Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:07

Ik neem berichten/foto's van beide kanten niet automatisch voor waar aan. Ook ben ik allergisch voor tranentrekkende beelden en verhalen die de westerse berichtgeving domineren. Naar mijn idee willen ze ons murw maken zodat we niet massaal in opstand komen tegen wat er voor ons toe doet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:07

Pien ik vind alles ook zo treurig voor jouw Russische vriendn. Ik denk dat wij we ons weinig kunnen voorstellen bij wat er gebeurd wanneer je ineens afgesloten wordt van de buitenwereld die je kent en alleen nog maar "nieuws" krijgt te horen waarvan je weet dat dit in elkaar geknutseld is. Tel daarbij het feit op dat je zelf ook niet meer mag zeggen wat je denkt en je niet meer weet wie je kan vertrouwen ;(

Waar ik wat problemen mee heb is dat de Westerse media vooral inspeelt op de sensatie en emotionele berichten en daar een beeld van "kwaad en goed" van schept. Alsof het zo eenvoudig is. Het is oorlog, dat is nooit eenvoudig.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:09

elnienjo schreef:
Ik neem berichten/foto's van beide kanten niet automatisch voor waar aan. Ook ben ik allergisch voor tranentrekkende beelden en verhalen die de westerse berichtgeving domineren. Naar mijn idee willen ze ons murw maken zodat we niet massaal in opstand komen tegen wat er voor ons toe doet.

Nee tears sell. Kijkcijfers.

Ik heb toevallig wat vliegbewegingen bekeken afgelopen week en je ziet dan (vermoedelijk) de Russische en Ukraïnse delegatie naar Turkije vertrekken maar je ziet ook tegelijkertijd kleine (militaire/overheids?) vliegtuigjes op naam van Turkije naar Moskou vliegen. Wat gebeurd daar?
Waarom wordt Mariupol zo geteisterd terwijl de mensen in Irpin wel mogen vluchten. Waarom roept Macron ineens na overleg met Putin dat het ergste nog moet komen? Wat is daar het nut van. Mensen bang maken? Waarom wordt er in de Nederlandse media ineens een bangmaak aktie opgestart dat Kiev onder vuur ligt. Dat wordt al 10 dagen in de media geroepen en iedere avond zit Jan Jaap Melissen vanuit Kiev te bij Op1 te vertellen dat het rustig is in Kiev.
Volgens de Ukraïnse autoriteiten zijn er zo'n 12.000 Russische militairen omgekomen. Nu zal dit aantal wat opgeklopt zijn maar het zullen er wel duizenden zijn.
Waarom is daar geen verslaglegging van in de Media?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:11

Bron nos

Citaat:
Gesprekken Lavrov en Koeleba in Antalya beginnen rond 09.00 uur
De ontmoeting tussen de ministers Lavrov en Koeleba van Buitenlandse Zaken in het Turkse Antalya zou rond 09.00 uur Nederlandse tijd beginnen. Ook de Turkse minister Cavusoglu is daarbij aanwezig, zegt correspondent Mitra Nazar vanuit Antalya.

"Ga er maar van uit dat er binnen een gespannen sfeer heerst. Maar dat ze hier überhaupt al zijn, is al een heel belangrijke stap", zegt Nazar in het NOS Journaal. Na afloop komt er mogelijk een persconferentie, maar dat is nog niet zeker. "Wat er wordt besproken, weten we niet precies", zegt correspondent Geert Groot Koerkamp vanuit Moskou. Volgens hem is de indruk ontstaan dat Rusland zijn eisen iets heeft gematigd.

"Er wordt niet meer gesproken over de noodzaak om de regering in Kiev af te zetten. Rusland zou bereid zijn om onmiddellijk te stoppen met de operatie als Oekraïne de Krim als Russisch grondgebied erkent, en ook de zelfverklaarde volksrepublieken van Donetsk en Loegansk zou erkennen als onafhankelijke staten. Dat wil Oekraïne niet, maar we zullen zien wat uit de gesprekken zal komen. Het belangrijkste is dat er op dit niveau wordt gepraat."

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:12

Karl66 schreef:
Je moet ook oppassen met zaken als fake benoemen. Dat jongetje ging met zijn ouders de grens over, maar we weten echt wel dat oorlog de zwaksten in de samenleving het hardste treft. Er zijn kinderen die sterven, gewond raken, wees worden of hun ouders in de chaos kwijtraken. We weten ook dat er wel kinderen alleen de grens over gevlucht zijn. Door deze foto te downplayen als fake, ben je ook bezig die hele werkelijkheid die er wel degelijk is te downplayen. En dat is een nog veel gevaarlijkere vorm van propaganda.

Ik sluit me helemaal bij bovenstaande aan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:18

irmaz schreef:
elnienjo schreef:

Ik heb toevallig wat vliegbewegingen bekeken afgelopen week en je ziet dan (vermoedelijk) de Russische en Ukraïnse delegatie naar Turkije vertrekken maar je ziet ook tegelijkertijd kleine (militaire/overheids?) vliegtuigjes op naam van Turkije naar Moskou vliegen. Wat gebeurd daar. <KNIP>

Thuisbezorgd.TR? Kapsalon? McDonalds? KFC? Het moet toch ergens vandaan komen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:20

Rusland roept idd alles veelal op fake nieuws, zeker als er een bericht vanuit de Oekraïne naar buiten wordt gebracht.
Soms is het lastig om niet direct de kant van de Oekraïne te kiezen omdat je in je achterhoofd weet hoe het er in Rusland zelf aan toe gaat. En dan doel ik meer op het feit dat daar alles al wordt afgedaan als westers nepnieuws, de opgelegde nieuwe wetten etc.

Maar anderzijds de Oekraïne heeft ook beelden/foto's geplaatst die niet waar bleken te zijn.
Het is best lastig.

Maar als ik de NOS dan weer mag geloven in dit bericht die de uitspraak plaatst van iemand die er meer verstand van behoort te hebben..... Blijft moeilijk allemaal

Bron NOS
Citaat:
Marioepol meldt drie doden bij bombardement kinderziekenhuis
Bij het bombardement op het kinderziekenhuis in Marioepol zijn drie doden gevallen, onder wie een kind. Dat schrijft de gemeenteraad van de stad op Telegram. Ook raakten zeventien mensen gewond, dit waren kinderen, vrouwen en artsen. De Oekraïense president Zelensky spreekt van genocide en roept het Westen nogmaals op Rusland zwaar te straffen.

Een Russisch lid van de VN-vertegenwoordiging spreekt van nepnieuws en zegt dat het ziekenhuis gebruikt werd door Oekraïense troepen.

"Deze propaganda is onderdeel van de informatieoorlog, maar de beelden van slachtoffers ondermijnen die propaganda onmiddellijk", reageerde hoogleraar Oorlogsstudies Frans Osinga daarop.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:23

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:

Ik heb toevallig wat vliegbewegingen bekeken afgelopen week en je ziet dan (vermoedelijk) de Russische en Ukraïnse delegatie naar Turkije vertrekken maar je ziet ook tegelijkertijd kleine (militaire/overheids?) vliegtuigjes op naam van Turkije naar Moskou vliegen. Wat gebeurd daar. <KNIP>

Thuisbezorgd.TR? Kapsalon? McDonalds? KFC? Het moet toch ergens vandaan komen.

Ach natuurlijk, dat is het. Sorry voor de verwarring :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:35

Van dat jongetje dat "alleen" liep verbaast het me niks, je ziet daar een typische mekkerende kleuter die duidelijk wil laten merken dat hij tegen zijn zin mee loopt. Iemand benoemde het al toen het filmpje gepost werd, dat dat best een mogelijkheid kon zijn...het is ook gewoon een zéér herkenbaar plaatje als je nog recent in de kleuters hebt gezeten :=

Op deze manier lopen en sputteren hoef je als kleuter niet te doen als er niemand bij je is, dan blijf je als verdrietige kleuter eerder op je plek zwelgen in je verdriet dan dat je door een soort onzichtbaar lijntje jammerend wordt voortgetrokken richting degene met wie je op stap bent.

Maar er zullen ongetwijfeld kinderen zijn die op welke manier dan ook hun ouders kwijt zijn geraakt, en sowieso is het natuurlijk een super nare situatie...hier in NL worden kinderen er al bezorgd en onrustig van, laat staan als je daadwerkelijk in zo'n bizar scenario rondloopt :(:)

En je vriendin Pien.... hopelijk kan ze veiligheid vinden :(:)

Wat ik eigenlijk wilde posten: dit stukje over China leest wel als jammer....
https://edition.cnn.com/2022/03/09/opin ... index.html

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:45

Sterkte voor je vriendin Pien :(:)

Ik ben zelf van mening dat de hoeveelheid fakenieuws in dit topic wel mee valt.
Er is niet veel wat achteraf gerectificeerd moest worden imo.
Dus ik denk dat we daarom wel kunnen zeggen dat dit een zeer informatief topic waar vooral gecontroleerd nieuws word gedeeld. Twitter is een fijn medium in deze tijd mits je de juiste personen en groepen volgt.
Persoonlijk vind ik het fijn ook vanuit Russisch oogpunt dingen te lezen juist om objectief te blijven. Echter de hoeveelheid "fake" vanuit Rusland in erg groot en juist dat maakt dat het lastig word..

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:48

Vandaag, 10 maart, zal het staakt-het-vuren en de opening van humanitaire corridors van kracht zijn in 7 gebieden:

Soemy-regio:

▪️Sumy - Poltava: Sumy - Golubivka - Vilshana - Nedrigailiv - Korovyntsi - Romny - Andriyashivka - Lokhvytsia - Lubny - Poltava.

▪️Trostyanets - Poltava: Trostyanets - Sumy - Golubivka - Vilshana - Nedrigailiv - Korovyntsi - Romny - Andriyashivka - Lokhvytsia - Lubny - Poltava.

▪️Krasnopillya - Poltava: Krasnopillya - Verkhnyaya Syrovatka - Sumy - Golubivka - Vilshana - Nedryhailiv - Korovyntsi - Romny - Andriyashivka - Lokhvytsia - Lubny - Poltava.

Evacuatie wordt uitgevoerd door bussen, het is mogelijk om met privévoertuigen in de kolom te bewegen.

Andere richtingen van humanitaire corridors:

▪️ Rozijnen - Lozova.

▪️ Marioepol - Zaporizja.

▪️Volnovakha - Pokrovsk.

▪️Borodyanka, Bucha, Irpin, Gostomel - Kiev.

De evacuatie zal worden uitgevoerd met bussen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:53

Hopelijk kan er nu wel zonder problemen geevacueerd worden.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:53

Dat hoop ik ook

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:19

We gaan het zien.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:29

Ann schreef:
Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Er kunnen prima discussies ontstaan na het lezen van een link door iemand geplaatst?

Het gaat om de hoeveelheid ervan,en dat door ze zo snel te delen als waarheid worden aangenomen terwijl ze later weer ontkracht moeten worden. Intussen is er dan een hele discussie ontstaan over iets dat niet waar bleek te zijn. Het leek een tijdje terug meer een race tussen bokkers wie het snelst, de meeste laatste twitter feitjes kon knippen en plakken ipv een topic over een trieste oorlog.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:30

Aha, op die manier, dan begrijp ik je punt, Pareltjes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 11:54

Daar ben ik het ook mee eens.
Ik was dit topic meer gestart om over de situatie te leren en achtergronden te snappen, niet om indirect toch een twitter account te hebben (die ik bewust niet heb).
Alhoewel ik snap dat er wel mensen zijn die het interresant vinden om te weten dat er in een specifiek gebied nu een luchtalarm afgaat, vind ik dat persoonlijk niet echt informatie waar ik wat aan heb.
Maar daar scroll ik dan wel gewoon aan voorbij.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:56

filmpje werkt hier niet:-)
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 10-03-22 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:57

Pareltjes schreef:
Ann schreef:
Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Er kunnen prima discussies ontstaan na het lezen van een link door iemand geplaatst?

Het gaat om de hoeveelheid ervan,en dat door ze zo snel te delen als waarheid worden aangenomen terwijl ze later weer ontkracht moeten worden. Intussen is er dan een hele discussie ontstaan over iets dat niet waar bleek te zijn. Het leek een tijdje terug meer een race tussen bokkers wie het snelst, de meeste laatste twitter feitjes kon knippen en plakken ipv een topic over een trieste oorlog.

Wat moest er allemaal ontkracht worden dan?

Dat jochie? Ja
Het gebruik van de clusterbom? Neen
Het gebruik van de vacuumbom? Neen

Het branden van de kernreactor? Dat was geen fake nieuws maar ze wisten op dat moment niet beter.

Het "overlijden" van die 13 mensen op slangen eiland? Ja er werd gevreesd dat ze waren overleden. Is echter nog steeds geen fake nieuws.

Daarom wat Karl ook zegt stickertje fake nieuws plakken is te snel gedaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:12

Daarbij of we het nu leuk vinden of niet, of de beelden "tranentrekkend" zijn of niet...door dit allemaal onder manipulatie te scharen cq fakenews, is natuurlijk raar.

Een moeder op de vlucht met haar baby waarvan ze in het zkh later afscheid moest nemen want geraakt en overleden, is gewoon hartverscheurend.
Waarom denk ik dat is echt? Dit, omdat het een onderkoeld verslag betrof van de proffesionele afstandelijke journalist die met zijn lichaamstaal ongewild uitte dat hij het hartverscheurend vond, waarbij de moeder van afstand zeer discreet van de zijkant was gefilmd om haar moment van afscheid te moeten nemen niet te verstoren met de intentie om dit rustig zonder sensatie te brengen.
Tja of we het nu wel of niet fijn vinden, deze oorlog is tevaak hartverscheurend.

Verder eens met Daks.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:19

Dinopino schreef:
Hieronder een filmpje, waarbij aangegeven wordt hoe aan beide zijden fake nieuws wordt verspreid.
https://www.facebook.com/messenger_medi ... _cmt0lCIt8

Je link werkt niet. Zal wel fake nieuws zijn :+

@pareltjes: waarom vind je het boeiend om hier meningen van bokkers te lezen? Ik merk juist dat ikzelf daar totaal niet op zit te wachten... Ik volg dit vooral vanwege de interessante feiten en een aantal inhoudelijke verdiepende discussies die mijzelf helpen om het nieuws beter te duiden en op waarde te schatten. Daar doet een aantal bokkers m.i. echt enorm nuttig werk in :j

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:24

Nu.nl:

Gesprek tussen buitenlandministers zonder resultaten
Het gesprek dat de buitenlandministers van Oekraïne, Rusland en Turkije vandaag zouden voeren, is na een uur afgelopen. De Oekraïense minister Kuleba zegt tegen Reuters dat het gesprek zowel makkelijk als moeilijk verliep. "Makkelijk omdat Lavrov (de Russische buitenlandminister) zijn traditionele retoriek volgde, moeilijk omdat ik mijn best heb gedaan."

Kuleba zegt dat er geen voorgang is geboekt in het afspreken van een algehele wapenstilstand. Ook zou zijn Russische ambtsgenoot geen toezeggingen hebben willen doen over Mariupol en de veilige vluchtroute die Oekraïne daar wil instellen.

"De lastigste situatie is die in Mariupol", aldus Kuleba. Hij geeft aan nog een vervolggesprek te willen. Rusland heeft daar nog niks over gezegd.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:25

Ik ben ook blij met de links die geplaatst worden. Mede daardoor volg ik nu een aantal twitter accounts die vaak net wat meer (achtergrond) info geven dan in de nieuwsberichten wordt weergegeven.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:36

Ik vind het ook erg fijn de updates die er van bv twitter worden geplaatst door oa Daks.
Zijn regelmatig berichten die niet of pas soms 1 á 2 dagen later in de media komen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:38

Exitium schreef:
Nu.nl:

Gesprek tussen buitenlandministers zonder resultaten
Het gesprek dat de buitenlandministers van Oekraïne, Rusland en Turkije vandaag zouden voeren, is na een uur afgelopen. De Oekraïense minister Kuleba zegt tegen Reuters dat het gesprek zowel makkelijk als moeilijk verliep. "Makkelijk omdat Lavrov (de Russische buitenlandminister) zijn traditionele retoriek volgde, moeilijk omdat ik mijn best heb gedaan."

Kuleba zegt dat er geen voorgang is geboekt in het afspreken van een algehele wapenstilstand. Ook zou zijn Russische ambtsgenoot geen toezeggingen hebben willen doen over Mariupol en de veilige vluchtroute die Oekraïne daar wil instellen.

"De lastigste situatie is die in Mariupol", aldus Kuleba. Hij geeft aan nog een vervolggesprek te willen. Rusland heeft daar nog niks over gezegd.

Aanvulling vanuit Rusland bekenen, bron NOS
Citaat:
Lavrov haalt uit naar Westen
Minister Lavrov van Buitenlandse Zaken heeft na het gesprek met ambtgenoot Koeleba in Turkije uitgehaald naar het Westen. Hij zegt dat het Westen een gevaarlijke situatie in Oekraïne creëert die nog jarenlang zal aanhouden. Degenen die "wapens en huurmoordenaars" leveren aan Oekraïne moeten begrijpen hoe gevaarlijk hun handelingen zijn, sprak Lavrov.

Hij zei dat Rusland de crisis zal doorstaan en zal proberen nooit meer afhankelijk te zijn van het Westen. Daar voegde hij aan toe dat het erop lijkt dat Oekraïne "gesprekken wil voeren om maar gesprekken te kunnen voeren".

Lavrov noemde de situatie in Oekraïne een gevecht voor het Russische recht op een plek op de wereldkaart.