Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:03

Electra63 schreef:
Volgens mij hebben wij het hier over moslims e.d.?
Waarom haal je Maroc.nl erbij?

Omdat dat in de aangehaalde link staat, dat die site 20.000 berichten per week verwijdert? Of ik keek met mijn neus.
Wacht, ik lees het nog eens.

Citaat:
Als Wilders mag beledigen, waarom mogen wij dat dan niet, schrijven de bezoekers van Marokko.nl steeds weer. „We verwijderen wekelijks ongeveer 20.000 berichten èn 150 leden”, zegt woordvoerder Khalid Mahdaoui van de populaire site.

Dus ik denk, jeetje 20.000 berichten :wow: en die site wordt gesubsidieerd:

Citaat:
De site kwam vorige week in opspraak omdat de PVV minister Ronald Plasterk vroeg de subsidie aan de organisatie in te trekken. Na de dood van twee Nederlandse militairen hebben er urenlang beledigende reacties op de site gestaan, die volgens Wilders ’te walgelijk voor woorden’ waren. „Lekker voor ze”, „2 zware criminelen opgeruimd die zo veel verkrachtingen op hun naam zullen hebben en burgermoorden” en „moeten die roze varkens daar maar niet naar toe gaan.”

Toen reageerde iemand dat Bokt een puntje kon zuigen aan zulk (?) moderating zoals ook op Fok!
Toen dacht ik wel, huh?

Ja dat was het eigenlijk.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:12

Angelita schreef:
Het gaat over vrijheid van meningsuiting en staat op Nieuws en Maatschappij, dan past het allochtonen probleem toch heel goed in de context?

De boodschap blijft helemaal niet hetzelfde, want ik ervaar dat het grootste deel vervelend is en omdat niet-westerse allochtonen vrijwel altijd islamitisch zijn is het echt geen onzin wat ik in de 1e onderstreepte zin verkoop: bij het islamische geloof is het nou eenmaal zo dat (vooral westerse) vrouwen minderwaardig zijn. Nee mijn bericht is prima zo, allochtonen zijn geen mietjes hoor, die kunnen zoiets prima hebben. De enige die er niet tegen kunnen zijn de beschermende Nederlanders (waarvan ik betwijfel of ze ooit in een probleemwijk hebben geleefd).

Sorry, maar als jij zo extreem veel last hebt van allochtonen, zoals jij het zegt, dan vraag ik mij ernstig af hoe jij je als persoon opstelt. Ik werk dagelijks met allerlei allochtonen, uit verschillende groepen, verschillende achtergronden en leeftijden, maar ik ondervind vrijwel nooit last. (niet meer of minder dan van autochtonen) persoonlijk krijg ik het gevoel dat het echt wel iets met je eigen houding te maken heeft. Als ik al kijk naar jouw schrijfwijze omtrent allochtonen(problematiek) dan zegt dat (denk ik!) ook wel iets over jouw houding in real life.... Misschien doet een goede zelfreflectie daarin nog wonderen.. wie weet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:13

Als we fok berichten gaan krijgen dus dat soort types hier getolereerd gaan worden, ben ik weg!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:13

Ctjelief, goed gezegd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:14

russel schreef:
Als we fok berichten gaan krijgen dus dat soort types hier getolereerd gaan worden, ben ik weg!

Ach, op NM staan vaak van dat soort berichten hoor of van Geen Stijl. Ook zo lekker genuanceerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:15

Wat is NM?

Krips

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:15

Nieuws en Maatschappij. Dit subforum.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:16

@Electra63.. dank u :)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:16

russel, daar waar je nu bent. :)
NM is de laatste tijd inderdaad erg veranderd qua discussietoon. Ik vind het persoonlijk geen verbetering.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:22

russel schreef:

Ik denk vrij zeker te weten dat hier types getolereerd worden die zelfs op Fokforum al lang geband zouden zijn.
Niet om de inhoud van hun boodschap en of dat links of rechts is maar door het (zeker een paar maanden terug, het is nu wat minder) overdreven dumpen van links, op die manier topics kapen en constant discussies doodslaan met ongenuanceerde, grove oneliners die op de grens van discriminatie balanceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:34

Ja maar wie zijn dat dan? Ik lees zo vaak van dat soort berichten over gebruikers, maar weet nooit wie dat zijn en zit toch regelmatig op bokt en toch al wat jaartjes....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:35

Misschien zit jij in andere topics Russel?

Teddy321Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:46

Waves schreef:
russel schreef:

Ik denk vrij zeker te weten dat hier types getolereerd worden die zelfs op Fokforum al lang geband zouden zijn.
Niet om de inhoud van hun boodschap en of dat links of rechts is maar door het (zeker een paar maanden terug, het is nu wat minder) overdreven dumpen van links, op die manier topics kapen en constant discussies doodslaan met ongenuanceerde, grove oneliners die op de grens van discriminatie balanceren.

En tevens geven die oneliners aan dat de poster van enige intelligentie gespeend is.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:33

Electra63 schreef:
Volgens mij hebben wij het hier over moslims e.d.?
Waarom haal je Maroc.nl erbij?

Maroc.nl had ik erbij gehaald om een voorbeeld van een ander forum te geven waar nogal geworsteld wordt met de vrijheid van meningsuiting. Ook daar zul je posts zien staan waarvan je je kunt afvragen of de poster bij het plaatsen van zijn tekst wel heeft nagedacht of hij met zijn tekst niet nodeloos anderen kwetst.

Bokt is trouwens groter dan Maroc.nl, na Fok het grootste forum van Nederland. Gelukkig gaan heeeeeel veel posts gewoon over paarden, dus dat scheelt wel een hoop modwerk.

Overigens heb ik al meer dan eens uitgelegd langs welke lijnen de keuzes in het modereren op Bokt gemaakt worden. Dat dat geen harde, zwart-witte lijn oplevert lijkt me daaruit duidelijk worden. Is nu het beleid niet duidelijk of is de opmerking eigenlijk dat er harder/sneller ingegrepen moet worden?

Zo ja: welke kant op? En hoe waardeer je dan de vrijheid van meningsuiting in het politieke debat?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:52

Ik zie eerlijk gezegd weinig beleid naar voren komen in het modereren in NM. Dus nee, dat beleid is niet duidelijk.
Ik heb het al vaker gezegd, ik denk dat dit nodig is, duidelijkheid schept en voor Bokt als forum (met adverteerders die hier voor betalen) met duizenden gebruikers, een stukje fatsoen zou scheppen. In topics die gevoelig liggen mag je wat mij betreft wel op inhoud modereren en zouden mensen wel mogen worden aangesproken op de inhoud. Graag zelfs. Dus geen generalisaties gebruiken, dat soort zaken. Want op den duur kunnen mensen Bokt gaan identificeren met de zaken die genoemd worden. En ik neem toch aan dat Bokt niet geassocieerd wil worden met anti-Islam (of wat dan ook) geluiden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:01

Wat mij betreft is het beleid volstrekt niet duidelijk op NM. De ene keer mogen topics dagenlang uit de hand lopen, een andere keer krijgt een vrij onschuldige opmerking (die niet rechtstreeks beledigend is) een ow, of worden er twee tegelijk te geven. Soms wordt er een moderator-opmerking geplaatst maar daarna lijkt er dagenlang niemand te kijken in het topic. Ook het doel van het verwijderen van berichten zonder verdere terugkoppeling ontgaat mij - ik snap niet wat men daarmee probeert te bereiken.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:08

Persoonlijk vind ik het beleid niet duidelijk op NM. Af & toe zie ik meningen voorbij komen op een manier gebracht die imo puur op provocatie uit is i.p.v. een open discussie aan te willen gaan. Ik begrijp niet waarom zulke berichten worden toegestaan in toch al heftige discussies. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed en ik ben tegen (bijna) alle vormen van censuur, maar het mag imo nooit een vrijbrief zijn om te kunnen 'trollen'.

Aan de andere kant realiseer ik me heel goed dat NM momenteel niet het gemakkelijkste forum is om te modden. Sowieso is de discussie toon op internet harder & scherper geworden imo en er spelen een paar ingrijpende politieke items momenteel. Ook daarom is wat extra duidelijkheid qua beleid een handig iets, denk ik.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:11

En als je dan eens met je goede gedrag richting mods een bericht post met daarin een goedbedoeld advies (zie vorige pagina) wordt niet eens de moeite genomen erop te reageren.. Bokt is niet meer wat het geweest is, en zal binnen de kortse keren bekend staan als een discriminerend/Anti-Islam forum als het zo doorgaat... Jammer dat bokt daar geen weerstand aan biedt..

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:18

Ik denk dat je ook kunt modereren door de discussie-partners wat te sturen door bijvoorbeeld inhoudelijke punten aan te dragen en zo een misschien heftig gesprek, weer wat lucht te geven. Dat kun je ook doen zonder je eigen mening over iets te geven. En zo laat je wel je goedwillendheid zien.
Op internet zijn daar wel handleidingen voor te vinden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 20:32

Angelita schreef:
Op een gegeven moment word je er dan gewoon zat van en dan is het soms gewoon eens lekker om te zeggen wat je écht vind, zonder er doekjes om te wikkelen.

Maar waarom viel dan vrijwel geheel PVV Bokt (in die topics dan) er over toen ik zei dat ik hen dom vind?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:34

Ik weet niet meer of dat gebeurde Heino, maar misschien was het de toon die de muziek maakte?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 20:43

Nicolletje schreef:
Ik weet niet meer of dat gebeurde Heino, maar misschien was het de toon die de muziek maakte?

En dát is nu net mijn hele punt met dit topic...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 20:44

Prrrr schreef:
Is nu het beleid niet duidelijk of is de opmerking eigenlijk dat er harder/sneller ingegrepen moet worden?

Ik weet nog steeds niet waarom je wél groepen beledigen mag, maar geen individuen die zich op Bokt begeven?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:50

Omdat een individu beledigen onder de noemer 'de man spelen, niet de bal' valt en niet binnen bereik van de vrijheid van meningsuiting komt. Sinds Wilders het immigratiebeleid in de politiek aan de orde heeft gebracht is het praten over groepen in denigrerende termen onderdeel geworden van het politieke debat - en dat raakt wel aan de vrijheid van meningsuiting.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:59

Dat is niet hoe ik tegen de vrijheid van meningsuiting aankijk. Die vrijheid moet je koesteren en met beleid gebruiken, in mijn ogen betekent dat niet dat je zo maar groepen mag beledigen. Ik kan me ook niet voorstellen dat er ook maar iemand is die dat wil of prettig vindt.

Ik kan me voorstellen dat ik mijn lidmaatschap op het forum officieel ga opzeggen wanneer dit (dat wat Prrrr beschrijft) ook de manier is waarop Bokt als geheel tegen zaken aankijkt. Dan hoeft het van mij niet meer, het moet wel leuk blijven en dat is het op deze manier niet. Respect voor anderen, of het nu individuen of groepen zijn, is dan ver te zoeken. Terwijl je er als forum ook voor zou kunnen kiezen dit te stimuleren.