Advocaat klagers ontevreden over proces tegen Geert Wilders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind jij dat Wilders schuldig verklaard moet worden?

Ja
64 (32%)
Nee
135 (67%)

Totaal aantal stemmen: 199

janesmith

Re: Advocaat klagers ontevreden over proces tegen Geert Wilders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:41

Je hebt altijd een minimum AOW waar je recht op hebt!

De AOW voorziet in een basisinkomen voor mensen boven de 65 jaar. Als uw AOW wordt gekort omdat u een aantal jaren in het buitenland heeft gewoond, kan uw inkomen dalen tot onder het sociaal minimum. Als u daarnaast geen andere inkomsten heeft (zoals een aanvullend pensioen of een lijfrente) kunt u een beroep doen op de Wet werk en bijstand. Deze wet voorziet in een aanvulling van uw AOW en/of pensioen tot het sociaal minimum. Werkt u met een AOW-pensioen en heeft u een bijstandsuitkering? In dat geval mag u altijd 25 procent van uw inkomen uit werk houden, met een maximum van 183 euro per maand. Voor meer informatie kunt u terecht bij uw gemeente en de SVB.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... n-aow.html

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:00

Nicolletje schreef:
Je bedoelt als ze ze niet aangeven?

Nee, de gemeente is strafbaar als ze het wel doorgeven. Dat mag je zelfs aanmelden bij commissies voor mensenrechten.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... lijke-taak

Je kan je hier wel heel erg hard gaan afvragen of de Nederlandse overheid er recht op heeft om je beschermde persoonsgegevens door te geven zonder je toestemming. Dan heb je deze zaken:

Rijksoverheid schreef:
Uitvoering publiekrechtelijke taak
De overheid mag persoonsgegevens verstrekken als dat noodzakelijk is voor de goede vervulling van haar taken. Het Openbaar Ministerie (OM) mag dus informatie over een strafbaar feit, bijvoorbeeld een fraudezaak, aan verzekeraars doorgeven.

Het lijkt me niet dat het verstrekken van informatie aan een vreemde (hoewel bevriende) mogendheid hieronder valt en ik denk al helemaal niet dat een pasgeboren baby een strafbaar feit pleegt door geboren te worden uit een moeder met twee paspoorten..

Rijksoverheid schreef:
Gerechtvaardigd belang
Het verstrekken van gegevens moet noodzakelijk zijn voor het gerechtvaardigd belang van een organisatie. Dat betekent dat de organisatie zich moet afvragen of met minder gegevens hetzelfde resultaat bereikt kan worden. Ook moet de organisatie een privacytoets uitvoeren. Dit betekent dat uw belang en rechten afgewogen dienen te worden tegen het belang van de organisatie bij het verstrekken van de gegevens.

Mijns inziens is er helemaal geen sprake van een gerechtvaardigd belang

janesmith schreef:
Je hebt altijd een minimum AOW waar je recht op hebt!

De AOW voorziet in een basisinkomen voor mensen boven de 65 jaar. Als uw AOW wordt gekort omdat u een aantal jaren in het buitenland heeft gewoond, kan uw inkomen dalen tot onder het sociaal minimum. Als u daarnaast geen andere inkomsten heeft (zoals een aanvullend pensioen of een lijfrente) kunt u een beroep doen op de Wet werk en bijstand. Deze wet voorziet in een aanvulling van uw AOW en/of pensioen tot het sociaal minimum. Werkt u met een AOW-pensioen en heeft u een bijstandsuitkering? In dat geval mag u altijd 25 procent van uw inkomen uit werk houden, met een maximum van 183 euro per maand. Voor meer informatie kunt u terecht bij uw gemeente en de SVB.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... n-aow.html

Je zal toch ook naar eer en geweten in moeten vullen of je een pensioen uit een ander land krijgt, dus ik ben bang dat je verhaal alleen maar geldt voor in Nederland ingezetenen die onder het bestaansminimum zitten als ze alleen maar Nederlandse AOW krijgen en niks daarbuiten. Lijkt me ook erg gemakkelijk te controleren als zoiemand dan toch in een dikke auto rijdt, etc etc.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:28

joostvangestel schreef:
Je zal toch ook naar eer en geweten in moeten vullen of je een pensioen uit een ander land krijgt, dus ik ben bang dat je verhaal alleen maar geldt voor in Nederland ingezetenen die onder het bestaansminimum zitten als ze alleen maar Nederlandse AOW krijgen en niks daarbuiten. Lijkt me ook erg gemakkelijk te controleren als zoiemand dan toch in een dikke auto rijdt, etc etc.

Als je nee invult dan is er geen hond die er achter kan komen dat je de waarheid niet spreekt. Dat soort informatie wordt niet verstrekt door het buitenland. Een dikke auto rijden is geen probleem. Een dikke auto op naam hebben wel. Ook dat is heel simpel te omzeilen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:42

janesmith: dan onderschat je de belastingdienst nogal. Dat is van de machtigste instellingen van Nederland op dit moment. Als bankrekeningen in het buitenland al niet meer veilig zijn, zijn pensioenen dat ook niet. Pensioenen die je uit andere EU landen krijgt, worden sowieso doorgegeven en als bijvoorbeeld Turkije en Marokko zaken willen blijven doen met de EU zullen ze ook openheid moeten geven.

Daarnaast is de bewijslast omgekeerd. Je moet aantonen dat je in Nederland hebt gewoond of gewerkt om AOW te ontvangen. Je zal dus ook moeten aangeven uit welke andere landen je pensioen ontvangt. En je kan moeilijk aangeven dat je 20 jaar op de maan gewoond hebt...

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:49

Die bankrekeningen in het buitenand zijn alleen onder de aandacht gekomen omdat er medewerkers waren die die gegevens gestolen hebben en aan de staat verkochten. Op zich een raar verhaal daar de staat zich daarmee aan heling schuldig heeft gemaakt.
Vandaag de dag is het nog steeds zo dat veel buitenlandse banken alleen informatie geven in het geval van ernstige delicten. Daar hoort belastingontduiking niet bij.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:31

Ja, maar je begrijpt de omgekeerde bewijslast niet. Ik heb net de pensioenformulieren ingevuld. Je moet een verklaring leveren vanuit het buitenland dat je géén uitkering krijgt. Dat is nogal wat anders dan geen verklaring geven dat je er wel eentje krijgt ;)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:45

Heb je een eigen bedrijf, dan is dat heel anders. Je kunt dan officieel in Nederland blijven wonen terwijl je ook in het buitenland kunt wonen zonder dat er een haan naar kraait. Dan kun je in beide landen een AOW trekken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:46

Je kan draaien zoveel als je wilt.
Het feit is dat je tussen je 15e en 65e in Nederland moet wonen om recht te hebben op volledige AOW.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 23:52

Heel goed, dat was dus wat ik zei.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:30

Electra63 schreef:
Het feit is dat je tussen je 15e en 65e in Nederland moet wonen om recht te hebben op volledige AOW.

of werken.....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:42

Ik woon op dit moment in Nederland, bouw geen AOW op in Nederland, aangezien ik sociale lasten betaal in Duitsland. Mijn vrouw woont in Nederland en bouwt wel AOW rechten op.

Het is mij niet geheel duidelijk hoe je in twee landen kunt wonen en in twee landen rechten op kunt bouwen. Beide landen sturen namelijk een heel pak formulieren op, waarbij je schriftelijk moet bevestigen dat je niet van andere landen krijgt. Natuurlijk, valsheid in geschrifte is mogelijk. Maar als je gepakt wordt, krijg je problemen. In sommige EU landen kan je daarvoor 3 jaar gevangenisstraf krijgen ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:46

Alane schreef:
Electra63 schreef:

of werken.....

Je hoeft niet te werken om recht te hebben op AOW. Je moet alleen verblijven in Nederland.
Met werken, bouw je pensioen op.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:09

joostvangestel schreef:
Ik woon op dit moment in Nederland, bouw geen AOW op in Nederland, aangezien ik sociale lasten betaal in Duitsland. Mijn vrouw woont in Nederland en bouwt wel AOW rechten op.

Het is mij niet geheel duidelijk hoe je in twee landen kunt wonen en in twee landen rechten op kunt bouwen. Beide landen sturen namelijk een heel pak formulieren op, waarbij je schriftelijk moet bevestigen dat je niet van andere landen krijgt. Natuurlijk, valsheid in geschrifte is mogelijk. Maar als je gepakt wordt, krijg je problemen. In sommige EU landen kan je daarvoor 3 jaar gevangenisstraf krijgen ;)

Als in Nederland geborene heb je altijd recht op een minimum AOW. Al heb je je hele leven niet 1 cent belasting betaald en nog nooit 1 slag gewerkt. Ook al heb je 40 jaar in het buitenland gewoond, dan nog heb je recht op een minimum bedrag AOW.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:17

Mits je geen andere bijverdiensten hebt. Als je 5000 Euro per maand vangt uit een ander land, gaat Nederland je heus niet het minimum uitkeren als je dat andere geld keurig aanmeldt.

Of bedoel je dat je dat minimum AOW gewoon altijd krijgt, ongeacht andere neveninkomsten?

Ik heb het hier dus niet over fraudeurs, ik heb het over mensen die het gewoon volgens de wet willen regelen. Fraudeurs lopen vroeg of laat tegen de lamp en zullen toch elke nacht naar bed moeten met het idee dat ze de samenleving belazeren en met de angst moeten leven dat ze gepakt worden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:26

Electra63 schreef:

Alane schreef:
of werken.....

Electra63 schreef:
Je hoeft niet te werken om recht te hebben op AOW. Je moet alleen verblijven in Nederland.
Met werken, bouw je pensioen op.

Maar je hoeft evenmin in Nederland te wonen om AOW te krijgen...
Je zin had dus moeten zijn:
Het feit is dat je tussen je 15e en 65e in Nederland moet wonen of werken om recht te hebben op volledige AOW.

Citaat:
Als u in Nederland woont of werkt, bent u verzekerd voor de AOW. U krijgt een volledig AOW-pensioen als u van uw 15e tot uw 65e verjaardag verzekerd bent geweest. U bent meestal niet verzekerd als u buiten Nederland heeft gewoond of gewerkt. Voor ieder niet-verzekerd jaar wordt uw AOW-pensioen met twee procent gekort.

Ik woon in Duitsland, maar werk in Nederland... en ben dus verzekerd voor AOW.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:10

Je kan je vrijwillig bij-verzekeren voor je AOW bij de Sociale Verzekeringsbank voor de jaren dat je in het buitenland woont. Dan voorkom je dat gat van 2% per jaar.

Moet je wel even zelf aanvragen bij de SVB.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:18

janesmith schreef:
Als in Nederland geborene heb je altijd recht op een minimum AOW. Al heb je je hele leven niet 1 cent belasting betaald en nog nooit 1 slag gewerkt. Ook al heb je 40 jaar in het buitenland gewoond, dan nog heb je recht op een minimum bedrag AOW.

Flauwekul.

Je verliest per jaar in het buitenland 2%. Als je dus voor je 15e (start opbouw AOW) naar het buitenland vertrekt en niet voor je 65e terug komt heb je 50 jaar x 2% verlies AOW. Dan krijg je dus niks.

Het zou ook wel een vreselijk linkse gedachte zijn dat hardwerkende Henk en Ingrid hier ter lande AOW moeten ophoesten voor mensen die hun hele leven al elders wonen. Nee, gelukkig zit het zo niet in elkaar :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:30

Waves schreef:
janesmith schreef:

Flauwekul.

Je verliest per jaar in het buitenland 2%. Als je dus voor je 15e (start opbouw AOW) naar het buitenland vertrekt en niet voor je 65e terug komt heb je 50 jaar x 2% verlies AOW. Dan krijg je dus niks.

en daar zijn wel uitzonderingen op :j

Mijn vader was militair en heeft in het buiten land moeten wonen, mijn moeder dus ook... die is daardoor niets kwijtgeraakt.

Ik woon in Duitsland en werk in Nederland en voldoe daardoor ook aan de regels.
Ik ben in Duitsland geboren en toch 100 % Nederlander... en toch heb ik recht op volledige AOW (zonder bij-verzekeringen) mits ik of in NL blijf werken of weer in NL ga wonen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:03

Waves schreef:
janesmith schreef:

Flauwekul.

Het zou ook wel een vreselijk linkse gedachte zijn dat hardwerkende Henk en Ingrid hier ter lande AOW moeten ophoesten voor mensen die hun hele leven al elders wonen. Nee, gelukkig zit het zo niet in elkaar :)

Onzin!

Daar is namelijk een speciale regeling (lees: aanvulling) voor waar je aanspraak op kunt maken en dan kom je toch weer uit op het bestaansminimum. Uiteraard moet je voor je 65e wel weer in Nederland zijn, dat heeft ook niemand anders beweerd.
Een immigrant die hier op z'n 50ste heen komt krijgt op z'n 65ste ook een volledige AOW. Niets aftrek!!!
Positieve discriminatie noemen ze dat op links. ;-)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:18

janesmith schreef:
Waves schreef:
Flauwekul.

Onzin!

Daar is namelijk een speciale regeling (lees: aanvulling) voor waar je aanspraak op kunt maken en dan kom je toch weer uit op het bestaansminimum. Uiteraard moet je voor je 65e wel weer in Nederland zijn, dat heeft ook niemand anders beweerd.
Een immigrant die hier op z'n 50ste heen komt krijgt op z'n 65ste ook een volledige AOW. Niets aftrek!!!

Nope is geen onzin.... je krijgt dan GEEN volledige AOW.

Aanvulling onvolledig AOW-pensioen
Bent u na 1 januari 2001 in Nederland komen wonen? Dan kunt u de jaren waarin u niet verzekerd was voor de AOW inkopen. Het gaat om de jaren tussen uw 15e en het jaar dat u in Nederland bent komen wonen. Hiervoor kunt u een verzoek indienen bij de SVB. Dit verzoek moet u indienen binnen vijf jaar nadat u in Nederland bent komen wonen.

of

Met AOW onder het minimuminkomen

bron: www.rijksoverheid.nl

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:36

Juistem, WWB dus als aanvulling en geen AOW. En daarbij geldt dat AOW mee te nemen is naar het buitenland (in ieder geval EU, sommige andere landen niet), je hoeft dus helemaal niet op je 65e weer in NL te wonen. WWB is nooit mee te nemen naar het buitenland, waardoor voorkomen wordt dat immigranten die hier 10 jaar gewoond hebben met een volledige aanvulling naar het buitenland terug kunnen om daar van een volledige uitkering op bestaansminium te leven.

Niks positieve discriminatie dus. Ken je feiten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:38

Het is geen volledige AOW, maar een aanvulling tot bijstandsniveau.
Je AOW ontvang je wel als je na je 65e in het buitenland gaat wonen, maar niet de aanvulling.
Dit geldt ook voor Nederlanders die in Spanje, Frankrijk zijn gaan wonen of overwinteren.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:51

Alane schreef:
janesmith schreef:

Onzin!

Daarom zei ik ook heel duidelijk bestaansminimum!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:01

janesmith schreef:
Onzin!

janesmith schreef:
Alane schreef:

Daarom zei ik ook heel duidelijk bestaansminimum!

Dan krijg je nog steeds geen volledige AOW... (er dan even van uitgaande dat je geen andere inkomsten hebt)
Met AOW onder het minimuminkomen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:03

Alane +:)+