Gouda koopt tuig af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:49

unicorn_kiss schreef:
Hierop Heino ;)

Je hebt er altijd gekken tussen zitten die het kwaad stichten. Maar er zijn maar weinig mensen die puur slecht zijn, je hebt echter wel een heleboel volgelingen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:53

Heino schreef:
unicorn_kiss schreef:
Hierop Heino ;)

Je hebt er altijd gekken tussen zitten die het kwaad stichten. Maar er zijn maar weinig mensen die puur slecht zijn, je hebt echter wel een heleboel volgelingen.

en die wil je ook belonen voor hun daden?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:55

Heino schreef:
MamboBeach schreef:
Juist ga ik wel af op ervaringen van mensen en zeker op mijn eigen ervaringen! :)

Maar waarom ga je dan niet in op de ervaringen van heel heel veel mensen die samengevoegd zijn in theorieën??? Waarom denk je dat jóuw ervaringen (en die van je buren, vrienden etc.) meer waard zijn dan die van al die andere miljoenen mensen????

Wetenschap gaat overigens verder dan zwaartekracht Unicorn. Wetenschap is niets meer dan het systematisch verzamelen van gegevens en experimenteren.

Dan kun je ook niet lezen Heino...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:58

Wij hebben zelf een keer geweigerd te getuigen toen er bij de basisschool tegenover ons huis is ingebroken. Meteen 112 gebeld, ik heb live verslag gedaan van alle gebeurtenissen vanuit het slaapkamerraam van mijn broertje. Ik heb 4 uiterst gedetailleerde signalementen afgegeven en toen was het wachten...op de politie.
Toen deze dik 20 minuten later arriveerden waren de daders uiteraard al vertrokken. Ze hebben er één op kunnen pakken die uiteraard alle betrokkenheid ontkende. Wij werden dus gevraagd om te getuigen.
Maargoed, dan had ik natuurlijk net zo goed zelf meteen een steen door mijn ruit kunnen gooien nietwaar? Want dat is wat er dan gebeurt. Zij hebben namelijk het recht om te weten wie er tegen ze getuigt. Terwijl jij als aangever vrijwel niks te weten komt over de zaak omdat de politie daar niets over mag zeggen.

Er ligt nu een plan voor hulpverleners (oa. ambulancepersoneel) om te getuigen waarbij alleen hun BSN nummer wordt opgenomen in het dossier. Ik hoop dat dat plan er door komt en dat het ook doorgetrokken zal worden naar "gewone" burgers die vrezen voor wraakacties. Dat zou de aangiftebereidheid echt enorm verhogen!

Verder zou ik jullie nogmaals willen wijzen op het onderstaande artikel. Mijn mening is niet enkel gebaseerd op wat akkefietjes en incidenten. Dit verslag hieronder was één en al herkenning voor mij. Dus daar baseer ik ook mijn mening op en dat lijkt me niet zo raar toch? We hebben toch allemaal een eigen referentiekader waarbinnen je een mening vormt?

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/ ... lege.dhtml

Mei 2009
GOUDA - Hakenkruizen en davidsterren, gekalkt op het huis van de schooldirecteur. Leerlingen die op de route naar school geld en goederen moesten afgeven aan leeftijdsgenoten. Drugshandel in de schoolpauzes - en niemand die wat deed.

Het is het verhaal van Aad de Jong. Niet zijn echte naam, want uit angst voor repressailles houdt hij die graag uit de krant. Drie decennia lang gaf hij les op het Goudse Delta College, een lbo aan de Graaf Florisweg.
De problematiek in Gouda met Marokkaanse jongeren, die de laatste maanden ook landelijk veel aandacht krijgt, bestaat al veel langer, stelt hij. ,,De school is er uiteindelijk in 2000 aan kapot gegaan. En iedereen hield zijn mond, uit angst voor een slechte naam of wraakacties vanuit de groep.''
Midden jaren zeventig kreeg De Jong een baan op de school. ,,We hadden enkele Marokkaanse leerlingen en er was een gezonde nieuwsgierigheid naar elkaar toe. We proefden letterlijk van elkaars keuken, gingen bijvoorbeeld samen couscous eten.
Op eigen initiatief ben ik tot drie keer toe naar Marokko op vakantie gegaan, puur om me te verdiepen in de achtergrond van mijn scholieren.''
Geleidelijk deden zich steeds vaker incidenten voor op school. ,,Portemonnees werden gestolen, leerlingen kwamen na de pauze terug met goederen uit de winkel waarvan ik vermoedde dat ze niet betaald waren. Verontrustender was dat wanneer ik iemand daar op aansprak, er direct heel hoog van de toren werd geblazen. De sfeer kortom, begon om te slaan.''
De winkeliers op de Willem en Marialaan gaven aan geen leerlingen van de school meer binnen te willen hebben. ,,Maar het bleek haast onmogelijk dit alles bespreekbaar te maken. Sterker nog: de hulpverlening nam het steevast op voor de jongeren in kwestie en bedekte alles met de mantel der liefde.''
In de klas kon De Jong zijn leerlingen prima aan, daar buiten voelde hij zich steeds minder prettig. ,,Winkelen in de binnenstad? Heb ik jarenlang niet gedaan. Er was altijd wel een groepje van vijf, zes man dat achter me aan ging en me vervelende dingen toewenste. Veel collega's - soms geboren en getogen Gouwenaars - zijn na hun pensionering de stad uitgevlucht.''
Het schrijnendste voorbeeld is dat van oud-directeur Den Blijker. ,,Hij woonde in Oosterwei, was getrouwd met een joodse vrouw en is een aantal malen opgeschrikt doordat er nazi- tekens op zijn huis opdoken. In de jaren negentig verhuisde hij naar een adres in Bloemendaal, wat zelfs voor collega's geheim moest blijven. Toen de school ophield te bestaan, is hij naar het oosten van het land vertrokken.''
En ook medeleerlingen werden niet gespaard. ,,Veel jongens uit bijvoorbeeld Reeuwijk, Waddinxveen of de Krimpenerwaard werden afgeperst. Soms op school zelf, soms op de fietsroute ernaar toe. Niet gek, dat steeds meer van die jongeren na hun basisschooltijd kozen voor een school buiten Gouda.''
De criminaliteit waarmee een groep leerlingen zich bezighield, werd steeds beter zichtbaar. ,,Het gebeurde weleens dat een leerling zijn fietssleuteltje kwijt was, dan maakte een docent metaaltechniek het slot open. Maar steeds vaker kwamen er tieners met een prachtige, nieuwe Gazelle damesfiets met kinderzitje en de vraag of het slot kon worden opengebroken. Als de politie dan werd gebeld, bleek het natuurlijk om een gestolen rijwiel te gaan. Maar de leerling kwam er altijd mee weg.''
In de pauzes stonden er dikke BMW's voor de deur. ,,Daar werd schaamteloos gedeald. Maar wel zodanig slim, dat wanneer er politie langskwam er nooit drugs te vinden was.''
De Jong past ervoor àlle Marokkaanse leerlingen te beschuldigen van deze praktijken. ,,Natuurlijk zaten er ook goede tussen. Maar achteraf gezien kun je wel stellen dat er veel harder opgetreden had moeten worden tegen de jongens die alles verziekten en de boel - op school en op hun stageplek - terroriseerden.''
De gemeente hielp ook niet mee, stelt hij. ,,Net als vandaag de dag. Het is toch onbegrijpelijk dat goedlopende initiatieven, zoals het voetbalproject voor hangjongeren van Mimoun Talbi in Oosterwei, om zeep worden geholpen omdat de gemeente niet bereid is er geld voor vrij te maken.''
Hij hoopt dat scholen en instellingen van nu eerlijker worden over wat er bij hun speelt. ,,Pas dan wordt het probleem echt inzichtelijk. Maar zij zijn net zo goed bang voor een slechte naam en hangen de vuile was niet buiten. De volle omvang van dit probleem is daardoor nog steeds niet écht duidelijk.''

MamboBeach

Re: Gouda koopt tuig af

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:04

Ja, het ongelooflijk maar waar Sigrid. Zelf heb ik op die school examen gedaan aan de Graaf Florisweg. :j
Familie van die Talbi ken ik wel! :)

Tja, wat moet je ervan zeggen, het meeste is al gezegd denk ik...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:07

Unicorn: lees toch verdorrie eens een keer, dat heb ik helemaal nergens gezegd. Gadver wat ben jij vermoeiend *gaat toch eens uitzoeken hoe dat negeren van personen knopje werkt*

MamboBeach: maar je zegt ook dat je niet in wetenschap gelooft? Daarmee ontken je dan toch de ervaringen van die vele mensen? Of begrijp ik je nu verkeerd??

Getuigenbescherming mag van mij ook wel strenger ja. Een aantal mensen wil in het geval van mijn oma ook niet getuigen omdat ze bang zijn voor de consequenties.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:07

@MamboBeach
Dan heb je vast nog bij mijn vader in de klas gezeten ;)
Ik zal je ff PB'en. Mijn broer heeft er ook gezeten, dus misschien ken je die ook wel.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:12

Heino schreef:
Unicorn: lees toch verdorrie eens een keer, dat heb ik helemaal nergens gezegd. Gadver wat ben jij vermoeiend *gaat toch eens uitzoeken hoe dat negeren van personen knopje werkt*MamboBeach: maar je zegt ook dat je niet in wetenschap gelooft? Daarmee ontken je dan toch de ervaringen van die vele mensen? Of begrijp ik je nu verkeerd??

Getuigenbescherming mag van mij ook wel strenger ja. Een aantal mensen wil in het geval van mijn oma ook niet getuigen omdat ze bang zijn voor de consequenties.

_O-

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:13

Sigrid schreef:
@MamboBeach
Ik zal je ff PB'en. Mijn broer heeft er ook gezeten, dus misschien ken je die ook wel.

Vader... Zo oud ben ik niet... :+ ;) :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:15

MamboBeach schreef:
Heino schreef:
Unicorn: lees toch verdorrie eens een keer, dat heb ik helemaal nergens gezegd. Gadver wat ben jij vermoeiend *gaat toch eens uitzoeken hoe dat negeren van personen knopje werkt*MamboBeach: maar je zegt ook dat je niet in wetenschap gelooft? Daarmee ontken je dan toch de ervaringen van die vele mensen? Of begrijp ik je nu verkeerd??

_O-

Ja sorry hoor maar ik word die persoonlijke aanvallen zat. Wat begon als een leuke discussie draait nu alleen nog maar om mierenne*kerij en om argumenten heen draaien. Daar heb ik geen zin in.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:15

MamboBeach schreef:
Sigrid schreef:
@MamboBeach

Vader... Zo oud ben ik niet... :+ ;) :D

Whoeps, ik had even de verkeerde knop te pakken.
Maar mijn vader is docent geweest daar, op die manier ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:25

Je moet het niet te zwaar opvatten Heino, zo heeft ieder zijn ding...

Sigrid, dat begreep ik al, was een grapje! :D

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:12

Heino schreef:
Ja sorry hoor maar ik word die persoonlijke aanvallen zat. Wat begon als een leuke discussie draait nu alleen nog maar om mierenne*kerij en om argumenten heen draaien. Daar heb ik geen zin in.

Hej how rustig :D
Was gewoon een vraag, maar ik weet ook wel genoeg als je niet wil antwoorden ;)

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 11:48

@ Sigrid, het laat maar weer zien hoe sommige mensen kunnen zijn. Te erg voor woorden.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:42

Ik woon vlakbij die school Sigrid, ik weet exact wat je bedoelt met je stuk tekst :=

Ik blijf me verbazen om al die gekke dingen in Gouda, soms denk ik erover om gewoon weg te gaan hier, winkelen is ook geen lol meer aan, zelfs een blokje om met de hond kan al vervelende situaties opleveren. Ik snap niet dat dit allemaal maar zo kan.
Ook iets raars, als ik een wasmachine op straat zet (als afval) dan heb ik een dikke bon te pakken, maar de flat aan het einde van de straat waar veelal marokkaanse mensen wonen, daar staan wasmachines en weet ik veel wat voor apparaten die steeds keurig worden opgehaald zonder enige troubles.
Ik vind het overigens prima dat er een feestje wordt betaald vanuit de gemeente, maar dan wel aan mensen die zich gedragen. Ok, het is rustig gebleven rond oud en nieuw, maar wat wensen ze volgend jaar? Daarnaast hebben ze mensen beroofd, moet dit gedrag zo gestimuleerd worden door geld te geven....hadden ze nog niet voldoende geld buit gemaakt dan???
Als je werkeloos bent, wordt je achter je vodden aan gezeten, maar deze jongeren mogen hun gang maar gaan??

Ik kan er met mijn pet niet bij, ik had ze een nachtje in de cel gezet en daarna een project opgestart om deze jongeren stuk voor stuk aan het werk te zetten of aan een opleiding te helpen.
Verder verveelde ik me ook weleens vroeger, maar dan kwam het toch echt niet in mij op om anderen te bestelen o.i.d. en ik was toch echt niet zo braaf.

Wat mij betreft mogen de tijden veranderen, geen getrut en gemier...aanpakken die hap!!

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:36

Klomp, dan wonen wij vlakbij elkaar.. ;)

Mooi artikel trouwens Sigrid, kan me er wel in vinden.. Zeker nu er twee scholen tegenover elkaar zitten.. ;)
Het was van de week bij ons in de straat weer raak.. *zucht* maar dit keer basisschool leeftijd die rotzooi komt schoppen.. maar wat doe je er tegen..

Vraag me trouwens echt af waarom er niet meer gedaan is om zo'n project als dat van Mimoun Talbi staande te houden..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:40

double: Wat grappig! Klein wereldje he? :D
Sta je op Reigersburgh toevallig?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:34

Het valt me altijd op als ik het met niet-Gouwenaren over de situatie in Gouda heb dat zij vaak vinden dat ik overdrijf. Dan zeg ik altijd maar; ga zelf 20 jaar in Gouda wonen...en dan maar eens kijken hoe je dan praat.

Waar ik ook niet goed van word; het zijn steeds maar "incidenten"...maar als het veel en vaak gebeurt is het in mijn ogen geen "incident" meer hoor.

En volgens meneer van Dale ook niet:
in·ci·dent het; o -en 1 onvoorziene gebeurtenis 2 storend voorval: er deden zich bij deze demonstratie geen ~en voor geen relletjes

Ik noem preventief politie te paard inzetten op koopavond niet bepaald anticipatie op "onvoorziene gebeurtenissen".

In Gouda spelen structurele problemen. En het wordt hoog tijd dat daar meer aandacht voor komt. Geen doofpot meer, geen gebaggetaliseer, maar gewoon een stevig plan van aanpak. Mensen erop zetten die niet bang zijn om vieze handen te krijgen. De "goeden" lijden namelijk ook vreselijk onder de "kwaden". En tsja, dan is het zeker rot als je toevallig Mohammed heet, een goeie jongen bent, maar toch niet aan een stageplek kan komen. Dat vind ik echt ontzettend zielig voor die mensen.

Er stond overigens ook een artikel in Trouw over problematiek in middelgrote steden zoals Gouda. De situatie in deze steden is juist slechter dan in de grote steden zoals A'dam, Utrecht en Den Haag omdat hier veel effectiever beleid wordt gevoerd (meer geld).

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:37

Sigrid schreef:
Het valt me altijd op als ik het met niet-Gouwenaren over de situatie in Gouda heb dat zij vaak vinden dat ik overdrijf. Dan zeg ik altijd maar; ga zelf 20 jaar in Gouda wonen...en dan maar eens kijken hoe je dan praat.

Exactley! ;)

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:40

Sigrid schreef:
Er stond overigens ook een artikel in Trouw over problematiek in middelgrote steden zoals Gouda. De situatie in deze steden is juist slechter dan in de grote steden zoals A'dam, Utrecht en Den Haag omdat hier veel effectiever beleid wordt gevoerd (meer geld).

Was laatst op een verjaardag waar we het hierover hebben gehad. Politiemensen die liever in R'dam/Den Haag werken dan in Gouda..

Moet zeggen dat ik meestal wel probeer om mensen te overtuigen 'dat het wel meevalt'. Tot er zich weer een incidentje voordoet.. :roll: