Doden door steekpartij in kinderdagverblijf België

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Doden door steekpartij in kinderdagverblijf België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:01

Ik schrok me dood bij het zien van de foto van de dader.
Dat is zelf haast nog een kind :\ ongelooflijk!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:02

Cayenne schreef:
Ik schrok me dood bij het zien van de foto van de dader.
Dat is zelf haast nog een kind :\ ongelooflijk!

Let wel op dat het een oude foto is

Snap niet waarom ze geen recente laten tonen, stiekem omdat ik denk dat dit haar meer een manson effect heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:08

Wat bedoel je precies met het Manson-effect, Katiavl?

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:15

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:16

kazary schreef:
Weerloos, dat is wel een verband ja. Niet aan gedacht.
Ik ben gewoon aan het denken waarom doet iemand zo iets, dan kom ik uit bij mensen die hem iets aangedaan zouden hebben en hij zich daar nu tegen verzet. (ook speculatie van mij) en daar zouden baby's die al helemaal onschuldig zijn niet onder vallen. En ouderen ook niet zo snel, of hij moet een rot oma hebben e.d.
Ik hoop dat hij snel gaat praten en dat we tenminste weten wat er in hem omging.

Als jij in een positie hebt verkeerd waarin je machteloos bent geweest, kan het zo zijn dat je je gaat afreageren door anderen in die positie te brengen of je af te reageren op iets dat machteloos is.
Dat is namelijk veel makkelijker dan je tegen je agressor verzetten, en die wraak en haatgevoelens moeten eruit.

Dat kan bij bijv. kindermisbruik een rol spelen: in plaats van de gevoelens die zijn daad oproept bij anderen waardoor hij natuurlijk nooit tot zoiets zou kunnen overgaan, geeft het de dader juist een tijdelijk gevoel van macht als hij anderen kan aandoen wat hemzelf is aangedaan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:17

Ik heb het over foto nemen die in het plaatje past van het beeld die ze proberen creeren. :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:22

Bedankt voor de uitleg. Zo kan ik zeker begrijpen dat iemand die bijvoorbeeld misbruikt is als kind een ander kind gaat misbruiken. Maar het stukje doden in een paar seconde tijd kan ik me niet inbeelden. Het is zeker macht wat hij dan heeft,maar hij is ook niet gedood, tenminste niet lichamelijk.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:28

Ja, maar er bestaat zoiets als 'geestelijk' vermoord worden, en de ultieme manier van afreageren zou dan zijn...

Het is van mij ook maar speculeren hoor. Hij kan ook bijv. stemmen horen of drugs gebruikt hebben waardoor hij bijv. psychiatrisch van het pad was.

Ik denk dat het fascinerend blijft omdat de meesten van ons zich afvragen hoe iemand in godsnaam zover over de rand gaat dat hij hiertoe in staat is.

Maar soms is het gewoon onmogelijk om te achterhalen wat er in iemands hoofd fout zit, reden dat het ook zo vaak weer fout gaat bij bijv. TBSers.
Ze hebben dan een gezond stukje en een heel ziek stukje, en dat zieke stukje krijgt alleen in bepaalde omstandigheden de overhand...

Alleen zo vreselijk als mensen dan net in de buurt zijn.... :(:)

Wat dat betreft ben ik ook van mening dat mensen die eenmaal zover zijn gekomen, nooit meer los in de maatschappij mogen.
Het risico is gewoon te groot.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:32

Daarom zei ik ook, tenminste niet lichamelijk. :) Ik kan me tenminste niet voorstellen dat je zo geboren wordt? Althans dat denk ik.
Ook ben ik het helemaal met je eens wat je verder schrijft. Veel van ons willen zeker weten hoe iemand zover kan komen. Wat de gedachte gang is. Waarom iemand niet stopt bij het zien van een onschuldig kindje. Je kunt die gedachte wel hebben in je hoofd, maar het ook nog uitvoeren is een ander ding lijkt me.

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:32

Mijn hemel, sorry lees nooit kranten en kijk geen nieuws maar dit, weet je kan me niet schelen dat hij geen pluche beestjes mee had om te spelen vroeger en geen koekjes mee kreeg naar school, kan niet geloven dat sommige hier nog een verklaring zoeken ook.
Het zal je kindje maar wezen die daar doogestoken werd, wat mij betreft de doodstraf voor die imbeciel, hoe slecht zijn jeugd ook was, wat kunnen die kleindjes hier aan doen, weg met die idioot, ongelovelijk wat een verdriet.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:34

randalinpony schreef:
Citaat:
In de krant staat er vandaag ook dat hij in een goed gezin is opgegroeid, ze waren niet arm ed, hij kende geen miserie van thuis uit. Hij was de oudste van 3 kinderen.
Ocharme de ouders en de zusjes/broertjes! Sinds vorig jaar is hij alleen gaan wonen.
Zijn collega's en vroegere medeleerlingen beschrijven hem als een zeer stille jongen, die nooit iets misdeed & die altijd een lichte glimlach op zijn gezicht had...

Ten eerste, wie weet wat achter sommige deuren schuilgaat?
In de meest succesvolle, aangepaste gezinnen in villwijken gebeuren soms in het donker vreselijke dingen...
Dus ik vind dat soort typeringen totaal nietszeggend. Hulpverlening wordt doorgaans ingeroepen omdat volwassen het niet meer aankunnen met het kind, niet omdat het kind het niet meer aankan met de volwassenen.

En soms weten ouders van niets, maar is er ergens ander een persoon die zon man als kind onder zware druk heeft gezet en er dingen mee gedaan heeft... Misschien ook is deze man zo getreiterd door schoolgenootjes dat hij er zo een sterk complex aan heeft overgehouden dat hij daarom tot wraak kwam... (maar dat gaan die klasgenoten en collegas je natuurlijk niet vertellen op tv)

Aan de andere kant hoeft dat ook helemaal niet het geval te zijn. Deze jongen kan ook een psychiatrische ziekte hebben die zijn beleving zover verwrongen heeft, dat hij totaal geen binding met de realiteit meer heeft.

Je weet het gewoonweg niet.

Ik word enkel altijd een beetje simpel van dat soort typeringen in de pers.
NIemand weet op dit moment wat er met deze man aan de hand is, waarom hij deed wat hij deed. Maar ja, om de sensatie te voeren moet je wel ergens meer komen....

Ik geef je gelijk hoor! Ik zei meteen ook dat de uiterlijke schijn heel wat anders is dan wat er zich soms binnen afspeelt! :) Maar dit stond er dus id krant :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:51

@Laverite: mijn post was ook in zijn algemeenheid bedoelt, ik schiet op de boodschap, niet de boodschapper hoor. :)

bezelbub schreef:
Mijn hemel, sorry lees nooit kranten en kijk geen nieuws maar dit, weet je kan me niet schelen dat hij geen pluche beestjes mee had om te spelen vroeger en geen koekjes mee kreeg naar school, kan niet geloven dat sommige hier nog een verklaring zoeken ook.
Het zal je kindje maar wezen die daar doogestoken werd, wat mij betreft de doodstraf voor die imbeciel, hoe slecht zijn jeugd ook was, wat kunnen die kleindjes hier aan doen, weg met die idioot, ongelovelijk wat een verdriet.

Verklaren is nog even wat anders dan goedpraten.
Tuurlijk, ik en iedereen in dit topic voelt kippenvel bij het horen van zoiets. Vooral als je ook nog (kleine) kinderen hebt, je weet ineens weer hoe kwetsbaar je bent.
Tuurlijk ben je diep geschokt en wens je de betrokkenen alle sterkte toe. Al schiet alles hier tekort.

Maar, hoe hard het ook klinkt, deze dader is ook een mens.
Het is menselijk je af te vragen hoe deze man hiertoe gekomen is.
En weet je, ik hoop dat het antwoord hierop gevonden wordt. Want als we het weten, zetten we misschien een klein stapje op weg om dit soort dingen te vóórkomen.

Wel weten we uit soortgelijke zaken dat er vaak meer aan de hand was met de dader. Lees de link over Manson er maar op na.
Dat deze man nooit een rood fietsje heeft gehad, was wel de minste van zijn problemen.

x_LoTjE_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:28

Ik ben woonachtig in de buurt van dendermonde en zelf een ex-klasgenoot van Kim De Gelder. Heb 2 jaar met hem in de klas gezeten, maar nooit écht contact met gehad. Hij is altijd "anders" geweest dan de andere. Maar zo'n feiten verwacht je nooit!
Hier in de omgeving is de verslagenheid enorm! Er zijn geen woorden voor te vinden... Hoe kan iemand tot deze gruwelijke daden komen? Iedereen loopt rond met duizenden vragen.. Waarop niemand een antwoord weet. Verschrikkelijk!

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:19

het is echt verschrikkelijk wat er gebeurt is in dendermonde!!
zelf woon ik niet zo heel ver van dendermonde vandaan, dan denk je hier wel 2 keer over na...
meestal zijn dit soort voorvallen een ver van mij bed show, maar deze keer niet!

wat deze jonge man gedaan heeft kan je niet verwoorden. woorden schieten iedereen te kort. onschuldige kindjes die het met hun leven moeten bekopen, voor wat? voor niets!!!

ik heb vooral heel veel respect voor de hulpverleners, zij hebben er voor gezorgd dat er de kindjes, verzorgsters, ouders en familieleden zeer goed opgevangen werden. ook al kwam de hulp voor 2 kindjes en een volwassene te laat, de enige die gefaald heeft is de dader!!!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:49

x_LoTjE_x schreef:
Ik ben woonachtig in de buurt van dendermonde en zelf een ex-klasgenoot van Kim De Gelder. Heb 2 jaar met hem in de klas gezeten, maar nooit écht contact met gehad. Hij is altijd "anders" geweest dan de andere. Maar zo'n feiten verwacht je nooit!
Hier in de omgeving is de verslagenheid enorm! Er zijn geen woorden voor te vinden... Hoe kan iemand tot deze gruwelijke daden komen? Iedereen loopt rond met duizenden vragen.. Waarop niemand een antwoord weet. Verschrikkelijk!

In hoeverre was hij dan anders? Werd hij gepest? Had hij vrienden?

In DWDD werd er gespeculeerd of hij The Joker niet als voorbeeld heeft gezien...Hij schijnt nogal een filmfanaat te zijn (bleek uit huiszoeking).

Wat mij zo verdrietig maakt is dat allen slachtoffer zijn.

De weerloze baby's en kindjes, de ouders van de kindjes, de medewerkers van het KDV, de ouders/broers/zussen van de dader, maar ook de dader zelf...

Wat ziek moet je zijn om dit te doen..., zo ziek...zo verknipt...zo gevoelloos. Ik kan er echt om janken.
Ik wens het niemand toe zo ziek te zijn...niet normaal te kunnen functioneren...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 01:28

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten uit dit topic verwijderd. Het is volledig begrijpelijk dat er bij een onderwerp als dit, vanuit emoties gereageerd wordt. Maar het is jammer als vanuit die emotie mensen op de persoon richting elkaar gaan spelen. Ik denk dat dit onderwerp toch wat meer respect verdient.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:37

Zat net naar het nieuws te kijken, daar werd vermeld dat hij is gaan eten en praten en spijt heeft betuigd. Vraag me af of je als ouder van een slachtoffer niet gewoon denkt:"Hier koop ik niks voor, laat 'm liever verhongeren"..
Bij Goedemorgen NL suggereerde een psychiater dat deze dader nog in een vorm van psychose verkeert en dat er bij dergelijke daders soms een vorm van autisme waargenomen werd.

Het blijft allemaal wel vaag vind ik..

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:50

Vreselyk, hoe haalt iemand dit in zijn hoofd om zo iets aan te richten...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:50

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:54

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:55

Als hij in een psychose verkeert in hoeverre is een spijtbetuiging dan van waarde?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:56

Ja, een paar foto's van hem. Eigenlijk vind ik hem op die gewone foto's er niet eng uitzien. Je zou hem niet snel als dader aan wijzen als je niet beter zou weten vind ik.

De spijtbetuiging wordt volgens dat ene artikel ook nog niet op waarde geschat.

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:58

Hij kan wel spijt hebben, maar wat kopen die ouders van die kinderen daarvoor?
Ze zullen niet zeggen oh spijt het je? Ik vergeef je van het doorsteken van mijn kindje, zullen we gewoon lekker verder leven.

ja sorry maar zo denk ik erover.
Laatst bijgewerkt door VonDutch op 27-01-09 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:58

Tsja, op uiterlijk afgaan kun je sowieso niet bij het aanwijzen van criminelen. ;)
Dat zou wat wezen! :+
Alleen in de Donald Duck durf ik dat, of in slappe Amerikaanse films. :o

Ted Bundy was zeker niet onaantrekkelijk, en dat is een van de grootste massamoordenaars uit de geschiedenis geweest..
Laatst bijgewerkt door detour op 27-01-09 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:59

Ik had net verstaan dat de advocaat het als spijtbetuiging geinterpreteerd heeft. Maar hij niet echt duidelijk gezegd heeft.

Uiterlijk heeft er inderdaad weinig om te doen, maar net als ik hiervoor vertelde worde altijd de "marginaalste" fotos gekozen.