Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 00:42

Inderdaad Jane, maar wat Jameyskatje probeert duidelijk te maken is dat Marokanen van de 2e of 3e generatie NIET terug te sturen zijn. Waarheen? Het leven van hen ligt in Nederland.

jameyskatje

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 00:44

precies, en de marokkanen 1e generatie zijn niet degene die voor overlast zorgen toch? integendeel, die hebben nederland mede opgebouwd. de problemen liggen toch bij de 2e en 3e generatie? dat probleem wilt men oplossen dmv terugsturen en dat is dus niet mogelijk.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 00:47

Dat kan wel. Lees die wetswijziging toch eens goed!
Iedereen met dubbele nationaliteit kan zijn Nederlanderschap ontnomen worden, ongeacht of hij/zij 1e, 2e, 3e, 4e, 5e generatie is.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 01:01

Ik heb weleens gehoord dat door de IND (waar ik stage heb gelopen) een Marokkaan (hier geboren en getogen) bijna z'n Nederlandse nationaliteit was ontnomen, doordat ten eerste zijn Nederlandse paspoort was verlopen en hij criminele antecedenten achter zijn naam had staan. De IND wilde hem (terug)sturen naar Marokko, dus wat ik hieruit opmaak is dat het wél degelijk mogelijk is.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 01:02

Maar leg dan eens uit waar ze hen heen moeten terugsturen?? Die mensen hebben helemaal geen leven opgebouwd in Marokko. Familie woont hier, ze kennen daar waarschijnlijk helemaal niemand. Prima hoor die wet, maar dat gaat nooit werken.
Hij is in het leven geroepen voor asielzoekers, ik kan me niet anders voorstellen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 01:07

janesmith is sowieso van de bronnen, dus heb je ook iets dat aantoont dat dit werkelijk in praktijk wordt gebracht. hoeveel marokkaanse criminelen zijn er dit jaar 'terug' gestuurd? waar zitten alle haken en ogen? want als dit gewoon mogelijk was had de politiek er niet zo'n debat van gemaakt en was nederland inmiddels leeg. ondertussen ken ik nog niet 1 verhaal van een 'terug' gestuurde marokkaan en je kan van mij aannemen dat ik er vele ken en dat ik ook veel hoor in de marokkaanse gemeenschap.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 01:08

jameyskatje schreef:
janesmith is sowieso van de bronnen, dus heb je ook iets dat aantoont dat dit werkelijk in praktijk wordt gebracht. hoeveel marokkaanse criminelen zijn er dit jaar 'terug' gestuurd? waar zitten alle haken en ogen? want als dit gewoon mogelijk was had de politiek er niet zo'n debat van gemaakt en was nederland inmiddels leeg. ondertussen ken ik nog niet 1 verhaal van een 'terug' gestuurde marokkaan en je kan van mij aannemen dat ik er vele ken en dat ik ook veel hoor in de marokkaanse gemeenschap.

Volgens mij lees ik een aantal keer dat deze wet pas per 1 augustus ingaat.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 01:10

dan is er sprake van miscommunicatie. dan kan het dus NOG niet. maar in de toekomst wel. en dan ben ik benieuwd hoe dat in zn werk zal gaan

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 01:12

MarcoBorsato schreef:
cijfers: http://www.criminologie.nl/tvc/TVC_2_2010_Summaries.pdf
Citaat:
Geenstijl Grafieken en staafdiagrammen. Komt ie dan: 14 procent van de jongeren komt in aanraking met justitie. Bij Nederlandse mannen gaat het om 20 procent, bij Marokkanen om 54 procent. Marokkaanse jongeren zijn het jongst als ze met justitie in aanraking komen. Zij komen gemiddeld 4,1 keer met justitie in aanraking. Turkse mannen plegen geweldsdelicten, Marokkanen vermogensdelicten, autochtone Nederlanders vernielingen, verstoring van de openbare orde en verkeersdelicten. 4,5 procent van de autochtone Nederlandse meisjes komt in aanraking met justitie. Van de Marokkaanse meisjes is dat 16,6 procent (in de statistieken zijn dus zowel Marokkaanse jongens als Marokkaanse meisjes oververtegenwoordigd). Bij meisjes gaat het zelden om geweldsdelicten. Surinaamse en Antilliaanse meisjes plegen drie keer vaker een vermogensdelict met geweld dan Nederlandse meisjes. Van de veelplegers is 12,8 procent autochtoon Nederlands, maarliefst 32,3 procent is Marokkaans. Marokkaanse meisjes zijn twee keer zo vaak veelpleger ten opzichte van autochtone meisjes. Criminele allochtonen zijn gewelddadiger dan criminele autochtonen

Jouw cijfers gaan om vermeldingen in het HKS. Dat wil zeggen dat je als verdachte aangemerkt bent. (Het kan trouwens nog knap lastig zijn om je naam daar uit te krijgen zelfs als duidelijk is dat je helemaal niets hebt gedaan). Voor het gemak zijn in dat rapport daders, plegers en verdachten synoniem. Met andere woorden een veelpleger is eigenlijk een veelverdachte. Er zijn pas zinnige dingen hierover te zeggen als je het koppelt aan het aantal veroordelingen. Het kan namelijk ook zijn dat je als allochtoon meer kans hebt om als verdachte te worden aangemerkt, dat blijkt dan pas als je de veroordelingen ook bekijkt.

De percentages die ik noemde (bron CBS), zijn cijfers van mensen die daadwerkelijk veroordeeld zijn tot een celstraf. Het gaat hier dus niet om mensen die een blikje op de grond hebben gegooid of die hun identiteitspapieren niet bij zich hadden, het gaat om misdrijven waarvoor een celstraf is opgelegd. In 2009 was 93% van de gedetineerden een man. Van de mensen in een TBS kliniek is circa 94% een man. Dus ik blijf gewoon bij mijn standpunt, mannen zijn veel crimineler dan vrouwen.

In aanraking komen met de politie is dus duidelijk niet hetzelfde als veroordeeld worden tot een celstraf.
Vrouwen zijn wel enigszins aan het inlopen op mannen, vroeger lag het percentage nog veel lager ondanks het feit dat vrouwen gemiddeld een zwaardere straf kregen voor hetzelfde delict.

NatasjavE schreef:
vibabu schreef:
Alle mannen uitroeien :Y)

Nee ik zou een ander voorstel willen doen.

Een mannenkeuring naar model KWPN hengstenkeuring.

3 bezichtegingen en een verrichtingsonderzoek.
:D ;) :+ :Y)

De beste mogen kindertjes maken.

Maar wat moeten we dan eigenlijk met al die mannen doen die niet door het verrichtingsonderzoek komen? }:)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 01:13

Tedje321 schreef:
Maar leg dan eens uit waar ze hen heen moeten terugsturen?? Die mensen hebben helemaal geen leven opgebouwd in Marokko. Familie woont hier, ze kennen daar waarschijnlijk helemaal niemand. Prima hoor die wet, maar dat gaat nooit werken.
Hij is in het leven geroepen voor asielzoekers, ik kan me niet anders voorstellen.

Daar heeft de Nederlandse staat geen boodschap aan. Je wordt gestuurd naar het land waar je andere paspoort van is. Al spreek je de taal niet en ben je er nooit geweest. Dan hadden ze dat maar eerder moeten bedenken voordat ze een misdrijf begingen waarop die straf stond.

jameyskatje schreef:

Er is nog niemand teruggestuurd omdat de wet pas 1 augustus ingaat.
Je kunt de hele wetswijziging lezen in de Staatscourant. Daar staan de complete -tig pagina's openbaar voor iedereen.
Inmiddels moet je weten dat ik niets schrijf dat ik niet staven kan met bronnen. Ik heb de link ook al eerder geplaatst hier. Maar vergeef me dat ik niet steeds maar weer opnieuw links ga plaatsen omdat iemand geen zin heeft om het zelf op te zoeken. Ik doe die moeite ook, dus lijkt me niet te veel gevraagd om dat ook aan de gesprekspartners te vragen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 01:32

janesmith schreef:
Maar vergeef me dat ik niet steeds maar weer opnieuw links ga plaatsen omdat iemand geen zin heeft om het zelf
op te zoeken. Ik doe die moeite ook, dus lijkt me niet te veel gevraagd om dat ook aan de gesprekspartners te vragen.

ik begrijp precies hoe je je voelt :+ . is inderdaad niets teveel gevraagd, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet het gehele topic in details heb bij kunnen houden en die bronnen waar jij het steeds over hebt waarschijnlijk heb gemist.

dat het pas 1 augustus in ging daar had ik blijkbaar overheen gelezen (of was het later gewijzigd?). ik vond het namelijk al heel vreemd. dus dat is een fout van mijn kant. excuses. ;)

toch ben ik niet voor de wet. deels wel maar deels ook niet. maargoed, we kunnen speculeren tot we een ons wegen, ik ben benieuwd hoe het zal gaan in de praktijk.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 01:42

geeft niets, maar af en toe word ik ook moe om steeds opnieuw te moeten linken. Een eerste link vind ik geen probleem, maar herhalingen houd ik niet meer van.
Het is al een wetsvoorstel van 2005, maar het heeft 5 jaar geduurd alvorens het alle stations gepasseerd was, en het is 3 dagen geleden door de Eerste Kamer goedgekeurd. Dus het is nog heel vers. Je zult er wel wat meer van gaan horen in de komende tijd, denk ik.
In de praktijk worden alleen mensen teruggestuurd die delicten hebben gepleegd waar 8 jaar gevangenisstraf of meer op staat. Dus het zal wel meevallen, het is meer ter afschrikking bedoeld denk ik.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 01:50

aha zo. ik ben in heel veel geinteresseerd, maar als ik me op het ene richt dan doe ik het andere tekort. dat is mijn probleem haha.

ik weet niet of het als afschrikking is bedoeld, maar dat zou best kunnen.

ik vind eigenlijk dat het dubbele paspoort afgeschaft moet worden. ik vind het vreemd dat de 2e generatie hun baby een marokkaans paspoort moeten geven terwijl ze het land enkel kennen van vakantie. ik vind het vreemd dat onze turks-nederlandse burgers nog in dienst moeten voor turkije etc.

maar een vreemd verhaal. 2 marokkanen hadden iemand verkracht. ze hadden nog geen nederlands paspoort, spraken ook geen nederlands, niets. dan zou je toch denken; hup direct het land uit? maar nee hoor. die mochten gewoon blijven! ondanks dat ze geen nederlandse identiteit hadden en ook nog eens een een meid hebben verkracht. en dan komt de nederlandse burocratie om de hoek kijken.... en daar gaan mijn nekharen dus ook recht van overeind staan. al waren het chinezen, het gaat mij om het principe in dat geval

het is wat mij betreft een samenloop. een internationaal iets, een politiek iets en de burgers die zich naar behoren moeten gedragen. maar het kan niet zo zwart wit zijn als; 'jij past je niet aan, wegwezen'. wat mij betreft kan dat wel als iemand geen nederlandse verblijfsvergunnning heeft, maar niet als iemand dat wél heeft. dan is die persoon gewoon nederlander, of de origine nu hollands is of marokkaans

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 02:05

Het is ook symptoom politiek. De Politiek weet zich geen raad met de situatie zoals die nu is, en het gevolg is dat beide kanten heel verkrampt reageren. Zowel de voor- als tegenstanders van islamisering zijn erg extreem in hun benadering. En het wordt steeds extremer. Waar de ene kant elke scheet van een Moslim al aangrijpt om als voorbeeld te dienen van hoe slecht het wel niet is allemaal, praat de andere kant bijna alles goed. Ik zou willen dat er een partij opstond die zei dat er inderdaad grote problemen waren en dat die hard aangepakt moeten worden, maar ook weer niet van die rare voorstellen doet zoals Koran verbieden en kopvoddentax. Maar omdat zo'n partij niet bestaat zijn de meesten die voor hardere aanpak zijn, geneigd om dan maar de extreme kant van Wilders te kiezen, aangezien de andere kant er veel te weinig tegen doet. Het is ook een hele moeilijke materie, want je ziet het overal ter wereld dat verschillende culturen geen terrein willen afstaan aan elkaar. Dat kan zelfs zo ver gaan als oost tegen west of noord tegen zuid. Kijk naar België, daar hebben ze dezelfde strijd alleen vanwege de taal die men spreekt. Ik ben er van overtuigd als de PVDA of VVD wat strenger zouden zijn in hun benadering, dat ze heel veel stemmers van Wilders zouden inpikken. Veel stemmers op Wilders zijn helemaal niet zo extreem als hij, maar ze hebben geen alternatief. Zo'n Markouch is echt een hele goeie voor de integratie. Helaas zie ik dat hij op veel forums door juist Marokkanen als verrader betiteld wordt. Maar als ze toch eens wisten dat juist zo'n figuur als hij veel beter is voor hun zaak dan ze beseffen. Mensen zoals hij zorgen er voor dat er juist nog mensen zijn die niet helemaal radicaal worden in hun Islam benadering. tenminste, dat is wat ik denk.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 08:08

maar het ging toch over marokkaanse straatcriminaliteit? of iets in die richting?
ik snap de link dan niet met islamisering. want juist die personen, die overlast veroorzaken, zijn geheeeeeel van hun religie afgeweken (ze dragen alleen nog de naam 'moslim', maar er zijn verschillen tussen een moslim zijn en jezelf een moslim noemen of een moslim genoemd worden. moslim is ook een negatieve titel en dat vinden ze alleen maar geweldig.. maar om nu te zeggen dat ze islamitisch handelen... het tegenovergestelde juist.)

ik ben tegen de criminaliteiten etc. maar vóór islamisering.
daarmee bedoel ik niet dat iedereen in nederland moslim moet worden. helemaaaal niet. ik hou van holland in de verhouding zoals ze is, ik hou óók van onze christelijke cultuur en geschiedenis. maar de wereld veranderd. mensen mixen (en dat vind ik eigenlijk mooi). een cultuur moet je zien als een dynamisch iets, een cultuur van een land kan voor de meerderheid van de bewoners gelden, maar niet iedereen hoeft er aan deel te nemen en iedereen neemt hieraan deel in zn eigen maat. individuen hebben invloed op de cultuur en andersom heeft de cultuur invloed op een individu, zo logisch is een cultuur. als individueen veranderen (waar vroeger iedereen hollands was leven we nu in een gemixte samenleving) veranderd de cultuur ook. andersom kunnen die mensen ook niet vasthouden aan hun oorspronkelijke cultuur, want de cultuur heeft weer invloed op het individu. alles is in samenhang met vele variabelen. zoals economie, ecologie, scholing, tussen wat voor mensen leef je, iq enzovoort.. het ziet m niet enkel in religie, religie is 1 van de vele variabelen die een cultuur maakt zoals ie is.

ik merk juist wel dat de haat naar moslims erger is geworden. het lijkt steeds erger te worden. steeds wanneer 1 of een handje vol moslims iets ernstigs doet (waar ik, een burger, een andere moslim niet voor verantwoordelijk is) dan wordt dan voel je de sfeer veranderen, het verslechterd steeds naar mijn idee. in het huiskamertopic in mijn onderschrift heb ik pas ook mijn frustratie geuit.
maar aan de andere kant zie ik de 'radicalisering' niet toenemen. ik heb juist het idee dat het de laatste 3 jaren afgenomen is. er worden daar ook veel toespraken en bijeenkomsten voor georganiseerd. overigens is een 'orthodoxe moslim, radicale moslim of een extreme moslim (welke namen er allemaal voor verzonnen zijn :P) zo slecht nog niet. mits die persoon zn religie maar snapt en deze maar praktiseerd. onze religie is ook tegen zelfmoord etc etc.
verder ben ik het deels wel met je post eens. inderdaad, ik zou zo'n partij ook willen.

liever 1 miljoen goede moslims in nederland dan 1 miljoen afgedwaaalde jongeren die toevallig een islamitische origine hebben maar hier dusdanig niet naar handelen en de goede moslims indirect een slechte naam bezorgen.

voor islamisering? ja. niet in de zin van meer moslims(aantal), maar in de zin van betere moslims (kwaliteit). de moslims die er nu zijn, waar men last van heeft, de marokkaanse jongens. laat ze maar terug gaan naar de moskee. laat ze maar leren over hun geloof. laat ze maar 5x per dag bidden en de Qoran lezen. laat ze in het weekend maar lezingen en islamitische bijeenkomsten bezoeken zodat ze de warmte van hun geloof weer voelen en hier een mooie lijdraad voor het leven uit kunnen halen en dus met gevolg niet meer op de hoek van de straat gaan hangen, mensen lastigvallen, slecht taalgebruik hanteren en wat er allemaal nog meer bij komt kijken.

marcoush is zeker oke. maar islambenadering zou er juist meer moeten komen onder die jongeren. of uberhaupt een vorm van religie, zingeving, geweten, bezighouding, vredige kijk op het leven...

ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel te zeggen. omdat ik nogal chaotisch ben (ga vandaag mn paardje verhuizen)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 08:42

Hermelientje schreef:
MarcoBorsato schreef:

Maar wat moeten we dan eigenlijk met al die mannen doen die niet door het verrichtingsonderzoek komen? }:)

Ja...dat is een probleem...terug naar Mars vrees ik dan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 09:08

Het ging geloof ik over hoe verder in de politiek en het gaat alweer enkele pagina's over Marokkanen......

Die wet wordt in het leven geroepen voor terroristen, niet voor gewone misdadigers die hier al generaties wonen, zo is die althans gepresenteerd.

Daarbij plegen de mensen die Wilders uit wil zetten, zelden halsmisdaden.

Dus weer terug naar het onderwerp, want dat is zonder, of juist door Wilders omdat nu iedereen elkaar lief moet gaan vinden, al spannend genoeg.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:13

janesmith schreef:
Wat vrij raar is daar 1 op de 2 van 23 jaar of jonger er een is!

Oh? Dat artikel gaat over één geboortecohort dus niet liegen...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:14

Rebeccatjuh schreef:
Welke gerechtvaardigde reden zou daarvoor kunnen zijn?
Hier geboren, dezelfde scholing, dezelfde kansen gekregen..
Dan houdt het toch ergens op?

Ga dat artikel nou eerst maar eens lezen, ik heb geen zin het voor je samen te vatten. Oh wacht, ik heb al belangrijke stukjes gekopieerd hierheen. Of heb je die soms ook niet gelezen?

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:18

Hoe het nú verder moet in de politiek?
Ik heb echt geen flauw idee hoe of wat het gaat worden.
Als er een kabinet komt ben ik bang dat dat snel zal vallen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:28

@Jameskatje
Even ter aanvulling.
Ik denk dat het hier om de wet gaat waarbij je je Nederlanderschap verliest voor bepaalde zeer ernstige misdrijven, zoals landverraad, misdaden tegen de staat der Nederlanden etc., zoekt het maar even op. Er werd weer eens op de gebruikelijke creatieve Wilderiaanse manier geciteerd.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:46

Ja, ik heb ook al over die wet gehoord. Maar die wet is in het leven geroepen om terroristen te kunnen denaturaliseren. Het is nooit de intentie geweest met dat wetsvoorstel om het zo ver door te voeren als Wilders wil. Bovendien dat het misschien volgens de wet kan maakt het voor mij nog niet mogelijk. We hebben ook altijd nog ethisch en morele factoren waar we naar moeten kijken. Ik vind het echt een verwerpelijk idee om een jonge crimineel terug te sturen naar een land dat hij eigenlijk niet kent.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 12:01

Dat zie je vaak dat een wet met een bepaalde intentie is opgesteld en die op den duur toch gebruikt wordt voor andere doeleinden omdat de grenzen niet haarscherp afgebakend zijn.De politiek heeft er wel een handje van om de grenzen te verkennen en af te tasten waar precies de limiet van een wet ligt.Uiteindelijk is het altijd de rechterlijke macht die de grenzen in de praktijk bepaalt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 13:10

jantergouw schreef:
Dat zie je vaak dat een wet met een bepaalde intentie is opgesteld en die op den duur toch gebruikt wordt voor andere doeleinden omdat de grenzen niet haarscherp afgebakend zijn.De politiek heeft er wel een handje van om de grenzen te verkennen en af te tasten waar precies de limiet van een wet ligt.Uiteindelijk is het altijd de rechterlijke macht die de grenzen in de praktijk bepaalt.

En zolang Wilders het niet voor het zeggen heeft, dus nooit, zullen die geen tasjes diefjes het land uitzetten. Draaideur crimineeltjes strenger aanpakken dat wel, dat is ook nodig.

Maar wederom gaat het over Marokkanen in plaats van over de formatie :\

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:04

sarabande schreef:
En zolang Wilders het niet voor het zeggen heeft, dus nooit, zullen die geen tasjes diefjes het land uitzetten. Draaideur crimineeltjes strenger aanpakken dat wel, dat is ook nodig.

Dat schreef ik gisteren ook al, want ontneming van de Nederlandse nationaliteit is alleen mogelijk bij misdrijven waar minimaal 8 jaar gevangenis voor uitgesproken is. Het ging er ook niet om bij welk delict het wel of niet gedaan zou worden, maar er werd beweerd dat het helemaal niet mogelijk was. En dat heb ik ontkracht, daar het wel degelijk mogelijk is.