Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 10:55

Popstra schreef:
Dat ze gebieden afsluiten ivm fotograven snap ik wel. Op fb zie je constant fotos op de hei enz van wolven die ze ,toevallig, spotte.
Die lui gaan er echt naar op zoek.

Dat het filmpje van de huilende wolven nu weer nep blijkt vind ik ook wat van.
Maar of het echt nep is heb ik mn ??? Bij. Het zijn oudere wolven die met de welpen communiceren lijkt mij.

Welkom wolf roept op tot het maken van natuurfoto’s voor een wedstrijd.
Citaat:
Logisch https://www.facebook.com/share/p/19bVsj27LG/
Als er wedstrijden voor uitgeschreven worden

Afbeelding

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 11:09

Er was bij Lowland zelfs een categorie 'Wolf'. Degene die deze wedstrijd uitschrijft/promoot is ook degene die de groep 'Welkom wolf' beheert.

Ik weet van een paar fotografen die daarom deze wedstrijd boycotten door niet mee te doen. Zelf heb ik geen foto's van een wolf omdat ik die (gelukkig) nog nooit ben tegengekomen. Dus doe daarom ook niet mee.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 11:38

tienus63 schreef:
Popstra schreef:
Dat ze gebieden afsluiten ivm fotograven snap ik wel. Op fb zie je constant fotos op de hei enz van wolven die ze ,toevallig, spotte.
Die lui gaan er echt naar op zoek.

Dat het filmpje van de huilende wolven nu weer nep blijkt vind ik ook wat van.
Maar of het echt nep is heb ik mn ??? Bij. Het zijn oudere wolven die met de welpen communiceren lijkt mij.

Welkom wolf roept op tot het maken van natuurfoto’s voor een wedstrijd.
Citaat:
Logisch https://www.facebook.com/share/p/19bVsj27LG/
Als er wedstrijden voor uitgeschreven worden

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dit is toch te idioot voor woorden weer he!

F_T

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 11:44

_-:(

Ik vind het zo belachelijk dat het voor mij ergernis van de dag is.
En ik hem als zodanig in het ergernissen topic gegooid heb ^)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:24

Germie ik weet niet waar jij vaak komt maar bij mij in de regio stikt het van de mtb paden. Vandaag ook weer groepje mtb'ers die je van verre aan hoort komen. Van alle groepen bos gebruikers zijn zij wel degene die het meeste geluid produceren.

Die foto wedstrijd is wel een heel dom idee.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 12:28

Heb je gezien wie de wedstrijd uit heeft geschreven?
Dezelfde club stond dus blijkbaar op lowlands de wolf en de fotowedstrijd te promoten.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 13:46

Wintu schreef:
SusanH schreef:
Die Galloway echt sneu hoe dat gelopen is. Ik ben ook bang dat het nu verder escaleert. Heel te eten is daar niet op vee na. Zag op Facebook wel weer een reactie waarvan ik dacht jij begrijpt het echt niet. Volgens diegene moesten ze gewoon wat langer blijven staan dan leerden de runderen vanzelf beter om hun jongen te beschermen :x

Het probleem is niet degene op facebook die het niet begrijpt, maar de SBB en de boswachter dus ook, die hebben hetzelfde tandpunt namelijk. Die gaan er van uit dat de kudde uiteindelijk zichzelf kan beschermen, ze moeten het enkel nog leren -O- Nu willen ze dus zenders gaan omhangen bij wat koeien. Ze werpen het zelfs op dat zij wolfwerende maatregelen hebben, juist door dieren in kuddes te plaatsen, dat is hun zogenaamde wolfwerende middel.

Ik krijg echt jeuk van dat gewauwel over een kudde vormen om de kalveren of veulens te beschermen.
Dus tot dan mogen ze creperen?
En bij een kudde die al 25 jaar bestaat zou je denken dat de sociale structuur al vrij hecht is, dus snel leren. Tot nu toe blijkt alle zogenaamde kennis over wolven niet overeen te komen met het gedrag wat er wordt vertoond, dus ik geloof niet dat het hier ineens wel goed gaat.
En SBB die dus vindt dat een kudde die niet van henzelf is aan zo'n experiment mag/moet worden blootgesteld.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:31

Tegen een roedel kunnen ze toch niet op. Dan kun je nog zo'n hechte kudde hebben. Je hebt gewoon simpelweg niet de aantallen zoals bijvoorbeeld op de savanne in Afrika. En niet alle dieren kiezen voor de confrontatie met de aanvaller. Natuurmonumenten zegt dat de Sayugese runderen dat wel doen. Ik zie zwijnen ook wolven weg jagen. Maar geen idee of dat in een Galloway rund zit qua karakter. Ze zien er niet zo uit iig. Gewoon lieve goedmoedige dieren is mijn inschatting.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:49

Wolven zonderen eentje af, die grijpen ze. Dat doen ze ook met kuddebewakingshonden. Dat is hun techniek, daar kan geen kudde tegenop want dan hadden ze in de wildernis ook allang niks meer te eten lijkt me. Alles wat ze vertellen over wolven klopt niks van, ga maar een natuurdocumentaire zien over wolven, dan zie je dat ze hele grote dieren pakken. Waarom zouden ze dat hier dan niet doen? Hoe groter de roedel, hoe meer eten ze nodig hebben en hoe groter de prooien worden. Gaat echt gezellig worden deze winter.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 16:20

Vleespakketten van die Sayagausa’s kun je niet meer bestellen.
Iets met grote honger was de mens voor.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 16:21

Griekenland wil afschot wolf nadat kind door wolf is aangevallen.
Citaat:
1 oktober 2025/Griekenland
Wolvenaanval in Griekenland leidt tot oproepen voor afschotrechten

Jagers en boeren in Griekenland eisen het recht op om wolven af ​​te schieten nadat een wolf deze maand een kind op een strand aanviel. Ze waarschuwden dat de beschermde diersoort zich in het wild vermenigvuldigt.

Het dier "greep" het vijfjarige meisje bij haar middel terwijl ze speelde op een strand op het schiereiland Chalkidiki in Noord-Griekenland, vertelde haar moeder aan Skai TV.

Een omstander verjoeg de wolf door stenen te gooien, maar later volgde de wolf het meisje en haar moeder naar de tuin van hun appartement, zei ze.

Griekse jagers beweren al lang dat de wolvenpopulatie in Griekenland veel groter is dan geschat, wat de bedreiging voor jachthonden en vee vergroot.

Lokale functionarissen zeiden dat ze vallen in het gebied aan het zetten waren, maar dat als het dier niet gevangen kon worden, het gedood zou worden.

Yorgos Iliopoulos, bioloog en wolvenexpert bij de milieuorganisatie Callisto, zei dat de betrokken wolf ongewoon gewend leek te zijn aan mensen.

"Dit dier heeft kennelijk voedsel in dit gebied gevonden, of is als welp per ongeluk door een mens gevoerd", zei hij.

"Zijn gedrag is niet terug te draaien en het is beter om het te verwijderen, bij voorkeur door het te vangen", zei hij.

De in Thessaloniki gevestigde organisatie richt zich op het bestuderen, beschermen en beheren van de populaties en leefgebieden van grote carnivoren zoals beren, wolven en andere bedreigde diersoorten.

Begin 2024 hielp Callisto bij het verwijderen van een jonge wolf van de Griekse politieacademie in Amygdaleza, nabij Athene.

Het jonge mannetje werd voorzien van een halsband en vrijgelaten in de uitlopers van de berg Parnitha, waar wolven na zestig jaar afwezigheid zijn teruggekeerd.

Uit zijn onderzoek naar de Parnitha-wolven zei de heer Iliopoulos dat de roedels in het gebied "worden aangetrokken door de dode lichamen van boerderijdieren of honden".

Wolvenpopulatie in Griekenland geschat op 2075

Volgens een recent zesjarig onderzoek van Callisto wordt de wolvenpopulatie in Griekenland geschat op 2075.

Hun verspreidingsgebied breidt zich ook uit, aldus Iliopoulos.

"Wolven zijn nu te vinden in Attica", de regio rond Athene, en op het zuidelijke vasteland "is er de afgelopen twee of drie jaar een opleving geweest in de Peloponnesos", zei hij.

"Sommige exemplaren staken de landengte bij Korinthe over en verspreidden zich naar de Peloponnesos. Afgelopen winter hebben we de aanwezigheid van een broedende wolvenroedel in de Taygetos (berg) regio bevestigd", voegde hij eraan toe.

Het verlaten van de landbouw in de bergen en de toegenomen beschikbaarheid van prooien zoals wilde zwijnen en herten hebben bijgedragen aan het herstel van de wolvenpopulatie, zei hij.

"Vergelijkbare trends zijn te zien bij alle grote zoogdieren in Griekenland en Europa."

Ook het aantal waarnemingen van beren neemt toe

Ondertussen is het aantal waarnemingen van beren in bewoonde gebieden ook toegenomen op het Griekse platteland.

Vorige week raakte een 80-jarige man in Zagori, in het noordwesten van Griekenland, gewond door een bruine beer die zijn tuin binnenkwam op zoek naar voedsel.

De natuurbeschermingsorganisatie Arcturos schat dat er tussen de 550 en 900 beren in Griekenland zijn, een toename in de afgelopen twee decennia, maar nog steeds niet genoeg om de jachtbeperkingen op te heffen.

Beren begonnen ongeveer tien jaar geleden bewoonde gebieden in Griekenland te naderen, maar de autoriteiten hebben lange tijd nagelaten om snelle-responsteams op te zetten, aldus de organisatie in een verklaring van juli.

"Het Griekse platteland is niet meer wat het 20 jaar geleden was, en dus zou het onmogelijk zijn dat beren hetzelfde zouden zijn", aldus Alexandros Karamanlidis, algemeen directeur van Arcturos.

Woordvoerder Iason Bantios van Callisto noemde de berenwaarnemingen "een beheersbaar fenomeen dat geen paniek zou moeten veroorzaken".

"Het vereist een adequate operationele organisatie, goede planning en gerichte actieprotocollen", zei hij.

https://www.rte.ie/news/europe/2025/093 ... B6IYTdSk7A

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1Fc6WS ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 01-10-25 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 16:23

Oostenrijk voegt daad bij het woord, de eerste probleemwolf is daar uit de populatie gehaald.
Citaat:
1 oktober 2025/Oost Tirol
Eén wolf gedood, de volgende kan worden afgeschoten
In de nacht van dinsdag op woensdag is in het district Lienz een wolf afgeschoten. Er is nu een nieuwe afschotverordening van kracht nadat er in Nußdorf-Debant en Oberlienz opnieuw schapen zijn gedood.
De Tiroolse deelstaatregering heeft de verordening dinsdag uitgevaardigd voor een wolf met een hoog risico in het district Lienz. De verordening is gisteren in werking getreden en geldt voor acht weken. De getroffen jachtgemeenschap is al op de hoogte gebracht.

In de afgelopen dagen, op 27 en 29 september, vonden er aanvallen plaats op weidegronden in de gemeenten Nußdorf-Debant en Oberlienz. In totaal werden twaalf dode en zes gewonde schapen onderzocht door de verantwoordelijke officiële dierenarts; een ander gewond schaap moest vanwege de ernst van de verwondingen worden geëuthanaseerd. Daarnaast werden zeven schapen vermist. Er bestaat een sterk vermoeden dat een wolf de oorzaak was van de onderzochte aanvallen. Uit het onderzoek is ook gebleken dat deze scheuren zich in de directe omgeving van het nederzettingsgebied bevonden.

https://www.kleinezeitung.at/kaernten/o ... bDf7n05q_Q

https://www.facebook.com/share/p/1AGoh2 ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 16:26

En de Nederlander... hij polderde voort....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 16:28

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 17:21

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 18:51

Zichtmelding Putten Gld
Citaat:
Putten Gelderland
01-10-2025
07.50 uur

zichtmelding

Wolf gezien op Voorthuizenstraat, ter hoogte van Prinsenweg. Stak de weg over enkele meters voor mijn vrouw met de bakfiets.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/17aKTA ... tid=wwXIfr

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 18:57

Zo in Putten zijn ze veel zeg

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 19:18

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 19:19

Citaat:
De wolf rukt op in Nederland: dit jaar al meer dan 30 keer gespot – op schoolpleinen, in bossen en bij boerderijen. Wat zijn de gevolgen voor mens en dier?
Morgen bespreken we het in Ongehoord Nieuws om 12.15 uur op NPO 1

https://www.facebook.com/share/v/19jT89 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 19:21

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 19:42

Zichtmelding Koekange Dr 4 wolven vanochtend
Citaat:
Koekange Drenthe
01-10-2025
Vanochtend

zichtmelding

4 wolven gezien in weiland aan de Oshaarseweg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/17Qqfj ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 19:53

Zichtmelding Ermelo Gld
Citaat:
Ermelo Gelderland
29-9-2025, 20.50 uur

zichtmelding

Wolf gezien aan de Oude Zwolseweg, liep richting de zwarte boer.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/16eky1 ... tid=wwXIfr

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:58

tienus63 schreef:
Weer een fotomodel in Park de Hoge Veluwe Gld
Citaat:
1 oktober 2025/Park Hoge Veluwe/Gelderland
Ingezonden

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
https://www.facebook.com/share/p/163MJr ... tid=wwXIfr

To be fair, ze zíjn pràchtig wat mij betreft.

Dat betekent uiteraard niet dat ik het intense gevaar niet zie.
Meer dan zelfs.

Dat staat los van elkaar.

Die fotografen moesten ze echter schieten. En dan níet met camera :+

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 20:04

Het geeft des te beter aan dat het niet zo zeer is dat men geen wolf in het vizier kan krijgen, maar de randvoorwaarden.
Die maken het lastig.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 21:01

Cinnepin schreef:
Zo in Putten zijn ze veel zeg

Zeg dat wel, je zal er maar wonen :D :D

Het bos durven wij niet meer in, deze week veel zichtmeldingen en zelfs een hond gebeten in het bos waar wij vaak lopen.
Alternatief is de hei, niet dat ze daar nooit gezien zijn, maar daar heb je nog wat overzicht.
Vervelende is nu dat t/m november de weg naar de hei afgesloten is. Moet nu óf een heel eind omrijden óf een stuk door het bos lopen om op de hei te komen.
Echt heel fijn, voel me zo beknot in mijn vrijheid!