Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

BigOne

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:21

Misschien dat die mensen niet doorhebben dat de miljarden voor bvb Oekraïne puur lijfsbehoud voor heel van Europa zijn? Indien Oekraïne valt krijgen we een gigantisch groot vluchtelingenprobleem, zo’n 25 miljoen mensen op de vlucht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:28

Mensen kunnen dingen prima door hebben en het er toch niet mee eens zijn omdat zij dingen anders zien. Maar dat is voor sommige mensen weer moeilijk te begrijpen ofzo. :+

Geloof ook niet zeg dat Oekraïne NIET geholpen moet worden. Alleen de manier waarop.. dat kan anders imo.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:38

_San87_ schreef:
nps schreef:
Ja, de belangrijkste motivatie van de overheid voor deze maatregel is natuurlijk lekker geld harken over de rug van de arme burger *\o/*

Ik vind dit wel flauw. Brandstof is in Nederland gewoon heel erg duur. En het feit dat mensen meer auto zijn gaan rijden is niet omdat het zo betaalbaar is of omdat het leuk is om geld te verbranden, het alternatief is gewoonweg niet aantrekkelijk (meer). En dát is wel mede door de overheid veroorzaakt.

Ja mee eens, maar naar mijn idee zit dan de oplossing dus in het aantrekkelijker maken van het OV. Want als je kijkt hoe vol de wegen zijn en hoe vaak overal file staat... Het OV is gewoon veel efficiënter qua ruimte en duurzaamheid, alleen door de kosten en gedoe die het soms is, voor veel mensen niet aantrekkelijk. Juist door het OV aantrekkelijker te maken zijn minder mensen afhankelijk van de auto en kunnen we ook dat fileprobleem aanpakken.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:54

Cer schreef:
nps schreef:
Wat verspilling is zijn de meningen ernstig over verdeeld. Wat de een waardevol vind, vind de ander niet waardevol. Kunnen er dingen beter, of efficienter? Sure. Het is een utopie om een begroting te maken waarin niemand vind dat er geld verspild wordt. En, als persoon met ervaring met aanbestedingen en inkoop bij grotere overheidsorganisaties kan ik je vertellen dat processen rond overheidsbestedingen streng worden nageleefd.

ze hebben er toen een tv programma over gemaakt,en google zegt dat het vnl ICT projecten zijn die mislukken.. ja ik weet niet of dat dan echt streng wordt nageleefd hoor?
Ik doel dan niet op dingen die wel of niet zinnig zijn, maar echt verspilling. Uit mn hoofd ook wel eens iets over bordjes of briefpapier enzo..
Hoe het zit met aanbestedingen en vriendjes en deals etc daar heb ik het verder niet over

Begrotingen (verbouwing binnenhof) kloppen ook niet altijd helemaal, dus of het rekenen ook echt lukt? 8-)

Ik werk zelf in de ICT bij de overheid, en ja, daar gaat veel mis. Het is écht heel lastig om grotere projecten te schatten, al helemaal over langere tijd. Tel daarbij op het gebrek aan inhoudelijke kennis van de opdrachtgever, het niet betrekken van de eindgebruikers, het contractueel willen dichttimmeren van dingen en dus procesmatig veel moeten afdichten… het aanbesteden van projecten en het kiezen van de levancier gaat altijd transparant volgens uitgebreide procedures (oa kosten). Hoe het vervolgens gaat is afhankelijk van de kwaliteit van de leverancier, maar ook in sterke mate de inhoudelijke kennis van de oprachtgever en de uitgangspunten van de opdracht.

Ik zeg zeker niet dat er niet wordt verspild, maar wel dat het lastig is echt een harde definitie te geven aan verspilling en nóg lastiger om dat 1 2 3 op te lossen. Geloof me dat echt welprpbeert te verbeteren - oa door heel veel kennis te delen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:55

Elisa2 schreef:
nps schreef:
Ja, de belangrijkste motivatie van de overheid voor deze maatregel is natuurlijk lekker geld harken over de rug van de arme burger *\o/*

Eindelijk begin je het te begrijpen. ;)

Even serieus, transparantie is al jaren een probleem. Als er miljarden naar het buitenland gaan maar het voor mensen hier steeds moeilijker of onmogelijk wordt gemaakt om normaal te kunnen leven. Dan gaat er toch iets niet helemaal goed.

Wat is “normaal leven”? En hoe moeteb we de hulp aan Oekraine dan wél inrichten volgens kou?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:59

Ben wel benieuwd hoe tankstations aan de grens, het hoofd boven water moeten gaan houden. Het scheelt hier nu al 20ct de liter op benzine. Dan moet je echt op kosten van de zaak tanken ofzo om niet die 2km extra te rijden straks.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:18

s1993 schreef:
_San87_ schreef:

Ik vind dit wel flauw. Brandstof is in Nederland gewoon heel erg duur. En het feit dat mensen meer auto zijn gaan rijden is niet omdat het zo betaalbaar is of omdat het leuk is om geld te verbranden, het alternatief is gewoonweg niet aantrekkelijk (meer). En dát is wel mede door de overheid veroorzaakt.

Ja mee eens, maar naar mijn idee zit dan de oplossing dus in het aantrekkelijker maken van het OV. Want als je kijkt hoe vol de wegen zijn en hoe vaak overal file staat... Het OV is gewoon veel efficiënter qua ruimte en duurzaamheid, alleen door de kosten en gedoe die het soms is, voor veel mensen niet aantrekkelijk. Juist door het OV aantrekkelijker te maken zijn minder mensen afhankelijk van de auto en kunnen we ook dat fileprobleem aanpakken.

Het is efficiënter als je (in de buurt van) de grote stad woont. Voor mij is het dat bijvoorbeeld niet.

Ik ben voor goed OV, maar ik weet niet of dit de manier is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:22

Hier in de Randstad is het ook niet altijd efficiënt voor de gebruiker op dit moment. Ik woon slechts 17 kilometer van mijn werk af, van grote stad (Den Haag) naar stad (Schiedam). In de auto precies 15 minuten. Met OV: anderhalf uur :+ . Alleen al vanaf het uitstapstation naar mijn werk is een half uur lopen. Dus stap ik nog steeds in de auto....

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:32

BigOne schreef:
Misschien dat die mensen niet doorhebben dat de miljarden voor bvb Oekraïne puur lijfsbehoud voor heel van Europa zijn? Indien Oekraïne valt krijgen we een gigantisch groot vluchtelingenprobleem, zo’n 25 miljoen mensen op de vlucht.
En dat is dan het minste probleem.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:34

prompter schreef:
Hier in de Randstad is het ook niet altijd efficiënt voor de gebruiker op dit moment. Ik woon slechts 17 kilometer van mijn werk af, van grote stad (Den Haag) naar stad (Schiedam). In de auto precies 15 minuten. Met OV: anderhalf uur :+ . Alleen al vanaf het uitstapstation naar mijn werk is een half uur lopen. Dus stap ik nog steeds in de auto....

Oh _O-. Ja dan ben je gek dat je met t OV gaat.

Ik heb ook zoiets. Auto 30 min. OV 2,5 uur :+.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:38

En voor mijn man is het dan gek genoeg weer wel werkbaar. Hij stapt hier vlakbij op de bus, die hem keurig om zes uur 's ochtends voor de deur van de bloemenveiling in Naaldwijk dropt :D

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:39

Ik bedoelde ook niet efficienter voor het individu, maar efficienter gebruik van de ruimte. Over één spoorlijn kun je veel meer mensen vervoeren dan wanneer je hetzelfde oppervlakte gebruikt om auto's te laten rijden. Voor mij persoonlijk hangt het enorm af van waar ik naartoe moet en op welk tijdstip, voor werk moet ik regelmatig naar locaties door het hele land heen. Qua kosten maakt het voor mij niet uit met zakelijk reizen, die betaal ik niet zelf.

Maar volgens mij gaan ze het OV nu ook verder niet verbeteren/goedkoper maken. Is het alleen de kosten die anders veel omhoog zouden gaan iets minder laten oplopen. En dat is bij lange na niet voldoende natuurlijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 15:48

prompter schreef:

Dat had ik dus vroeger naar opleiding! Met auto was het 25 minuten rijden of 1 minuut verder met gratis parkeren. Dan moest ik wel stukje lopen, maar alsnog maximaal 35 minuten zat ik binnen. Met OV anderhalf uur tot uur en drie kwartier op de heenweg. Terugweg 2 uur of langer omdat de metro minder vaak de goede kant op reed en de bus maar 1 keer per uur kwam. Maar heel klein gedeelte van de dag 2 keer per uur, maar dat haalde je niet dus altijd half uur wachten.

Of simpel naar de fysio. Is nog geen 10 minuten met de auto. Met OV of 30 of 59 minuten als ik daar op tijd wil aankomen. Met tig overstappen. En dan ook nog wachten tussendoor bij overstap.

Mijn broer werkt in Amsterdam. Die gaat wel net het ov maar is daar ook echt lang mee bezig. Enige reden voor ov is dat hij maar af en toe naar kantoor hoeft en verder thuis mag werken en parkeren lastig is. Maar hij moet sowieso 15 minuten naar station Gouda rijden, want dat scheelt een uur reistijd vergeleken met het station in zijn dorp pakken.

Allemaal randstad :+ En die reistijd en wachttijd trek ik niet, nog los van het lopen want ik niet kan :') Veilig met rolstoel bij de haltes komen kan ook niet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 16:04

BigOne schreef:

Niet alleen dat, maar het is ook maar de vraag of we nog landbouwproducten zoals graan uit die richting kunnen blijven importeren. Om over olie of gas nog maar niet te spreken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 16:38

Dat ook inderdaad, veronica. Dat zag je al toen de oorlog net uitbrak. Grote problemen met graan en meteen de gascrisis. Het is dus zoals jullie beide noemen ook echt in ons eigen belang. Op allerlei verschillende vlakken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:47

Niemand ontkent dat, alleen denk ik wel dat je geen geld uit kunt geven wat eigenlijk niet gemist kan worden.

Als de benzine prijzen stijgen, de prijs van het water, de normale boodschappen, de zorgverzekering, alle diensten die afgenomen worden etc etc. En de lonen niet..dan wordt het gewoon weer voor veel mensen heel moeilijk om te leven en de armoede weer groter.

Is niet allemaal de schuld van de overheid, maar zij zouden dit wel mee mogen nemen in de begroting en dus transparantie geven. Wat komt er binnen en waarop? En waar wordt het aan uitgegeven.
En daar mogen ze best verantwoordelijkheid over af mogen geven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:50

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:53

Helaas zijn er ook genoeg bedrijven die de lonen niet heel hard kunnen laten stijgen omdat ze anders omvallen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:54

Elisa2 schreef:
Helaas zijn er ook genoeg bedrijven die de lonen niet heel hard kunnen laten stijgen omdat ze anders omvallen.

80% van de werknemers valt onder een cao.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:55

Ik vind het idee van het rekeningrijden ook niet ok. Drukke tijdstippen zouden dan ook zwaarder belast worden. Dus de werkende wordt weer gestraft omdat ie naar zn werk moet rijden? En als je dus verder weg werkt, betaal je je dus of het schompus, of moet je maar dichterbij gaan werken? Alles om men de auto uit te jagen.. en voor de mensen die denken dat het dan eerlijker is voor de mensen die amper rijden. Je zal zeker niet goedkoper uit zijn dan nu met wegenbelasting. Want niets wordt goedkoper in Nederland.

Ook nog wel een mooi voorbeeldje over hoe woningen onbereikbaar worden voor jongeren/starters. Hier in de omgeving zijn 5 jaar geleden jongerenwoningen/starterswoningen opgeleverd voor 2 ton. Oke, daarvoor is het nog enigszins te doen om een hypotheek voor te krijgen als starter zijnde. Het zijn kleine woningen met 1 slaapkamer. De woningen zijn vanuit de gemeente verkocht voor 2 ton. Met de afspraak dat het niet binnen 5 jaar verkocht mocht worden. Afijn, de 5 jaar is om. Afgelopen week stond de eerste woning via een makelaar te koop. Voor, hou je vast, 427.000 euro. Een starters/jongerenwoning. Hoe halen ze het in hun hoofd.. en het dan gek vinden dat deze doelgroep steeds langer thuis moet blijven wonen. Binnen 5 jaar kost hetzelfde het dubbele, maar de lonen zijn verre van mee verdubbeld in deze 5 jaar.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 20:38

Elisa2 schreef:
Niemand ontkent dat, alleen denk ik wel dat je geen geld uit kunt geven wat eigenlijk niet gemist kan worden.

Hoe bepaal je wat wel of niet gemist wordt?

Elisa2 schreef:
Als de benzine prijzen stijgen, de prijs van het water, de normale boodschappen, de zorgverzekering, alle diensten die afgenomen worden etc etc. En de lonen niet..dan wordt het gewoon weer voor veel mensen heel moeilijk om te leven en de armoede weer groter.

Dat klopt. Dan wil je een overheid die marktwerking waar kan wat indamt (schommelingen in prijzen zijn grotendeels door (internationale) marktwerking - boodschappen door klimaatverandering, gas door het niet meer kunnen afnemen van Rusland bijv), en mensen die het moeilijk krijgen compenseert. Dat is nadrukkelijk geen rechtse overheid. Je krijgt waar je voor kiest.

Elisa2 schreef:
Is niet allemaal de schuld van de overheid, maar zij zouden dit wel mee mogen nemen in de begroting en dus transparantie geven. Wat komt er binnen en waarop? En waar wordt het aan uitgegeven.

https://www.rijksfinancien.nl/visuals/2 ... cl-premies

Ten eerste, check hier de overheidsbegroting. Tot aan 2017 aan toe. Jaarcijfers, alles. Waar verwacht je nog meer transparantie in, wat mis je op rijksfinancien.nl? En wat maakt dat je denkt dat er geen verantwoordelijkheid wordt afgegeven over waar het aan besteed wordt?

Over OV - ik vind het vooral fijn als ik ergens in de stad moet zijn, op een locatie dicht bij een station. Dan rij ik naar een P+R of fiets ik naar het busstation, en ga ik daar verder. Ik heb net voor de gein eens gecheckt hoe lang ik over de 12km van huis naar stal zou doen met OV - in het slechtste geval 8 uur (!), in het beste geval 2 uur en 6 minuten. Nee, dan is het geen alternatief ;). Ik en mijn man hebben beiden een brommertje voor relatief korte tripjes. Kost geen drol, rijdt 1 op 40, en voldoet prima voor woon/werk van mijn man en ritjes naar stal voor mij. Reizen naar de dorpen in de buurt doen we soms met auto, maar vaak ook met elektrische fiets.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 23:10

Waarom gaat het hier niet over de formatie? Of heb ik een ander topic gemist?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 23:24

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

nps schreef:
Elisa2 schreef:

Hoe bepaal je wat wel of niet gemist wordt?

Elisa2 schreef:

Dat klopt. Dan wil je een overheid die marktwerking waar kan wat indamt (schommelingen in prijzen zijn grotendeels door (internationale) marktwerking - boodschappen door klimaatverandering, gas door het niet meer kunnen afnemen van Rusland bijv), en mensen die het moeilijk krijgen compenseert. Dat is nadrukkelijk geen rechtse overheid. Je krijgt waar je voor kiest.

Elisa2 schreef:

https://www.rijksfinancien.nl/visuals/2 ... cl-premies

Ten eerste, check hier de overheidsbegroting. Tot aan 2017 aan toe. Jaarcijfers, alles. Waar verwacht je nog meer transparantie in, wat mis je op rijksfinancien.nl? En wat maakt dat je denkt dat er geen verantwoordelijkheid wordt afgegeven over waar het aan besteed wordt?

Over OV - ik vind het vooral fijn als ik ergens in de stad moet zijn, op een locatie dicht bij een station. Dan rij ik naar een P+R of fiets ik naar het busstation, en ga ik daar verder. Ik heb net voor de gein eens gecheckt hoe lang ik over de 12km van huis naar stal zou doen met OV - in het slechtste geval 8 uur (!), in het beste geval 2 uur en 6 minuten. Nee, dan is het geen alternatief ;). Ik en mijn man hebben beiden een brommertje voor relatief korte tripjes. Kost geen drol, rijdt 1 op 40, en voldoet prima voor woon/werk van mijn man en ritjes naar stal voor mij. Reizen naar de dorpen in de buurt doen we soms met auto, maar vaak ook met elektrische fiets.

Wat ik mis zijn de details, waar wordt precies zoveel geld aan uitgegeven. Als voorbeeld, infrastructuur en waterstaat is een ruim begrip. En waarom? En waar komt dit geld vandaan?

Hoe zou links de marktwerking indammen? Welke goed onderbouwde plannen zijn daarvoor? Want de enige die een goed plan heeft wat betreft de zorg die onderbouwd en doorberekend is, dat is de SP voor zover ik weet.

En volgens mij is het vrij simpel, als de armoede in NL steeds groter wordt dan wordt er geld uitgegeven wat hier niet gemist kan worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:07

Volgend jaar zijn er 170.000 huurders die boven de huurgrens zitten die alsnog huurtoeslag aan kunnen vragen, dat zijn 170.000 huishoudens die er ( mits laag inkomen) er behoorlijk op vooruit gaan.