Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnepinny

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:53

Je zou het misschien niet verwachten, maar de PvdD ziet ook graag meer kleine boeren, met in totaal minder dieren. Al die megastallen zijn precies het product van een jarenlange neoliberale regering die het liefst zoveel mogelijk efficientie en winst heeft. En ik ben bang dat de BBB ook niet vies is van een beetje meer megastal. Dat moeten we toch niet willen? :\

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 12:36

Elisa2 schreef:
Hier in de buurt stikt het daar van.

Zie veel verschillende bedrijven, maar inderdaad ook jonge boeren die naar Denemarken zijn geemigreerd omdat er in NL teveel regels en belemmeringen zijn. Was zonde, want die famillie had een heel mooi biologisch melkveebedrijf. Is nu overgenomen door een biologisch vleeskoeien bedrijf met jersey koeien wat heel goed loopt.

Ben het verder geheel met jullie eens, ben ook bang dat vooral de grote en dieronvriendelijke bedrijven overblijven omdat alleen dat nog rendabel blijft door al het geknoei van de overheid.

Ik vind het onterecht dat je de overheid hier de schuld van geeft. Het bevoordelen van grote agro-industrie is al minstens 30 jaar aan de gang en is een strategisch plan, gefinancieerd door de Rabobank en gelobbyed door de Landbouw Organisatie(s?) die zogenaamd namens de hele boeren-groep spreekt.
En nog niet zo lang geleden kreeg de politieke partij die nog steeds de doelstelling heeft om geen minder dieren maar wel minder boeren in Nederland te houden de handen op elkaar bij een flink deel van boeren en burgers :?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 12:44

denk dat het wel de overheid was en is, destijds was het minister Jelle Zijlstra die groter wilde en dat in gang gezet heeft, alles naar amerikaans model, nu willen (kunnen ) we niet meer terug want de investeringen moeten opgehoest worden.

Jelle Zijlstra (Oosterbierum, 27 augustus 1918 – Wassenaar, 23 december 2001) was een Nederlands politicus, voor de ARP later het CDA, en bankier. Hij was minister-president van Nederland van 1966 tot 1967. Hij leidde in die periode het kabinet-Zijlstra. Van 1967 tot en met 1981 was Zijlstra president van De Nederlandsche Bank N.V.

Wim Kan zong eens : waar we hen gaan Jelle sal wel sien
https://www.youtube.com/watch?v=dv206aUKjsQ

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 12:57

mce schreef:
Irmaz, ik denk dat het wel de overheid was en is, destijds was het minister Jelle Zijlstra die groter wilde en dat in gang gezet heeft, alles naar amerikaans model, nu willen (kunnen ) we niet meer terug want de investeringen moeten opgehoest worden.

Jelle Zijlstra (Oosterbierum, 27 augustus 1918 – Wassenaar, 23 december 2001) was een Nederlands politicus, voor de ARP later het CDA, en bankier. Hij was minister-president van Nederland van 1966 tot 1967. Hij leidde in die periode het kabinet-Zijlstra. Van 1967 tot en met 1981 was Zijlstra president van De Nederlandsche Bank N.V.

Wim Kan zong eens: waar we hen gaan Jelle zal wel zien

Dus de hele Nederlandse agrarische sector zit nu in de oliebol (pun intended) en dat is de schuld van de politiek omdat Jelle Zijlstra 55 jaar geleden 1 jaar Minister President was :wow:

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:22

irmaz schreef:
mce schreef:
Irmaz, ik denk dat het wel de overheid was en is, destijds was het minister Jelle Zijlstra die groter wilde en dat in gang gezet heeft, alles naar amerikaans model, nu willen (kunnen ) we niet meer terug want de investeringen moeten opgehoest worden.

Wim Kan zong eens: waar we hen gaan Jelle zal wel zien

Dus de hele Nederlandse agrarische sector zit nu in de oliebol (pun intended) en dat is de schuld van de politiek omdat Jelle Zijlstra 55 jaar geleden 1 jaar Minister President was :wow:

schuld schuld schuld wiens schuld, dat ligt bij de mensen zelf, je loopt mee en laat je verleiden of je houd je rug recht en blijft op eigen koers varen, kan ook heel succesvol zijn, ligt er maar aan hoe hoog je de lat legt, wat is haalbaar

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:30

Ken je geschiedenis...de schaalvergroting en industrialisering is na de oorlog op gang gebracht onder het motto, nooit meer honger. Iets met de hongerwinter wat zoveel levens kostte en dat nooit meer.

De politiek is degene die de hele tijd van alles verzint, waar boeren aan mee doen en het dan ineens weer terug draaien, subsidies er in eens afhalen etc. daar zijn al verschillende voorbeelden met link van gedeeld in dit topic. Er is geen goede lange termijn visie en plan waar aan gehouden wordt. Dat is imo een van de grootste problemen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:52

Maar als je die geschiedenis kent, dan weet je ook dat het nooit meer honger en de daaropvolgende landbouwpolitiek bij Mansholt vandaan kwam en niet bij Zijlstra.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:54

Ken je geschiedenis...de schaalvergroting en industrialisering is na de oorlog op gang gebracht onder het motto, nooit meer honger. Iets met de hongerwinter wat zoveel levens kostte en dat nooit meer.(quoteElisa2)

dank voor deze aanvulling
weet nu dat als je die tijd niet meegemaakt hebt meer info nodig is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:56

Karl66 schreef:
Maar als je die geschiedenis kent, dan weet je ook dat het nooit meer honger en de daaropvolgende landbouwpolitiek bij Mansholt vandaan kwam en niet bij Zijlstra.

Dit dus.

Plus dat er al zo'n 30 jaar wordt geprobeerd om de agrarische mammoettanker bij te sturen maar dat dat steeds weer tegen wordt gehouden door de boerenlobby met allerlei beloftes over dat de techniek het allemaal wel zal oplossen.

En het enige wat er tot nu toe "opgelost" is is het aantal boeren zelf.
Laatst bijgewerkt door irmaz op 21-01-24 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:56

Ik denk dat de agrolobby hier een grotere vinger in de pap heeft gehad dan de politiek. De grote agrobusiness verdient serieus geld en heeft een serieus marketing apparaat. Niet voor iets is Nl na Amerika de grootste vleesexporteur in de EU en wereldwijd de tweede exporteur, na Amerika. Ik herhaal graag de feiten :)

Subsidieren van kleine, stikstofarme ondernemingen en strenger zijn voor grote kan, maar dan moet de overheid (en de kleine agro ondernemer) wel willen. Dit is wat er gebeurt als je economisch belang voor alles zet.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25 ... sexporteur.

Zie oa. https://www.wur.nl/nl/onderzoek-resulta ... onnen.htm#

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:29

Lynnepinny schreef:
Je zou het misschien niet verwachten, maar de PvdD ziet ook graag meer kleine boeren, met in totaal minder dieren. Al die megastallen zijn precies het product van een jarenlange neoliberale regering die het liefst zoveel mogelijk efficientie en winst heeft. En ik ben bang dat de BBB ook niet vies is van een beetje meer megastal. Dat moeten we toch niet willen? :

Partij voor de dieren? Die wil helemaal geen boeren met vee! Zij willen dat iedereen plantaardig gaat eten. Dus geen vlees, melk of vis, maar soja en zeewier op je bord.

Interactie tussen mens en dier is volgens hen zowiezo een vorm van uitbuiting. Nu willen ze eerst de politie honden en paarden uit de maatschappij en als ze dat voor elkaar hebben zijn ongetwijfeld onze hobby en huisdieren aan de beurt.

Alle dieren horen volgens hen vrij in de natuur, zonder bemoeienis van de mens. (naar mijn idee, worden dieren zonder menselijke bemoeienis feitenlijk aan hun lot overgelaten... :+ Ja, dan ben je echt goed bezig... )

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:44

journee schreef:
Partij voor de dieren? Die wil helemaal geen boeren met vee! Zij willen dat iedereen plantaardig gaat eten. Dus geen vlees, melk of vis, maar soja en zeewier op je bord.

Interactie tussen mens en dier is volgens hen zowiezo een vorm van uitbuiting. Nu willen ze eerst de politie honden en paarden uit de maatschappij en als ze dat voor elkaar hebben zijn ongetwijfeld onze hobby en huisdieren aan de beurt.

Alle dieren horen volgens hen vrij in de natuur, zonder bemoeienis van de mens. (naar mijn idee, worden dieren zonder menselijke bemoeienis feitenlijk aan hun lot overgelaten... :+ Ja, dan ben je echt goed bezig... )

Jij vindt een akkerbouwer geen boer?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:48

Karl66 schreef:

mijn geschiedenis zegt dat het plan het niet gehaald heeft in Europa, maar ik kan er naast zitten 1971 staat me zo bij, u hebt het vast paraat
Laatst bijgewerkt door mce op 21-01-24 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:49

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:
Hier in de buurt stikt het daar van.

Zie veel verschillende bedrijven, maar inderdaad ook jonge boeren die naar Denemarken zijn geemigreerd omdat er in NL teveel regels en belemmeringen zijn. Was zonde, want die famillie had een heel mooi biologisch melkveebedrijf. Is nu overgenomen door een biologisch vleeskoeien bedrijf met jersey koeien wat heel goed loopt.

Ben het verder geheel met jullie eens, ben ook bang dat vooral de grote en dieronvriendelijke bedrijven overblijven omdat alleen dat nog rendabel blijft door al het geknoei van de overheid.

Ik vind het onterecht dat je de overheid hier de schuld van geeft. Het bevoordelen van grote agro-industrie is al minstens 30 jaar aan de gang en is een strategisch plan, gefinancieerd door de Rabobank en gelobbyed door de Landbouw Organisatie(s?) die zogenaamd namens de hele boeren-groep spreekt.
En nog niet zo lang geleden kreeg de politieke partij die nog steeds de doelstelling heeft om geen minder dieren maar wel minder boeren in Nederland te houden de handen op elkaar bij een flink deel van boeren en burgers :?

Ik denk dat schuld een prima woord is.
En het mestoverschot dateert van 1987 - maar is om allerlei redenen OOK door de overheid niet serieus genomen.
(Je zou kunnen zeggen: de ministers van landbouw wonnen het van de ministers van milieu, totdat het echt niet meer ging in 2022.)

Mansholt zelf was in 1987 allang 'om' : het doel 'nooit meer honger' kunnen we wel loslaten, er zijn andere dingen belangrijk, waaronder dus het mestoverschot (tegenwoordig stikstof en waterkwaliteit).

Voor de ouwetjes onder ons:
melodie 'Yellow Submarine'
Jelle zal wel zien, Jelle zal wel zien. Heerlijk!!!

@Journee: zou het een onsje genuanceerder kunnen mbt de PvdD...?
Dank je wel!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:59

irmaz schreef:
journee schreef:

Jij vindt een akkerbouwer geen boer?

Zeker wel, mij ging het om het einde van de zin: kleine boer, met in totaal minder dieren.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:26

Janneke2 schreef:
@Journee: zou het een onsje genuanceerder kunnen mbt de PvdD...?
Dank je wel!

Volgens mij ben jij toch degene die regelmatig zegt dan men geen "meel in de mond moeten nemen", maar dingen moet benoemen zoals ze zijn?

Stoppen met veehouderij, stoppen met jacht, stoppen met gebruik van dieren voor 'werk' zoals bij de politie, zijn toch gewoon speerpunten van de partij voor de dieren?

Ik zal zeker niet zeggen dat ze helemaal niets goed doen met betrekking tot dierenwelzijn. In het verleden hebben ze zeker veel goeds gedaan. Maar naar mijn mening slaan ze tegenwoordig, bij veel van hun standpunten, echt te ver door en dat vindt ik oprecht jammer. Want hierdoor raken ze naar mijn idee juist hun geloofwaardigheid kwijt.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 01:11

journee schreef:

Nee joh :') Zo heftig zijn ze helemaal niet. Je maakt een hoop aannames, misschien moet je hun idealen even lezen voordat je dat soort dingen roept: https://www.partijvoordedieren.nl/standpunten
Niks "alle dieren vrij in de natuur", maar er mag best wel wat meer worden nagedacht over de manier waarop we veel dieren behandelen. Eveneens als elkaar, trouwens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:52

nps schreef:
Ik denk dat de agrolobby hier een grotere vinger in de pap heeft gehad dan de politiek. De grote agrobusiness verdient serieus geld en heeft een serieus marketing apparaat. Niet voor iets is Nl na Amerika de grootste vleesexporteur in de EU en wereldwijd de tweede exporteur, na Amerika. Ik herhaal graag de feiten :)

En waar exporteert NL voornamelijk naartoe?

(Hoe kan Amerika de grootste vleesexporteur in de EU zijn eigenlijk?)
Citaat:
Subsidieren van kleine, stikstofarme ondernemingen en strenger zijn voor grote kan, maar dan moet de overheid (en de kleine agro ondernemer) wel willen. Dit is wat er gebeurt als je economisch belang voor alles zet.

Stond er een paar pagina’s terug niet iets over subsidie voor natuurinclusief boeren wat uiteindelijk toch niet doorging nádat de kleine agro ondernemers al geïnvesteerd hadden?

En de BBB is, dacht ik ook voor de kleinere familieboer.. ik kan nergens echt vinden dat ze voor megastallen zijn ofzo?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:44

In Duitsland zijn afgelopen weekend naar schatting 1.4 miljoen mensen op de been gekomen om te protesteren tegen de (extreem) rechtse partij AFD.
https://www.youtube.com/watch?v=Q8is0gqn6Us
https://mastodon.nl/@LALegault@newsie.s ... 7557063866

Directe aanleiding voor de protesten was het uitlekken van een geheime bijeenkomst:
Citaat:
Geheim plan tegen Duitsland

Niemand mag van deze bijeenkomst op de hoogte zijn: hooggeplaatste AfD-politici, neonazi's en financieel sterke ondernemers ontmoetten elkaar in november in een hotel in de buurt van Potsdam. Ze planden niets minder dan de verdrijving van miljoenen mensen uit Duitsland.
https://correctiv.org/aktuelles/neue-re ... r-treffen/

Geert Wilders in 2017 na een winst van de AFD tijdens verkiezingen:
Citaat:
,,Gefeliciteerd, Frauke Petry en AfD", schreef Wilders op Twitter. Hij stuurde ook een retweet van de AfD-partijvoorzitter die Ghandi citeert: ,,Eerst negeren ze je, dan lachen ze je uit, dan bestrijden ze je en dan win je." Ook de Franse extreemrechtse Marine le Pen stuurt op Twitter felicitaties aan de AfD ,,Een nieuw teken dat de Europese volken ontwaken.” Vlaams Belang zegt in een reactie dat de uitslag een 'krachtige veroordeling van de 'open grenzen'-politiek' is.
https://www.ad.nl/buitenland/wilders-fe ... ~a1da71ab/

Wanneer wordt het in Nederland (en België) tijd vinden jullie?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:24

zo rechts zijn we toch nog niet!!! Laat hem eerst eens bewijzen wat hij echt gaat doen, en weet je
het volk wil het zo, lees net ergens dat als er nu verkiezingen komen de PVV al op 49 zetels staat,

opa zei altijd: we lijden het meest van het lijden dat men vreest, niet huilen voor je geslagen wordt

Met Plasterk als MP blijft het mooi in evenwicht, toch!!!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:44

Lynnepinny schreef:
journee schreef:

Nee joh :') Zo heftig zijn ze helemaal niet. Je maakt een hoop aannames, misschien moet je hun idealen even lezen voordat je dat soort dingen roept: https://www.partijvoordedieren.nl/standpunten
Niks "alle dieren vrij in de natuur", maar er mag best wel wat meer worden nagedacht over de manier waarop we veel dieren behandelen. Eveneens als elkaar, trouwens.

Ik heb hun standpunten gelezen, en mijn conclusie is dus dat ze echt die kant op willen.
Het zal waarschijnlijk niet zo'n vaart lopen omdat voor veel ideeën nog te weinig draagvlak is. Maar ze werken stapsgewijs naar hun idealen toe.

Nu worden bijvoorbeeld eerst exotische huisdieren verboden. En proberen ze het gebruik van paarden en honden bij politie te stoppen. Maar als dat zou lukken, verwacht ik niet dat ze maneges, paardensport of hondensport ongemoeid zullen laten. Denken dat ze daar een uitzondering voor zouden maken is naïef gedacht. Maar goed, dat is slechts mijn mening. (wist je overigens dat PvdD onder het kopje paardensport beweerd dat er kiezen getrokken moeten worden om een bit te kunnen gebruiken!?)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:01

Cer schreef:
Stond er een paar pagina’s terug niet iets over subsidie voor natuurinclusief boeren wat uiteindelijk toch niet doorging nádat de kleine agro ondernemers al geïnvesteerd hadden?

Ja en nee.

Er stond een paar pagina's terug iets over een blunder van de provincie Gelderland.
De provincie dacht dat ze subsidie van het Rijk kregen en op basis daarvan langere tijd boeren konden subsidieeren in 'meer natuurlijk boeren'.
... en toen bleek dat de provincie 'niet goed had opgelet' : geld uit dit subsidiepotje moest binnen een paar jaar worden uitgegeven.

Dus als langdurig traject ging het niet door - al was er wel sprake van 'dat er gesprekken over komen'.

Inmiddels meldt De Gelderlander dat men er in Arnhem ook van baalt en zoekt naar een oplossing om dit traject met deze boeren voort te kunnen zetten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:06

Ik lees op dit moment het boek De Graanrevolutie en daarin is te lezen dat het groeien van boerenbedrijven met 1 tak van de landbouw per bedrijf en het uitsterven van kleine gemengde bedrijven wel degelijk overheidsbeleid is, olv landbouw minister Mansholt.
Schaalvergroting, mechanisatie, nooit meer hongerwinter, dat zijn een paar termen die in die tijd nogal gebezigd werden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:34

mce schreef:
zo rechts zijn we toch nog niet!!! Laat hem eerst eens bewijzen wat hij echt gaat doen, en weet je
het volk wil het zo, lees net ergens dat als er nu verkiezingen komen de PVV al op 49 zetels staat,

opa zei altijd: we lijden het meest van het lijden dat men vreest, niet huilen voor je geslagen wordt

https://www.maurice.nl/2024/01/20/pvv-4 ... ls-de-vvd/

het is wat de kiezer (het volk) wil

Rechts dat is pas wat het WEF wil (woordvoerder Maxima): 'n digitale ID

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 14:17

mce schreef:
mce schreef:

https://www.maurice.nl/2024/01/20/pvv-4 ... ls-de-vvd/

het is wat de kiezer (het volk) wil

Rechts dat is pas wat het WEF wil (woordvoerder Maxima): 'n digitale ID

oef! dat is een pittige peiling. Ben bang dat de spreidingswet de VVD verder de das om doet, iig Yesilguz.
Voor de coalitie-onderhandelingen brengt dit Wilders natuurlijk wel in een sterkere positie.