop is heel wat anders.

Een individueel paard er aan de manen bij slepen is een non-argument en helemaal wanneer dit een reeds door suboptimaal houden niet representatief paard is.

Doe eerst eens wat kennis op voordat je een uitleg geeft die jou uitkomt over zaken waarvan je de klok slechts in de verte hebt horen luiden.

Veel sterkte verder aan Joviban en aanhang. Mijn morele steun hebben jullie +:)+

Ik heb mijn goede daad voorlópig weer gedaan.

p.s. nieuw inzicht over paardwelzijn in de ruiterij zit tussen fases één en twee. Al 35 jaar |(

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:31

Fleurtje100 schreef:
En alles over dat Spanje ook niet ideaal is qua temperatuur in de zomer en geen gras door droogte wordt volledig genegeerd. Volgens wetenschappelijke onderzoeken is de comfort temperatuur van een paard tussen -5 en 25 graden. Als je daarna kijkt is in Nederland vrijwel altijd de ideale temperatuur, in tegenstelling tot in Spanje. Als je je mening wilt baseren op wetenschappelijk onderzoeken moet je wel alles meenemen, en niet alleen wat in jouw straatje past.

Kom op, wie biedt? Er wordt hier nu al bijna 4 pagina's overheen gelezen!

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:51

Huertecilla schreef:
e_horse schreef:
De Google Ads hieronder: over een bepaalde pensionstal die zou 5 sterren hebben voor paard en ruiter.. als ik op 'Paardenfaciliteiten' klik snap ik niet waar die 5 sterren voor de paarden voor staan. Ik denk dan meteen aan de opmerking van Cowgirl hierboven over die manege met stallen met gouden knoppen.
Ja; 5 sterren voor de ruiter dus..

Ruime parkeerplaat.
Vrouwvriendelijk verlichting buiten.
Grote kantine.
Geen strootjes op de gang is weer een punt, net als een wasstraat.

Er bestáán helemaal geen toetsnormen voor de paarden zelf. Verder dan ziet er mooi uit gaat men niet.
Dat is onbegrijpelijk vanuit paardenwelzijn bekeken want er is gedegen wetenschappelijk onderzoek over houden <-> gedrag bij paarden. Zelfs over de relatie tussen het gedrag en de vórm van de weide.
De ruiterij weet het niet, niet eens dat het bestaat en de bedrijfssector wil dat graag zo houden.

Heb jij in één manege of waar ook in de hele bedrijfssector paard de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier gezien? Een kaart op de stal hoeveel weidegang dat paard gehad heeft die dag?
Een bord met ´pas op schopt´ is waarschijnijker.

Wij als gezin, hebben sinds vorig jaar een paard, voor ons een droom die uitgekomen is.
Hij staat op een groot stuk weiland met ruinen en merries, we voeren per toerbeurt de paarden, samen met de 4 andere eigenaren van de paarden.
Er is een schuilstal, en een waterpomp, die in de winter eraf gehaald moet worden ivm bevriezing.
De waterbakken moeten we zelf vullen dmv emmers water pompen en ook schoonmaken, en in de winter elke ochtend de waterbakken ijsvrij maken.
Ook scheppen we zelf de drollen van het land.
We hebben geen verlichting.

We houden de paarden dus heeeeeel natuurlijk.
Daar hebben we voor gekozen, we hebben totaal geen luxe.
Ja de enige luxe die we hebben is dat we ons vrij voelen, de paarden zien er gelukkig uit, en als we het bos in willen wandelen , moeten we eerst een stuk over het weiland hobbelen, hek openen en de Veluwse bossen ligt aan onze voeten.

Laatst liet ik de plek aan iemand zien, waar ons paard staat, kreeg ik de opmerking: goh wat armoedig, is dit nu alles?..je hebt geen rijbak, geen poetsplaats, niets..
Ik probeerde te kijken door zijn ogen, ik keek rond en zag groene uitgestrekte weides, vrolijk rennende paarden...enz...
mijn paard hinnikte en ging rollen... :Y)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:54

mylittlejoy schreef:
Fleurtje100 schreef:
En alles over dat Spanje ook niet ideaal is qua temperatuur in de zomer en geen gras door droogte wordt volledig genegeerd. Volgens wetenschappelijke onderzoeken is de comfort temperatuur van een paard tussen -5 en 25 graden. Als je daarna kijkt is in Nederland vrijwel altijd de ideale temperatuur, in tegenstelling tot in Spanje. Als je je mening wilt baseren op wetenschappelijk onderzoeken moet je wel alles meenemen, en niet alleen wat in jouw straatje past.

Kom op, wie biedt? Er wordt hier nu al bijna 4 pagina's overheen gelezen!

Nee, ik lees hier echt niet overheen :D

HC ik begin er echt aan te twijfelen of je ze uberhaupt allemaal wel op een rijtje hebt. Het individuele paard bepaalt het dierenwelzijn.
Als je mijn "suboptimaal gehouden" paard "die zich overigens bij mij optimaal lijkt te voelen" in zo'n ecotoop als de jouwe zet denk ik niet dat het goed met hem zou gaan.
Houd nu toch eens op met die suboptimale geitenwollen sokken onzin. En neem inderdaad eens alle wetenschappelijke onderzoeken mee in plaats van alleen die onderzoeken die jou uitkomen. :+

050206051012

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:01

Heerlijke post Babootje, niets aan toe te voegen!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:20

Denk sowieso dat als je strijd voor paardenwelzijn je dat beter kan doen in een gesprek dan door zo arrogant van de toren te blazen. Daar bereik je ook helemaal niet mee, behalve dat mensen niet meer willen luisteren. Sowieso los je het probleem er niet direct mee op. Als je dan toch een positieve bijdrage wilt leveren aan de oplossing van het probleem, en aan de huidige denkwijze over paardenwelzijn dan kan je beter constructief met de huidige paardeneigenaren meedenken en toewerken naar haalbare oplossingen in kleine stapjes, dan dat je de deur voor de neus dichtklapt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:30

Colway schreef:
Denk sowieso dat als je strijd voor paardenwelzijn je dat beter kan doen in een gesprek dan door zo arrogant van de toren te blazen. Daar bereik je ook helemaal niet mee, behalve dat mensen niet meer willen luisteren. Sowieso los je het probleem er niet direct mee op. Als je dan toch een positieve bijdrage wilt leveren aan de oplossing van het probleem, en aan de huidige denkwijze over paardenwelzijn dan kan je beter constructief met de huidige paardeneigenaren meedenken en toewerken naar haalbare oplossingen in kleine stapjes, dan dat je de deur voor de neus dichtklapt.

Mee eens Colway!

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:38

@Electra63
De feiten die dus wetenschappelijk bewezen zijn.

Ik probeer niet te vertellen wat je moet doen. Maar het is gewoon waar en
dan irriteer ik me aan mensen die gaan beweren dat het niet waar is want
hun paard ziet er mooi uit...
Uiteindelijk maakt iedereen een eigen keuze, prima, lekker zelfweten. Maar
je kop in het zand steken is niet echt slim. Het betekent niet dat omdat rood
rood is je het moet dragen. Als je snapt wat ik daarmee bedoel :o

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:41

Dat er trouwens paarden zijn die buiten zijn niet heerlijk vinden kan ik me
wel voorstellen. Ik heb hier een (witte) hond zitten die nu echt niet naar
buiten hoeft met die zon óf met de regen. Dan zit hij liever binnen.

Maar dan lijkt mij weer een oplossing om een grote open ruimte te maken
voor meerdere paarden. Dat dat niet voor iedereen kan snap ik ook wel want er zijn
meer eigenaren op pension dan pensionhouders en die maken de regels uit.
Een paard zal er toch liever voor kiezen om gewoon te kunnen lopen wanneer hij wilt
dan een enkel krap rondje te kunnen draaien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:59

Jessica, welke "feiten die gewoon bewezen zijn"? Welke onderzoeken heb je zelf gelezen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:10

Quellian schreef:
JoviBan, Quellian had regenrot, beide hadden rotstraal en natte mok.
Daarbij waren ze ongelofelijk chagrijnig en probeerden constant uit te breken, gingen ook elkaar aanvliegen (of nou ja, Stanley had het vooral voorzien op Quellian).
Dit had dus niets te maken met te weinig hooi of gebrek aan beschutting, maar gewoon door te observeren en objectief te zijn kun je hieruit concluderen dat het niet werkt voor mijn paarden.

Hoeveel ruimte hadden jou paarden toen?
Die van mij doen het uitstekend buiten in mijn ogen beter dan toen ik ze nog op stal had staan. Echter ga ik ze opsluiten in een kleinere buiten ruimte krijg ik ook opgefokte paarden.
Daar ben ik afgelopen winter op een harde manier achtergekomen toen onze stalhouder(die kerel had geen kaas gegeten van paarden) besloot dat ze niet meer op de hele paddock mochten maar alleen op een postzegeltje van 3 bij 15. ER lag voor de hele dag hooi maar ook dat werkte niet.
Ik heb 3 paarden over me heen gehad en zat 2 weken met een hersenschudding thuis op de bank.
Paard van mijn stalgenoot werd helemaal depressief, die at niet meer.

Niet lang daarna weer terug naar de oude stal , hier konden ze het weiland weer op veel meer ruimte en het probleem was opgelost.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:16

Jessicajoann schreef:
Dat er trouwens paarden zijn die buiten zijn niet heerlijk vinden kan ik me
wel voorstellen. Ik heb hier een (witte) hond zitten die nu echt niet naar
buiten hoeft met die zon óf met de regen. Dan zit hij liever binnen.

Maar dan lijkt mij weer een oplossing om een grote open ruimte te maken
voor meerdere paarden. Dat dat niet voor iedereen kan snap ik ook wel want er zijn
meer eigenaren op pension dan pensionhouders en die maken de regels uit.
Een paard zal er toch liever voor kiezen om gewoon te kunnen lopen wanneer hij wilt
dan een enkel krap rondje te kunnen draaien.

Ik kan het me dus niet voorstellen dat een paard het buiten niet lekker vind. Ik sta op een pensionstal van ruim 60 paarden en in mijn ogen is er geen eentje die niet naar buiten wil. Het is altijd de baas die het niet wilt.
Daarnaast is een hond niet te vergelelijken met een paard. Een paard zal altijd de ruimte op zoeken omdat het een prooidier is en dus weg moet kunnen rennen.
Een hond is een roofdier, die heeft dat dus niet nodig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:41

Jessicajoann schreef:
@Electra63
De feiten die dus wetenschappelijk bewezen zijn.

Ik probeer niet te vertellen wat je moet doen. Maar het is gewoon waar en
dan irriteer ik me aan mensen die gaan beweren dat het niet waar is want
hun paard ziet er mooi uit...
Uiteindelijk maakt iedereen een eigen keuze, prima, lekker zelfweten. Maar
je kop in het zand steken is niet echt slim. Het betekent niet dat omdat rood
rood is je het moet dragen. Als je snapt wat ik daarmee bedoel :o

Ik had een heel verhaal getypt en toen viel mijn PC uit. :( Dus hierbij de korte versie.
Ik zie nog steeds geen feiten door jou aangedragen. Die van HC (ver weg op zijn berg in Spanje) weet ik nu wel.
Op jouw leeftijd had ik al jaren een NF-pony 24/7 buiten. Wij wilden toen al een schuilstal en dat lukte niet.
Iedereen kan wel zeuren over 24/7 buiten, maar die mogelijkheden zijn er vaak helemaal niet.
Zeker niet met de ondergrond hier in de Randstad.
Dus ik rijd iedere dag bijna 50 km heen en weer terug, zodat mijn paard overdag van 6 tot ong. 19 uur buiten staat in de wei in een groep. En dat vind ik meer dan genoeg. Hij vindt het heerlijk buiten, maar staat altijd te wachten om naar binnen te gaan. Natuurlijk voor het eten, maar hij scharrelt graag in zijn hooi/stro. Daarbuiten heb ik ook nog de luxe van 2 binnenbakken enz., een ruime box met stro, stapmolen etc., heerlijk in de winter met slecht weer.
En wie dat niet voldoende vindt, die laat lekker zijn/haar paard 24/7 buiten staan, soms lekker in de blub of zoals afgelopen winters in de sneeuw. Prima als jullie dat fijn vinden voor jullie paard, ik niet. En zolang ik alles zelf betaal (en niet jullie) bepaal ik dit zelf.
En nu stop ik er echt mee, ik ben helemaal niemand op Bokt verantwoording verschuldigd en het zal wel lekker natural zijn, maar ik zie soms foto's van paarden voorbij komen, dat ik denk, beetje extra ruwvoer en een goede poetsbeurt zou niet gek zijn.
:wave:

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:42

Ik denk inderdaad dat paarden die niet buiten willen een zeldzaamheid is en altijd nog het gevolg van conditionering.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:43

Colway schreef:
Ik denk inderdaad dat paarden die niet buiten willen een zeldzaamheid is en altijd nog het gevolg van conditionering.

Ik denk zeker dat paarden graag naar buiten gaan en moeten. Maar dat hoeft niet persé 24/7 zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:53

En wat is nu precies mis met conditionering? Zo lang het paard zich happy voelt, gezond is, geen pijn heeft etc etc. Ik snap dat gezeur gewoon echt niet.
Haha, Electra de naturals, geweldig!. Is dat synoniem aan "ik-heb-geen-geld-dus-laat-ik-ze-buiten-ik-kan-niet-rijden-dus-laat-ik-het-hem-zelf-uitzoeken" typjes?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:54

Babootje schreef:
En wat is nu precies mis met conditionering? Zo lang het paard zich happy voelt, gezond is, geen pijn heeft etc etc. Ik snap dat gezeur gewoon echt niet.
Haha, Electra de naturals, geweldig!. Is dat synoniem aan "ik-heb-geen-geld-dus-laat-ik-ze-buiten-ik-kan-niet-rijden-dus-laat-ik-het-hem-zelf-uitzoeken" typjes?

Ik zeg toch niet dat het mis is? Mijn paard is ook geconditioneerd hoor, net als mijn hond

mijn vriend ook trouwens :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:57

@Colway, de mijne ook. Kookt zelfs af en toe en stopt soms ook de was in de wasmachine. Strijken gaat hem te ver dus dat conditioneren is niet helemaal gelukt :+ :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:58

Belonen helpt vaak :+

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:01

Neu, Babootje, hoeft niet perse. Net zo min als dat alle traditionals (is dat eigenlijk een term?) "dressuurtutjes-die-alleen-maar-schone-paarden-willen-en-daarom-een-deken-omdoen-en-ijzers-onderslaan-omdat-dat-zo-lekker-klinkt" zijn. Het gros van beide stromingen zijn gewoon mensen in een grijs gebied die allemaal het beste willen voor hun paard en daar op verschillende manieren aan werken. Wat juist is en niet verschillen de meningen over en dat moet ook kunnen, maar het mag nooit neerkomen op neersabelen van een ander, wat mijns inziens in dit topic voornamelijk gebeurt.

Wat trouwens heel jammer is, met een mindere "oh zo almachtige" instelling bereiken mensen veel meer. Maar goed, dat is weer mijn mening.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:11

Jij hebt gelijk Littlejoy.
Ook toen mijn pony 24/7 buiten stond, reed ik wedstrijden, maar de volgende dag zonder zadel naar het strand. Het zal hopenlijk per 1 mei verbeteren, maar het zal niet genoeg zijn, dierenleed was er vroeger al en zal er altijd blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:21

Ik denk dat je zeker naar de algehele welzijns'regels' moet kijken voor paarden, maar ook naar het individuele paard. Als je paard er happy mee is, dat hij 's nachts op stal staat, prima toch? Sommige paarden vinden buiten zijn helemaal niks. Ík vind dat geen gezond paardengedrag, maar goed, wat doe je daarmee? Prioriteit nr. 1 lijkt me dat je paard er vrolijk en gezond bij staat. Lijkt me dan toch een zoekplaatje.....
Ik persoonlijk ben geen fan van ijzers, heb paardlief nu 24/7 buiten met schuilmogelijkheid, maar ik voel me er niet lekker bij om mijn manier aan anderen op te dringen. Ik ben echter ook een fanatiek dressuurruiter, maar gooi er net zo makkelijk een bitloos hoofdstel in. Maar rijden neem ik serieus, omdat ik vind dat zij mij op een goede manier hoort te dragen, en daar hoort laten sloffen niet bij. Dus ik doe van allebei iets..... pak overal vandaan wat me bevalt.....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:25

Yamcha schreef:
Ik denk dat je zeker naar de algehele welzijns'regels' moet kijken voor paarden, maar ook naar het individuele paard. Als je paard er happy mee is, dat hij 's nachts op stal staat, prima toch? Sommige paarden vinden buiten zijn helemaal niks. Ík vind dat geen gezond paardengedrag, maar goed, wat doe je daarmee? Prioriteit nr. 1 lijkt me dat je paard er vrolijk en gezond bij staat. Lijkt me dan toch een zoekplaatje.....
Ik persoonlijk ben geen fan van ijzers, heb paardlief nu 24/7 buiten met schuilmogelijkheid, maar ik voel me er niet lekker bij om mijn manier aan anderen op te dringen. Ik ben echter ook een fanatiek dressuurruiter, maar gooi er net zo makkelijk een bitloos hoofdstel in. Maar rijden neem ik serieus, omdat ik vind dat zij mij op een goede manier hoort te dragen, en daar hoort laten sloffen niet bij. Dus ik doe van allebei iets..... pak overal vandaan wat me bevalt.....

Daar ben ik het dus helemaal mee eens, ik word alleen geïrriteerd door het gekat en de betweterigheid van sommigen.