Ouders boos om halalvlees op crèche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:01

Als je wat verder terug leest in dit topic dan vind ik dat er toch meerdere discussies plaatsvinden. 1 daarvan is dierenwelzijn, maar er zijn ook zeker wel discussies over het aanpassen en tolerantie.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:03

alex66 schreef:
Flosje446 schreef:
Wat een onzin dat het niet om dierenwelzijn gaat. Natuurlijk gaat het wel om dierenwelzijn. De dieren die op deze manier geslacht worden verliezen pas na seconden tot soms wel een minuut het bewustzijn. En in die tijd hebben ze echt wel pijn. De FVE concludeert dat ritueel slachten een belediging voor de waardigheid van het dier is.
En wat maakt het uit of dieren in de natuur dood bloeden? Dat hoeft toch niet te betekenen dat een ander dier, die dood moet voor de mens, wel een pijnlijke dood moet hebben.

amen _/-\o_

het wordt eens tijd dat het tot de politiek correcte onder ons doordringt dat het om de dieren gaat en niet om de moslims een hak te zetten, ik vind bijvoorbeeld een joodse slager net zo goed een dierenbeul als een halal slager!

En een nederlandse slager? De lokale supermarkt? Die zijn zeker geen dierenbeul?

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:06

even een vraagje

stel je paard heeft midden op de hei zijn/haar been gebroken (ik hoop niemand het ooit hoeft mee te maken maar stel) beest is niet meer te redden en de veearts is ver weg.
maar er zijn toevallig wel een halalslachter met een scherp mes en een gewone slachter met een pinpistool aanwezig...... wie help jou paard uit zijn lijden??

denk na het is je paard je alles!

ik zou het wel weten .... schieten maar dan is hij dood voor hij de grond raakt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:13

alex66 schreef:
even een vraagje

stel je paard heeft midden op de hei zijn/haar been gebroken (ik hoop niemand het ooit hoeft mee te maken maar stel) beest is niet meer te redden en de veearts is ver weg.
maar er zijn toevallig wel een halalslachter met een scherp mes en een gewone slachter met een pinpistool aanwezig...... wie help jou paard uit zijn lijden??

Ik ook. Maar als ik nog een keuze had voor inslapen, dan deed ik dat.. ookal duurt het ook langer. Ik vind het moeilijk. In mijn ogen is het allemaal niet zo zwart/wit. Zoals ik al aangaf, ja het duurt op de halal manier langer, maar daar aan tegen vind ik de voorwaarden die gesteld worden aan een halal dier wel weer heel zwaar meewegen. (en er dan even vanuit gaan dat het allemaal correct gebeurd zoals voorgeschreven) Ikzelf zou liever een halal dier zijn, ook al zou mijn dood dus langer duren en pijnlijker zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:15

maakt mij niet uit........... als die maar snel dood gaat!

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:16

Dat is niet mogelijk, want paardenvlees is niet halal. Al was je paard een koe, dan zou je paard niet aan de voorwaarden voldoen:

* Het dier moet gezond zijn. Nee, het paard heeft een gebroken been
* De slachter moet een moslim zijn die bekwaam is in het slachten.
* De slachtplaats moet rein zijn.
* Het dier mag geen stress ondervinden. Het slachtmes mag bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn voor het dier of in de nabijheid van het dier geslepen worden. Het slachten mag bovendien niet door andere dieren gezien worden. het lijkt me dat je paard gestrest is want het paard is immers niet meer te redden

Slachten heeft in ieder geval wat betreft de halal slager geen nut meer.. puur theoretisch

Als het mijn paard was, zou het mij niet uitmaken, mijn paard is niet voor consumptie, ik zou aan beide slagers vragen hoe ervaren ze zijn, de meest ervaren slager zou ik de klus laten klaren, ik zeg zelf wel bismillah.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:17

Daphna schreef:
Dat is niet mogelijk, want paardenvlees is niet halal. Al was je paard een koe, dan zou je paard niet aan de voorwaarden voldoen:

* Het dier mag geen stress ondervinden. Het slachtmes mag bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn voor het dier of in de nabijheid van het dier geslepen worden. Het slachten mag bovendien niet door andere dieren gezien worden. het lijkt me dat je paard gestrest is want het paard is immers niet meer te redden

Slachten heeft in ieder geval wat betreft de halal slager geen nut meer.. puur theoretisch

Als het mijn paard was, zou het mij niet uitmaken, mijn paard is niet voor consumptie, ik zou aan beide slagers vragen hoe ervaren ze zijn, de meest ervaren slager zou ik de klus laten klaren, ik zeg zelf wel bismillah.

Is wel halal hoor, een paard, het is niet koosjer! ;)

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:20

Jessix schreef:
Ik ook. Maar als ik nog een keuze had voor inslapen, dan deed ik dat.. ookal duurt het ook langer. Ik vind het moeilijk. In mijn ogen is het allemaal niet zo zwart/wit. Zoals ik al aangaf, ja het duurt op de halal manier langer, maar daar aan tegen vind ik de voorwaarden die gesteld worden aan een halal dier wel weer heel zwaar meewegen. (en er dan even vanuit gaan dat het allemaal correct gebeurd zoals voorgeschreven) Ikzelf zou liever een halal dier zijn, ook al zou mijn dood dus langer duren en pijnlijker zijn.

en ik ben liever een biodier goed leven en snel pijnloos sterven
die optie is er namenlijk ook al wordt dat genegeerd door sommige

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:23

Daphna schreef:

of een paard halal is maakt mij niet uit maar welke van de twee vertrouw je je paard toe om er zo snel en pijnloos mogenlijk een eind aan te maken.

dat een dier dat op de hei uit zijn leiden is verlost niet meer wordt opgegeten is denk ik niet echt relevant

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:28

MamboBeach schreef:

Je hebt gelijk +:)+ +:)+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:30

alex66 schreef:

Puur uit interesse: Wat vind jij dan zo goed aan het leven van een dier uit de bio industrie?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:31

Daphna schreef:

Hah, daar zeg je wat.. Daar had ik niet aan gedacht.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:32

ik bedoel natuurlijk biologisch ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:35

alex66 schreef:
amen _/-\o_

het wordt eens tijd dat het tot de politiek correcte onder ons doordringt dat het om de dieren gaat en niet om de moslims een hak te zetten, ik vind bijvoorbeeld een joodse slager net zo goed een dierenbeul als een halal slager!

Als de joodse slager op dezelfde wijze slacht? Oh ja, absoluut!! :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:37

alex66 schreef:
ik bedoel natuurlijk biologisch ;)

Oh sorry dat had ik niet begrepen! :o Ik dacht echt dat je wilde beweren dat bio industrie best meevalt.. Maar dan kunnen we die discussie overslaan! ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:46

Daphna schreef:
MamboBeach schreef:

Je hebt gelijk +:)+ +:)+

Heb braaf mijn huiswerk gedaan he. :D ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:47

alex66 schreef:
Jessix schreef:

Je hebt gelijk! :j

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:45

even er tussendoor, just for the sake of argument, een hypothetische versie van de openingspost.

Het kinderdagverblijf Wieltjeshove in het Belgische Menen is gestopt met het serveren van biologisch vlees aan alle kinderen die de crèche bezoeken. De crèche had deze maatregel ingevoerd omdat het dagverblijf ook wordt bezocht door tegenstanders van de bio-industrie. Daarom vond de leiding het makkelijker om alle kinderen biologisch vlees voor te schotelen.

Daar waren niet alle ouders blij mee. Na protesten is besloten om de maatregel te schrappen. Van de kinderen die Wieltjeshove bezoeken is 17% tegen de bio-industrie. Directrice Kathleen Bogaert: "Als er vlees op het menu stond, mochten we die kinderen er geen geven. Uit bezorgdheid voor een gezonde voeding, besloten we over te schakelen naar biologisch vlees en dat aan al onze kindjes voor te zetten." Bogaert vindt het nu fout dat de crèche tot deze maatregel had besloten zonder de ouders in te lichten.

maakt iedereen hier nu nog zo'n bezwaar tegen de aanpassing omwille van die 17%

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:53

als het er zo zou staan schijbaar niet! dan had iedereen het belachelijk gevonden. volgens mij is het de meeste niet te doen om het vlees, gewoon om het principe 'moslims moeten zich aanpassen'.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 06:12

Geen probleem eet nu ook halalvlees.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:23

jameyskatje schreef:
als het er zo zou staan schijbaar niet! dan had iedereen het belachelijk gevonden. volgens mij is het de meeste niet te doen om het vlees, gewoon om het principe 'moslims moeten zich aanpassen'.

nee, gewoon dat een minderheid niet een mening op mag dringen aan de meerderheid........ om welke reden dan ook :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:47

Biologisch of niet, halal of niet, het gaat voornamelijk om het niet overleggen de pro moslim/halal/koosjer mensen in dit topic willen zich er maar op blindstaren dat het aan het geloof ligt wat er achter schuilt.. Onder het mom van: Jaja, jullie haten moslims dus daarom vinden jullie het belachelijk.

Nee, IK vind het belachelijk omdat ouders niet worden betrokken in een beslissing.. Het is verdorie je kind waar zomaar "even" iets voor beslist word!

Als een KDV zou beslissen om biologisch vlees/halal vlees te gaan geven, of alleen vis, of wat mij betreft alleen paaseieren, dan moet dit vooraf overlegd worden met een ouder.. :)

Zoals je hebt kunnen lezen eerder in het topic, at ik dus regelmatig een lamsribbetje bij Ali op de hoek vandaan, nou ik de filmpjes heb gezien, heb ik gegeten en gedronken en zal Ali mij helaas niet meer zien voor halalvlees.. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:09

jameyskatje schreef:

Als ik eerlijk ben wil jij dat ook graag en wil je ook graag 'slachtoffer' zijn en kies je de berichten uit dit topic en reageert daarop en slaat de rest over. Met dit antwoord weet ik dat namelijk zeker want heel veel mensen zeggen tegen halalslachten te zijn en dat dit niets met de islam te maken heeft.
Maarja, het is banketstaaf in de ruimte want volgens jou is dat toch niet waar. Jammer hoor, om jezelf zo in een verd*mhoekje te zetten.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:13

Zo komt het ook op mij over MamboBeach :j
Op deze manier is er geen discussie mogelijk.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:21

alex66 schreef:
even een vraagje

Geen van beide....Ik zou mijn paard persoonlijk de kogel geven...