Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Ik las net dat er maandagochtend een roedel wolven aan het huilen was op de Veluwe. Ook hoorde de filmer nog 2 dieren op zo’n 2 km afstand. Mogelijk probeerden de jonge wolven met hun gehuil in contact te komen met hun ouders die verderop aan het jagen waren.
Nou beste filmer, het zou ook nog kunnen zijn dat het een wolvenknuffelaar was 2 km verderop. Het nabootsen van wolvengehuil wordt in onderzoek gebruikt om reacties van wolven uit te lokken, wat informatie kan geven over de aanwezigheid van roedels. En nee ik maak geen grapje! Ik heb die Woo- documenten niet geschreven! Monitoring uitgelokt huilen noemen de wolvenclubjes het!
https://www.nu.nl/320325/video/roedel-w ... eluwe.html
Citaat:1 oktober 2025/RTV Drenthe
Wolf houdt huis in natuurgebied Elperstroom: in twee jaar tijd alle kalfjes en 25 volwassen runderen opgegeten
De maat is vol voor Henny Lensing uit Schoonloo. Al 25 jaar laat zij met haar kudde van 120 galloway-koeien het natuurgebied Elperstroom begrazen. Een gebied van zo'n 600 hectare tussen Schoonloo en Grolloo.
"De runderen worden gebruikt om het gebied te onderhouden door het te begrazen. Een unieke kudde, omdat de koeien winterhard zijn en het hele jaar in het gebied verblijven. Dit betekent ook dat de runderen in het gebied afkalven", legt Lensing uit.
Maar ze ziet het niet meer zitten. De oorzaak? De wolf eet alle kalveren op. "Van de 120 koeien zijn er nu nog 80 over. Het ergste vind ik dat de moederkoeien telkens op zoek gaan naar hun eigen kind. Buikpijn krijg ik er van. Dat dierenleed en de machteloosheid trekken we niet meer", vertelt Lensing geëmotioneerd.
Van kwaad tot erger
In 2022 ziet Lensing ineens een verandering. Er zijn heel wat minder minder kalfjes dan gebruikelijk.
In 2023 worden enkel tien kalfjes groot gebracht. De eerste aanwijzingen dat de wolf zijn intrede in het gebied heeft gedaan zijn er dan. "Het eerste duidelijke teken zagen we in het voorjaar. Een slachtoffer was midden in een omliggend perceel gesleept. Het werd steeds duidelijker dat de wolf een kalfje wel een gemakkelijke prooi vindt, wat ook logisch is."
In 2023 heeft een wolvenpaar zich definitief gevestigd in het gebied.
Lensing gaat in gesprek met Staatsbosbeheer. De verwachting is dat de kudde zich zal aanpassen aan het leven met de wolf. Ze besluit het aan te kijken, want het afrasteren van 600 hectare is geen optie.
Maar in 2024 en ook dit jaar lijkt het erop dat alle kalveren zijn opgegeten. "In 2024 zijn er 40 geboren en in maart van dit jaar 15. Maar ook die zijn gepakt. Ze worden met huid en haar opgegeten, er blijft haast niks van ze over."
Ook zijn er sinds mei 2023 25 volwassen runderen gepakt door de wolf. "Vijf daarvan waren zo toegetakeld dat ze door een dierenarts uit hun lijden verlost moesten worden."
Lensing wil de koeien nu uit het gebied weghalen en verkopen. "Ik wil niet meer dat ze voer worden voor de wolf. We hebben inmiddels vier koeien naar de vangkooi kunnen lokken. Zij worden verkocht."
Koeien volgen
Boswachter Linde Veldhoen van Staatsbosbeheer begrijpt de zorgen van Lensing volledig. "De dieren moeten zich aanpassen aan de komst van de wolf. Ze moeten leren dat ze een hechte en sociale kudde vormen op het moment dat een wolf de aanval inzet." Want dan kunnen ze hun kalfjes beter verdedigen, is het idee. "Maar hoe lang zo'n aanpassing duurt is lastig te zeggen."
Daarom doet Staatsbosbeheer, samen met studenten van de Rijksuniversiteit Groningen, een proef om het gedrag van de runderen in beeld te krijgen. "We hebben twee Galloway's een zender omgehangen", legt Veldhoen uit. "In combinatie met wildcamera's kunnen we straks zien hoe ze het gebied gebruiken en hoe ze zich gedragen als de wolven aanvallen. We zien gelukkig al een gedragsverandering, maar dat heeft meer tijd nodig."
Het onderzoek neemt twee jaar in beslag.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/177635 ... -opgegeten
Citaat:1 oktober 2025
Stuk bos afgesloten vanwege gedrag fotografen: 'Wolvenwelpen raakten in paniek'
Natuurmonumenten heeft een paar fiets- en wandelpaden afgesloten op de Zuidwest-Veluwe. Mensen overtraden de gedragsregels van het natuurgebied tijdens het fotograferen van wolven.
De boswachter van het gebied, Frank Theunissen van Natuurmonumenten, vertelt over wat niet goed gaat: "Een bepaalde groep fotografen houdt zich niet aan gedragsregels." Deze mensen verstoren wilde dieren en die dieren hebben daar last van. Respect voor de natuur ontbreekt.
"Eén situatie was de druppel", vertelt hij. Een wolvenroedel nam een bepaalde route en een groep van zo'n dertig fotografen wilde deze wolven vastleggen. "De ouders van de welpen konden om de fotografen heenlopen, maar de welpen durfden niet over te steken omdat een fotograaf de route blokkeerde. De welpen raakten in paniek. Toen was de maat vol."
Sociale controle en boetes
Sinds dit voorval zijn enkele paden afgesloten. Er is extra toezicht en mensen die de toegangsregels overtreden, krijgen een boete. Daar zijn er al veel van uitgedeeld.
De boswachters worden ook geholpen. "Er zijn fotografen die zich dood ergeren aan het gedrag van mensen die zich niet aan de gedragsregels houden. Er is dus sociale controle en dan worden we gebeld." Zo kunnen mensen sneller op de bon geslingerd worden.
De goeden moeten onder de kwaden lijden
Krijgen ze vervelende reacties bij Natuurmonumenten? "Van iedereen krijgen we begrip." Toch zijn er ook mensen die balen van de afsluiting. "Dat begrijp ik, de goeden moeten onder de kwaden lijden." De boswachter wil benadrukken dat heel veel fotografen zich goed gedragen in het gebied. "Die worden nu bestraft vanwege degenen die de regels overtreden."
Natuurmonumenten houdt de paden afgesloten totdat de wolven zelf weggegaan zijn naar andere delen van het gebied. Wat zou Theunissen de mensen in het gebied mee willen geven? "Houd je aan de gedragsregels en heb respect voor de dieren. Het is verboden om beschermde dieren, zoals wolven, onnodig te verstoren. Zet genieten op de eerste plek, niet een foto. En voorkom daarmee dat dieren, zoals wolven, gewend raken aan mensen."
https://www.gld.nl/nieuws/8372767/stuk- ... -in-paniek
Citaat:30 september 2025/Veluwe zoom/Gelderland
Ingezonden
Zichtmelding wolf met schurft
Tijd: 15.30 uur
SusanH schreef:Die Galloway echt sneu hoe dat gelopen is. Ik ben ook bang dat het nu verder escaleert. Heel te eten is daar niet op vee na. Zag op Facebook wel weer een reactie waarvan ik dacht jij begrijpt het echt niet. Volgens diegene moesten ze gewoon wat langer blijven staan dan leerden de runderen vanzelf beter om hun jongen te beschermen
Citaat:1 oktober 2025
Machteloosheid overheerst in de wolvenhoofdstad van Nederland: teller staat op ‘honderd aanvallen’ dit jaar
De angst voor de wolf is het gesprek van de dag in ons land, zeker in de gemeente Barneveld. Want nergens sloeg het dier zo vaak toe als daar: ‘alleen dit jaar al honderd keer’. Veel inwoners van de ‘wolvenhoofdstad van Nederland’ roepen bij burgemeester Jacco van der Tak om hulp. „Maar ik kan weinig doen.’’
Steeds vaker wordt de nachtmerrie van iedere veehouder werkelijkheid in de gemeente. De wolf heeft dit jaar al meer dan honderd schapen gedood en ook geiten en alpaca’s zijn niet veilig in de dorpen van Barneveld. „Het was een vreselijk gezicht”, aldus Bas van Miltenburg eerder in het AD. Hij trof zijn alpaca’s helemaal opengetrokken aan in zijn weiland.
Dat snapt Van der Tak. En ook hij heeft angst voor de wolf. „We zien dat het dier steeds minder schuw wordt”, zegt de burgemeester. „Als we niks doen, wordt de kans alleen maar groter dat de wolf een mens gaat aanvallen. Daar wil ik de bewoners graag voor beschermen, maar ik kan heel weinig.”
De wolf is een beschermde diersoort en daarom is het verboden om deze zonder toestemming te vangen of te doden. Die toestemming moet worden verleend door de provincie.
Een burgemeester kan slechts één ding doen: het gemeentelijk noodrecht inzetten. Dat mag uitsluitend in een acute situatie waarbij de mens in gevaar komt. Maar zo'n situatie doet zich in de praktijk bijna nooit voor.
De burgemeester van Barneveld maakt zich vooral zorgen over de groeiende populatie wolven. „Ik vind dat de provincie goede stappen zet op het gebied van preventie, zoals de subsidie voor het plaatsen van wolfwerende rasters”, zegt hij. „Maar op het gebied van beheer moeten er nog grote stappen worden gezet.”
‘Alle wolven zenderen’
Volgens hem is een belangrijk onderdeel het verkrijgen van goed inzicht in het aantal wolven binnen de gemeente. „Wolvenroedels groeien heel snel en kunnen zich ook snel verplaatsen”, legt Van der Tak uit. „Daardoor is het heel lastig om een goed overzicht te hebben van het aantal wolven in de regio. Daarom vind ik dat alle wolven gezenderd moeten worden, zodat we een veel beter beeld krijgen van de aantallen en de verplaatsingen van het dier.”
Ook die beslissing ligt niet in de handen van een burgemeester, maar bij de provincie en de overheid. „Daarom is het belangrijk dat er snel nieuwe wetgeving komt voor het beheren van het aantal wolven in Nederland”, aldus de burgemeester.
Op 19 september stuurde Van der Tak samen met 21 andere burgemeesters uit Gelderland een brandbrief aan staatssecretaris Jean Rummenie en de minister van Justitie en Veiligheid. „Daarin riepen wij op om burgemeesters meer handelingsmogelijkheden te geven en betere wetgeving voor het beheer van de wolf”, zegt hij. „Meer dan dit kan ik als burgemeester eigenlijk niet doen.”
Rechtszaak
De grootste probleemwolf van de gemeente Barneveld is momenteel het gesprek van de dag. Deze wolf sprong zeker twintig keer over een wolfwerend raster en doodde minstens zestig schapen.
Op 4 september gaf de provincie Gelderland toestemming om hem af te schieten. Daarmee is dit de eerste wolf met een afschotvergunning die uitsluitend vee heeft aangevallen en geen mensen. „Daar ben ik heel blij mee, maar nu moeten we afwachten of het ook daadwerkelijk mag”, zegt Van der Tak.
Dat komt doordat dierenwelzijnsorganisaties Animal Rights en Faunabescherming naar de rechter zijn gestapt uit protest tegen deze vergunning van de provincie. Op donderdag 2 oktober doet de rechter uitspraak in deze zaak.
„Ik ben voorstander van het afschieten van deze wolf, maar kan geen uitspraken doen over de rechtszaak. Dat is aan de rechter”, zegt de burgemeester. „Ik hoop vooral dat er snel een goede wetgeving komt die de angst bij mij en de inwoners kan wegnemen.”
https://www.ad.nl/binnenland/machteloos ... ook.com%2F
SusanH schreef:Zeker weer bij Planken Wambuis. Die roedel in de mist was ook daar gefilmd volgens mij.
Ik las trouwens deze week in het verenigingsblad van Vereniging het Edelhert dat de vruchtbaarheid van herten afneemt door de recreatiedruk. Wandelaars die overal opduiken ( ook in rustgebieden) fietsers, mtb'ers. Dat verstoort meer dan gemotoriseerd verkeer. Op zich is het dus wel goed dat er meer rustgebieden zijn gekomen op de Veluwe. Als mensen zich er dan ook aan houden is dat helemaal top. Helaas zijn er altijd mensen die dat niet doen.
RanjaRietje schreef:Nou lang leven de lol hier in zuidwest drenthe. Maar we houden er al rekening mee.
Heb een aanvraag voor een wolf werend afrastering maar verwacht dat het nog lang duurt voor die wolf consulent komt... wij hokken de ponys op dat is het beste. Maar de wolf werend raster zouden wij het liefst hebben voor overdag omdat ik denk dat de wolf straks ook lekker overdag rond loopt door de weilanden.
En dan had ik nog iemand aan de telefoon van de provincie, waarvan ik zij dat wolf werend niet perse helpt en waarom de wolfen in een dierentuin achter een onwijs hoog hek staan met stroom enz enz. Volgens die vrouw zijn dat andere wolfen, dat zijn wolfen die willen ontsnappen daarom moet er zo'n hek om, wilde wolfen zijn dat, met oog op ontsnappenjuist oke...
Wintu schreef:SusanH schreef:Zeker weer bij Planken Wambuis. Die roedel in de mist was ook daar gefilmd volgens mij.
Ik las trouwens deze week in het verenigingsblad van Vereniging het Edelhert dat de vruchtbaarheid van herten afneemt door de recreatiedruk. Wandelaars die overal opduiken ( ook in rustgebieden) fietsers, mtb'ers. Dat verstoort meer dan gemotoriseerd verkeer. Op zich is het dus wel goed dat er meer rustgebieden zijn gekomen op de Veluwe. Als mensen zich er dan ook aan houden is dat helemaal top. Helaas zijn er altijd mensen die dat niet doen.
Ook al zoiets, de natuurbeschermers zijn zo pro natuur, maar wel overal mtb paden aanleggen. Werkelijk alle logica is bij die mensen te zoeken.
germie schreef:MTB-ers zijn ook gewoon onderdeel van de natuur. Sorry hoor, maar lekker ontspannen op je mtb door het bos is iets wat absoluut moet blijven. En zo veel van dat soort paden zijn er helemaal niet.
De mens is gewoon onderdeel van de natuur, en echt natuur hebben we helemaal niet, we hebben alleen cultuurlandschap.
Een rustgebied is prima, maar je kunt niet de mens uit de bossen gaan weren. Je moet dus wel een goede tussenweg vinden. En soms gaat dat absoluut niet goed.
SusanH schreef:Ik las trouwens deze week in het verenigingsblad van Vereniging het Edelhert dat de vruchtbaarheid van herten afneemt door de recreatiedruk. Wandelaars die overal opduiken ( ook in rustgebieden) fietsers, mtb'ers. Dat verstoort meer dan gemotoriseerd verkeer. Op zich is het dus wel goed dat er meer rustgebieden zijn gekomen op de Veluwe. Als mensen zich er dan ook aan houden is dat helemaal top. Helaas zijn er altijd mensen die dat niet doen.
Citaat:Voor de bokkers die in Duitsland woonachtig zijn
In LK Aurich wordt komende woensdag een burgerforum gehouden in Grossheide.
Aanmelden verplicht via landerleben@gmx.de
Online te volgen via wolfshond.de.