Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 14:03

En voedselhulp doorlaten?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 14:20

Die Palestijnen willen gewoon in Gaza blijven wonen, die willen niet hun land verlaten.

Dus die discussie over Egypte is niet relevant.
Relevant is de geplande en georganiseerde verdrijving van Palestijnen uit Gaza.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 14:29

Wat me opgevallen is in dit conflict, dat er een flink aantal video’s zijn van Israëliërs die kinderen ook als terroristen zien en geen problemen hebben met het doden van kinderen.

Ik vind het zelf een beetje misselijkmakend hoe er mensen zijn dit dit zo openlijk zeggen. Is dit iets specifieks in deze situatie, of kennen jullie voorbeelden uit andere conflicten of terreur organisaties die dit zo openlijk durven te zeggen?

Edit, voorbeeld erbij:
https://www.instagram.com/reel/DLT7E6-I ... 43MXNhZG1i

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 14:48

Gaza is sinds 2005 volledig aan de Palestijnen overhandigd geweest, letterlijk met alle installaties en voorzieningen (opnieuw het meest vruchtbare gebied van Israel). Dus zo hulpeloos waren de Gazanen niet. Maar de haat tegenover Joden en een Joodse staat is groter dan de liefde voor hun eigen kinderen/medemens.

De PA, noch Hamas, hebben de staat Palestina sindsdien opgeëist of laten erkennen. Komt bij dat ze niet voldoen aan de vereisten tot een erkenning als souvereine staat en het ook uitlaten daaraan te voldoen, en dan komt nog het feit dat ze er alle baat bij hebben om die mensen als vluchtelingen te laten beschouwen en daardoor ook redelijk straffeloos blijken te zijn.(dat is een miljarden business).
Door die situatie is Israel ook gedwongen geweest, paradoxaal, om dat gebied tot op heden nog te voorzien van (drink)water, gas en electriciteit. Waar is die veroordeling in heel dat conflict?

We zien geen anti-hamas rally's, dus kennelijk houden we liever die mensen ook als slachtoffers en werken we er nog aan mee ook, zoals UNWRA.

Maar effectief, Hamas en Palestijnen, zijn ze dezelfde of hoe ga je meten wie én hoe ze in het conflict staan?
Die Palestijnen hebben nu eenmaal ook geen goede naam in de naburige landen, Egypte, Jordanie en Libanon hebben dit allemaal mogen ondervinden. Kennelijk is dat allemaal uit het collectief geheugen verdwenen/gewist. Egypte en Jordanie hanteren een veel strengere grenscontrole en mogen dat ook, Israel mag dat niet, omdat het tot op heden nog simpelweg hun grondgebied is, ondank dat Israel die gebieden als betwist heeft erkend, (wat ze mss nooit hadden mogen doen na de 6-daagse oorlog, dan was er nu geen spraken van Palestijnen op die betwiste gebieden). Maar ook daar werden ze toe gebracht onder het mom van vrede, diplomatie etc.

Die Palestijnen(of toch hoe we ze nu benoemen) hebben pas met Arafat, PLO, vorm gekregen, daarvoor waren dat effectief veelal militanten die daar gestrand waren (lees gefaald in hun missie om de staat Israel ten onder te brengen en niet meer welkom in de naburige landen, niet in het minste Egypte toen en Transjordanie) en die zich niet wilden onderwerpen aan de staat Israel.

Maar als we al zouden spreken over een Palestijnse zaak, dan zou heel dat Brits mandaat(en eigenlijk ook dat Frans door de link met het Ottomaanse verhaal) herschreven moeten worden, en zouden dus alle minderheden gelijke rechten moeten krijgen in die gebieden (dus overal tweestaten of meerstaten oplossingen).
En dan komt wel aan het licht dat dit niet gaat over grond, maar een puur religieus gegeven, gedomineerd door islamitische landen en vooral een fixatie tegen Joden.

Waar hebben Joden in heel die regio nog gebieden, want voor de Moslims is dat allemaal voorzien? En als je dan niet voor de joden bent, waar zitten de grote Christelijke gemeenschappen (voorheen in bvb Libanon, die naief ook dachten de Palestijnse Vluchtelingen binnen te laten, als een vorm van naastenliefde en daar dik de rekening voor betaald hebben gekregen) of de droezen en koerden?
Dan kan je spreken over etnisch zuiveren/genocide, apartheid en dan gaan we nog niet beginnen aan het onderwerp mensenrechten. Dan gaan we nog even voorbij dat de huidige staat Israel, nog steeds kleiner is dan initieel betekend, waarbij de enige democratie in dat Midden-Oosten destijds voor vrede territoriale toegevingen heeft gedaan aan Egypte(Gaza) Jordanie ( Westbank) en Syrie (Golanhoogte). Een bewijs dat het niet om land gaat en nooit is geweest.

Kennelijk is dan ook enigste democratie in heel dat midden-oosten, gehouden aan een andere standaard(zelf dan de meer voorkomende Christelijke democratieen hier in het Westen), dan elke dictatuur dat daar heerst.

De Joden hadden ook niet gedwongen moeten gaan vluchten uit Irak, Iran, Libanon, Syrie, Libie, Transjordanie, Egypte, etc. Waar zit daar dan de claim?

Dat gaat dus al verder dan het ontstaan van de VN, al verder dan een Trump of een Netanyahu. Dit gaat over rechtmatigheid en eigenlijk een totale disproportionaliteit van de verdeling van gebied dat nooit enkel van Moslims is geweest of enkel door hen bewoond is geweest.
Omdat er eerder als eens het vergelijk werd gesteld over de Indianen in Amerika, ben ik dat eens gaan uitzoeken en zie je eigenlijk veel gemeen. Het grondgebied van de Indianen en Israël is als een handvol stof in een uitgestrekte woestijn. De Indianen, ooit de heersers over miljoenen vierkante kilometers van Noord- en Zuid-Amerika, zijn teruggedrongen tot reservaten die samen slechts 350.000 km2 beslaan, amper een schaduw van hun oorspronkelijke rijkdom. Israël, een klein land van 22.000 km2, ligt omringd door Arabische en moslimlanden die gezamenlijk meer dan 13 miljoen km2 bestrijken, een onmetelijke ruimte tegenover een land dat telkens weer moet vechten voor zijn bestaan.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 14:49

FiveSports schreef:
Wat me opgevallen is in dit conflict, dat er een flink aantal video’s zijn van Israëliërs die kinderen ook als terroristen zien en geen problemen hebben met het doden van kinderen.

Ik vind het zelf een beetje misselijkmakend hoe er mensen zijn dit dit zo openlijk zeggen. Is dit iets specifieks in deze situatie, of kennen jullie voorbeelden uit andere conflicten of terreur organisaties die dit zo openlijk durven te zeggen?

Edit, voorbeeld erbij:

In verschillende conflicten worden kinderen ingezet/gebruikt, en opgeofferd. Dus ja, er zijn helaas wel degelijk andere voorbeelden waarin kinderen als terroristen worden aangemerkt/gezien. Of dat terecht is, laat ik even in het midden. Ik denk dat het voor ons in zijn algemeenheid vaak heel moeilijk te beoordelen is. Enkele voorbeelden: de LRA van Joseph Kony waarin kindsoldaten werden ingezet. Het Oegandese leger zag ze als vijandige strijders en zo werden de kinderen ook op het slagveld behandeld, ondanks het feit dat het veelal om ontvoerde kinderen ging. De Burgeroorlog in Sierra Leone kende een vergelijkbare situatie. De RUF (Revolutionary United Front) rekruteerde kinderen, en liet hen de meest gruwelijke daden uitvoeren. Boko Haram is een ander voorbeeld. Zij leiden kinderen op tot zelfmoordterroristen, waardoor ze door Nigeriaanse veiligheidsdiensten als legitieme doelwitten worden beschouwd, omdat reïntegratie in de samenleving volgens hen niet mogelijk is.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 15:07

FiveSports schreef:

Edit, voorbeeld erbij:

Maar hebben jullie eigenlijk al echt ooit het Midden-Oosten gekend, ook voor dit laatste conflict van oktober 2023 en al de gekleurde media?

Martelarij ligt daar aan de oorsprong, dus ja mss voor ons niet in te beelden, maar daar worden kinderen geïndoctrineerd(ja door westers gefinancieerd UNWRA zelf vanaf de kleuterklas) op haat en mee ingezet. Via satteliet TV kon je destijds Al Aqsa tv kijken, waar zelf opgeroepen werd kinderen bijeen te brengen (als we dan spreken van propaganda, dat was geen Israelisch verzinsel), dus te gebruiken als levend schild, op bepaalde plaatsen waar ze wisten dat Israel zou toeslaan. Allemaal voor Allah!
Destijds ik denk een 10 jaar terug kwam toch ook aan het licht dat er militairen zomerkampen waren. En dan heb je nog de kinderen die wapens moeten vervoeren en ook militanten zijn.

Vele onschuldige kinderen, zijn daar helaas niet zo onschuldig. Wat met ons westers gedachtegoed moeilijk te vatten is(begrip kind), maar in heel wat conflicten in het Midden-Oosten wel gebruikelijk is (maar kennelijk valt daar de wereld voor stil), in Soedan, Yemen, Somalie, Syrie, Afganistan (en dat zijn bestaande conflicten)
Het is toch apart dat we dan wegkijken, of zoals u, zelf wereldvreemd over lijken te zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 15:19

journee schreef:
Dat is slechts 1 van de redenen van Egypte. De angst dat Hamasleden vanuit Egypte Israël zouden aanvallen en zo het land in een oorlog zou meetrekken. Daarnaast is Egypte afhankelijk van Israëlisch gas, er spelen dus verschillende belangen.

En vervolgens gaat Israel dan Egypte plat bombarderen als dat gebeurt. Want zo is Israel dan ook wel weer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 15:27

Loretta schreef:
journee schreef:
Dat is slechts 1 van de redenen van Egypte. De angst dat Hamasleden vanuit Egypte Israël zouden aanvallen en zo het land in een oorlog zou meetrekken. Daarnaast is Egypte afhankelijk van Israëlisch gas, er spelen dus verschillende belangen.

En vervolgens gaat Israel dan Egypte plat bombarderen als dat gebeurt. Want zo is Israel dan ook wel weer.

Ik denk dat Egypte die Hamasterroristen gewoon niet wil want die destabiliseren het hele land ,maken de economie kapot (Egypte verdient bijv. ook goed aan toerisme) en ze hebben er dus alleen maar grote nadelen van. En kennelijk denken andere buurlanden van Gaza er ook zo over want ondanks dat dat ook allemaal Islamitische landen zijn wil niemand de Gazanen opnemen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 16:00

Loretta schreef:
journee schreef:

Je moet jezelf eens horen. Dus als morgen Nederland of België gebombardeerd wordt, dan moeten we dat maar zo laten. Dat is dezelfde gedachtegang. Voor sommigen zou het mss eens tijd worden dat we allemaal nog eens in een oorlog verzeild geraken, want van zo'n uitspraken komen mijn haren recht overeind. Heel naief, wereldvreemd en bewust onwetend ofwel sta je niet voor onze samenleving en de vrijheden en rechten die we genieten en verworven hebben(en dus niet overal als vanzelfsprekend zijn).

Mss eens beginnen met de oprichtingsakte van Hamas te lezen, in de link kan je dan ook achteraf de herschreven versie van 2017 lezen, die iets gematigder is voor het publiek.
https://irp.fas.org/world/para/docs/880818.htm

Die angst die Journee benoemt is geen propaganda, helaas de realiteit. En dat weten de omliggende landen maar al te goed.
Niet vergeten Egypte heeft Gaza destijds militair bezet, zonder dat de mensen daar toen Egyptisch burgerschap kregen, nog dat die mensen mee geïntegreerd werden. Ze hebben ze wel gebruikt tijdens de 6 daagse oorlog, maar daar kennen we outcome van.
De grensmuur zegt ook genoeg, die gaat meer dan 30 meter de grond in en rijst er stukken bovenuit. Op de Westbank was er een volledige annexatie; waardoor mensen daar Jordaans paspoort kregen (wel niet dezelfde rechten niet, tot op vandaag niet zelf, als we dan spreken over apartheid) en daar is de PLO ook ontstaan. Maar Jordanie heeft ook Zwarte september gekend en dat was ook van de vredelievende Palestijnen, waar ze zich eerst over ontfermden. En ja dan zo door naar Libanon etc.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 16:07

Echt bizar wat jullie als excuses gebruiken voor het uithongeren en bombarderen van kinderen, vrouwen en hulpverleners en journalisten.

Het is gewoon genocide door een extreem-rechtse regering Netanyahu.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 16:15

Ik zeg toch nergens dat ik het daar mee eens ben. Nu worden mij woorden in de mond gelegd die niet kloppen.

Ik zeg alleen dat mocht Israel last krijgen van Hamas strijders die vanuit Egypte opereren en zich daar schuil houden. Dat Israel vervolgens in staat is om daar dan ook maar bommen te gaan droppen. Dat is wat Israel namelijk continu doet. Kijk naar wat er in Libanon gebeurt is.

Leg me daarom geen woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Ik vind het walgelijk wat er met de Gazanen gebeurt. Verdreven, uitgemoord en dan worden ze vervolgens verjaagd, maar ze kunnen nergens heen. Want ze worden daar vast gehouden. Nee dat is gewoon walgelijk.

We bespreken de gedachtengang vanuit de Egyptische regering. Wil nog niet zeggen dat we het daar dan ook mee eens zijn.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 16:17

Electra63 schreef:
Die Palestijnen willen gewoon in Gaza blijven wonen, die willen niet hun land verlaten.

Dat omringende landen de Palestijnen liever laten verhongeren en bombarderen dan ze zelf een veilige haven te bieden of daadwerkelijk een vuist richting Israël maken vind jij misschien niet relevant, maar een ander misschien wel. Wat de Joden nu de palestijnen aan doen, was eerder omgekeerd het geval en zou überhaupt nooit voor hebben mogen komen.

Ik weet dat oude wonden soms maar langzaam genezen, maar juist omdat de Joden zelf stelselmatig uit hun huizen verdreven zijn, vind ik het bijna nog erger dat ze een ander, in dit geval de Palestijnen hetzelfde leed aandoen.

Het interview van de islamitische Israëlische militair stemt mij in dat opzicht hoopvol, omdat hij niet met wrok in het verleden is blijven hangen, maar zich met een positieve instelling inzet voor een gezamenlijke toekomst. Het zou enorm schelen als meer mensen zowel aan Joodse als Palestijnse er zo in konden staan.

Helaas duurt het vaak enorm lang voordat oude conflicten worden glad gestreken of een bepaalde mentaliteit richting elkaar veranderd. Terwijl iedereen uiteindelijk hetzelfde zoekt, een vreedzame plek om te wonen en werken, waar kinderen veilig kunnen opgroeien.

In Saoedi-Arabie werd slechts tien jaar geleden nog onderwezen dat andere geloven niet gelijkwaardig zijn. Gelukkig lijkt dit onder leiding van de kroonprins die sinds 2017 aan de macht is langzaamaan op een positieve manier te veranderen. En dat is in mijn optiek heel belangrijk als we willen dat mensen in de regio in vrede kunnen samenleven.

https://www.trouw.nl/nieuws/tien-jaar-later-prediken-scholen-saoedi-arabie-nog-steeds-haat~bf265cbf/

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/in-saoedische-schoolboeken-zijn-christenen-en-joden-niet-langer-de-vijand-van-moslims-en-dat-past-in-een-trend~b60b3172/

Het zou mooi zijn als landen unaniem stoppen met wegkijken en daadkracht gaan tonen richting Israël, want anders veranderd er voor de Palestijnse bevolking helemaal niets.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 16:21

Ik had het zeker niet tegen jou, Loretta !

https://www.facebook.com/share/r/1AoY7FrhEx/

Dit bericht kom ik net tegen, mooie foto’s en namen van wat slachtoffers van Israel, maar volgens sommigen hier terroristen, ook al zijn ze kind of jounalist.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 16:35

journee schreef:
Electra63 schreef:

Dat omringende landen de Palestijnen liever laten verhongeren en bombarderen dan ze zelf een veilige haven te bieden of daadwerkelijk een vuist richting Israël maken vind jij misschien niet relevant, maar een ander misschien wel. Wat de Joden nu de palestijnen aan doen, was eerder omgekeerd het geval en zou überhaupt nooit voor hebben mogen komen.

Ik weet dat oude wonden soms maar langzaam genezen, maar juist omdat de Joden zelf stelselmatig uit hun huizen verdreven zijn, vind ik het bijna nog erger dat ze een ander, in dit geval de Palestijnen hetzelfde leed aandoen.

Het interview van de islamitische Israëlische militair stemt mij in dat opzicht hoopvol, omdat hij niet met wrok in het verleden is blijven hangen, maar zich met een positieve instelling inzet voor een gezamenlijke toekomst. Het zou enorm schelen als meer mensen zowel aan Joodse als Palestijnse er zo in konden staan.

Helaas duurt het vaak enorm lang voordat oude conflicten worden glad gestreken of een bepaalde mentaliteit richting elkaar veranderd. Terwijl iedereen uiteindelijk hetzelfde zoekt, een vreedzame plek om te wonen en werken, waar kinderen veilig kunnen opgroeien.

In Saoedi-Arabie werd slechts tien jaar geleden nog onderwezen dat andere geloven niet gelijkwaardig zijn. Gelukkig lijkt dit onder leiding van de kroonprins die sinds 2017 aan de macht is langzaamaan op een positieve manier te veranderen. En dat is in mijn optiek heel belangrijk als we willen dat mensen in de regio in vrede kunnen samenleven.

https://www.trouw.nl/nieuws/tien-jaar-later-prediken-scholen-saoedi-arabie-nog-steeds-haat~bf265cbf/

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/in-saoedische-schoolboeken-zijn-christenen-en-joden-niet-langer-de-vijand-van-moslims-en-dat-past-in-een-trend~b60b3172/

Het zou mooi zijn als landen unaniem stoppen met wegkijken en daadkracht gaan tonen richting Israël, want anders veranderd er voor de Palestijnse bevolking helemaal niets.

Ik had het bericht van Rinske Verkerk geplaatst over het systematisch verplaatsen/verdrijven van Palestijnen uit Gaza naar een concentratiekamp in het zuiden.
Compleet met een tijdlijn.
Precies zoals Kaag al zei bij Buitenhof: er is geen reden meer om in Gaza te blijven..... er is helemaal niets.

Daar reageer je niet op, maar begint over waarom Egypte geen Palestijnen opneemt?

Sluit gewoon je ogen voor de oorlogsmisdaden die Israel met hulp van het westen pleegt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 17:14

Electra63 schreef:
Ik had het zeker niet tegen jou, Loretta !

https://www.facebook.com/share/r/1AoY7FrhEx/

Dit bericht kom ik net tegen, mooie foto’s en namen van wat slachtoffers van Israel, maar volgens sommigen hier terroristen, ook al zijn ze kind of jounalist.

Ja PVDA, extreem links dus, (hmm waar kennen we dat van, ah ja Iran)
Die kerel wilt wat populistisch doen, maar is zelf een stront verwend nest en echt zo een kereltje dat wereldvreemd is. (op feiten haalt hij het nooit, in geen enkel debat)
Moet je al de foto's en namen zien van alleen de slachtoffers van het NOVA festival?
Vergeet je dan ook niet de moorden die Hamas zelf gepleegd heeft op journalisten, hulpverleners, vrouwen en kinderen, homo's en zelf pro-palestijnse activisten de afgelopen decennia en waar ze openlijk trots op waren?

Dat er burgerslachtoffers vallen, zeker met een partij die ze als levend schild inzet, ja dat valt te betreuren. Ga je dan ook vertellen dat vrouwen en kinderen in gebieden gedwongen worden, waar hamas van weet dat Israel aangekondigd heeft toe te slaan? Waar ze letterlijk in plaatsen gehouden worden, die door boobytraps zijn afgezet. Dat is geen propaganda, maar gewoon al internationaal erkend, al ver voor dit laatste conflict.

En dan gaan we zwijgen over de criminelen die in totale disproportionaliteit zijn vrijgelaten tegen ontvoerden mensen. Waarvan onder die criminelen er daadwerkelijk een groot deel minderjarig waren. Maar ja iemand openbaar kelen, beschieten, of aanvallen, dat is een jeugdzonde zeker... Tot we er zelf voorstaan, dan zal de toon wel anders zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 17:22

Ik ken deze politicus niet, ik ben van Nederland.
PvdA noem ik niet extreem links, maar sociaal-democratisch, aan de linkerkant van het spectrum. Niets mis mee. Je weet wel: van solidariteit en de sterkste schouders, dragen de zwaarste lasten en de vervuiler betaalt :+.

En inderdaad heb ik ook foto's en namen van de slachtoffers van 7 oktober gezien. Afschuwelijk.

Maar dat heb ik jou nog geen enkele keer zien zeggen; zelfs baby-slachtoffers zijn potentiële terroristen, volgens jou. En rechtvaardigen de daden van Israel.

Zelfs de aanval 2 mnd geleden op het hulpkonvooi, ontkende jij nog, terwijl Israël dit al had toegegeven.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 17:26

journee schreef:
Electra63 schreef:

Dat omringende landen de Palestijnen liever laten verhongeren en bombarderen dan ze zelf een veilige haven te bieden of daadwerkelijk een vuist richting Israël maken vind jij misschien niet relevant, maar een ander misschien wel. Wat de Joden het genocidale bestuur van israel nu de palestijnen aan doen, was eerder omgekeerd het geval en zou überhaupt nooit voor hebben mogen komen.

Let even op je woordgebruik aub. ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 17:36

Het heeft weinig zin om elkaar te bestoken met argumenten voor of tegen de ene of andere partij. Want het zal niet snel gebeuren dat iemand daardoor "bekeerd" wordt. De meesten zijn echt voor of echt tegen een van de partijen en dat zijn diepzittende overtuigingen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 17:44

Ik vind het ook wat lastig dat je of voor of tegen een van de partijen bent. In dit probleem ontbreekt vaak de nuance. En ik ben zelf nogal conflictmijdend, in het echt maar ook online. Dus ik probeer me een beetje op de vlakte te houden, naar beide richtingen. Niet goed misschien maar je wordt zo gauw 'in een kamp' geduwd. Iets positiever: ik steek hier wel wat op.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 17:48

Electra63 schreef:
Ik ken deze politicus niet, ik ben van Nederland.
PvdA noem ik niet extreem links, maar sociaal-democratisch, aan de linkerkant van het spectrum. Niets mis mee. Je weet wel: van solidariteit en de sterkste schouders, dragen de zwaarste lasten en de vervuiler betaalt :+.

En inderdaad heb ik ook foto's en namen van de slachtoffers van 7 oktober gezien. Afschuwelijk.

Maar dat heb ik jou nog geen enkele keer zien zeggen; zelfs baby-slachtoffers zijn potentiële terroristen, volgens jou. En rechtvaardigen de daden van Israel.

Zelfs de aanval 2 mnd geleden op het hulpkonvooi, ontkende jij nog, terwijl Israël dit al had toegegeven.

Sorry, maar nergens heb ik dat zelf al gesteld of benoemd en dat is trouwens niet de eerste keer dat je me dat onterecht verwijt. Het enige wat ik wel aangehaald heb is martelarij en effectief kent dat geen leeftijd en geslacht, maar staat dat ten volle diensten van Allah en de Jihad die ze voeren. Dat ben ik niet die dat verzonnen heeft, dat is de realiteit. En ja dat druist in tegen onze kijk van naar het leven te kijken, maar is wel een werkelijkheid. En dan kan je wegkijken en doen alsof het niet waar is, of je moet dat toegeven dat het een tactiek is die ze bewust gebruiken. (lees het charter van Hamas en check dan de huidige situatie eens en hoe alles beinvloed wordt) Maar nee het is enkel het rechtse beleid van Netanyahu als je jou hoort.

Die aanval op die hulptroepen heb ik niet ontkend, zelf bevestigd (check mijn bericht van 8 mei) Dus geen zaken lopen verzinnen.
Laatst bijgewerkt door bulck op 25-06-25 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 17:48

Lau07 schreef:
FiveSports schreef:

Edit, voorbeeld erbij:

In verschillende conflicten worden kinderen ingezet/gebruikt, en opgeofferd. Dus ja, er zijn helaas wel degelijk andere voorbeelden waarin kinderen als terroristen worden aangemerkt/gezien. Of dat terecht is, laat ik even in het midden. Ik denk dat het voor ons in zijn algemeenheid vaak heel moeilijk te beoordelen is. Enkele voorbeelden: de LRA van Joseph Kony waarin kindsoldaten werden ingezet. Het Oegandese leger zag ze als vijandige strijders en zo werden de kinderen ook op het slagveld behandeld, ondanks het feit dat het veelal om ontvoerde kinderen ging. De Burgeroorlog in Sierra Leone kende een vergelijkbare situatie. De RUF (Revolutionary United Front) rekruteerde kinderen, en liet hen de meest gruwelijke daden uitvoeren. Boko Haram is een ander voorbeeld. Zij leiden kinderen op tot zelfmoordterroristen, waardoor ze door Nigeriaanse veiligheidsdiensten als legitieme doelwitten worden beschouwd, omdat reïntegratie in de samenleving volgens hen niet mogelijk is.

Dat er kinderen omkomen, etc gebeurt zeker vaker, maar dat is de vraag niet?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 17:51

bulck schreef:
FiveSports schreef:

Edit, voorbeeld erbij:

Maar hebben jullie eigenlijk al echt ooit het Midden-Oosten gekend, ook voor dit laatste conflict van oktober 2023 en al de gekleurde media?

Martelarij ligt daar aan de oorsprong, dus ja mss voor ons niet in te beelden, maar daar worden kinderen geïndoctrineerd(ja door westers gefinancieerd UNWRA zelf vanaf de kleuterklas) op haat en mee ingezet. Via satteliet TV kon je destijds Al Aqsa tv kijken, waar zelf opgeroepen werd kinderen bijeen te brengen (als we dan spreken van propaganda, dat was geen Israelisch verzinsel), dus te gebruiken als levend schild, op bepaalde plaatsen waar ze wisten dat Israel zou toeslaan. Allemaal voor Allah!
Destijds ik denk een 10 jaar terug kwam toch ook aan het licht dat er militairen zomerkampen waren. En dan heb je nog de kinderen die wapens moeten vervoeren en ook militanten zijn.

Vele onschuldige kinderen, zijn daar helaas niet zo onschuldig. Wat met ons westers gedachtegoed moeilijk te vatten is(begrip kind), maar in heel wat conflicten in het Midden-Oosten wel gebruikelijk is (maar kennelijk valt daar de wereld voor stil), in Soedan, Yemen, Somalie, Syrie, Afganistan (en dat zijn bestaande conflicten)
Het is toch apart dat we dan wegkijken, of zoals u, zelf wereldvreemd over lijken te zijn.

Kun jij iemand van Hamas quoten die het expliciet heeft over het vermoorden van kinderen? Of (zwangere) vrouwen? Of kun je iemand van de Taliban quoten die dat expliciet zegt?
Oprecht benieuwd, want ik volg al jaren verschillende nieuwsbronnen, maar ik heb dit nog nooit gezien.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 17:58

Gelukkig is alleen Bibi het probleem….

Afbeelding

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 18:11

FiveSports schreef:
Lau07 schreef:
FiveSports schreef:

Edit, voorbeeld erbij:

Wat is je vraag dan wel? Ik dacht te lezen dat je om voorbeelden vroeg van andere conflicten of situaties waarin kinderen werden aangemerkt als terroristen of legitieme doelwitten. Die heb ik je gegeven.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 18:20

Lau07 schreef:
FiveSports schreef:

Wat is je vraag dan wel? Ik dacht te lezen dat je om voorbeelden vroeg van andere conflicten of situaties waarin kinderen werden aangemerkt als terroristen of legitieme doelwitten. Die heb ik je gegeven.

Terroristen/soldaten of burgers die het zo openlijk expliciet hebben over het vermoorden van kinderen.
Ik kan wel meer voorbeeld van Israëlische soldaten en/of burgers voor je opzoeken, maar had er al eentje gedeeld.

Edit: een kindsoldaat of een kind met een bomgordel om is dus ook de vraag niet of dat als een legitiem doelwit gezien wordt door sommige mensen.