Mensen uit de zorg verplicht inenten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mensen die in de zorg werken zouden zich verplicht moeten inenten.

Ja.
54 (24%)
Nee.
170 (75%)

Totaal aantal stemmen: 224

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:36

linky schreef:
Een geënte verpleegster/verpleger kan de griep net zo goed overbrengen op een patiënt als een niet-geënte.
Blijft over het risico op een eventuele personeelstekort bij veel zieken; dan ook maar niet meer sporten (kans op blessures, dus ziektewet)?
Niet meer autorijden (grote kans op een ongeluk, dus ziektewet)?
Chip inbrengen om te controleren of personeelsleden wel "veilig" leven?
Nevernooit verplichten.................. begin van het einde van je "vrije" leven.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Dan zouden wij haast niets meer kunnen doen want stel dat we een ongelukje krijgen, dan kunnen we niet meer werken, niet meer op vakantie want misschien wordt je in het buitenland ziek en kan je voorlopig niet werken.
Er wordt alleen aan de patienten gedacht, heel begrijpelijk maar straks moeten wij ons overal tegen laten inenten om te voorkomen dat er een patient ziek wordt.
Jaarlijks worden mensen ziek door griep, er sterven ook jaarlijks mensen door de griep, niks nieuws onder de zon. Ik zie het gewoon als een massahysterie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:08

Ikima schreef:
linky schreef:
Een geënte verpleegster/verpleger kan de griep net zo goed overbrengen op een patiënt als een niet-geënte.
Blijft over het risico op een eventuele personeelstekort bij veel zieken; dan ook maar niet meer sporten (kans op blessures, dus ziektewet)?
Niet meer autorijden (grote kans op een ongeluk, dus ziektewet)?
Chip inbrengen om te controleren of personeelsleden wel "veilig" leven?
Nevernooit verplichten.................. begin van het einde van je "vrije" leven.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Dan zouden wij haast niets meer kunnen doen want stel dat we een ongelukje krijgen, dan kunnen we niet meer werken, niet meer op vakantie want misschien wordt je in het buitenland ziek en kan je voorlopig niet werken.
Er wordt alleen aan de patienten gedacht, heel begrijpelijk maar straks moeten wij ons overal tegen laten inenten om te voorkomen dat er een patient ziek wordt.

...en mag je ook geen huisdier meer houden. Kippen? Varkens? Al helemáál niet uiteraard ;)

Ikima

Re: Mensen uit de zorg verplicht inenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:13

Nee want stel dat je iets van je dieren overneemt of over kunt brengen op de patienten.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:14

Ik werk als kraamverzorgende, en kom dus met veel mensen en baby's in aanraking.

Ik wil me bst laten enten als daarmee het risico minder wordt dat ik zo een klein hummeltje besmet. Ik heb gebeld naar huisarts en ggd en krijg hem niet, want ze zeggen dat ik niet tot de risico groepen behoor(dit was voor de kindjes geent werden) Ik werk voor mezelf dus als ik ziek ben of voel ga ik niet werken , dan maar op deze manier. Ik vind het allemaal erg onduidelijk wat betreft de entingen, ik oor over het algemeen dat er geen risico's aan verbonden zijn.

Maar vind wel dat het ten allertijde eigen keus blijft , maar dat je niet het risico moet gaan nemen dat je mensen met een risico factor kan besmetten.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:36

Ikima schreef:
Nee want stel dat je iets van je dieren overneemt of over kunt brengen op de patienten.

Ik had vanmorgen de primeur te pakken :+
Een client die mij vroeg (na de vraag hoe vaak ik mijn handen had gewassen *zucht*) of ik wel was ingeënt tegen alle ziektes die ik van mijn paard kon krijgen :roll: Werkelijk sommige mensen worden op dit moment zo bang gemaakt voor van alles en nog wat....Het stompt me wel een beetje af, die massahysterie :o

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:51

En overdrijven is ook een vak :roll:

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:54

Om terug te komen op de opmerking van Teddy 321 van gisteren:

in de folder die aan zorgverleners wordt meegegeven na hun vaccinatie (http://www.grieppandemie.nl/uploadedFiles/579.pdf)staat inderdaad dat één van de redenen om de beroepsgroep een oproep voor vaccineren te sturen de continuïteit van de zorg is. De volledige tekst is echter als volgt:
Citaat:
om ernstig zieke patiënten te beschermen tegen de gevolgen van griep;
om te voorkomen dat u zelf griep krijgt;
voor de continuïteit van zorg tijdens een grieppandemie.

Het geplaatste bericht was dus niet volledig.

De folder geeft wel een mooie opsomming van de argumenten die te geven zijn vóór inenten.

Als ik zo het topic lees zijn er toch vooral mensen die zich niet laten inenten. Ik vraag me af waarom niet. Ik neem bijvoorbeeld aan dat veel van die mensen wel als kind zijn ingeënt. Of hun kinderen hebben laten inenten. Zit dat verschil dan in het verschil in de ziekte waar het nu specifiek om gaat? Zou die menig met een andere ziekte, met andere gevolgen, anders zijn?

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:57

Mijn moeder is vorige week ook verplicht ge-ent.. Zij werkt ook in de zorg..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:08

Begrijp ik goed dat jullie in Duitsland wonen?
Kunnen ze daar verplichten tot inenten?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:42

Prrrr schreef:
Zit dat verschil dan in het verschil in de ziekte waar het nu specifiek om gaat? Zou die menig met een andere ziekte, met andere gevolgen, anders zijn?

Ja.
Risico = kans x ernst van mogelijke gevolgen.

Ik ben geënt tegen tetanus met een goede basis-injectie, want grote kans x zeer hoge mortaliteit.

Zelfs een serieuze griep heeft voor een kerngezond persoon met hoge weerstand een lage mortaliteit dus x hoge kans = nog steeds niet nodig.

Bepaal zelf maar wat voor joú het omslagpunt is voor wel/geen enting.
Dat ligt voor risicogroepen totaal anders dan voor niet-risicogroepen.
Voor een ander beslissingsbevoegd persoon heeft niemand het omslagpunt echter te bepalen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:48

In hoeverre speelt het risico voor mensen die van jou afhankelijk zijn mee in je overweging? Wordt dat een factor in je vergelijking of blijft dat buiten beschouwing?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:52

Miryamk schreef:
Een client die mij vroeg (na de vraag hoe vaak ik mijn handen had gewassen *zucht*) of ik wel was ingeënt tegen alle ziektes die ik van mijn paard kon krijgen :roll:

Vragen staat vrij. De cliënt beslist namelijk zelf over díens risico. De cliënt kan om een ander vragen.
Net zo goed als jij het recht hebt om te beslissen over het risico lopen op besmetting door een cliënt.
Idem over het wel/niet laten enten in het belang van jouw inzetbaarheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:57

Prrrr schreef:
In hoeverre speelt het risico voor mensen die van jou afhankelijk zijn mee in je overweging? Wordt dat een factor in je vergelijking of blijft dat buiten beschouwing?

Voor míj is dat heel belangrijk. Weegt dat erg zwaar.
Als er op straat iemand met bloedspetters de laatste adem uit ligt te kuchen peíns ik niet over eventuele reanimatie zonder afdoende bescherming van mezelf vooral omdat ik vrouw en kind heb.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:10

Citaat:
Als ik zo het topic lees zijn er toch vooral mensen die zich niet laten inenten. Ik vraag me af waarom niet. Ik neem bijvoorbeeld aan dat veel van die mensen wel als kind zijn ingeënt. Of hun kinderen hebben laten inenten. Zit dat verschil dan in het verschil in de ziekte waar het nu specifiek om gaat? Zou die menig met een andere ziekte, met andere gevolgen, anders zijn?

Volgens mij zijn er eerder in dit topic wel mensen geweest die dat hebben aangegeven :
Mijn redenen zijn bv :
Dit is toch een nieuwe entstof en de gevolgen op de lange termijn zijn niet bekent.
Voor de gewone griep vraagt mijn werkgever me ook niet om me te laten enten.
Ik heb nog nooit van mijn leven griep gehad.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:44

Miryamk schreef:
Ikima schreef:

Een client die mij vroeg (na de vraag hoe vaak ik mijn handen had gewassen *zucht*) of ik wel was ingeënt tegen alle ziektes die ik van mijn paard kon krijgen :roll: Werkelijk sommige mensen worden op dit moment zo bang gemaakt voor van alles en nog wat....Het stompt me wel een beetje af, die massahysterie :o

Zulke dingen krijg je door deze massa-mex-hysterie, mensen worden nu overal bang voor.
Het begint met het verplicht inenten tegen Influenza A en wat is de volgende stap? Tegen elke vorm van griep of virus inenten met gevolg dat wij straks resistent zijn tegen alle vormen van entingen.
Daarna wordt ons verboden om aan "gevaarlijke" sporten te doen en om huisdieren of paarden te houden want die kunnen ook ziektes overbrengen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:12

Da's dan wel weer een erg glijdende schaal-argument. Op meerdere vlakken...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:15

Ikima schreef:
Zulke dingen krijg je door deze massa-mex-hysterie, mensen worden nu overal bang voor.

Lijkt wel paardhouden ;)
Zou Anky zich al tegen de Mex-groep hebben laten enten :+

Met vaccineren is de informatie van de experts bijna altijd gecompromitteerd door een verstrengeld belang.
In dít geval van het (para)medisch personeel is het een schitterend voorbeeld want hier spelen tegengestelde verstrengelde belangen.
Het mooiste voorbeeld is de politiek van zeikenhuizen in de VS: enten of ontslag want we willen geen schadeclaims.
Op dat vaccineren maken ze ondertussen zelf winst want het personeel en diens verzekeringen krijgen de rekening.
De industrie ligt in een déuk want die incasseert zonder directe marketing investering. Wat suggestieve berichten en klaar.

Het enige integere standpunt is het respecteren van de integriteit van het eigen lichaam.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:33

Ja, dat zijn zeikenhuizen! :D

Inderdaad, integriteit van het eigen lichaam. Ik werk in de zorgsector, ik heb mij niet laten inenten.
Mijn dochter ( 17 jaren ) valt in de risicogroep, zij wil zich niet laten inenten, gewoon, omdat ze niet van plan is om Mexicaanse Varkensgriep te krijgen.
En dat kan ook, niet ziek worden omdat je het niet van plan bent. Op haar school zijn zeer weinig mensen ziek geworden, op mijn werk zijn zeer weinig mensen ziek geworden. Iedereen die ziek werd, is weer helemaal beter, hooguit nog wat moe. Ook de zwakke cliënten van mijn werk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:49

Jetta schreef:
En dat kan ook, niet ziek worden omdat je het niet van plan bent.

Dat trucje wil ik ook leren :)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:20

ik ook wel. Hoe doe je dat?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:36

ik werk als verzorgende in de thuiszorg en heb me niet in laten enten. waarom niet: ik ben zelden tot nooit ziek en heb ook nooit de griep gehad. vindt dus ook dat als je gezond bent, je geen zooi in je moet laten spuiten. dit moet 'm'n lichaam zelf oplossen. er is verder ook helemaal niet echt veel bekend van de risico's van de enting. dus waarom zou ik proefkonijn gaan spelen?? het is MIJN lichaam dus ik bepaal wat ermee gebeurd. ik werk met een risicogroep en van onze clienten is bijna iedereen ingeent. er zijn een aantal mensen die zich niet willen laten enten. die vinden het niet nodig. Ik vindt dat de clienten ook een eigen verantwoordelijkheid hebben. ze hebben het recht om een enting te weigeren maar dan vindt ik niet dat je daarna moet gaan zeuren dat je ziek wordt en al helemaal niet op het personeel die zich niet laat enten. zo was ik van de week bij een client die zich uit princiepe niet in wilde laten enten maar wel gepikeerd was dat ik me niet liet enten. want nou kon ik het overbrengen.
en daarnaast, dan moeten ze alle kennissen en familie van de risicogroep ook enten. ik zal me dus moeten laten enten omdat ik 1-2 x per dag bij diegene komt terwijl er de hele dag door bezoek hoestend en proestend binnen komt. :n
ik let goed op de hygiene en zorg ervoor dat ik niet ga werken als ik ziek ben. denk dat ik het risico dan klein is dat ik iemand aansteek. kreeg van de week zelfs een mail van een collega, die vondt dat ik uit collegialiteit moest laten enten :? (en nog wel een collega die zelf eerst geen troep ingespoten wilde krijgen). Ik ben zelden of nooit ziek en als collega's ziek zijn dan lopen we allemaal een stap harder. dus dat mogen hun dus ook doen als ik eens ziek zal worden. wat ik ook doe als zij ziek is. Ik vindt ook dat ik het RECHT heb om ziek te mogen zijn. niet dat ik het leuk vind maar het moet niet zo zijn dat ik niet ziek mag zijn omdat er anders personeelstekort is. wat er trouwens toch al is. dat is een probleem van de organisatie en niet mijn probleem.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:33

Tieme schreef:
Ik vindt ook dat ik het RECHT heb om ziek te mogen zijn. niet dat ik het leuk vind maar het moet niet zo zijn dat ik niet ziek mag zijn omdat er anders personeelstekort is. wat er trouwens toch al is. dat is een probleem van de organisatie en niet mijn probleem.

+:)+

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:46

Tieme dat heb je weer mooi gezegd, helemaal mee eens.
Het is toch van de zotte dat heel Nederland ziek mag worden maar als je in de zorg werkt moet je die zooi laten inspuiten omdat je niet ziek mag worden.
Vorig jaar was er ook zo'n explosie van mensen met griep, er is toen zelfs bij ons een speciale afdeling geopend waar deze patienten opgenomen werden, die hadden zware longontsteking gekregen. Zoiets is nu nog niet gebeurd dus zal het wel meevallen met het aantal ernstige mex-griepzieken.

In de zorg kun je trouwens heel wat oplopen via de patienten, dan zouden wij ons bij voorbaat al overal tegen moeten enten.
Hepatitis heb ik toen wel gedaan omdat ik dagelijks met bloed werk maar voor de rest, daar bedank ik voor.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:28

Ikima schreef:
Tieme dat heb je weer mooi gezegd, helemaal mee eens.
Het is toch van de zotte dat heel Nederland ziek mag worden maar als je in de zorg werkt moet je die zooi laten inspuiten omdat je niet ziek mag worden.
Vorig jaar was er ook zo'n explosie van mensen met griep, er is toen zelfs bij ons een speciale afdeling geopend waar deze patienten opgenomen werden, die hadden zware longontsteking gekregen. Zoiets is nu nog niet gebeurd dus zal het wel meevallen met het aantal ernstige mex-griepzieken.

In de zorg kun je trouwens heel wat oplopen via de patienten, dan zouden wij ons bij voorbaat al overal tegen moeten enten.
Hepatitis heb ik toen wel gedaan omdat ik dagelijks met bloed werk maar voor de rest, daar bedank ik voor.

Maar dat doe je ook om jezelf te beschermen. Alhoewel, volgens mij was het zelfs verplicht om je te laten enten hiervoor. Wij mochten niet eerder stage lopen dan dat we de eerste hepatitis vaccinatie gehad hadden!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:24

Ik ben al 4 jaar aan het werk zonder....
Het is dat ik er zelf achteraan ben gegaan, krijg volgende week mijn 2e Hepatitis prik. Maar mijn werkgever vind de MG blijkbaar belangrijker.