Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 15:37

Libra76 schreef:
Ik lees die reacties niet meer. Naast de haat en misinformatie die je daar las, kreeg ik soms ook echt het gevoel dat ik in een heel andere wereld leef dan hun.

Wel he? Je word echt moedeloos als je de gemiddelde reacties leest...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 16:14

https://www.facebook.com/share/r/189YMBqyEb/

Caroline van der Plas stelt ook maar voor het gemak dat het een links kabinet is..als je de linkerkant van de kamer erbij rekent -O-
Want over links kunnen ze een meerderheid krijgen met PVDA/GL.
Maar dat kan het op sommige punten toch ook over rechts?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 16:40

fransje23 schreef:
https://www.facebook.com/share/r/189YMBqyEb/

Caroline van der Plas stelt ook maar voor het gemak dat het een links kabinet is..als je de linkerkant van de kamer erbij rekent -O-
Want over links kunnen ze een meerderheid krijgen met PVDA/GL.
Maar dat kan het op sommige punten toch ook over rechts?

Snap niet dat vd Plas niet even een stapje terug doet. In haar positie kan ze niets claimen na de puinhoop die ze er van gemaakt hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 17:06

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 17:16

Toch best knap hoe een midden-rechts kabinet ineens links wordt als ze steun van een linkse partij moeten hebben voor iets (wat, in een formatie, gewoon uitkomt op een centrum kabinet).

Zo vermoeiend die onzin die populistische partijen uitkramen.

Gnome

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 17:54

Belooft veel goeds voor het zoeken van meerderheden. Not.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 18:15

Gnome schreef:

Nouja, is natuurlijk niet zo dat de BBB nog echt een partij van betekenis is op dit moment, met 4 zetels :))

Voor elk voorstel hebben ze 10 zetels nodig. Dus GL/PvdA (of PVV maar dat is onwaarschijnlijk gezien hun standpunten), of een combinatie van Ja21 en minimaal 1 zetel, of een combinatie van zo’n 4 kleinere partijen (SP/Volt/CU/PvdD/Denk/50plus of dus idd BBB).

BBB is echt niet broodnodig, lijkt me. Handig, in het geval van die laatste combo, maar niet broodnodig. Ja21 en GL/PvdA gaan belangrijker zijn gok ik. Verwacht dat ze dus eerst proberen over links of over rechts te gaan voordat ze de kleinere partijen proberen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 18:21

IMANDRA schreef:
Gnome schreef:

Nouja, is natuurlijk niet zo dat de BBB nog echt een partij van betekenis is op dit moment, met 4 zetels :))

Voor elk voorstel hebben ze 10 zetels nodig. Dus GL/PvdA (of PVV maar dat is onwaarschijnlijk gezien hun standpunten), of een combinatie van Ja21 en minimaal 1 zetel, of een combinatie van zo’n 4 kleinere partijen (SP/Volt/CU/PvdD/Denk/50plus of dus idd BBB).

BBB is echt niet broodnodig, lijkt me. Handig, in het geval van die laatste combo, maar niet broodnodig. Ja21 en GL/PvdA gaan belangrijker zijn gok ik. Verwacht dat ze dus eerst proberen over links of over rechts te gaan voordat ze de kleinere partijen proberen.

Oh nee maar volgens mij is er überhaupt nog geen positieve reactie gekomen van welke partij dan ook. Eens hoor dat het vast niet op BBB aan komt al zijn die wel groot in de eerste kamer toch?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 19:25

Nog wel, maar na verkiezingen voor de 1e kamer zal dat ook snel afgelopen zijn denk ik, de sympathie die ze destijds hadden bij de verkiezingen is na de afgelopen twee jaar flink geslonken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 19:50

Ik vraag me dan af; hebben die politici zoals Caroline van de Plas geen maatschappijleer gehad op school :?
Je zou toch moeten weten als politica dat het totale onzin is wat je zegt := ten eerste is er geen links kabinet, gaan ze niet over links, zoeken ze wel steun bij links. Maar dat zal wel moeten, want GL-PVDA hebben 20 zetels, dus negeren is lastig als je iets voor elkaar wilt krijgen.
Je doet hoe dan ook recht aan de kiezer, want de kiezers hebben de zetelverdeling bepaald.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 11:08

Het maakt een populist niet uit als ze onzin vertellen, dat is juist hun bestaansrecht. En iemand/iets de schuld geven van alles wat 'slecht' gaat.

Ik ben benieuwd wanneer het allemaal rond is, ik hoop voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dan loopt dat niet al teveel door elkaar. Zelf sta ik trouwens ook op een lijst tijdens de gemeenteraadsverkiezingen (als lijstvuller :-) ) en ben druk met het ondersteunen van de campagne. Leuk om zo meer te leren over de (lokale) politiek.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 11:24

Tot nu toe gaat de formatie redelijk snel en ik denk ook dat ze de vaart er ook wel in zullen houden.

Vind het zo opvallend dat alle mensen die links hebben gestemd niet mee tellen als zijnde kiezer of "het volk".

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 11:57

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 12:26

Echt een vreselijke vent. Waarom niet gewoon constructief in de wedstrijd gaan en kijken wat je er dankzij dit minderheidskabinet er WEL doorheen kunt krijgen voor je kiezers. Echt zo vermoeiend.

Al krijg je er natuurlijk niks doorheen als je ideeën wettelijk of praktisch gezien geen stand kunnen houden. Dan kun je beter gewoon gillen.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 12:40

Wat ik me af vraag: als je doel niet is om zaken op te lossen, wat is dan wel je doel? Neem Geert Wilders. Wat is zijn doel in het leven? Zo lang mogelijk populist zijn? Zo lang mogelijk een zetel bezet houden?

Of een Thierry Baudet, wat is zijn doel? Qua standpunten waait hij ook maar mee met welke richting de populistische wind staat. Is het een verdienmodel? Is het het gevoel van een soort macht?

Aanrader om te lezen trouwens is 'Het spel van de populist' - van Bas Erlings. Ik heb hem bijna uit, ik hoop er wat lessen uit te leren richting de gemeenteraadsverkiezingen :+ .

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 12:51

Ladyingreen schreef:
Wat ik me af vraag: als je doel niet is om zaken op te lossen, wat is dan wel je doel? Neem Geert Wilders. Wat is zijn doel in het leven? Zo lang mogelijk populist zijn? Zo lang mogelijk een zetel bezet houden?

Of een Thierry Baudet, wat is zijn doel? Qua standpunten waait hij ook maar mee met welke richting de populistische wind staat. Is het een verdienmodel? Is het het gevoel van een soort macht?

FVD wordt ook gewoon gefinancieerd door discutabele partijen, dus die waaien inderdaad gewoon lekker met hun wind mee.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 12:57

xPabloBokt schreef:
Ladyingreen schreef:

FVD wordt ook gewoon gefinancieerd door discutabele partijen, dus die waaien inderdaad gewoon lekker met hun wind mee.

Dat baart mij vooral zorgen.
Baudet is bijvoorbeeld dik met Nick Fuentes, maar ook de banden met bijvoorbeeld Rusland of Wilders met Hongarije (Orban) is gevaarlijk.
Als politici hebben ze toegang tot gevoelige informatie en ik vraag mij echt af of dat in goede handen is bij dit soort politici.

En dan nog die baantjescarroussel bij FvD vind ik heel apart.
Iedere keer gaat er een politicus tijdelijk uit de Kamer en wordt een aantal maanden vervangen. Die tijdelijke vervanger heeft daarna gewoon recht op wachtgeld.
Als iemand ziek is of met zwangerschapsverlof e.d. is dat prima, maar wat FvD doet, zie je nooit bij andere partijen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 12:58

Ladyingreen schreef:

Aanrader om te lezen trouwens is 'Het spel van de populist' - van Bas Erlings. Ik heb hem bijna uit, ik hoop er wat lessen uit te leren richting de gemeenteraadsverkiezingen :+ .

Denk inderdaad zo lang mogelijk veel geld verdienen voor niets nuttigs doen. Al zal hij er zelf wel van overtuigd zijn dat ie goede dingen roept.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 13:37

Lees nu dat Wilders niet eens om tafel gaat. Wat een zielig gedoe maar prima als ie anders toch alleen maar ieders tijd verspild. Blijft triest dat z'n enige doel is om het kabinet te laten vallen ipv te kijken voor z'n kiezers waar ie nu alsnog punten erdoor kan krijgen.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 14:19

Ik snap vooral dan niet dat zijn kiezers dit blijkbaar een goede aanpak vinden >;)

De PVV stemmers die ik kan snappen hem helemaal |(

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 14:48

Net of het in het landsbelang is om een kabinet zo snel mogelijk te laten vallen.

Wilders is daadwerkelijk een klein kind
Nu zit hij weer in de nee-fase.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 15:16

_chou schreef:
Ik snap vooral dan niet dat zijn kiezers dit blijkbaar een goede aanpak vinden >;)

De PVV stemmers die ik kan snappen hem helemaal |(

Wilders en zijn stemmers kijken heel anders tegen de huidige tijd aan: kinderen krijgen het nu niet beter dan hun ouders. Woningen zijn niet te vinden, boodschappen worden duurder en duurder, individualisme viert hoogtij. Er wordt bezuinigd op zorg, onderwijs en voorzieningen in veel dorpen verdwijnen of zijn al weg. Geld gaat in hun ogen naar onzinnige dingen als LHBTI, klimaat en cultuur. Groningers worden nu niet echt vlot geholpen, om nog maar niet te spreken van de toeslagouders.

En omdat het zoeken naar een oplossing voor problemen moeilijk is, wordt het makkelijke gedaan: iets of iemand de schuld geven. De elite (en je mag zelf invullen wie of wat de elite is, zo kan iedereen zijn eigen zondebok vinden), de linkse kerk, de marrokanen, de asielzoekers, de moslims, ect, ect.

Kijk, die angsten en zorgen zijn best wel terecht. Ik denk dat we meer over deze angsten en zorgen moeten praten met elkaar. En dan ook echt naar elkaar luisteren en doorvragen.
Laatst bijgewerkt door Ladyingreen op 13-01-26 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 15:44

Vanwege de bekoelde verhoudingen zouden Yesilgöz en GL-PvdA-leider Klaver een keer gaan koffiedrinken.

Hoeveel koppen koffie heeft ze nou al gedronken? :+

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 15:55

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 17:32