Electra63 schreef:Jouw mening wordt dus ook gevormd door enkele journalisten of activisten? Met name activisten kan je niet als een onafhankelijke nieuwsbron betitelen. Jouw mening wordt, net als de mijne, dus gevormd door een beperkt aantal mensen?
Ja, maar ik maakte mijn eerdere bezwaar over bronnen ook niet per se naar jou he?
Uiteraard, niemand kan iedereen volgen lijkt me

Maar ik probeer de Nederlandse interpretatie daarvan in elk geval zoveel mogelijk over te slaan en het dichter bij de bron te zoeken: mensen uit de VS zelf, en dat daar ook nog diversiteit in zit (verschillende omgevingen, verschillende achtergronden) is alleen maar fijn.
Het volgen van activisten is ook niet om als enige juiste nieuwsbron te beschouwen, maar omdat ze een deel kunnen vertellen en omdat de reactie erop (of het uitblijven ervan) soms ook veel zegt.
Citaat:
Ik ben dus benieuwd waarom jij dan denkt waarom Latino's op Trump hebben gestemd?
Ik hoor en lees graag andere meningen, zodat ik mijn kennis kan uitbreiden of bijstellen.
Ik zou eerst willen weten wie/hoe/waar/hoeveel. Het wordt nu gebracht alsof het er veel zijn, maar is dat zo? Is dat zoveel meer of ongebruikelijker dan verwacht (en van wie was die verwachting dan?)
Het tweede is natuurlijk: de dynamiek die heeft geleid tot Trump is elders niet zomaar anders. In Brazilie en de Filippijnen zijn de machthebbers ook nogal extreemrechts en gewelddadig: het is niet zo dat mensen op grond van een cultuur of achtergrond of etniciteit ineens immuun zijn. Er dwepen nogal wat mensen met machtsvertoon, en er zijn anderen die een dictatoriale leider aantrekkelijk vinden omdat ze denken dat dingen dan geordender zijn. (Dat kennen we toch? Dat wordt hier in Nederland toch ook met regelmaat geroepen? En dat is hier toch ook niet beperkt tot alleen maar 1 cultuur?)
(Machismo en mannelijkheid en wat dat zou moeten betekenen spelen hier ook een rol.)
Ten derde inderdaad wat genoemd werd: het angstbeeld van een linkse dictator is zo sterk bij sommige groepen dat het inspelen op dat beeld al genoeg is om de andere kant op te gaan. (Zelfs als dat vervolgens een rechtse dictator lijkt te worden.)
Maar bij die laatste speelt dat vermoedelijk sterker bij de Latinx-groepen in Florida die een geschiedenis hebben als vluchteling (of afkomst van vluchtelingen) van Cuba, maar daarmee is het nog niet per se de verklaring voor Philadelphia. Oftewel: ik kan daar niet zomaar een antwoord op geven, maar als ik het zou willen uitzoeken (wat niet vanavond is) zou ik bv echt meer willen weten over de situatie in Philadelphia zelf en niet zomaar een algemene verklaring voor de VS te nemen alsof die over het hele land zomaar toepasbaar is.
Met name in Florida en een paar andere zuidelijke staten is 'linkse dictator' bij sommigen zo'n gevaar ervaren dat dat genoeg is om met s