Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:34

Janesmith, als het nu eens zo makkelijk zou zijn......

Die vrouwen die onderdrukt worden, zal het waarschijnlijk weinig interesseren dat de staat aan hun kant staat. Die zullen echt niet in grote getale aangifte gaan doen van onderdrukking als er een burkaverbod komt en daarom 'verlost' worden. De meeste van die vrouwen is veel te bang om dat te doen.

Daarbij zijn er dan ook nog een aantal onder die onderdrukte vrouwen die denken dat het zo hoort, vrouwen die hebben geleerd om de woorden van Koran en Hadith hetzelfde te interpreteren als hun man en er verder niet over nadenken. Deze vrouwen zien hun leven als een test en als ze die test zonder morren met opgeheven hoofd doorstaan, zullen ze daar door Allah voor beloond worden.

Wat denk jij waarom wij in dit topic niet met cijfers kunnen komen die aantonen hoeveel vrouwen een burka onder dwang dragen? Juist, om het simpele feit dat die vrouwen zich niet melden om voorgenoemde redenen. Hetzelfde met cijfers over eerwraak en besnijdenis; ook daarover vindt je nergens betrouwbare cijfers hoewel er onderzoek naar gedaan is (in tegenstelling tot gedwongen dragen van een burka).
Ook wel logisch natuurlijk, het gebeurt achter gesloten deuren,het is in strijd met onze wet. Diegenen die eerwraak plegen of opdracht geven tot eerwraak of besnijdenis zullen niet in de rij staan om vrijwillig mee te werken aan zo'n onderzoek. En om eerder genoemde redenen doen de slachtoffers het ook niet.

En zelfs als er al een vrouw aangifte doet van onderdrukking en haar man wordt opgesloten of met pek en veren het land uitgezet, wint ze er niets aan. Misschien heeft deze man nog wel 4 broers, 3 neven en 5 ooms die met alle genoegen wraak willen nemen op de 'verraadster'.

Nee, ik denk dat deze onderdrukking alleen bestreden kan worden binnen de Islam zelf . Er zijn vele liberale-Islam bewegingen in deze wereld en ik hoop dat zij het antwoord op deze problematiek kunnen geven.

Ikzelf blijf de burka een symbool van onderdrukking vinden: in elk Islamitisch land waar de vrouw haar rechten massaal ontnomen werd, werd haar de burka verplicht.
Ik kan dan ook niet begrijpen hoe moderne, geemancipeerde moslima's er vrijwillig voor kiezen een burka te dragen. Zien zij het leed dan niet wat hun zusters aangedaan is toen hun hun rechten ontnomen en de burka verplicht werd? Kunnen ze dat niet zien omdat zij wél vrijwillig die keuze mogen maken?
Waarom link ik een burka aan onderdrukking en waarom doen zij dat niet?
Misschien kan Ctjelief mij hierbij helpen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:15

Mee eens, het is ook zo moeilijk om te definieren.
Als je ermee op gegroeid bent is het in die mensen hun ogen geen onderdrukking.
Als ik op de tram aan het wachten ben, en ik hoor een klein meisje over haar hoofddoek praten niet ouder dan negen jaar: hoofddoek wil ik niet, maar moet van papa.

Dan vind ze dat op 18 jaar niet meer dan normaal om te dragen.

Onderdrukking heeft veel gezichten, en is niet altijd herkenbaar voor de partij. En ja ik weet het een hoofddoek is geen boerka maar dit is een mooi voorbeeld.

Hier in belgie zie ik dat extremisme vaak in de nieuw bekeerde vrouwen. Vraag me af waar dat vandaan komt?
Met nieuw bekeerde vrouwen bedoel ik dus belgische vrouwen die eerder christen of niets waren.
Is wel al eens een docu over geweest maar nooit dieper op de oorzaak ingegaan

Maar wat er ook is gezegd, voor die vrouwen is het niet makkelijk als het onderdrukking is om eruit te komen, de ere moord cijfers zijn gigantisch hoog dat moeten we niet vergeten. Zeker omstreke duitsland
Laatst bijgewerkt door lesilla op 20-10-10 23:20, in het totaal 4 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:23

Verder vroeg iemand hoeveel burka's zien jullie in nederland?
Ben geen nederlandse maar een belgische, maar ik kan er men gemak elke dag één spotten. En niet dezelfde denk ik ;)

En ik woon in antwerpen, buurten van klein marokko (molenbeek) vind je ze met de vleet, maar goed daar vind je ook flyers en mensen die niet zo braaf zijn.
Radicale islam ligt daar hoog :=

En klein marokko is geen racistische bijnaam http://nl.wikipedia.org/wiki/Hind_Fraihi
Laatst bijgewerkt door lesilla op 20-10-10 23:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:25

Van mij mogen ze een burka verbod invoeren hier in NL.

Ik werk bij de Mcdonalds en daar komen ook veel buitenlanders, en dus moslimse vrouwen met hooddoek. Heb ik absoluut geen problemen mee, het valt me eigenlijk op dat ze juist beter nederlands kunnen dan dat we van ze denken. Alleen vandaag kwam er dus ook een vrouw met een Burka samen met een vrouw met een gewaad en hoofddoek aan elkaar vast (gezicht was zichtbaar). Ze bestelden allebei apart en ik kon de vrouw met burka gewoon echt niet verstaan, ze mompelde maar ik moest tig keer vragen of ze wat duidelijker kon praten omdat ik haar echt niet kon verstaan.. ik voelde me best knullig. Uiteindelijk heeft de vrouw zonder burka maar voor haar besteld want ik verstond er niks van.. en ik vond het ook niet fijn communiceren. Ik dacht eerlijk gezegt echt van: lieve meid, wat doe jij jezelf toch aan.. geniet je op deze manier wel van het leven.

Hoofddoek verder geen problemen mee, maar burka/niqaab..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:28

lesilla schreef:
Verder vroeg iemand hoeveel burka's zien jullie in nederland?
Ben geen nederlandse maar een belgische, maar ik kan er men gemak elke dag één spotten. En niet dezelfde denk ik ;)

Ik kom ze ook een paar keer per week tegen. Bij mij om de hoek zit een islamitische basisschool.
Het zijn trouwens voornamelijk Somalische vrouwen en 1 Chinese.
Persoonlijk vind ik het niets, maar het maakt mij niet uit.
Ik lees hier dat sommigen bang worden of schrikken van iemand in een Burka, dat heb ik dus niet.

Mijn probleem met het Burka-verbod is, dat het IMO niets oplost.
Vrouwen die onderdrukt worden, blijven dat toch wel.
Er zijn er minder dan 200 in Nederland, dus dat veiligheidsaspect snap ik ook niet.
En IMO mag iedereen dragen wat hij/zij wilt.
Maar geen werk door het dragen van een Burka, dan ook geen uitkering, want ik begrijp wel dat werkgevers geen vrouwen in Burka aannemen.

Maar ik heb dit al eens een keer geschreven, dus ik ga dit topic verlaten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:39

Ben ik dus niet de enige, ik denk dat voor mensen de burka niet het probleem is maar de angst naar het groeiende radicalisering.
En die angst is niet alleen bij de niet islamitische bevolking, maar bij de islamitische bevolking zelf ook.

hindi zegt in een interview

Je bent duidelijk geschrokken van de macht die de extremisten momenteel hebben. Maar wat heeft je nu het meeste verbaasd?

,,Dat we het zo ver hebben laten komen. Ik vergelijk het echt met de toestand in de jaren dertig in Duitsland. Toen mochten de nazi’s ook ongestoord groeien, tot ze zo sterk waren dat er niets meer tegen te doen viel. Neen, dat is niet overdreven. Die extremisten zijn net zo goed fascisten als de nazi’s. En ook zij mogen hun onzin ongestoord blijven verkondigen. Ik vraag mij soms af wat er toch met ons, moslims, gebeurd is. Wij hebben toch ook onze glorietijd en onze Verlichting gehad. Waarom hebben we sindsdien zoveel stappen achteruit gezet?

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

In frankrijk waren veel islamieten voor het verbod, leuk weetje eigenlijk

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:44

Teddy321 schreef:
Op dit moment ben jij de enige die persoonlijk wordt Christel. Zou je dat achterwege willen laten en aub weer ontopic gaan?!

Volgens mij heb ik toch duidelijk een ontopic-zin in mijn post staan. Heb jij het alleenrecht op corrigeren? Want volgens mij doe jij namelijk precies hetzelfde bij mij wat ik bij electra deed. Ik noem dat hypocriet. Maargoed, nog een ontopic bericht: Mijn moeder werkt in de efteling, en die heeft minstens 2 keer per week een groep islamieten met burka's (groepen van 20 a 30 mensen). Nou komen er jaarlijks meer dan 400.000 mensen naar de efteling, en deze mensen komen van allerlei landen en plaatsen in de wereld. Dus dat is niet echt representatief voor Nederland. Echter geeft het wel aan dat burka's een verschijnsel zijn waar sommige mensen dagelijks mee te maken hebben.
Mensen die niet in staat zijn om te accepteren dat de meerderheid het niet met ze eens is moeten inderdaad maar eens even nadenken of een democratisch land wel geschikt is voor ze.
Laatst bijgewerkt door christel1857 op 20-10-10 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:46

Ja, mijn zwager werkt in Irak, komt ze ook dagelijks tegen :Z

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:49

Electra63 schreef:

Reageer je nu op mij? :Z :Z :Z Ik zeg toch dat het niet representatief is voor Nederland, maar dat een Nederlands bedrijf wel rekening met burka's moet houden ivm het internationale publiek. En dat deze kleine groep behoorlijk wat organisatorische problemen met zich meebrengt. En dan moet je dat in de meest brede zin mogelijk opvatten ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:52

Electra63 schreef:
Maar ik heb dit al eens een keer geschreven, dus ik ga dit topic verlaten.

Mja ik houd het hier ook (voorlopig) bij. Kan mezelf wel blijven herhalen maar dat heeft ook weinig nut. Plus, ik vind de toon/sfeer in dit topic nog steeds niet tof. En daar schijn ik zelf aan mee te werken volgens sommigen, dus verlaat ik het topic en zal dan wel zien hoe sfeervol dit topic ineens spontaan zal worden :+

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:58

Ik heb ook wekenlang niet gereageerd, maar ik zie er de meerwaarde niet van in om dat vantevoren te melden haha :+ Gezelligheid is voor thuis op de bank, discussies zijn er om ideeën met elkaar uit te wisselen.

Electra63

Re: Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 00:00

Ik vind dat er in deze topics meer sprake is van haat zaaien en opruiende teksten dan van ideeën uitwisselen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 00:04

christel1857 schreef:
discussies zijn er om ideeën met elkaar uit te wisselen.

Klopt, en helaas zie ik maar weinig ideeën maar vooral constateringen ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 00:09

Heino schreef:
christel1857 schreef:
discussies zijn er om ideeën met elkaar uit te wisselen.

Klopt, en helaas zie ik maar weinig ideeën maar vooral constateringen ;)

Tussen constateringen en ideeën zit een hele dunne grens, net als tussen feiten en meningen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 00:34

christel1857 schreef:
Ik heb ook wekenlang niet gereageerd, maar ik zie er de meerwaarde niet van in om dat vantevoren te melden haha :+ Gezelligheid is voor thuis op de bank, discussies zijn er om ideeën met elkaar uit te wisselen.

Haha, ik mag jou wel. :D

Inderdaad is het zo dat het boerkaprobleem in Nederland nog niet groot is, maar wetgeving is vooral preventief en moet ervoor zorgen dat het probleem ook niet groot gaat worden. Als je als wetgever iedere keer pas met wetsvoorstellen komt op het moment dat er al een probleem is, loop je altijd achter de feiten aan. Regeren is vooruit zien, en de boerka verbieden neemt ook direct de onderdrukking weg. Moslima's hoeven namelijk thuis geen boerka te dragen in de sfeer van het gezin. Dat is alleen in de nabijheid van vreemden.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 00:43

Jan, hoe neemt dat burkaverbod nu precies onderdrukking weg?
Ik ben anti-burka vanwege onderdrukking, dat was je vast opgevallen. Maar ik weet nog steeds niet of een burkaverbod die onderdrukking gaat opheffen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 00:48

De mannen die die vrouwen onderdrukken kunnen nu niet de vrouwen verwijten dat ze die boerka niet dragen omdat de wetgever dit verboden heeft. De verplichting van de boerka dragen zal daarmee verdwenen zijn in Nederland.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 01:04

En daardoor slaat hij haar ook niet meer? En omdat zij nu toch geen burka meer mag dragen van de staat, mag ze van hem een opleiding volgen of gaan werken? Mag ze bij mij en mijn man een bakkie komen doen?
Kijk, dat zijn vragen die mij bezig houden.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 07:41

Slaan is weer een heel ander probleem. Daar heeft een boerkaverbod niets mee te maken.
Of is de man uit jouw voorbeeld beginnen met slaan vanwege frustratie over het boerkaverbod?
Die opleiding zou ze sowieso niet mogen doen want een boerka in het klaslokaal is al langer verboden, en als ze niet mag werken dan komt die man een maandsalaris tekort. Laat hij dan maar hard werken om dat te compenseren.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 07:54

Electra63 schreef:
Ik vind dat er in deze topics meer sprake is van haat zaaien en opruiende teksten dan van ideeën uitwisselen.

Leg aub eens uit van haat zaaien.. en citaten erbij...

Want zo ervaar ik dat niet..

Jammer Heino dat je er ook zo over denkt..

Wel vind ik juist omdat het een discussie is er af en toe op het scherpst van de snede wordt gesproken.. maar haatzaaiend nee..

Ik heb aantal keren aangegeven dat ik niet voor eenburka ben..
Zonder haatdragend of opruiend te zijn..

En het is precies wat Insum schrijft..Hoe kan een moslima een burka vrijwillig dragen als ze weet dat meerdere vrouwen of heel veel vrouwen wel gedwongen worden om zo'n ding te dragen..

Wat geweld tegen vrouwen, daar ben ik fel op tegen.. Heb het in persoonlijke sfeer zelf meegemaakt.. Dus of je moslima of anders gelovend of juist niet gelovend bent, elk misbruik en geweld is een no-no...

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:43

Ik ben nergens haat zaaien tegengekomen in dit topic.
Begrijp niet wat er dus bedoeld wordt.

'Treurig lot voor veel moslima's'

AMSTERDAM - Orthodoxe moslims mogen dan geen gevaar vormen voor de samenleving, voor moslimmeisjes en -vrouwen blijft het strenge geloof een bedreiging voor hun persoonlijke vrijheid. Dat zegt de Amsterdamse diversiteitswethouder Andrée van Es (GroenLinks).

Ze reageert hiermee op het vrijdag verschenen onderzoek over salafisme, de strengste islamitische stroming, in Nederland.

Een conclusie van het rapport was dat streng orthodoxe moslims geen gevaar vormen voor de Nederlandse samenleving. Dat komt onder meer door de enorme sociale controle in salafistische gemeenschappen; strenggelovigen nemen elkaar steeds de maat, en bespreken voortdurend wat wel en niet mag.

''Nederland haalt nu dus opgelucht adem,'' zegt Van Es. ''Maar we hebben het er niet over wat dit betekent voor de vrouwen in die orthodoxe gemeenschappen. Ik spreek zo vaak islamitische vrouwen en meisjes die vertellen dat ze niet vrij zijn. Die vertellen over vrouwen die ze kennen - het gaat nooit over henzelf - die erg jong getrouwd zijn en dat niemand gelukkig is. Of dat ze bang zijn een glas wijn te drinken op een terras, of een sigaret op te steken. En dat zijn de kleine voorbeelden. Het gaat ook om vrouwen die niet de vrijheid hebben de opleiding te volgen die ze willen, of hun eigen partner te kiezen.''

Het onderzoek was verricht in opdracht van de nationale coördinator terrorismebestrijding. Op basis van de conclusie dat streng orthodoxe moslims geen gevaar vormen liet minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) direct weten dat het dreigingsniveau in Nederland niet wordt verhoogd. Maar dat is niet het hele verhaal, vindt Van Es. ''Twee derde van alle moslims is matig tot streng orthodox. Dat gaat om enorme aantallen, waarbij de vrouwen zich niet kunnen gedragen zoals ze zouden willen. Het is mijn verantwoordelijkheid als wethouder voor hen op te komen.''

Nederland telt volgens dat rapport tussen de 40.000 en 65.000 strenggelovige en fanatieke moslims. Het merendeel van deze groep, mogelijk zelfs 32.000, heeft een Marokkaanse achtergrond. Slechts een klein deel van hen behoort tot de jihadistische stroming die geweld aanvaardbaar vindt als strijdmiddel. Het merendeel van de fanatieke groep gaat pragmatisch om met de grotere vrijheden in Nederland, al is er wel verzet tegen de rol van de vrouwen.

Bron

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:01

Ik ben blij dat meer en meer het taboe om te spreken over en kritiek te leveren op de islam doorbroken wordt. Het lijkt net alsof nu opeens een waterval aan informatie vrij komt die tot op heden ontkend, of als "oké" beschouwd werd omdat nederland toch een tolerant land is. Hoe dan ook, wat ook in de toekomst gebeuren zal, dit is een gevolg van Wilders zijn moed om de dingen te gaan benoemen zoals ze zijn. Het ontkennen van een probleem leidt nooit tot de oplossing. De oplossing begint bij het benoemen en erkennen ervan. We hebben nog een lange weg te gaan, een weg met vallen en opstaan, maar de eerste (o zo belangrijke) stap is genomen: De breedgedragen erkenning dat er problemen zijn!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:59

Citaat:
Het lijkt net alsof nu opeens een waterval aan informatie vrij komt die tot op heden ontkend, of als "oké" beschouwd werd omdat nederland toch een tolerant land is.

Die informatie bestond al. Het verkoopt nu echter goed dus zal de mainstream media er ook meer aandacht aan schenken.
Voorheen waren Henk en Ingrid ook niet zo geinteresseerd in eerwraak en besnijdenis hoor, het zijn toch een beetje obscure onderwerpen, niets voor tussen de warme broodjes op zondagochtend. Maar nu kunnen we dat allemaal in het licht van de grote Moslimboeman bezien.

Citaat:
Hoe dan ook, wat ook in de toekomst gebeuren zal, dit is een gevolg van Wilders zijn moed om de dingen te gaan benoemen zoals ze zijn.

Of Wilders de dingen benoemt zoals ze zijn, daar kan je natuurlijk stevig over van opvatting verschillen. En wat er in de toekomst gaat gebeuren als gevolg van de beweging die Wilders opstart is ook nog de vraag. Het zou positief kunnen zijn, maar mensen in wij en zij indelen heeft nog nooit veel moois gebracht.

Taboes op godsdiensten hoeven er niet te zijn, maar dan moet die kritiek wel reeel en constructief gebracht worden.
Roepen dat de Islam een radicale ideologie is, staat haaks op het feit dat er een aantal niet-radicale stromingen van deze godsdienst bestaan.

In beginsel is iedere godsdienst radicaal want ze laat nooit ruimte voor andersdenkenden. Religies menen stuk voor stuk een monopolie op de waarheid en inzicht in de orde der dingen te hebben.
Maar de omstandigheden (cultuur, politieke ontwikkelingen) bepalen in hoeverre een godsdienst die onverdraagzaamheid uitdraagt.

Daarom alleen al is het onderscheid tussen gelovigen en een religie een farce.
Religies bestaan bij de gratie van hen die geloven, en iedere religie is kneedbaar genoeg om binnen verschillende kaders verschillende vormen aan te nemen. De gelovigen bepalen namelijk de uiting van een religie.

De Burka:
In de landen waar hij vrouwen opgelegd wordt is hij absoluut een symbool van vrouwenonderdrukking.
Maar dit is gelukkig geen theocratie.

Wat er bij mij al tijden jeukt in discussies als deze: we hebben het maar over die 200 vrouwen. Niemand die werkelijk weet wat in deze vrouwen omgaat.

Een deel zal gedwongen worden, zoals meisjes in dit land ook gedwongen uitgehuwelijkt worden. Bij de kindertelefoon hangen ieder jaar bange meisjes aan de lijn die doodsbenauwd zijn dat ze uitgehuwelijkt gaan worden. Want dat gebeurt.

Maar bij een deel zal er misschien een behoefte ontstaan, juist door alle negatieve aandacht van hun geloof, om juist in de richting van ortodoxe Islam te gaan leunen. Uit onze maatschappij komt nauwelijks steun voor deze vrouwen.

We veroordelen ze om hun geloof, maar we zijn ook niet in staat om ze de handvatten te bieden zich aan hun cultuur te ontworstelen.
Hoewel ik vermoed dat dit ook gewoon een kwestie van tijd is, heel wat moslimas die goede studieresultaten behalen en scholing is dé weg om vrouwen zelfbewust te maken.

Ik onderschrijf, op het laatste stukje over burkas na want ik denk dat vrouwen die burkas dragen niet gebaat zijn met een verbod, maar met omstandigheden waarin ze zélf kunnen beslissen, de post van Insun volledig.
Goede post.

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:18

Ja hoor, Wilders die de dingen benoemt zoals ze zijn, wat een grap. :')

Alle moslims zijn namelijk moordlustig en vrouwenonderdrukkend, want dat staat tenslotte in de Koran. :n
Ga een keer een gesprek aan met moslima's/moslims en je komt er van zelf achter dat niet het geloof, maar sommige mensen het probleem zijn. De meeste vrouwen geloven oprecht en sterk in wat ze vertegenwoordigen met een hoofddoek of burka. Natuurlijk zijn er ook andere gevallen, maar dat ligt niet persé aan de Islam, maar aan de mensen.

Met een burkaverbod ontneem je die vrouwen die het zelf willen de vrijheid om hun geloof te uiten op de manier dat ze dat zelf willen. De onderdrukte vrouwen mogen gewoon het huis niet meer uit.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:34

christel1857 schreef:
Electra63 schreef:

Reageer je nu op mij? :Z :Z :Z Ik zeg toch dat het niet representatief is voor Nederland, maar dat een Nederlands bedrijf wel rekening met burka's moet houden ivm het internationale publiek. En dat deze kleine groep behoorlijk wat organisatorische problemen met zich meebrengt. En dan moet je dat in de meest brede zin mogelijk opvatten ;)

Als bedrijven een internationaal publiek willen bedienen zullen ze altijd rekening moeten houden met welke eigenaardigheid dan ook.
Ook de klant in burka is koning.

Dit voorbeeld voorbeeld staat dus ook verder los van de discussie.