Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ayo

Re: Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:24

Inderdaad schokkend hoe mensen hier praten over dit soort acties. Ik zou sommige mensen echt met klem aanraden om eens een wereldkaart te pakken en te kijken naar hoe ontzettend klein het gedeelte 'Rijke Westen' is, en hoe ongelovelijk gelukkig je jezelf mag prijzen dat je van alle plekken op de wereld juist hier bent geboren. En niet in een vluchtelingenkamp in een willekeurig derdewereldland.

Met die paar miljoen kun je in Nederlands helemaal, ik herhaal, helemaal niets doen voor slachtoffers van de kredietcrisis. Of wil je met 2 miljoen iedereen een dubbeltje gaan geven ofzo?Daarvoor heeft de regering dan ook een MILJARDENfonds.

Iedereen is vrij om te geven. Vind je het geen goed doel? Geef je liever aan het kankerfonds, moet je dat doen. Maar om nou te gaan beweren dat wij het geld hier wel beter kunnen gebruiken...

Je hoeft van mij absoluut geen schuldgevoel te hebben over je leven hier, geniet ervan zou ik zeggen. Maar regelmatig even stilstaan bij het feit dat het stukken minder had gekund, en die mensen helpen, zoals je zelf zou willen worden geholpen als het jou betrof, dat is toch echt niet teveel gevraagd?

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 01:17

ik ben vandaag even wezen kijken Tong uitsteken even wat geld brengen enzo Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 07:29

ik denk dat niemand echt zegt dat we het geld hier BETER kunnen gebruiken,eerder dat het ook GOED gebruikt kan worden voor bepaalde zaken,maar het glazen huis is een goed doel,en in dit geval voor een vluchtelingen organisatie(toch?)
misschien de volgende keer weer voor iets anders?

maar iedereen staat vrij om te geven waaraan hij/zij wil,maar respecteer elkaar daar ook in(geld voor beide kanten,uiteraard)

ook mensen die niet tot een bepaalde bevolkingsgroep horen,kunnen ongewild werkloos zijn.

het lijkt me overigens best leuk om eens bij het glazen huis te gaan kijken,zitten ze daar nou echt dagenlang?

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:09

@ SNoevie je bedoeld de dj's?
Ze zitten daar 6 dagen lang zonder te eten. Ze krijgen wel sapjes maar verder echt helemaal niets behalve drinken Knipoog
Moet zeggen dat ik het dit jaar een stuk leuker vind dan vorig jaar qua drukte Breda is echt een gezellige stad om het huis neer te zetten Haha! lekker druk ^^
Den Haag was wel eens uitgestorven vorig jaar xD

Ben benieuwd wat voor doel ze volgend jaar aankaarten Lachen

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:02

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:31

ayo schreef:
Inderdaad schokkend hoe mensen hier praten over dit soort acties. Ik zou sommige mensen echt met klem aanraden om eens een wereldkaart te pakken en te kijken naar hoe ontzettend klein het gedeelte 'Rijke Westen' is, en hoe ongelovelijk gelukkig je jezelf mag prijzen dat je van alle plekken op de wereld juist hier bent geboren. En niet in een vluchtelingenkamp in een willekeurig derdewereldland.

Met die paar miljoen kun je in Nederlands helemaal, ik herhaal, helemaal niets doen voor slachtoffers van de kredietcrisis. Of wil je met 2 miljoen iedereen een dubbeltje gaan geven ofzo?Daarvoor heeft de regering dan ook een MILJARDENfonds.

Iedereen is vrij om te geven. Vind je het geen goed doel? Geef je liever aan het kankerfonds, moet je dat doen. Maar om nou te gaan beweren dat wij het geld hier wel beter kunnen gebruiken...

Je hoeft van mij absoluut geen schuldgevoel te hebben over je leven hier, geniet ervan zou ik zeggen. Maar regelmatig even stilstaan bij het feit dat het stukken minder had gekund, en die mensen helpen, zoals je zelf zou willen worden geholpen als het jou betrof, dat is toch echt niet teveel gevraagd?

Zeg dat maar tegen mensen die het hier slecht hebben, die toren hoge schulden hebben domweg omdat vaste lasten oplopen. Mensen die naar de voedselbank moeten omdat ze anders gewoon niets te eten hebben...

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:17

@ Mistral94
Ik heb wel eens een stuk over de bijstand gezien op televisie, mensne die ook van de voedselbank leefden.
Ondertussen rookten ze wel als een ketter Knipoog

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:35

Dat vind ik wel een ENORMMMMM vooroordeel suuskipje. Jij moet niet alle arme nederlanders over 1 kam scheren.
Ik heb zelf behoorlijke geldnood door omstandigheden waar ik absoluut niets aan kan doen maar het is zo, en kom in principe ook in aanmerking voor de voedselbank. Ik rook niet, ik drink niet, ik ga niet uit, ik heb geen paard, ik eet gezond maar wel goedkoop.
Niet iedere arme nederlander rookt. Plus dat het best te begrijpen is, want als je zo arm bent dat je nauwelijks rond kunt komen zit je stress level tot boven je hoofd en heb je een uitweg nodig om je stress te verminderen. Het is misschien niet de goede manier.

Probeer je aub een beetje te verplaatsen in die mensen en niet alleen uit gaan van een stuk op televisie want dan zie je nog geen 10% van alle arme nederlanders.

Ik ben overigens voor de actie, dat is wel te lezen. Ik vind dat wij het hier in nederland heel goed hebben maar ik ben het wel met de mensen eens die zeggen dat wij het hier in nederland niet altijd even makkelijk hebben. Dat maak ik zelf mee. Dit kan heel erge mentale klachten veroorzaken. Ieder mens maakt het anders mee. Wat ik wel vind is dat wij (bijna) allemaal in een veilige omgeving leven, en dak boven ons hoofd en er is eten te krijgen. We hebben het echt beter, maar niet allemaal gemakkelijk.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:18

_rosita_ schreef:
IK sluit me er in die zin bij aan dat ik het schandalig vind dat er voor Kanker etc hier in NL geen geld is voor onderzoek, maar er miljoenen per jaar naar het buitenland verdwijnen...
Dat vind ik jammer... waarom niet eerst zorgen dat er in NL zelf voldoende middelen zijn... Of het vele geld wat er verdwijnt naar buitenland, delen, zodat er tenminste een deel in eigen land blijft.

Ben het helemaal eens met jou.
Dat ze hier eerst maar eens wat mensen gaan helpen. Ach gut

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:04

Nou ik vind dat dit een geweldige actie is, ja er zijn hier ook mensen die het niet goed hebben.
Sommige mensen hebben geen huis, eten & geld.

Maar wees blij dat je hier zoiezo al een voedselbank etc heb, en er er zijn hier in nederland ook een hele hoop organisaties voor andere doelen.
Als jij vind dat een ander doel belangrijker is moet je lekker daar geld aan gaan geven.
Maar ik vind het heel flauw om naar andere mensen tewijzen en tezeggen waarom zou je geld aan hun geven.

Denk dat hun erg dankbaar zijn met de hulp die ze krijgen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:09

Aan de ene kant denk ik ja, goed dat ze zoiets doen, aan de andere kant denk ik ook, weer dat glazen huis... kom met wat nieuws. Ik ben het ook wel eens met het feit dat er hier genoeg arme mensen zijn en goede doelen die die 2,5 miljoen van de overheid enorm goed zouden kunnen gebruiken. Dat mensen zelf via zo'n actie het goede doel willen steunen vind ik prima, maar al dat geld van de overheid zou wat mij betreft bv ook prima naar het KWF kunnen gaan of van mijn part naar de voedselbank of het leger des heils.
De overheid geeft toch normaliter ook al geld uit naar het buitenland voor de aller armsten?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:12

Tja, weer dat glazen huis, niet meer origineel... maar zo lang als het werkt, zullen ze wel gek zijn om er mee te stoppen!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:13

Suuskipje: Nogal kort door de bocht jou reactie...

Pel schreef:
Dat vind ik wel een ENORMMMMM vooroordeel suuskipje. Jij moet niet alle arme nederlanders over 1 kam scheren.
Ik heb zelf behoorlijke geldnood door omstandigheden waar ik absoluut niets aan kan doen maar het is zo, en kom in principe ook in aanmerking voor de voedselbank. Ik rook niet, ik drink niet, ik ga niet uit, ik heb geen paard, ik eet gezond maar wel goedkoop.
Niet iedere arme nederlander rookt. Plus dat het best te begrijpen is, want als je zo arm bent dat je nauwelijks rond kunt komen zit je stress level tot boven je hoofd en heb je een uitweg nodig om je stress te verminderen. Het is misschien niet de goede manier.

Probeer je aub een beetje te verplaatsen in die mensen en niet alleen uit gaan van een stuk op televisie want dan zie je nog geen 10% van alle arme nederlanders.

Ik ben overigens voor de actie, dat is wel te lezen. Ik vind dat wij het hier in nederland heel goed hebben maar ik ben het wel met de mensen eens die zeggen dat wij het hier in nederland niet altijd even makkelijk hebben. Dat maak ik zelf mee. Dit kan heel erge mentale klachten veroorzaken. Ieder mens maakt het anders mee. Wat ik wel vind is dat wij (bijna) allemaal in een veilige omgeving leven, en dak boven ons hoofd en er is eten te krijgen. We hebben het echt beter, maar niet allemaal gemakkelijk.

Heel mooi omschreven vooral het laatste stukje!

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:23

Frouk schreef:
Aan de ene kant denk ik ja, goed dat ze zoiets doen, aan de andere kant denk ik ook, weer dat glazen huis... kom met wat nieuws. Ik ben het ook wel eens met het feit dat er hier genoeg arme mensen zijn en goede doelen die die 2,5 miljoen van de overheid enorm goed zouden kunnen gebruiken. Dat mensen zelf via zo'n actie het goede doel willen steunen vind ik prima, maar al dat geld van de overheid zou wat mij betreft bv ook prima naar het KWF kunnen gaan of van mijn part naar de voedselbank of het leger des heils.
De overheid geeft toch normaliter ook al geld uit naar het buitenland voor de aller armsten?

Ik vind juist wel fijn dat ze weer dat glazen huis doen, veel mensen kennen dat zo onderhand en hebben er vertrouwen in dat het geld op de goede plaats terecht komt.
Zo ongeveer iedereen weet hoe het werkt, en heel veel mensen doen ook zelf dingen om zoveel mogelijk geld in te zamelen.
En tja ik moet zeggen dat ik het een goed idee vind om als hun de 2,5miljoen halen de overheid dit verdubbeld.
Opzich tja het kan ook wel geschonken worden aan idd dingen zoals de voedselbank etc, maar weest ooit is een keer blij dat er wat gedaan word!!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:25

Het geld van de slachtoffers van de tsunamie zou ook goed gebruikt worden. Ik heb daar toen behoorlijk wat geld naar over gemaakt om vervolgens een paar week (?) geleden te lezen dat ze niet kunnen achterhalen waar het geld aan uit gegeven is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:27

MISTRAL94 schreef:
Het geld van de slachtoffers van de tsunamie zou ook goed gebruikt worden. Ik heb daar toen behoorlijk wat geld naar over gemaakt om vervolgens een paar week (?) geleden te lezen dat ze niet kunnen achterhalen waar het geld aan uit gegeven is.

Zoals zoveel hulpfondsen, hoeveel keer zijn de voedselpakketen niet verdwenen in afrika. Meer dan ze zijn aangekomen in mijn ogen.
Verder vind ik ook wrang want de wapens die de rebbelen dragen zijn ook uit het niets gekomen...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:29

Lobke_ schreef:
Frouk schreef:

Ik vind juist wel fijn dat ze weer dat glazen huis doen, veel mensen kennen dat zo onderhand en hebben er vertrouwen in dat het geld op de goede plaats terecht komt.
Zo ongeveer iedereen weet hoe het werkt, en heel veel mensen doen ook zelf dingen om zoveel mogelijk geld in te zamelen.
En tja ik moet zeggen dat ik het een goed idee vind om als hun de 2,5miljoen halen de overheid dit verdubbeld.
Opzich tja het kan ook wel geschonken worden aan idd dingen zoals de voedselbank etc, maar weest ooit is een keer blij dat er wat gedaan word!!

ik ben ook wel blij dat het gebeurt, die mensen verdienen het net zo goed, maar de overheid schenkt elk jaar al miljoenen euro's aan 'goede doelen' in het buitenland. Ik heb altijd het gevoel dat ze dit meer doen om een beetje op een goed blaadje te komen voor het volk.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:36

katiavl schreef:
MISTRAL94 schreef:

Zoals zoveel hulpfondsen, hoeveel keer zijn de voedselpakketen niet verdwenen in afrika. Meer dan ze zijn aangekomen in mijn ogen.
Verder vind ik ook wrang want de wapens die de rebbelen dragen zijn ook uit het niets gekomen...

Er zullen ook heus wel *slechte mensen* zijn die in zo een goede organisatie zitten, en stiekem op de een of andere manier geld weten de verduisteren.
Maar ik denk dat ze daar ook heus wel wat aan proberen tedoen.

Maar zoiezo waar heb je dat gelezen, aangezien er ook vaak in de media van een mug een olifant gemaakt word.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:43

Bedoel niet aan de organisatie maar de plaatselijke politiek, rebellen, leiders enz

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:24

Hehe! Toeval! Lees nu net dit topic nadat ik gedoneerd heb en een nummer heb aangevraagd!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:04

Lobke_ is een kwestie van het nieuws volgen. Overigens lekker makkelijk om te zeggen de media maakt van een mug een olifant dat is lekker je kop in het zand steken...

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:33

MISTRAL94 schreef:
ayo schreef:

Zeg dat maar tegen mensen die het hier slecht hebben, die toren hoge schulden hebben domweg omdat vaste lasten oplopen. Mensen die naar de voedselbank moeten omdat ze anders gewoon niets te eten hebben...

Ja hier kun je schulden hebben, dan heb je altijd nog de schuldsanering. Nee, dat is niet gemakkelijk, dat is allesbehalve een luxe leven, maar levensbedreigend is het niet. Als je geen geld voor eten hebt, is hier een voedselbank. Nee dat is niet altijd lekker, maar je gaat er niet dood aan. Op sommige plekken in de wereld pakken ze je dochter af en gooien haar de prostitutie in als je schulden hebt. En als je geen geld voor eten hebt, dan verhonger je maar.

Begrijp het niet verkeerd, ook in Nederland kun je in een kl ote situatie zitten. Maar als je aan de grond zit, dan ben je 1000x liever hier dan in Afrika.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:54

Maar dan nog snap ik het niet.. waarom helpen ze Nederland en die andere landen dan niet tegelijk?

Ik zou mijn eigen land eigenlijk wel iets belangrijker vinden als ik aan de macht stond hoor. Scheve mond

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:42

ayo,je hebt gelijk,maar het vervelende is dat als er over problemen hier gepraat word,er altijd bij word gezegd dat het in afrika 1000x erger is.
dat IS ook zo natuurlijk,maar dat is wel vervelend dat het er steeds bij gezegd word,want dat is bijna iedere keer als iemand een probleem hier benoemd.

nogmaals ik vind ook dat het erger is in afrika,alleen hoeft dat er niet steeds bijgezegd te worden als iemand het over de problemen hier heeft.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:09

Weet je hoe dat komt? Omdat het overkomt hier alsof we niks meer aan Afrika mogen geven, want eerst moet Nederland maar weer op de rit geholpen worden. Oneens. Vandaar die opmerking dat mensen het in Afrika wel iets zwaarder hebben dan hier.