Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
elnienjo schreef:Ik neem berichten/foto's van beide kanten niet automatisch voor waar aan. Ook ben ik allergisch voor tranentrekkende beelden en verhalen die de westerse berichtgeving domineren. Naar mijn idee willen ze ons murw maken zodat we niet massaal in opstand komen tegen wat er voor ons toe doet.
Citaat:Gesprekken Lavrov en Koeleba in Antalya beginnen rond 09.00 uur
De ontmoeting tussen de ministers Lavrov en Koeleba van Buitenlandse Zaken in het Turkse Antalya zou rond 09.00 uur Nederlandse tijd beginnen. Ook de Turkse minister Cavusoglu is daarbij aanwezig, zegt correspondent Mitra Nazar vanuit Antalya.
"Ga er maar van uit dat er binnen een gespannen sfeer heerst. Maar dat ze hier überhaupt al zijn, is al een heel belangrijke stap", zegt Nazar in het NOS Journaal. Na afloop komt er mogelijk een persconferentie, maar dat is nog niet zeker. "Wat er wordt besproken, weten we niet precies", zegt correspondent Geert Groot Koerkamp vanuit Moskou. Volgens hem is de indruk ontstaan dat Rusland zijn eisen iets heeft gematigd.
"Er wordt niet meer gesproken over de noodzaak om de regering in Kiev af te zetten. Rusland zou bereid zijn om onmiddellijk te stoppen met de operatie als Oekraïne de Krim als Russisch grondgebied erkent, en ook de zelfverklaarde volksrepublieken van Donetsk en Loegansk zou erkennen als onafhankelijke staten. Dat wil Oekraïne niet, maar we zullen zien wat uit de gesprekken zal komen. Het belangrijkste is dat er op dit niveau wordt gepraat."
Karl66 schreef:Je moet ook oppassen met zaken als fake benoemen. Dat jongetje ging met zijn ouders de grens over, maar we weten echt wel dat oorlog de zwaksten in de samenleving het hardste treft. Er zijn kinderen die sterven, gewond raken, wees worden of hun ouders in de chaos kwijtraken. We weten ook dat er wel kinderen alleen de grens over gevlucht zijn. Door deze foto te downplayen als fake, ben je ook bezig die hele werkelijkheid die er wel degelijk is te downplayen. En dat is een nog veel gevaarlijkere vorm van propaganda.
irmaz schreef:elnienjo schreef:Ik neem berichten/foto's van beide kanten niet automatisch voor waar aan. Ook ben ik allergisch voor tranentrekkende beelden en verhalen die de westerse berichtgeving domineren. Naar mijn idee willen ze ons murw maken zodat we niet massaal in opstand komen tegen wat er voor ons toe doet.
Nee tears sell. Kijkcijfers.
Ik heb toevallig wat vliegbewegingen bekeken afgelopen week en je ziet dan (vermoedelijk) de Russische en Ukraïnse delegatie naar Turkije vertrekken maar je ziet ook tegelijkertijd kleine (militaire/overheids?) vliegtuigjes op naam van Turkije naar Moskou vliegen. Wat gebeurd daar. <KNIP>
Citaat:Marioepol meldt drie doden bij bombardement kinderziekenhuis
Bij het bombardement op het kinderziekenhuis in Marioepol zijn drie doden gevallen, onder wie een kind. Dat schrijft de gemeenteraad van de stad op Telegram. Ook raakten zeventien mensen gewond, dit waren kinderen, vrouwen en artsen. De Oekraïense president Zelensky spreekt van genocide en roept het Westen nogmaals op Rusland zwaar te straffen.
Een Russisch lid van de VN-vertegenwoordiging spreekt van nepnieuws en zegt dat het ziekenhuis gebruikt werd door Oekraïense troepen.
"Deze propaganda is onderdeel van de informatieoorlog, maar de beelden van slachtoffers ondermijnen die propaganda onmiddellijk", reageerde hoogleraar Oorlogsstudies Frans Osinga daarop.
Cowboy55 schreef:irmaz schreef:
Nee tears sell. Kijkcijfers.
Ik heb toevallig wat vliegbewegingen bekeken afgelopen week en je ziet dan (vermoedelijk) de Russische en Ukraïnse delegatie naar Turkije vertrekken maar je ziet ook tegelijkertijd kleine (militaire/overheids?) vliegtuigjes op naam van Turkije naar Moskou vliegen. Wat gebeurd daar. <KNIP>
Thuisbezorgd.TR? Kapsalon? McDonalds? KFC? Het moet toch ergens vandaan komen.
Ann schreef:Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Er kunnen prima discussies ontstaan na het lezen van een link door iemand geplaatst?
Pareltjes schreef:Ann schreef:Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Er kunnen prima discussies ontstaan na het lezen van een link door iemand geplaatst?
Het gaat om de hoeveelheid ervan,en dat door ze zo snel te delen als waarheid worden aangenomen terwijl ze later weer ontkracht moeten worden. Intussen is er dan een hele discussie ontstaan over iets dat niet waar bleek te zijn. Het leek een tijdje terug meer een race tussen bokkers wie het snelst, de meeste laatste twitter feitjes kon knippen en plakken ipv een topic over een trieste oorlog.
Dinopino schreef:Hieronder een filmpje, waarbij aangegeven wordt hoe aan beide zijden fake nieuws wordt verspreid.
https://www.facebook.com/messenger_medi ... _cmt0lCIt8
Exitium schreef:Nu.nl:
Gesprek tussen buitenlandministers zonder resultaten
Het gesprek dat de buitenlandministers van Oekraïne, Rusland en Turkije vandaag zouden voeren, is na een uur afgelopen. De Oekraïense minister Kuleba zegt tegen Reuters dat het gesprek zowel makkelijk als moeilijk verliep. "Makkelijk omdat Lavrov (de Russische buitenlandminister) zijn traditionele retoriek volgde, moeilijk omdat ik mijn best heb gedaan."
Kuleba zegt dat er geen voorgang is geboekt in het afspreken van een algehele wapenstilstand. Ook zou zijn Russische ambtsgenoot geen toezeggingen hebben willen doen over Mariupol en de veilige vluchtroute die Oekraïne daar wil instellen.
"De lastigste situatie is die in Mariupol", aldus Kuleba. Hij geeft aan nog een vervolggesprek te willen. Rusland heeft daar nog niks over gezegd.
Citaat:Lavrov haalt uit naar Westen
Minister Lavrov van Buitenlandse Zaken heeft na het gesprek met ambtgenoot Koeleba in Turkije uitgehaald naar het Westen. Hij zegt dat het Westen een gevaarlijke situatie in Oekraïne creëert die nog jarenlang zal aanhouden. Degenen die "wapens en huurmoordenaars" leveren aan Oekraïne moeten begrijpen hoe gevaarlijk hun handelingen zijn, sprak Lavrov.
Hij zei dat Rusland de crisis zal doorstaan en zal proberen nooit meer afhankelijk te zijn van het Westen. Daar voegde hij aan toe dat het erop lijkt dat Oekraïne "gesprekken wil voeren om maar gesprekken te kunnen voeren".
Lavrov noemde de situatie in Oekraïne een gevecht voor het Russische recht op een plek op de wereldkaart.