Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
FiveSports schreef:Wat me opgevallen is in dit conflict, dat er een flink aantal video’s zijn van Israëliërs die kinderen ook als terroristen zien en geen problemen hebben met het doden van kinderen.
Ik vind het zelf een beetje misselijkmakend hoe er mensen zijn dit dit zo openlijk zeggen. Is dit iets specifieks in deze situatie, of kennen jullie voorbeelden uit andere conflicten of terreur organisaties die dit zo openlijk durven te zeggen?
Edit, voorbeeld erbij:
https://www.instagram.com/reel/DLT7E6-I ... 43MXNhZG1i
FiveSports schreef:Wat me opgevallen is in dit conflict, dat er een flink aantal video’s zijn van Israëliërs die kinderen ook als terroristen zien en geen problemen hebben met het doden van kinderen.
Ik vind het zelf een beetje misselijkmakend hoe er mensen zijn dit dit zo openlijk zeggen. Is dit iets specifieks in deze situatie, of kennen jullie voorbeelden uit andere conflicten of terreur organisaties die dit zo openlijk durven te zeggen?
Edit, voorbeeld erbij:
journee schreef:Dat is slechts 1 van de redenen van Egypte. De angst dat Hamasleden vanuit Egypte Israël zouden aanvallen en zo het land in een oorlog zou meetrekken. Daarnaast is Egypte afhankelijk van Israëlisch gas, er spelen dus verschillende belangen.
Loretta schreef:journee schreef:Dat is slechts 1 van de redenen van Egypte. De angst dat Hamasleden vanuit Egypte Israël zouden aanvallen en zo het land in een oorlog zou meetrekken. Daarnaast is Egypte afhankelijk van Israëlisch gas, er spelen dus verschillende belangen.
En vervolgens gaat Israel dan Egypte plat bombarderen als dat gebeurt. Want zo is Israel dan ook wel weer.
Loretta schreef:journee schreef:Dat is slechts 1 van de redenen van Egypte. De angst dat Hamasleden vanuit Egypte Israël zouden aanvallen en zo het land in een oorlog zou meetrekken. Daarnaast is Egypte afhankelijk van Israëlisch gas, er spelen dus verschillende belangen.
En vervolgens gaat Israel dan Egypte plat bombarderen als dat gebeurt. Want zo is Israel dan ook wel weer.
Electra63 schreef:Die Palestijnen willen gewoon in Gaza blijven wonen, die willen niet hun land verlaten.
Dus die discussie over Egypte is niet relevant.
Relevant is de geplande en georganiseerde verdrijving van Palestijnen uit Gaza.
journee schreef:Electra63 schreef:Die Palestijnen willen gewoon in Gaza blijven wonen, die willen niet hun land verlaten.
Dat omringende landen de Palestijnen liever laten verhongeren en bombarderen dan ze zelf een veilige haven te bieden of daadwerkelijk een vuist richting Israël maken vind jij misschien niet relevant, maar een ander misschien wel. Wat de Joden nu de palestijnen aan doen, was eerder omgekeerd het geval en zou überhaupt nooit voor hebben mogen komen.
Ik weet dat oude wonden soms maar langzaam genezen, maar juist omdat de Joden zelf stelselmatig uit hun huizen verdreven zijn, vind ik het bijna nog erger dat ze een ander, in dit geval de Palestijnen hetzelfde leed aandoen.
Het interview van de islamitische Israëlische militair stemt mij in dat opzicht hoopvol, omdat hij niet met wrok in het verleden is blijven hangen, maar zich met een positieve instelling inzet voor een gezamenlijke toekomst. Het zou enorm schelen als meer mensen zowel aan Joodse als Palestijnse er zo in konden staan.
Helaas duurt het vaak enorm lang voordat oude conflicten worden glad gestreken of een bepaalde mentaliteit richting elkaar veranderd. Terwijl iedereen uiteindelijk hetzelfde zoekt, een vreedzame plek om te wonen en werken, waar kinderen veilig kunnen opgroeien.
In Saoedi-Arabie werd slechts tien jaar geleden nog onderwezen dat andere geloven niet gelijkwaardig zijn. Gelukkig lijkt dit onder leiding van de kroonprins die sinds 2017 aan de macht is langzaamaan op een positieve manier te veranderen. En dat is in mijn optiek heel belangrijk als we willen dat mensen in de regio in vrede kunnen samenleven.
https://www.trouw.nl/nieuws/tien-jaar-later-prediken-scholen-saoedi-arabie-nog-steeds-haat~bf265cbf/
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/in-saoedische-schoolboeken-zijn-christenen-en-joden-niet-langer-de-vijand-van-moslims-en-dat-past-in-een-trend~b60b3172/
Het zou mooi zijn als landen unaniem stoppen met wegkijken en daadkracht gaan tonen richting Israël, want anders veranderd er voor de Palestijnse bevolking helemaal niets.
Electra63 schreef:Ik had het zeker niet tegen jou, Loretta !
https://www.facebook.com/share/r/1AoY7FrhEx/
Dit bericht kom ik net tegen, mooie foto’s en namen van wat slachtoffers van Israel, maar volgens sommigen hier terroristen, ook al zijn ze kind of jounalist.
journee schreef:Electra63 schreef:Die Palestijnen willen gewoon in Gaza blijven wonen, die willen niet hun land verlaten.
Dat omringende landen de Palestijnen liever laten verhongeren en bombarderen dan ze zelf een veilige haven te bieden of daadwerkelijk een vuist richting Israël maken vind jij misschien niet relevant, maar een ander misschien wel. Watde Jodenhet genocidale bestuur van israel nu de palestijnen aan doen, was eerder omgekeerd het geval en zou überhaupt nooit voor hebben mogen komen.
Ik weet dat oude wonden soms maar langzaam genezen, maar juist omdat de Joden zelf stelselmatig uit hun huizen verdreven zijn, vind ik het bijna nog erger dat ze een ander, in dit geval de Palestijnen hetzelfde leed aandoen.
Het interview van de islamitische Israëlische militair stemt mij in dat opzicht hoopvol, omdat hij niet met wrok in het verleden is blijven hangen, maar zich met een positieve instelling inzet voor een gezamenlijke toekomst. Het zou enorm schelen als meer mensen zowel aan Joodse als Palestijnse er zo in konden staan.
Helaas duurt het vaak enorm lang voordat oude conflicten worden glad gestreken of een bepaalde mentaliteit richting elkaar veranderd. Terwijl iedereen uiteindelijk hetzelfde zoekt, een vreedzame plek om te wonen en werken, waar kinderen veilig kunnen opgroeien.
In Saoedi-Arabie werd slechts tien jaar geleden nog onderwezen dat andere geloven niet gelijkwaardig zijn. Gelukkig lijkt dit onder leiding van de kroonprins die sinds 2017 aan de macht is langzaamaan op een positieve manier te veranderen. En dat is in mijn optiek heel belangrijk als we willen dat mensen in de regio in vrede kunnen samenleven.
https://www.trouw.nl/nieuws/tien-jaar-later-prediken-scholen-saoedi-arabie-nog-steeds-haat~bf265cbf/
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/in-saoedische-schoolboeken-zijn-christenen-en-joden-niet-langer-de-vijand-van-moslims-en-dat-past-in-een-trend~b60b3172/
Het zou mooi zijn als landen unaniem stoppen met wegkijken en daadkracht gaan tonen richting Israël, want anders veranderd er voor de Palestijnse bevolking helemaal niets.
Electra63 schreef:Ik ken deze politicus niet, ik ben van Nederland.
PvdA noem ik niet extreem links, maar sociaal-democratisch, aan de linkerkant van het spectrum. Niets mis mee. Je weet wel: van solidariteit en de sterkste schouders, dragen de zwaarste lasten en de vervuiler betaalt.
En inderdaad heb ik ook foto's en namen van de slachtoffers van 7 oktober gezien. Afschuwelijk.
Maar dat heb ik jou nog geen enkele keer zien zeggen; zelfs baby-slachtoffers zijn potentiële terroristen, volgens jou. En rechtvaardigen de daden van Israel.
Zelfs de aanval 2 mnd geleden op het hulpkonvooi, ontkende jij nog, terwijl Israël dit al had toegegeven.
Lau07 schreef:FiveSports schreef:Wat me opgevallen is in dit conflict, dat er een flink aantal video’s zijn van Israëliërs die kinderen ook als terroristen zien en geen problemen hebben met het doden van kinderen.
Edit, voorbeeld erbij:
In verschillende conflicten worden kinderen ingezet/gebruikt, en opgeofferd. Dus ja, er zijn helaas wel degelijk andere voorbeelden waarin kinderen als terroristen worden aangemerkt/gezien. Of dat terecht is, laat ik even in het midden. Ik denk dat het voor ons in zijn algemeenheid vaak heel moeilijk te beoordelen is. Enkele voorbeelden: de LRA van Joseph Kony waarin kindsoldaten werden ingezet. Het Oegandese leger zag ze als vijandige strijders en zo werden de kinderen ook op het slagveld behandeld, ondanks het feit dat het veelal om ontvoerde kinderen ging. De Burgeroorlog in Sierra Leone kende een vergelijkbare situatie. De RUF (Revolutionary United Front) rekruteerde kinderen, en liet hen de meest gruwelijke daden uitvoeren. Boko Haram is een ander voorbeeld. Zij leiden kinderen op tot zelfmoordterroristen, waardoor ze door Nigeriaanse veiligheidsdiensten als legitieme doelwitten worden beschouwd, omdat reïntegratie in de samenleving volgens hen niet mogelijk is.
bulck schreef:FiveSports schreef:Wat me opgevallen is in dit conflict, dat er een flink aantal video’s zijn van Israëliërs die kinderen ook als terroristen zien en geen problemen hebben met het doden van kinderen.
Edit, voorbeeld erbij:
Maar hebben jullie eigenlijk al echt ooit het Midden-Oosten gekend, ook voor dit laatste conflict van oktober 2023 en al de gekleurde media?
Martelarij ligt daar aan de oorsprong, dus ja mss voor ons niet in te beelden, maar daar worden kinderen geïndoctrineerd(ja door westers gefinancieerd UNWRA zelf vanaf de kleuterklas) op haat en mee ingezet. Via satteliet TV kon je destijds Al Aqsa tv kijken, waar zelf opgeroepen werd kinderen bijeen te brengen (als we dan spreken van propaganda, dat was geen Israelisch verzinsel), dus te gebruiken als levend schild, op bepaalde plaatsen waar ze wisten dat Israel zou toeslaan. Allemaal voor Allah!
Destijds ik denk een 10 jaar terug kwam toch ook aan het licht dat er militairen zomerkampen waren. En dan heb je nog de kinderen die wapens moeten vervoeren en ook militanten zijn.
Vele onschuldige kinderen, zijn daar helaas niet zo onschuldig. Wat met ons westers gedachtegoed moeilijk te vatten is(begrip kind), maar in heel wat conflicten in het Midden-Oosten wel gebruikelijk is (maar kennelijk valt daar de wereld voor stil), in Soedan, Yemen, Somalie, Syrie, Afganistan (en dat zijn bestaande conflicten)
Het is toch apart dat we dan wegkijken, of zoals u, zelf wereldvreemd over lijken te zijn.
FiveSports schreef:Lau07 schreef:FiveSports schreef:Wat me opgevallen is in dit conflict, dat er een flink aantal video’s zijn van Israëliërs die kinderen ook als terroristen zien en geen problemen hebben met het doden van kinderen.
Edit, voorbeeld erbij:
In verschillende conflicten worden kinderen ingezet/gebruikt, en opgeofferd. Dus ja, er zijn helaas wel degelijk andere voorbeelden waarin kinderen als terroristen worden aangemerkt/gezien. Of dat terecht is, laat ik even in het midden. Ik denk dat het voor ons in zijn algemeenheid vaak heel moeilijk te beoordelen is. Enkele voorbeelden: de LRA van Joseph Kony waarin kindsoldaten werden ingezet. Het Oegandese leger zag ze als vijandige strijders en zo werden de kinderen ook op het slagveld behandeld, ondanks het feit dat het veelal om ontvoerde kinderen ging. De Burgeroorlog in Sierra Leone kende een vergelijkbare situatie. De RUF (Revolutionary United Front) rekruteerde kinderen, en liet hen de meest gruwelijke daden uitvoeren. Boko Haram is een ander voorbeeld. Zij leiden kinderen op tot zelfmoordterroristen, waardoor ze door Nigeriaanse veiligheidsdiensten als legitieme doelwitten worden beschouwd, omdat reïntegratie in de samenleving volgens hen niet mogelijk is.
Dat er kinderen omkomen, etc gebeurt zeker vaker, maar dat is de vraag niet?
Lau07 schreef:FiveSports schreef:
Dat er kinderen omkomen, etc gebeurt zeker vaker, maar dat is de vraag niet?
Wat is je vraag dan wel? Ik dacht te lezen dat je om voorbeelden vroeg van andere conflicten of situaties waarin kinderen werden aangemerkt als terroristen of legitieme doelwitten. Die heb ik je gegeven.