kinderbijslag: onzin of nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinderbijslag : onzin of nodig.

-onzin je moet je kind zelf kunnen onderhouden en niet met hulp van belasting betalend nederland.
110 (29%)
-nodig: moeten we alles zelf betalen?
266 (70%)

Totaal aantal stemmen: 376

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:30

Only_Hellen schreef:
Vjestagirl schreef:
Je kunt zeker weten dat het uitgegeven wordt aan het kind (of iig aan het maatschappelijk 'nuttigs') door het niet meer rechtstreeks naar de gezinnen te storten maar het te steken in onderwijs, in zorg etc. Op die manier weet je zeker dat het gestoken wordt in iets wat een nut dient, wat het kind dient en niet in friet of sigaretten.

Of in kortingspassen bij schoenenwinkels, pampers en dergelijke? Zou dat werken. Dat ze tegoedbonnen uitdelen aan ouders, die alleen besteedbaar zijn bij nuttige winkels en geen snackbars?

Als die niet verpatst worden wel. Natuurlijk zullen de meeste ouders dat niet doen, maar helaas wel genoeg die dat wel zullen doen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:31

Op naam en genummerd? Ik noem maar wat hoor, want zoals ik al eerder schreef vind ik de kb persoonlijk achterhaald.

_sparta_

Re: kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:33

Dat is dan nog wel een idee.
Net als jij vind ik het ook achterhaald. Er zijn genoeg goede bestedingen, daar waar iedereen en dus ook een kind er wat aan heeft.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:34

Bello2005 schreef:
ja maar meestal neemt de moeder het kind mee..

Ja, en? Daar betalen de meeste vaders ook alimentatie voor. Tuurlijk zijn hier uitzonderingen in, maar in de meeste gevallen wordt er toch alimentatie betaald.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:36

En gewoon subsidie (icm een vastgesteld maximum verkoop prijs voor winkels) op luiers, baby voeding en kinder schoenen? Dat houd in dat je het niet kunt verpatsen, je het alleen zelf kunt gebruiken, niet kunt kopieren etc.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:39

Dat is/was in Canada wel zo. Daar zat een lager BTW tarief op kindervoeding en kleding.
Maar dat hoeft van mij dan ook weer niet. Dan kom ik terug op mijn mening dat iemand zelf kinderen wil en ook de kosten maar moet dragen.
Ik blijf bij de mening, KBS stoppen en dat geld in andere zaken steken die veel belangrijker zijn. Zorg, mensen die buiten hun schuld in de problemen komen door stoppen van werk. Dat soort dingen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:41

_sparta_ schreef:
Dat is/was in Canada wel zo. Daar zat een lager BTW tarief op kindervoeding en kleding.
Maar dat hoeft van mij dan ook weer niet. Dan kom ik terug op mijn mening dat iemand zelf kinderen wil en ook de kosten maar moet dragen.
Ik blijf bij de mening, KBS stoppen en dat geld in andere zaken steken die veel belangrijker zijn. Zorg, mensen die buiten hun schuld in de problemen komen door stoppen van werk. Dat soort dingen.

Kijk, daar ben ik het mee eens. Maar stel dat we de KBS wel afschaffen in de manier hoe het nu bestaat, omdat het te 'fraude gevoelig' is, hoe kunnen we dan zorgen dat het geld iig bij de kinderen terrecht komt?

Nogmaals: ik vind het een beter plan om het gewoon af te schaffen en te stoppen in andere dingen die de hele maatschapij dienen.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:43

Vjestagirl, Sparta wil het helaaml niet bij de kinderen hebben!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:44

Ik ben er voorstander om een toeslag te geven aan gezinnen die het tijdelijk even heel hard nodig hebben, zoals dat gezin uit mijn voorbeeld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:46

Ik rij oa mijn auto van de KB.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:46

Vjesta het liefste ook niet zoals ik het begrijp.

Maar de zorg als voorbeeld komt ook bij kinderen uit.

Jij had dat voorbeeld van de mensen in de problemen met een eigen huis, toch?
Daar ben ik het ook mee eens. Zeker als je nu in deze tijd kijkt zijn e veel mensen die dat kunnen gerbuiken. En daar zitten ook mensen met kinderen bij. Dus ook dan hebben kinderen er wat aan.
Maar Balkenende die kinderbijslag krijgt, nou nee, niet nodig.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:47

mariellede schreef:
Vjestagirl, Sparta wil het helaaml niet bij de kinderen hebben!

Ik wil het ook liever bij de hele maatschappij hebben, ipv een bedag te besteden aan iets wat mensen zelf graag willen (kinderen).

Maar aangezien we redelijk vastgeroest zitten in het idee dat je als ouders niet zelf hoeft te betalen voor je keuze om kinderen te hebben, lijtk het me effectief om te kijken naar manieren waarop we iig zeker weten dat het bij de kinderen terrecht komt, zonder dat we doorslaan en gaan kijken naar inkomen, omdat ik denk dat je als veelverdiener in dit land zelfs naar verhouding veel meer bijdraagt dan iemand met een lager inkomen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:49

Lalidan schreef:
toot schreef:
mijn standpunt is :als je geen kinderen kan veroorloven neem ze dan niet.

Dit is wel erg cru! Mijn moeder kreeg kinderen toen het financieel goed ging, mijn vader werkte fulltime. Echter zijn mijn ouders gescheiden toen ik 1 was, omdat mijn vader bepaalde trekjes begon te vertonen. Vanaf dat moment zat ze ineens met 4 kinderen in de bijstand! Nou, geloof me, dan heb je die kinderbijslag wel hard nodig hoor!!

Ik zou alleen graag zien dat kinderbijslag inkomensafhankelijk werd, en dan met een overgangsfase. Tot een bepaald loon/inkomen krijg je 100% kinderbijslag, verdien je meer dan bijv 80%, ervolgens 60%, 40% enz tot niks. Er zijn genoeg mensen die meer dan genoeg verdienen en die gewoon standaard dit krijgen van de nederlandse belastingbetaler, dat vind ik eerlijk gezegd een beetje onnodig.

Ik ken kinderen waarvan de ouders genoeg betalen, en dus elke drie maanden de kinderbijslag op de rekening van het kind storten. Die hebben de kinderbijslag duidelijk niet nodig om rond te komen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:50

Nee, ik had als voorbeeld een gezin waarvan het bedrijf failliet was gegaan en ze nu in de schuldsanering zaten. Vond het zo triest.

Wat ik overigens niet begrijp is dat mensen zo hard brullen over die 3 miljard kb, terwijl er evenveel miljard naar een nutteloze prototype jfs is gegaan, en er ook evenveel geld wordt uitgegeven aan de rijswegen, waar de files nog dagelijkse kost zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:51

Only_hellen, je maakt me niet wijs dat je denkt dat daar niet flink wat herrie over is geweest. In de media, maar ook onder 'het gewone volk' is daar echt wel heel wat over te doen geweest...

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:52

daar ben ik het helemaal mee eens Vjesta, als je in nederland wat meer verdient betaal je veel meer.
in principe wordt je "gestraft" voor hard werken. want je betaald veel minder als een profiteur.

maar dat ouders niet zelf voor hun kinderen willen betalen vind ik weer wat overdreven want die KB is echt een druppel op een gloeiende plaat

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:53

Maar daar gaat het topic niet over, dat gaat over KBS. Geld in de JFS ben ik het ook niet mee eens.
File probleem is groot, waar ik veel kom is het met nieuwe wegen wel verbeterd.
Ook zoveel naar ontwikkelingshulp zie ik niet zitten. We kijken al 30 jaar naar naar dezelfde spotjes van kindjes met vliegjes. Kunst, snij daar ook maar in. Daar eten we ook niet van als er een "prachtig" ding op een rotonde staat.
Maar nogmaals, dat is zo offtopic. :)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:54

Maar als we zeggen, schrap die druppel dan, dan zijn toch bijna alle ouders erg tegen. :)

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:57

het is een mooi megenomen iets voor ouders die het wat moeilijker hebben en een leuke spaarcent voor de kinderen waarvan de ouders het niet nodig hebben.
ik vind het ook onzin om dit af te schaffen, schaf dan eerst maar een hoop andere dingen af voordat je de "hulp"van je eigen volk afschaft

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:58

mariellede schreef:
het is een mooi megenomen iets voor ouders die het wat moeilijker hebben en een leuke spaarcent voor de kinderen waarvan de ouders het niet nodig hebben.
ik vind het ook onzin om dit af te schaffen, schaf dan eerst maar een hoop andere dingen af voordat je de "hulp"van je eigen volk afschaft

Waar hebben de kinderen die spaarcent voor nodig? En waarom is de spaarcent voor die kinderen belangrijker dan de tekorten in de zorg en in het onderwijs?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:00

Mensen met kinderen krijgen al voordeel. Ziekenfonds bijvoorbeeld. En een hoop dingen afschaffen mee eens, maar mee werken aan de spaarpot van een kind, nee. En kinderbijslag voor mensen in de bijstand die nog nooit gewerkt hebben, nee. Die krijgen alle toeslagen al die er bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:03

Only_Hellen schreef:
Nee, ik had als voorbeeld een gezin waarvan het bedrijf failliet was gegaan en ze nu in de schuldsanering zaten. Vond het zo triest.

Wat ik overigens niet begrijp is dat mensen zo hard brullen over die 3 miljard kb, terwijl er evenveel miljard naar een nutteloze prototype jfs is gegaan, en er ook evenveel geld wordt uitgegeven aan de rijswegen, waar de files nog dagelijkse kost zijn.

Dus het gemeenschapsgeld moet naar failiette ondernemingen en mensen die in schulden raken met hun huis? Waar peil je dat dan aan. Als je naar programma's kijkt als 'geen cent te makken' en dergelijke, dan spenderen mensen meer dan hun beurs toestaat en uiteindelijk komen ze dan niet uit. Daar hoeft om mij geen gemeenschapsgeld heen. Een eigen bedrijf starten, kent ook een risico, je kunt je tegen veel risico's verzekeren.

Er zullen mensen in de schuldsanering zitten die echt dat nodig hebben en daar mag om mij part best geld heen. Maar er zitten ook een hele hoop in de schuldsanering met een bovenmodaal inkomen, die de paasei naar de nering moeten zetten en dat niet zo goed kunnen, daar hoeft om mij geen geld heen. mensen die hun huur niet kunnen betalen, maar wel een prijzig mobiel abonnement en 2 pakjes shag in de week roken of een pakje sigaretten per dag.

In het fileprobleem geld steken, daar gaat al genoeg heen. Ik zit in het noorden en heb hier geen files, dus laten de gebruikers van de filewegen er maar voor betalen. Hier wordt al bar weinig aan de wegen gedaan, veel geld wat aan het noorden wordt beloofd gaat naar het westen. Dus dat komt ook niet aan de hele gemeenschap ten goede.

Ik heb de kinderbijslag ook niet nodig, dus als het weg zou gaan, no problem. Misschien dat ze mensen een keuze moeten geven? Zodat mensen die het niet nodig hebben het kunnen weigeren.

Kortingen bij kinderwinkels en dergelijke, vergt teveel bureaucratie, lijkt me niet wenselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:06

_sparta_ schreef:
Maar daar gaat het topic niet over, dat gaat over KBS. Geld in de JFS ben ik het ook niet mee eens.
File probleem is groot, waar ik veel kom is het met nieuwe wegen wel verbeterd.
Ook zoveel naar ontwikkelingshulp zie ik niet zitten. We kijken al 30 jaar naar naar dezelfde spotjes van kindjes met vliegjes. Kunst, snij daar ook maar in. Daar eten we ook niet van als er een "prachtig" ding op een rotonde staat.
Maar nogmaals, dat is zo offtopic. :)

Mee eens, ik heb onderhand het idee dat ontwikkelingshulp water naar zee dragen is.
De gemeente had hier laatst een kunstproject, hup 50.000 euro weg foetsie. Kent iemand het programma 'over de balk' nog van vroeger?
De gemeente heeft hiet bijna 2 ton gestopt in het hier heen halen van de zeehondercreche, nu komen ze niet ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:07

Vjestagirl schreef:
mariellede schreef:

Waar hebben de kinderen die spaarcent voor nodig? En waarom is de spaarcent voor die kinderen belangrijker dan de tekorten in de zorg en in het onderwijs?

Om mij mogen ze het idd in het verbeteren van het onderwijs steken tot 18 jaar (omdat de kinderbijslag ook tot die tijd loopt en men vanaf 18 andere financiele middelen beschikbaar krijgt), dus niet in de portemonnees van de hoge omes van het onderwijs. De zorg evenzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:09

_sparta_ schreef:
Mensen met kinderen krijgen al voordeel. Ziekenfonds bijvoorbeeld. En een hoop dingen afschaffen mee eens, maar mee werken aan de spaarpot van een kind, nee. En kinderbijslag voor mensen in de bijstand die nog nooit gewerkt hebben, nee. Die krijgen alle toeslagen al die er bestaan.

Jouw voorbeeld krijgt:
Bijstand
Zorgtoeslag
Kinderbijslag
Kindgebonden budget
Huurtoeslag
en wie weet wat nog meer.

Al met al evenveel of al niet meer dan iemand die werkt. Die krijgen genoeg idd.