Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:55

Hele aardige draad van ene Robert Bor over de Russische informatiestrategie (inclusief de Russische maanexpeditie) die ook de Nederlandse media beïnvloedt. En waarom hij denkt dat Oekraine toch aan de winnende hand is.
https://twitter.com/robert_bor/status/1 ... 5656954880

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:11

Babootje schreef:
Hele aardige draad van ene Robert Bor over de Russische informatiestrategie (inclusief de Russische maanexpeditie) die ook de Nederlandse media beïnvloedt. En waarom hij denkt dat Oekraine toch aan de winnende hand is.

kan niet verder lezen dan de 1e post? -O-

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 11:14

tamary schreef:
Babootje schreef:

Sinds Musk aan het roer staat is Twitter gebruikstechnisch een drama, vooral als je niet inlogd. Jammer dat zoveel mensen en bedrijven het blijven gebruiken.
Ik kijk nooit (meer) naar dingen op Twitter, Facebook, Insta en TikTok. Soms jammer om iets niet te kunnen zien maar meer ook niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 11:42

Op Twitter kom ik ook nooit meer. Op Facebook heb ik een passief account zodat ik zaken kan volgen van mijn vrijwilligerswerk. En ik heb een passief insta account zodat ik (klein) kinderen kan volgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 11:57

tamary schreef:
Babootje schreef:

Ja ik denk dat je ingelogd moet zijn hiervoor

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 12:18

Ik had hetzelfde bericht open staan en kan me helemaal vinden in de analyse van Robert Bor. Ik denk dat het zo wel te lezen is voor mensen zonder Xitter-account:
https://threadreaderapp.com/thread/1690 ... 54880.html

Citaat:
Het Russische leger wordt systematisch uitgehold, uitgehongerd en voor dilemma's gesteld. Zoals het nu loopt en zonder dat het patroon breekt, is het een kwestie van tijd voordat gaten ontstaan waar Oekraïne grote slagen kan slaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 12:27

Ik hoop het Irmaz. Alleen Rusland heeft zoveel mensen vergeleken bij Oekraïne, dat ik toch bang ben voor een uitputtingsslag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 12:32

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 12:39

pien_2010 schreef:
Ik hoop het Irmaz. Alleen Rusland heeft zoveel mensen vergeleken bij Oekraïne, dat ik toch bang ben voor een uitputtingsslag.

Dat lijkt het inmiddels vooral aan de Russische kant zo te zijn. Rusland jaagt er in hoog tempo vele malen meer troepen doorheen dan Oekraine. Vooral vanwege een tekort aan atillerie die voor grondoorlog uitermate belangrijk is. Door continu verstoring van de logistiek en aanvallen op munitiedepots kan Rusland eigenlijk alleen nog maar de landbrug langs Marioepol gebruiken bv voor hun aanvoer van troepen en materieel naar de Zaporizhia regio.
Nu lijkt er weer wat aan de hand op de Krimbrug.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 13:04

pien_2010 schreef:

Onderdeel van de Ukraïnse strategie lijkt te zijn om naast het vernietigen van materieel ook zo veel mogelijk Russische soldaten uit te schakelen en zelf zo veel mogelijk buiten schot te blijven. Ik vermoed dat daarom ook de clustermunitie ingezet wordt en dat er af en toe Russische offensiefjes worden uitgelokt, zoals op het moment rond Kupyansk gaande is.

Ik vraag me af of de door Rusland ingerichte mijnenvelden langs het hele front misschien wel eens de spreekwoordelijke kuil voor een ander gegraven zal blijken te zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 15:19

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:

Onderdeel van de Ukraïnse strategie lijkt te zijn om naast het vernietigen van materieel ook zo veel mogelijk Russische soldaten uit te schakelen en zelf zo veel mogelijk buiten schot te blijven. Ik vermoed dat daarom ook de clustermunitie ingezet wordt en dat er af en toe Russische offensiefjes worden uitgelokt, zoals op het moment rond Kupyansk gaande is.

Ik vraag me af of de door Rusland ingerichte mijnenvelden langs het hele front misschien wel eens de spreekwoordelijke kuil voor een ander gegraven zal blijken te zijn.

Dat was natuurlijk al een paar x gebeurd dat ze in hun eigen mijnenvelden vast zijn komen te zitten.
De clustermunitie schijnt ook erg behulpzaam voor het 'opruimen' van verdedigingslinies mn de loopgraven

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:32

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:18

Opnieuw is er een memo (in Rusland) verschenen dat de gevaren duidt van interne activiteiten van zogenaamde ultra-nationalisten en patriotten, mensen en groepen die het beste voorhebben met het vaderland Rusland.
Ook hierin worden weer de televisie propagandisten Solovyev en Simonyan genoemd, maar er wordt ook uitgebreid stilgestaan bij de feministen en vrouwenbewegingen:
Citaat:
'een groot netwerk van feministische en vrouwenorganisaties' die naar eigen zeggen bezig zijn met het voorbereiden van een 'grootschalige vrouwenhysterie'. Dit, zo staat er, zijn 'gewone nerveuze en hysterische vrouwen die bang zijn voor hun kinderen en echtgenoten'.
Citaat:
In juli dwong de regering de sluiting van de Raad van Moeders en Vrouwen af ​​door deze tot 'buitenlandse agent' te verklaren.
Ik meen me te herinneren dat dit de organisatie was waar Putin vorig jaar zo'n (schijn)overleg mee heeft gehad.
https://threadreaderapp.com/thread/1690 ... 72257.html

Hoe meer argwaan binnen Rusland hoe mooier :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:23

Die hysterische vrouwen die terecht bang zijn voor hun geliefden, familie en kinderen kunnen een behoorlijke luis in de pels worden. Ik zou ze zeker serieus nemen. Als vrouwen niets meer te verliezen hebben ,of juist nog alles te verliezen hebben, kunnen ze zeer strijdbaar worden en zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:59

Eens Pien, wellicht een nog sterkere drive dan die 'vrijwillige' soldaten, dat weet ik eigenlijk wel zeker.

Ik vind het dan ook heel erg arrogant vanuit de regering.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:54

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:02

Ailill schreef:
Eens Pien, wellicht een nog sterkere drive dan die 'vrijwillige' soldaten, dat weet ik eigenlijk wel zeker.

De regering is bang voor de vrouwen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een echte revolutie vanuit de vrouwen begint.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:20

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:49

irmaz schreef:
Ailill schreef:

De regering is bang voor de vrouwen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een echte revolutie vanuit de vrouwen begint.
Helaas, denk ik, is dat eerste inderdaad een feit. Helaas.

Ik roep het steeds vaker: meer vrouwen aan de macht. Kijk bijvoorbeeld naar Nieuw Zeeland en Zweden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:24

Ailill schreef:
Ik roep het steeds vaker: meer vrouwen aan de macht. Kijk bijvoorbeeld naar Nieuw Zeeland en Zweden.

Vergeet dan ook Thatcher niet... %)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 14:30

Er zijn inmiddels ruim 500 kinderen overleden als gevolg van de oorlog en meer dan 1000 zwaar gewond. En dat zijn dan enkel de geregistreerde -O-
(Bron SRF).

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:32

Laat ik het dan zo zeggen en dus generaliseren: in mijn optiek bezitten meer vrouwen bepaalde karaktereigenschappen en denken zij systematisch anders dan de meeste mannen.

Juist die specifieke kenmerken mis ik te veel in de regerende posities. Met tot gevolg meer mannen op die positie met, nogmaals in mijn optiek, precies het tegenovergestelde laten zien en presteren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:00

Overzicht van de stand aan het front t/m gisterenavond
https://www.youtube.com/watch?v=1nHj9x3FLvA
Oekraine heeft de Russische verdedigingslinie bij Urozhaine doorbroken en de stad ingenomen. De Russische troepen zijn op de vlucht geslagen en hebben dit op 4 na allemaal niet overleefd. Het materieel is achtergebleven.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 14-08-23 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:02

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:05

Babootje schreef:
Overzicht van de stand aan het front t/m gisterenavond
https://www.youtube.com/watch?v=1nHj9x3FLvA
Oekraine heeft de Russische verdedigingslinie bij Urozhaine doorbroken en de stad ingenomen. De Russische troepen zijn op de vlucht geslagen en hebben dit op 4 na allemaal niet overleeft. Het materieel is achtergebleven.

Dat klinkt heftig voor de Russen en positief voor de Oekraïners.