Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 21:36

Gemeenten moeten vooral eens gaan communiceren over wat ze willen gaan doen en burgers informeren, inspraak geven en betrekken bij plannen. Ik denk dat dat een hoop frustratie en polarisatie weg kan nemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 21:55

Dat klopt maar ook dan kunnen gemeentes niet zeggen hoe het met de overlast zal gaan, er zijn gemeentes genoeg die wel gezinnen en eventueel jongeren onder de 18 op willen vangen. Ik ben sowieso tegen die grootschalige kampen waar ze 20,30 nationaliteiten neer plempen , garantie op een kruitvat. Maar ja, azc’s moeten minimale opvang hebben want anders gaat het coa alleen ondersteuning op afstand geven.
We hebben 2500 dorpen en steden, neem allemaal 25 asielzoekers op en je komt een heel eind en het blijft beheersbaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:34

_San87_ schreef:
Gemeenten moeten vooral eens gaan communiceren over wat ze willen gaan doen en burgers informeren, inspraak geven en betrekken bij plannen. Ik denk dat dat een hoop frustratie en polarisatie weg kan nemen.

Als je burgers inspraak geef, dan komt er nooit meer opvang.
Immers NIMB !
Niemand wil opvang in zijn directe omgeving.
De politiek is de aangewezen instantie om dit op een juiste wijze op te lossen.
Geweld mag zeker niet beloond worden !

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 07:13

Electra63 schreef:
_San87_ schreef:

Immers NIMB !

Precies

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 08:26

Electra63 schreef:
_San87_ schreef:

Immers NIMB !

Dat is niet per se waar. Ik spreek nu voor mijn gemeente, waar recent de bouw van een AZC zoals de gemeente en het COA dat voor ogen hadden, is tegengehouden omdat de inwoners er op die manier niet achter stonden.

(Plan was 200 asielzoekers middenin een natuurgebied te plaatsen, langs een donkere, drukke N-weg, geen voorzieningen in de buurt, geen sociale controle, in het kort.)

Inwoners van mijn gemeente hebben dmv informatieavonden en inspreekavonden aangegeven hoe zij opvang voor zich zien, o.a. kleinschaliger, IN de kernen van de gemeente, niet ergens achteraf weggestopt op een plek waar nog geen bus stopt, en vooral niet midden in dat kwetsbare natuurgebied, maar bijvoorbeeld in het dorpshuis dat al decennia staat te verloederen en dat een bushalte voor de deur heeft, en een supermarkt, bakker, slager en sportvelden een paar straten verder.

Het resultaat nu is dat er voorlopig helemaal niks komt omdat de gemeente ervoor koos iets zonder ook maar enige informatie door te drukken. Dat heeft mensen enorm voor het blok gezet en ervoor gezorgd dat de kont tegen de krib ging, terwijl er juist veel bereidheid is WEL opvang te bieden. Dat is ook wat uit de handtekeningenactie naar voren kwam, 80% wil asielzoekers opvangen in de gemeente, maar dan wel over de dorpskernen verdeeld, en ook IN de kern, niet ergens achteraf. Dat gaat de gemeente nu onderzoeken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:11

Als ik mag afgaan op reacties op fb onder berichten van de gemeente, dan wordt iedere optie bij voorbaat afgeschoten.
Hopelijk zijn dat alleen de ordinaire schreeuwers, zoals zo vaak, maar ik heb er toch een hard hoofd in.

Jaren geleden wel eens een stuk of honderd Syriërs in het natuurgebied hier gehad. Geen enkele vorm van overlast. Alleen vond ik het zelf lastig regelmatig mannen in het bos tegen te komen. Maar dat komt doordat ik het niet gewend was, kwam sowieso weinig mensen tegen. Tegenwoordig is het veel drukker met recreanten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:19

In mijn SGP-dorp moest de ME komen, bij een raadsvergadering over opvang asielzoekers.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:38

mysa schreef:
Als ik mag afgaan op reacties op fb onder berichten van de gemeente, dan wordt iedere optie bij voorbaat afgeschoten.
Hopelijk zijn dat alleen de ordinaire schreeuwers, zoals zo vaak, maar ik heb er toch een hard hoofd in.

Jaren geleden wel eens een stuk of honderd Syriërs in het natuurgebied hier gehad. Geen enkele vorm van overlast. Alleen vond ik het zelf lastig regelmatig mannen in het bos tegen te komen. Maar dat komt doordat ik het niet gewend was, kwam sowieso weinig mensen tegen. Tegenwoordig is het veel drukker met recreanten.

Ik weet niet over welke gemeente jij het hebt, maar de reacties op Facebook zijn voor zover het om onze gemeente gaat vooral wat ordinaire schreeuwers. Die voeren wel vaker de boventoon, helaas. De informatieavond waar ik bij was, was heel constructief in ons dorp. Geen ME, wel Powned :'). De initiatiefnemers voor de handtekeningenactie hebben meermaals gesprekken gehad met de raad, en daar is altijd benadrukt dat een andere manier van opvangen gesteund wordt.

Men was vooral teleurgesteld in de gemeente om meerdere redenen, dat kwam wel heel goed naar voren.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:06

_San87_ schreef:

Dan kunnen ze nooit iets doen en kunnen er op zeker nergens meer azc’s gebouwd worden. Bewoners zijn vaak tegen nieuwe plannen. En als ze wel worden betrokken worden hun bezwaren soms niet gehonoreerd, dan heeft het weinig zin.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:24

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:47

Nu lees ik weer dat minister Faber de voordracht voor een lintje voor 5 mensen die zich jarenlang verdienstelijk hebben gemaakt in het VluchtelingenWerk niet wil ondertekenen. Dat gaat toch veel te ver? Kom eens in actie, ga eens regeren in plaats van je met dit soort dingen te bemoeien.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:40

hoezo moet Faber dat tekenen dan? het is toch een lintje van de koning? uitgereikt door de burgemeester.. waarom moet dat politiek zijn?
Ik heb ook wel eens een vrijwilliger van onze ponyclub voor een lintje aangemeld, dat werd ook goedgekeurd, dus mevrouw (toen dik in de 80, inmiddels overleden) was heel blij en verrast door de ceremonie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 15:37

juval schreef:
hoezo moet Faber dat tekenen dan? het is toch een lintje van de koning? uitgereikt door de burgemeester.. waarom moet dat politiek zijn?
Ik heb ook wel eens een vrijwilliger van onze ponyclub voor een lintje aangemeld, dat werd ook goedgekeurd, dus mevrouw (toen dik in de 80, inmiddels overleden) was heel blij en verrast door de ceremonie.

De procedure is dat de verantwoordelijke minister haar handtekening eronder zet. En zij weigert dit dus. En maakt daarmee een statement.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 15:45

Ze maakt het politiek. Bedoeld voor de bühne, als afleiding van haar incompetentie. Haar achterban zal het vast toejuichen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 15:45

Wat een verschrikkelijk zuur mens is zij. Zou ze zo geboren of geworden zijn?

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:16

Nee, ook deel in opdracht van Wilders denk ik. Het is immers zijn partij. Ik denk dat wanneer je in zulke kringen mee loopt, je er wel vatbaarder voor bent voor zulke gedachtes.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:34

Het is toch te sneu voor woorden. Gelukkig zal een andere minister vast wel tekenen. Hoe kijken we hier over een paar jaar op terug, denk ik wel eens.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:49

Ik vind het nog erger dan te triest voor woorden. Dit is ondermijnen van de burger en dat terwijl Wilders zei voor alle burgers er te zijn. Dit gaat moreel gezien alle fatsoen voorbij.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:07

Echt walgelijk die minister Faber....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:07

Gewoon bah -O- kinderachtig pestgedrag 8)7wat zal zij en Wilders zich stoer voelen :r

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:15

Ik vraag het me wel eens af, of Wilders echt blij met haar is. Hij ziet haar geschutter toch ook. Het zorgt er allemaal wel voor dat er in de toekomst geen enkele andere partij nog iets met de PVV zal willen, denk ik.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:17

prompter schreef:
Ik vraag het me wel eens af, of Wilders echt blij met haar is. Hij ziet haar geschutter toch ook. Het zorgt er allemaal wel voor dat er in de toekomst geen enkele andere partij nog iets met de PVV zal willen, denk ik.

Peilingen zakken heel hard, vanochtend ( voor dit bericht van Faber naar buiten kwam) zat hij nog op 29 zetels, GLPVDA op 28. Ik verwacht met dit bericht dat hij nog verder zakt.

Hij zelf vond het fantastisch, heeft hij op X gezet.

Zelf denk ik, dat hij niet zo goed weet hoe hij met de huidige internationale situatie om moet gaan. Dat nivo heeft hij niet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:20

prompter schreef:

Dat laatste zou op zich goed nieuws zijn, vind ik. Maar wat ze doet is natuurlijk belachelijk en daarom wil ik dat zij nooit lintje zal krijgen. Hooguit een viezig, vunzig lintje voor slecht ministerschap en afbraakbeleid.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 05:55

@ Veronica2; ik denk niet dat we bang hoeven zijn dat zij ooit een lintje zal krijgen :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:55

Veronica2 schreef:
prompter schreef:

Dat laatste zou op zich goed nieuws zijn, vind ik. Maar wat ze doet is natuurlijk belachelijk en daarom wil ik dat zij nooit lintje zal krijgen. Hooguit een viezig, vunzig lintje voor slecht ministerschap en afbraakbeleid.

Ik krijg hier Koot en Bie vibes bij, ik zie al iets voor me met een scaber penning.

Wilders mag ook die penning :j
Citaat:
PVV-leider Wilders steunt zijn minister volledig. "Waarom zouden we mensen die meewerken aan het pamperen van asielzoekers belonen met een koninklijk lintje?", schrijft hij op X.
https://nos.nl/artikel/2561674-faber-wil-geen-lintjes-voor-coa-medewerkers-coalitiepartners-ontstemd
8)7