Bestaat het nog? na het huwelijk...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:38

pluisje88 schreef:
Ik ben de ware nog niet tegen gekomen.
Wacht dus nog lekker. Ben er trots op. Ben 21 ;)

Ok, nu kom je dénk je ´de ware´tegen, trouwt en de seks is.... rúk; totaal onvredigend.
Pech?
Of gewoon verstandig om vóór een belofte over ´voor altijd´ te toetsen waar je voor kiest?

Als je seks als uitsluitend voortplantingsgedrag ziet is het makkelijk.
Zie je het als belangrijk voor levenskwaliteit dan is het ook makkelijk.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:48

@Hc: Seks draait om zoveel meer dan alleen techniek. Je hebt ook nog intimiteit, vertrouwen, lol samen, etc. En wat betreft techniek, kom je met een beetje communicatie al een heel eind. Verder denk ik dat instelling ook verschil maakt; elkaar nemen zoals je bent, met wat je wel kan geven en wat niet.
Verder zijn er wel meer dingen belangrijk in een huwelijk dan alleen seks. Nee ik zie het niet als 'uitsluitend voortplantingsgedrag' maar als intieme, bindende factor. Maar, niet de énige manier om intiem te zijn.
Verder denk ik niet een relatie waarin 2 mensen vooral hun eigen behoeften (of levenskwaliteit, zoals jij het noemt) verdedigen een huwelijk te noemen is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:52

_Ella_ schreef:
@Hc: Seks draait om zoveel meer dan alleen techniek. .

Schrijf ik dan van wel?! Het is heel simpel. Alle romantiek op een hoop onder de streep onbevredigend = onbevredigend.
Accepteer je dit zoals het komt, dan prima dat je de gok neemt. Anders is een vergelijkend warenonderzoek wellicht verstandiger.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:59

heb jij mijn post wel verder gelezen dan de eerste regel?
Intimiteit, vertrouwen, lol samen is ook te behalen voordat je seks hebt gehad. Sterker nog, in mijn visie, moet dat er eerst zijn. Als dit goed zit, is dat niet ineens verdwenen als je seks hebt.

Yv_

Re: Bestaat het nog? na het huwelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:23

Blue_Eyes: Ik heb ergens in een post antwoord gegeven waar om ik die bijbel dus zo kortzichtig over vind komen... Kan 'm zo snel niet terugvinden, maar ik vind die bijbel eigenlijk gewoon erg achterhaald. Deze conclusie trek ik door dingen wat er hier in het topic gezegd worden, ik heb namelijk geen idee of het waar is of niet. Imo ligt die bijbel nog jaaaaaren terug, maar we leven nú. Nú is de tijd dat de man het niet meer voor het zeggen heeft. Nú is de tijd dat een vrouw ook carriere mag maken. Nú is de tijd dat vrouwen meedenken.
Wanneer wordt die bijbel overgeschreven en aangepast aan de moderne tijd :+?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:48

@Yv_
Maar het is aan degene zelf of hij zich aan de bijbel wilt houden of niet.
Er zijn mensen die vegetarisch zijn, dat moeten zij toch ook zelf weten. Kan ik ook wel zeggen : wat achterhaalt, of stom zeg.
Wat maakt het voor jou uit dat iemand zich houd aan de bijbel of dat iemand wel of geen seks wil (voor of alleen tijdens het huwelijk?). Je kunt best dingen vragen, maar veroordelen niet.
Het enige verschil is (*wat ik merk) is dat voor mensen die bewust geen seks hebben voor het huwelijk blijkbaar minder druk leggen op de seks, dat een relatie opbouwen belangrijker is dan seks, dat ze minder uit zijn op lust (seks zonder liefde).
Dit wil niet zeggen dat seks niet als iets moois en intense wordt gezien? Als je snel seks hebt klikt het wel of niet.
Maar als je een langere relatie hebt en je praat er van tevoren over en je kent iemand door en door, is de seks al meer aangepast op elkaar. Houd je sneller rekening met elkaar durf je dingen te zeggen, aan te geven en te vragen.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:58

je mag van mij de bijbel kortzichtig, achterhaald, en uit de tijd vinden, maar enige onderbouwing was fijn geweest.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:06

Yv_ schreef:
Blue_Eyes: Ik heb ergens in een post antwoord gegeven waar om ik die bijbel dus zo kortzichtig over vind komen... Kan 'm zo snel niet terugvinden, maar ik vind die bijbel eigenlijk gewoon erg achterhaald. Deze conclusie trek ik door dingen wat er hier in het topic gezegd worden, ik heb namelijk geen idee of het waar is of niet. Imo ligt die bijbel nog jaaaaaren terug, maar we leven nú. Nú is de tijd dat de man het niet meer voor het zeggen heeft. Nú is de tijd dat een vrouw ook carriere mag maken. Nú is de tijd dat vrouwen meedenken.

De bijbel wordt regelmatig overgeschreven, en de laatste versie (NBV-vertaling uit 2004) is redelijk gemoderniseerd. Maar het woord van God blijft het woord van God en dat is nu eenmaal van alle tijden. Er zijn overigens wel boeken over hoe je de bijbel kan toepassen in het 'nu'. En dat de man het voor het zeggen heeft, de vrouw geen carriere mag maken, en niet mogen meedenken staat niet zo in de bijbel...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:39

Tja, er staan dus wel degelijk zeer vrouwonvriendelijke teksten in de bijbel. ;)
Het is dat ik de tijd er nu niet voor heb en de bijbel niet in handen heb, maar ik heb een aantal jaren geleden eens met een goede vriendin het een en ander op zitten zoeken en we schrokken echt van de vrouwonvriendelijke teksten. Jongens, dat is toch echt zwaar achterhaald?

En ik snap niet wat er mis is met lustgevoelens. Zeker niet in combinatie met liefde (al hoewel ik zelf geen enkel probleem heb met beide termen afzonderlijk). Liefde is naar mijn idee echt niet alleen maar bezig zijn met de ander, maar ook af en toe eens bezig zijn met jezelf. Maar goed, dit zou je dubbelzinnig op kunnen vatten, maar zo bedoel ik het nog niet eens. :D

_Ella_

Re: Bestaat het nog? na het huwelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:49

Ik denk ook dat er met lust gevoelens in combinatie met liefde niets mis is, lees mijn posts maar na.
Nee liefde is niet alleen maar bezig zijn met de ander, dat heb ik niet gezegd, en ook niet bedoeld. Maar alleen maar bezig zijn met jezelf, zie ik het goede niet van in.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:53

Met alleen maar bezig zijn met je zelf heb ik ook niets, hoor. Maar dat hoeft ook helemaal niet aan de orde te zijn als je iemand vooral waanzinnig aantrekkelijk en eh.... lekker vindt. Ook daar zijn nuances in en dat ligt aan de persoonlijkheden die zich aangetrokken voelen tot elkaar. Dan hoeft er dus echt nog geen 'echte liefde' in het spel te zijn of zelfs maar in het spel te komen. ;)
Maar dan kun je wel genieten van elkaar, elkaar plezieren, veel lol hebben samen en/of een hele fijne spanning hebben etc.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:57

Ik ben van huis uit strenggelovig, maar ik heb het al wel gedaan met mijn vriend, we kenden elkaar pas 1,5 maand. Dat klinkt heel snel maar het voelde zo vertrouwd en eigenlijk ging het vanzelf. Ik was er echt klaar voor en heb ook nooit ergens spijt van gehad!
Alleen thuis is het lastig omdat mijn ouders het dus niet goed vinden, ze weten het ook niet. Ofwel ze doen waarschijnlijk of ze het niet weten want ze hebben vast wel het vermoeden of ze hebben wat gehoord...
Zijn ouders weten het wel, maar er wordt nooit over gepraat thuis. Ik vind persoonlijk niet dat ik mn maagdelijkheid moet bewaren tot je huwelijk. Wel voor de ware, en ik kan zeggen na ruim 2 jaar: dat is HIJ! :o

devine

_Ella_ schreef:
Ik denk ook dat er met lust gevoelens in combinatie met liefde niets mis is, lees mijn posts maar na.
Nee liefde is niet alleen maar bezig zijn met de ander, dat heb ik niet gezegd, en ook niet bedoeld. Maar alleen maar bezig zijn met jezelf, zie ik het goede niet van in.

Hoe bedoel je dit "Maar alleen bezig zijn met jezelf, zie ik het goede niet van in" ?

Het is voor iedereen natuurlijk zijn eigen keuze maar ik kan me niet voorstellen dat we nog in dit tijdperk geen sex voor het huwelijk hebben?
Ik vindt het persoonlijk iets normaals en wie heeft er nou geen warme gevoelens of dat je je tot iemand aangetrokken voelt dan gebeuren deze dingen.

Twiggy2008

Tozalin, geniet er dan lekker van!!! Het is jouw leven. :)

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:58

Ik ben zelf ook christen (zeg maar gerust zwaar) en christenen heben idd die regel.. Of je je er aan houdt vindt ik persoonlijk dat iedereen dat zelf moet weten.

En ja, dan doe je het stiekem ja als je ouders die principes hebben! Dus reacties zoals: die doen het stiekem, lekker schijnheilig, nou ik weet niet hoe jullie dat hebben of vertellen jullie onder het theeleutje met mams met wie jullie de vorige avond hebben liggen rollebollen?

Wat ik wel vindt, (mijn mening) is dat ik nooit seks zou willen hebben zonder dat er liefde in het spel is. Voor mij zou ik dan al snel het gevoel hebben dat ik een gebruiksvoorwerp ben. Maar iedereen denkt daar anders over.

En wat meisjes van 16 jaar betreft, of zelfs jonger, die zomaar met iedereen het bed induiken, moeten zij weten, ik moet er persoonlijk niet aan denken! Maar zoals ik al zei, iedereen heeft zn eigen waarden en normen, dus ik ga me er verder niet over uitlaten! :D

btw, als iemand wil weten hoe het precies zit met die 'regel' van voor het huwelijk geen seks, zeg maar hoe christenen er over denken wil ik gerust antwoord op geven maar hou het wel een beetje netjes :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:01

Nou, vertel eens...... :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:09

Twiggy2008 schreef:
Tja, er staan dus wel degelijk zeer vrouwonvriendelijke teksten in de bijbel. ;)
Het is dat ik de tijd er nu niet voor heb en de bijbel niet in handen heb, maar ik heb een aantal jaren geleden eens met een goede vriendin het een en ander op zitten zoeken en we schrokken echt van de vrouwonvriendelijke teksten. Jongens, dat is toch echt zwaar achterhaald?

Die staan er idd wel in, maar als je het goed leest, dus in de context wordt dat helemaal niet zo bedoeld. Ook staan er in het nieuwe testament veel vrouwonvriendelijke teksten. Maar dat zijn vooral teksten van mensen uit die tijd die niks van Jezus wilden weten ;)
De bijbel moet je altijd in context lezen. Geen stukken eruit halen en je daarop vastpinnen.

Dat er teksten instaan waar je niks mee hebt, betekent overigens niet dat de hele bijbel achterhaald is. De bijbel is ook een stuk schetsing van hoe men in die tijd leefde, de tijd voor Jezus, en de tijd tijdens Jezus. Dat betekent niet dat we nu ook zo moeten leven. Hoe die mensen leefden is ook niet altijd goed geweest.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:12

verootjoo schreef:
Twiggy2008 schreef:

Die staan er idd wel in, maar als je het goed leest, dus in de context wordt dat helemaal niet zo bedoeld. Ook staan er in het nieuwe testament veel vrouwonvriendelijke teksten. Maar dat zijn vooral teksten van mensen uit die tijd die niks van Jezus wilden weten ;)
De bijbel moet je altijd in context lezen. Geen stukken eruit halen en je daarop vastpinnen.

Dat er teksten instaan waar je niks mee hebt, betekent overigens niet dat de hele bijbel achterhaald is. De bijbel is ook een stuk schetsing van hoe men in die tijd leefde, de tijd voor Jezus, en de tijd tijdens Jezus. Dat betekent niet dat we nu ook zo moeten lezen.

inderdaad, en daarbij was het in die tijd ook nog heel anders, vrouwen werden toen ook nog heel veel uitgehuwelijkt en sowieso al "lager van stand". ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:13

verootjoo schreef:

Dat er teksten instaan waar je niks mee hebt, betekent overigens niet dat de hele bijbel achterhaald is. De bijbel is ook een stuk schetsing van hoe men in die tijd leefde, de tijd voor Jezus, en de tijd tijdens Jezus. Dat betekent niet dat we nu ook zo moeten lezen.

Dat weet ik wel, hoor, maar helaas zijn er genoeg mensen die die teksten nog wel letterlijk nemen. ;)
Net als de Koran, ook die moet je lezen in een bepaalde context en ook onthouden dat vooral de mensen (de mannen vaak) de regeltjes maken.

Verder doe ik er niets mee, ik heb niets met de kerk e.d., al hoewel ik echt wel dingen geloof, maar daar voegt de bijbel en de kerk voor mij weinig aan toe. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:16

marrlinde schreef:
inderdaad, en daarbij was het in die tijd ook nog heel anders, vrouwen werden toen ook nog heel veel uitgehuwelijkt en sowieso al "lager van stand". ;)

Tja, en dat zie je nu o.a. terug in de extremistische islam (met de nadruk op extremistisch, want ook in de islam heb je mildere vormen van het geloof ;) ).

Ik vind dus dat die teksten in de bijbel wel eens aangepast mogen worden. Vriendin van me komt uit een zeer streng gereformeerde gemeenschap en ik vind het afschuwelijk hoe zij als vrouw behandeld werd, toen ze er nog in zat (ze heeft afstand genomen van de kerk en bepaalde familieleden). Het zal best een gevoelig onderwerp voor sommigen hier zijn, hoor, maar ik vind dit toch wel heel erg.....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:16

marrlinde schreef:
verootjoo schreef:

Idd... en dat gebeurde heus niet omdat God dat zo wilde. Ook in die tijd was niemand zonder zonde ;) En toch hield God nog steeds van die mensen. Kun je nagaan hoe liefdevol hij is. En daar gaat het imo om. Dat je dat beseft. En of je nu wel of geen seks voor het huwelijk hebt, dat is gewoon heel persoonlijk.

Ik vind het een beetje flauw om de bijbel af te vallen omdat er erge dingen in staan, door mensen die hem niet eens in zijn geheel hebben gelezen. 'Oooh, er staat in de bijbel dat vrouwen gestenigd moeten worden bij overspel --> dus de bijbel is slecht :S'

Zo werkt dat natuurlijk niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:17

Yv_ schreef:

Dan heb jij mijn post niet helemaal gelezen (kan ik me voorstellen :+) want daar staat het antwoord al in ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:19

Twiggy2008 schreef:
verootjoo schreef:

Dat weet ik wel, hoor, maar helaas zijn er genoeg mensen die die teksten nog wel letterlijk nemen. ;)
Net als de Koran, ook die moet je lezen in een bepaalde context en ook onthouden dat vooral de mensen (de mannen vaak) de regeltjes maken.

Verder doe ik er niets mee, ik heb niets met de kerk e.d., al hoewel ik echt wel dingen geloof, maar daar voegt de bijbel en de kerk voor mij weinig aan toe. :)

dat moeten die mensen dan toch zelf weten ;) Je hebt altijd orthodoxere en vrijzinnigere gelovigen. En wat kan jou het dan schelen dat mensen geen seks voor het huwelijk willen. Dat is nog altijd je eigen keuze.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:20

Twiggy2008 schreef:
verootjoo schreef:

Dat maakt op zich de bijbel niet tot een achterhaald boek. Dat er mensen zijn die alleen nog maar aardappels, groente en vlees eten, terwijl macaroni ook allang bestaat, maakt dat de kookboeken over groenten achterhaald? ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:22

verootjoo schreef:
dat moeten die mensen dan toch zelf weten ;) Je hebt altijd orthodoxere en vrijzinnigere gelovigen. En wat kan jou het dan schelen dat mensen geen seks voor het huwelijk willen. Dat is nog altijd je eigen keuze.

Dat moet men ook zelf weten, maar ik heb een hekel aan mannen die vrouwen minder vinden. Ik hoef ze niet in mijn omgeving te hebben, laten we het daar op houden dan. ;)
Verder heb ik al eerder in dit topic gezegd dat iedereen zelf moet weten of ze al dan niet seks voor het huwelijk willen. Maakt mij echt niets uit, hoor. :D
Of iemand het nou helemaaal nooit doet of 100x per dag met elke keer een vreemde of iets er tussen in, ze doen maar. ;)