Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:17

Janneke2 schreef:
Citaat:
Een heel grote groep Nederlanders heeft het helemaal niet zo makkelijk, en deze mensen moeten ook geholpen kunnen worden. Geen enkel budget is onbeperkt, dit geldt ook voor het budget van de overheid. Hoewel ik hoop dat ik het mis heb verwacht ik dat er de komende jaren nog heel wat klappen gaan vallen. En een rijk land kan best wat klappen opvangen, maar heel de wereld ondersteunen gaat echt niet lukken.

Dat is waar, maar geen argument.

Net zoals ooit iemand mij vroeg '... of we geen mensen 'terug moesten sturen' want buiten slapen in Ter Apel is toch zielig?'
Het woord terugsturen is al een beetje raar.
(Mensen klinkeren? Opsluiten op Lesbos? Of laten verdrinken...?)
En dat doen omdat het kabinet zo naïef was (ik druk mij mild uit) om allerlei voorzieningen te sluiten.

Dus nee, ik heb ook geen zin in het uitspelen van onze eigen armen tegen vluchtelingen.
En mensen uit de armoede helpen: verder is en graag - maar ik geloof niet in het 19e eeuwse idee dat joe dan maar een grote zak met geld moet geven. "Geen enkel budget is onbeperkt", zal best wel. "De hele wereld ondersteunen", kom mij niet aan met dat ik dat zou willen. (Ik krijg het om één of andere reden met enige regelmaat in de schoenen geschoven, maar nee.)
Investeren is een heel ander verhaal en dat gaat prima. (Je geeft weliswaar uit, maar er komt ook terug.)

De reden waarom veel voorzieningen worden/werden gesloten heeft over het algemeen niets te maken met naïviteit van de overheid. Dit heeft vooral te maken met regelgeving in Nederland. Veel projecten worden in Nederland maar voor een bepaalde periode toegestaan. Om het verlenen van vergunningen, vooral kleine en tijdelijke vergunningen, makkelijker te maken is speciaal de kruimelgeval regeling in het leven geroepen. Dan mag een school of overheidsgebouw bijvoorbeeld worden aangepast en tijdelijk worden bewoond. Helaas is is dan altijd maar voor maximaal 2 tot 10 jaar. Daarna moet het terrein weer worden gebruikt zoals aangegeven in het bestemmingsplan.

Op deze manier kan er snel worden geschakeld. Al het geld wat hierin wordt geïnvesteerd is echter ook grotendeels weggegooid. Vandaar dat aanpassingen in gebouwen vaak zo goedkoop mogelijk worden gedaan en daarna worden afgeschreven. Voor mijn gevoel altijd een slechte investering, maar helaas vaak wel broodnodig omdat er geen andere snelle oplossingen voor handen zijn.

Woning tekort in Nederland heeft ook grotendeels te maken met de combinatie van groeiende bevolking en maar ook de strengere regelgeving met betrekking tot stikstof. Niet alleen doordat veel nieuwbouw projecten door de stikstofregels niet doorgaan. Maar ook omdat er meer gebied wordt gereserveerd als natuur, waardoor bouwgrond alleen maar duurder wordt. Hierdoor worden nieuwbouw woningen ook steeds duurder en voor veel mensen onbetaalbaar. Niet zo gek dat mensen uit huurwoningen dan niet doorstromen... Zolang er niet op grote schaal geïnvesteerd gaat worden in betaalbare nieuwbouw, wordt het woning tekort alleen maar groter en de vele vluchtelingen en migranten werken hier onbedoeld aan mee.

Dat er geïnvesteerd moet worden om de problemen op te lossen staat ook niet ter discussie, maar vooral de manier waarop. Eerder is bijvoorbeeld een wetsvoorstel gedaan om gereserveerde miljarden voor ontwikkelingshulp te gaan besteden aan opvang van vluchtelingen. In mijn optiek zou dat bijzonder dom zijn. Goed besteedde ontwikkelingshulp wordt uitgegeven om mensen ter plaatse zelfredzaam te maken. Hierdoor daalt de armoede en zijn er er minder conflicten die op oorlog kunnen uitdraaien. Uit een stabiele, in welvaart groeide regio is er voor mensen ook geen reden om te vluchten, waardoor het aantal vluchtelingen daalt.

En het is fijn dat jij geen beslissing hoeft te nemen, of de miljarden van de overheid aan ontwikkelingshulp, vluchtelingen, armoede bestrijding of de woningbouw moet worden besteed. Maar voor de mensen die het zwaar hebben, of dit nu vluchteling is, een alleenstaande ouder die op de armoede grens leeft of een dakloze bejaarde, is dit wel degelijk van belang. En hoewel het misschien cru klinkt, mijn mening is dat de eerste verantwoordelijk van een ouder bij zijn eigen kinderen ligt. Dat de eerste verantwoordelijk heid van een dierhouder bij zijn eigen dieren ligt en de eerste verantwoordelijkheid van de overheid bij zijn eigen burgers.

Hierbij wil ik zeker niet stellen dat de rest van de wereld aan zijn lot moet worden overgelaten, in tegendeel! Maar een pleegkind kan alleen worden opgenomen in een voldoende welvarend gezin. Alleen iemand met voldoende inkomen kan meerdere dieren onderhouden en alleen een land met een goed lopende economie en een overheid die op de juiste plekken investeerd, kan een voortdurende stoom mensen blijvende opvang bieden.

Naar mijn idee is het grootste probleem ook niet het aantal opvang plaatsen voor vluchtelingen in Nederland, maar vooral het feit dat er geen doorstroom is naar andere woningen. En dat gaat met enkel meer asielzoekerscentra echt niet worden opgelost.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:45

journee schreef:
De reden waarom veel voorzieningen worden/werden gesloten heeft over het algemeen niets te maken met naïviteit van de overheid. Dit heeft vooral te maken met regelgeving in Nederland. Veel projecten worden in Nederland maar voor een bepaalde periode toegestaan.

1: voorzieningen gaat over opvang van vluchtelingen.
Naïviteit was een milde uitdrukking van mijn kant.
(Meteen altijd maar wanbeleid roepen is ook zo wat - maar dat is wel wat jij beschrijft. Die regels zijn tenslotte van de overheid zelf...)
Citaat:
Op deze manier kan er snel worden geschakeld. Al het geld wat hierin wordt geïnvesteerd is echter ook grotendeels weggegooid. Vandaar dat aanpassingen in gebouwen vaak zo goedkoop mogelijk worden gedaan en daarna worden afgeschreven. Voor mijn gevoel altijd een slechte investering, maar helaas vaak wel broodnodig omdat er geen andere snelle oplossingen voor handen zijn.

... doel op zich: korte termijn, lage kwaliteit - brrrr.
Citaat:
Woning tekort in Nederland heeft ook grotendeels te maken met de combinatie van groeiende bevolking en maar ook de strengere regelgeving met betrekking tot stikstof.

Neen.
Ik heb het al eerder beschreven, de druk op woningcorporaties, gedwongen verkoop van huurwoningen, het gedoe op de hypotheekmarkt en dus de huizenmarkt...

Citaat:
Zolang er niet op grote schaal geïnvesteerd gaat worden in betaalbare nieuwbouw, wordt het woning tekort alleen maar groter en de vele vluchtelingen en migranten werken hier onbedoeld aan mee.

Echt niet.
Er zijn betaalbare starterswoningen nodig - niet hetzelfde als nieuwbouw.
En vluchtelingen: lekker? Kwetsbare mensen verantwoordelijk maken voor zaken waar ze niets mee te maken hebben...?
In getallen schrik je van het lage percentage, maar ojojojoj - het moet weer gaan over de kwetsbaarsten als medeschuldige. (Beschaving...?)

Citaat:
Eerder is bijvoorbeeld een wetsvoorstel gedaan om gereserveerde miljarden voor ontwikkelingshulp te gaan besteden aan opvang van vluchtelingen. In mijn optiek zou dat bijzonder dom zijn. Goed besteedde ontwikkelingshulp wordt uitgegeven om mensen ter plaatse zelfredzaam te maken.

+:)+
Niet omdat die swarties nou zo dom zijn, maar het kapitalisme treft hen harder dan de rijke Nederlanders. (Wij profiteren ervan.)

Citaat:
Maar een pleegkind kan alleen worden opgenomen in een voldoende welvarend gezin. Alleen iemand met voldoende inkomen kan meerdere dieren onderhouden en alleen een land met een goed lopende economie en een overheid die op de juiste plekken investeerd, kan een voortdurende stoom mensen blijvende opvang bieden.

Dat is wel erg beperkt.
Wij plunderen Afrika, en dan zeggen dat we zelf problemen hebben en niet rijk genoeg zijn om iets te doen? %)

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:06

mce schreef:
Amalia stort al jaren haar toelage terug.[/quoteBenzz]

het is maar hoe je het leest, KAN AMALIA NU HAAR TOELAGE HOUDEN en daar de wegenbelasting van betalen

Voor alle AA kentekens wordt gewoon belasting betaald, het koningshuis maakt geen gebruik van de mogelijkheid tot vrijstelling en vordert ook blijkbaar de BPM niet terug.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:17

martichr schreef:
mce schreef:
Amalia stort al jaren haar toelage terug.[/quoteBenzz]

het is maar hoe je het leest, KAN AMALIA NU HAAR TOELAGE HOUDEN en daar de wegenbelasting van betalen

Voor alle AA kentekens wordt gewoon belasting betaald, het koningshuis maakt geen gebruik van de mogelijkheid tot vrijstelling en vordert ook blijkbaar de BPM niet terug.

Dank voor deze opheldering, hoop dat iedereen het leest.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 16:11

Janneke2 schreef:
journee schreef:
De reden waarom veel voorzieningen worden/werden gesloten heeft over het algemeen niets te maken met naïviteit van de overheid. Dit heeft vooral te maken met regelgeving in Nederland. Veel projecten worden in Nederland maar voor een bepaalde periode toegestaan.

1: voorzieningen gaat over opvang van vluchtelingen.
Naïviteit was een milde uitdrukking van mijn kant.
(Meteen altijd maar wanbeleid roepen is ook zo wat - maar dat is wel wat jij beschrijft. Die regels zijn tenslotte van de overheid zelf...)
Citaat:

... doel op zich: korte termijn, lage kwaliteit - brrrr.
Citaat:
Woning tekort in Nederland heeft ook grotendeels te maken met de combinatie van groeiende bevolking en maar ook de strengere regelgeving met betrekking tot stikstof.

Neen.
Ik heb het al eerder beschreven, de druk op woningcorporaties, gedwongen verkoop van huurwoningen, het gedoe op de hypotheekmarkt en dus de huizenmarkt...

Citaat:
Zolang er niet op grote schaal geïnvesteerd gaat worden in betaalbare nieuwbouw, wordt het woning tekort alleen maar groter en de vele vluchtelingen en migranten werken hier onbedoeld aan mee.

Echt niet.
Er zijn betaalbare starterswoningen nodig - niet hetzelfde als nieuwbouw.
En vluchtelingen: lekker? Kwetsbare mensen verantwoordelijk maken voor zaken waar ze niets mee te maken hebben...?
In getallen schrik je van het lage percentage, maar ojojojoj - het moet weer gaan over de kwetsbaarsten als medeschuldige. (Beschaving...?)

Citaat:
Eerder is bijvoorbeeld een wetsvoorstel gedaan om gereserveerde miljarden voor ontwikkelingshulp te gaan besteden aan opvang van vluchtelingen. In mijn optiek zou dat bijzonder dom zijn. Goed besteedde ontwikkelingshulp wordt uitgegeven om mensen ter plaatse zelfredzaam te maken.

+:)+
Niet omdat die swarties nou zo dom zijn, maar het kapitalisme treft hen harder dan de rijke Nederlanders. (Wij profiteren ervan.)

Citaat:
Maar een pleegkind kan alleen worden opgenomen in een voldoende welvarend gezin. Alleen iemand met voldoende inkomen kan meerdere dieren onderhouden en alleen een land met een goed lopende economie en een overheid die op de juiste plekken investeerd, kan een voortdurende stoom mensen blijvende opvang bieden.

Dat is wel erg beperkt.
Wij plunderen Afrika, en dan zeggen dat we zelf problemen hebben en niet rijk genoeg zijn om iets te doen? %)

Het volgen van regels is niet automatisch wanbeleid. Tenzij je de voorkeur geeft aan corruptie? Wel kun je concluderen dat veel regels een goed beleid in de weg zitten. Maar hier heb je als fatsoenlijke samenleving wel naar te leven.

Zoals ik al zei "BETAALBARE NIEUWBOUW", in mijn ogen niet alleen voor starters maar ook voor mensen die nu in een huurwoning zitten omdat ze geen hypotheek kunnen krijgen met huidige koopwoningenprijzen. Of vind jij dat deze groep geen recht heeft op een koopwoning?

Als de grondprijzen stijgen, stijgt ook de prijs van nieuwbouw, waardoor dit ook onbetaalbaar wordt. Ik zou zeggen, Google eens op dit onderwerp.

Zoals ik al zei, verergeren migranten ONBEDOELD (dus buiten hun schuld om) het woning tekort.

Met de rest van je sarcastische, ongefundeerde opmerkingen kan ik helaas niets. (ik neem tenminste aan dat het meeste sarcastisch bedoeld is?)

Maar mocht jij de ultieme oplossing weten, deel het dan alsjeblieft. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:05

journee schreef:
Het volgen van regels is niet automatisch wanbeleid. Tenzij je de voorkeur geeft aan corruptie? Wel kun je concluderen dat veel regels een goed beleid in de weg zitten. Maar hier heb je als fatsoenlijke samenleving wel naar te leven.

... wat kun jij zigzaggen!
Ik heb niet beweerd dat de regels volgen automatisch wanbeleid zou zijn.
Maar jij gaf 'de regels' op als reden dat het allemaal heel moeilijk was...
(Tja, verander dan die regels.)
Citaat:
Zoals ik al zei "BETAALBARE NIEUWBOUW", in mijn ogen niet alleen voor starters maar ook voor mensen die nu in een huurwoning zitten omdat ze geen hypotheek kunnen krijgen met huidige koopwoningenprijzen. Of vind jij dat deze groep geen recht heeft op een koopwoning?

... wat denk jij zelf?
Citaat:
Als de grondprijzen stijgen, stijgt ook de prijs van nieuwbouw, waardoor dit ook onbetaalbaar wordt. Ik zou zeggen, Google eens op dit onderwerp.

Je kunt ook de zoekfunctie van bokt gebruiken mbt het woord 'grondbank' - als een middel om het probleem op te lossen. Ruitje en ik hebben er een aantal posts aan gewijd.
Ook ecosia :j kan je een boel over het plan 'grondbank' vertellen...
.
Citaat:
Zoals ik al zei, verergeren migranten ONBEDOELD (dus buiten hun schuld om) het woning tekort.
_/-\o_
Zodra het om migranten gaat, klinkt het al weer heel anders...

Citaat:
Met de rest van je sarcastische, ongefundeerde opmerkingen kan ik helaas niets.

Precies.
Persoonlijk vind ik mijn posts goed gefundeerd, maar als gezegd, jij zigzagt zo vreselijk dat het niet echt prettig discussieert en word ik wat kortaf.
'Google er maar eens op' vind ik in deze context ook niet heel erg vriendelijk klinken (zo van 'daar heb je nog nooit over nagedacht en zoek het eerst maar eens op').

Citaat:
Maar mocht jij de ultieme oplossing weten, deel het dan alsjeblieft.

... ooit leerde ik :"Pas op met woorden als 'alles, nergens, iedereen, nooit, etc'.
Dus ultiem: nee dank je.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:51

Janneke2 schreef:
journee schreef:

... wat kun jij zigzaggen!
Ik heb niet beweerd dat de regels volgen automatisch wanbeleid zou zijn.
Maar jij gaf 'de regels' op als reden dat het allemaal heel moeilijk was...
(Tja, verander dan die regels.)
Citaat:

... wat denk jij zelf?
Citaat:

Je kunt ook de zoekfunctie van bokt gebruiken mbt het woord 'grondbank' - als een middel om het probleem op te lossen. Ruitje en ik hebben er een aantal posts aan gewijd.
Ook ecosia :j kan je een boel over het plan 'grondbank' vertellen...
.
Citaat:
_/-\o_
Zodra het om migranten gaat, klinkt het al weer heel anders...

Citaat:
Met de rest van je sarcastische, ongefundeerde opmerkingen kan ik helaas niets.

Precies.
Persoonlijk vind ik mijn posts goed gefundeerd, maar als gezegd, jij zigzagt zo vreselijk dat het niet echt prettig discussieert en word ik wat kortaf.
'Google er maar eens op' vind ik in deze context ook niet heel erg vriendelijk klinken (zo van 'daar heb je nog nooit over nagedacht en zoek het eerst maar eens op').

Citaat:
Maar mocht jij de ultieme oplossing weten, deel het dan alsjeblieft.

... ooit leerde ik :"Pas op met woorden als 'alles, nergens, iedereen, nooit, etc'.
Dus ultiem: nee dank je.

Volgens mij zijn mijn posts prima te volgen, als je de moeite neemt om ze eerst helemaal te lezen voor je reageert.

Bij veel van jouw reacties heb ik de indruk dat je maar half gelezen hebt, omdat je inderdaad heel kortaf en negatief overkomt, ook als je feitelijk in andere bewoording hetzelfde zegt als ik. Daarom is het ook erg onduidelijkheid of je iets serieus of sarcastisch bedoelt.

De reden waarom ik adviseer om zelf eens op een onderwerp te zoeken, is alleen omdat ik zelf nogal schrok van de hoeveelheid informatie over nieuwbouw projecten die worden afgestoten omdat er geen markt voor is vanwege de prijs. Jammer dat jij mijn suggestie helaas bij voorbaat al negatief opvat.

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:17

Ach ach de overheid :')

Gelderland stopt al na jaar met dertigjarig programma voor natuurinclusief boeren https://www.nu.nl/economie/6298435/geld ... oeren.html

Ga maar investeren in natuurinclusief boeren, helemaal leuk! Kan je fijn boer blijven en op zo’n manier dat het beter is voor het milieu. Ja, geen probleem, zeker 30 jaar krijg je dan subsidie, die investering komt er wel uit, no prob, doe maar!

De overheid één jaar later: “eh ja foutje, er is geen geld, we hebben niet goed gelezen..kijk maar hoe je je investering eruit haalt.. wat zeg je, schuld? Oh ja geen idee joh.. ja t is wat he.. “

:roll:

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:24

Dit is om uit je vel te springen...!

In het genoemde artikel staat iets braafs over 'in gesprek gaan' - hopelijk met een aantal zakelijk voorstel om één en ander alsnog mogelijk te maken.

(Ik weet wel dat boeren zich gedragen als 19e eeuwse arbeiders zonder vakbond: je werkt je te pletter voor een hongerloontje en iedereen verdient aan jou.
Maar zo hoeft het niet te gaan.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:02

Cer schreef:

Gelderland stopt al na jaar met dertigjarig programma voor natuurinclusief boeren https://www.nu.nl/economie/6298435/geld ... oeren.html

Ga maar investeren in natuurinclusief boeren, helemaal leuk! Kan je fijn boer blijven en op zo’n manier dat het beter is voor het milieu. Ja, geen probleem, zeker 30 jaar krijg je dan subsidie, die investering komt er wel uit, no prob, doe maar!

De overheid één jaar later: “eh ja foutje, er is geen geld, we hebben niet goed gelezen..kijk maar hoe je je investering eruit haalt.. wat zeg je, schuld? Oh ja geen idee joh.. ja t is wat he.. “

Ochja, zo gaan ze al jaren met boeren om. :(

Journee, goede en duidelijke posts. Ben het met je eens.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:05

Cer schreef:

Ja, al die regels in Nederland zijn vaak vreselijk frusterend. En je moet inderdaad heel goed op de hoogte zijn van alle mitsen en maren als je eens iets voor elkaar wilt krijgen.
Toch zou ik denken dat alles wat binnen twee jaar geregeld kan zijn, wel uit dat potje gefinancierd moet kunnen worden? Het is immers nog geen 2026..

(dankjewel elisa2 :o )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:27

Potje overhevelen naar een fonds specifiek voor de boeren die meedoen, bedrijfsleven kan zat creatief constructies maken ten slotte, dan moet een overheid toch ook wel zulke lange termijn constructies kunnen opzetten? Van wat ik begrijp is het totale bedrag er, maar het moet voor 2026 op zijn?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:33

Elisa2 schreef:

Ja, vreselijk hè...
19e eeuwse arbeiders zonder vakbond.

LTO, 'echt niet'.
Ik zeg uit mijn hoofd anderhalf jaar geleden, het blijkt dat de pupeperdure betonnen vloeren nauwelijks 'emissie arm' zijn.

Een béétje belangenbehartiger huurt dan een paar advocaten in: 'Niet goed, geld terug, zo hoort dat.'
Nee hoor, alsof ook LTO vindt dat je een boer mag plukken alsof het een kip is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 23:32

Janneke2 schreef:
Elisa2 schreef:

Ja, vreselijk hè...
19e eeuwse arbeiders zonder vakbond.

LTO, 'echt niet'.
Ik zeg uit mijn hoofd anderhalf jaar geleden, het blijkt dat de pupeperdure betonnen vloeren nauwelijks 'emissie arm' zijn.

Een béétje belangenbehartiger huurt dan een paar advocaten in: 'Niet goed, geld terug, zo hoort dat.'
Nee hoor, alsof ook LTO vindt dat je een boer mag plukken alsof het een kip is.

Precies dit, ik vraag me ook al 30 jaar af waarom de gemiddelde boer zich door het LTO laten vertegenwoordigen.

Overigens zijn heel veel regels voor boeren tot stand gekomen omdat veel boeren zelf geen verantwoordelijkheid nemen. Verder zijn alle regels tot stand gekomen door intens lobbyen door het LTO en die hebben alleen oog voor de grote agri-industriëlen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 10:05

De boeren hebben dan ook echt wel reden boos te zijn.
En ik snap dan ook wel dat velen niet de stap van gangbaar naar duurzaam durven te maken en daarom de hakken in het zand zetten. Hoe hard het dan ook nodig is.

De overheid zal eens woord moeten gaan houden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 10:53

duurzaam zijn we echt al flink naar onderweg, maar duurzaam betekent niet perse biologisch. En die gang kunnen/willen veel boeren niet maken. Wij ook niet. Wij hebben simpelweg te weinig grond om biologisch te boeren, en onze grond is ook niet geschikt om biologisch voer op te telen. Aankopen is heel erg duur, dus het komt gewoon niet uit.

Er zijn al heel veel boeren opgestapt bij LTO, wij ook. LTO zit er voornamelijk voor zichzelf, niet voor de boeren. Net als zoveel organisaties. Ik ben best benieuwd hoeveel van de leden van LTO nog actief boer zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 11:28

Zullen we zeggen dat dit DE gelegenheid is voor de BBB in Gelderland...?

"We moeten maar een ander potje met geld vinden, want dit kan zo niet...!"

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 11:32

juval schreef:
duurzaam zijn we echt al flink naar onderweg, maar duurzaam betekent niet perse biologisch. En die gang kunnen/willen veel boeren niet maken. Wij ook niet. Wij hebben simpelweg te weinig grond om biologisch te boeren, en onze grond is ook niet geschikt om biologisch voer op te telen. Aankopen is heel erg duur, dus het komt gewoon niet uit.

Er zijn al heel veel boeren opgestapt bij LTO, wij ook. LTO zit er voornamelijk voor zichzelf, niet voor de boeren. Net als zoveel organisaties. Ik ben best benieuwd hoeveel van de leden van LTO nog actief boer zijn.

Daar heb je natuurlijk wel een punt. Duurzaam hoeft niet perse biologisch te zijn. Het kan ook niet 100% biologisch gezien de voedselvraag. Maar nieuwe technieken zouden wel beter getest mogen worden voordat ze geimplementeerd worden. Het is namelijk eeuwig zonde dat men er pas achterkomt dat dure stalvloeren onvoldoende werken wanneer ze al overal zijn toegepast.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 12:10

juval schreef:

Afgelopen week las ik verschillende berichten dat de gemiddelde leeftijd van boeren en tuinders in Nederland achter in de vijftig is. Ook blijkt bijna 60% van de 55 plussers geen opvolger voor hun bedrijf te hebben. Daarnaast schijnt 20% van de boeren (waarschijnlijk de jongere generatie) serieus te overwegen om te emigreren en ergens anders hun bedrijf voort te zetten. Alles bij elkaar opgeteld verwacht ik dat binnen 15 jaar het aantal boeren in Nederland, en dus ook het aantal leden drastisch omlaag gaat...

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 13:45

journee schreef:
juval schreef:

Afgelopen week las ik verschillende berichten dat de gemiddelde leeftijd van boeren en tuinders in Nederland achter in de vijftig is. Ook blijkt bijna 60% van de 55 plussers geen opvolger voor hun bedrijf te hebben. Daarnaast schijnt 20% van de boeren (waarschijnlijk de jongere generatie) serieus te overwegen om te emigreren en ergens anders hun bedrijf voort te zetten. Alles bij elkaar opgeteld verwacht ik dat binnen 15 jaar het aantal boeren in Nederland, en dus ook het aantal leden drastisch omlaag gaat...

Dikke aanname, maar dat zal wel voornamelijk wel het midden- en kleinbedrijf zijn. De familieboerderijen, de mooie bedrijven. De megastallen blijven vast bestaan. Mooi beleid :(

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 13:58

nps schreef:
journee schreef:

Dikke aanname, maar dat zal wel voornamelijk wel het midden- en kleinbedrijf zijn. De familieboerderijen, de mooie bedrijven. De megastallen blijven vast bestaan. Mooi beleid :(

Bij mijn weten waren het ook vooral de kleinere bedrijven die geen opvolgers hebben. Heel jammer inderdaad.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 14:13

dat beleid is destijds al ingezet door min. Zijlstra, alles moest groter, niet alleen de kleine fam. bedrijven in de landbouw, ook de bakker. de slager, de melkboer en de kruidnier moesten groter alles onder een dak volgens amerikaans model,
Opvolgers wel maar de middelen vaak niet om die stap te durven/kunnen zetten, het vroeg ook nogal wat van de families en als je dan geen geld in de fam. had............. jammer, functie elders

en met hun (praktijk-) kennis en kunde waren er (toen) genoeg banen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 16:41

het aantal boeren zal misschien wel halveren, maar dat betekent niet automatisch het aantal dieren inderdaad. Schaalvergroting.
Wat misschien voor de stikstof niet eens verkeerd is als de grote bedrijven dan niet in de buurt van een N2000 gebied zijn.

Wij zijn ook al 50+ en ik ga mijn kinderen niet aanraden boer in Nederland te worden (ze zijn nu nog te jong om daarover te beslissen).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 07:46

Het is toch wel jammer hoor, een goed, fatsoenlijk boeren familie bedrijf in een normale boerderij met dieren is toch ook gewoon leuk in het landschap en zo net naast een dorpje dat je dan wat beesten in de wei hebt lopen, misschien een melktap of winkeltje er bij.... misschien een keer een open dag of zelfs een kleine boerencamping of iets met wat vermaak / educatie voor de kinderen. Eigenlijk zou je dat gewoon bij elk dorp moeten hebben.

Zowel voor de omgeving als voor de mensen zelf zou dat prima moeten kunnen werken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:22

Hier in de buurt stikt het daar van.

Zie veel verschillende bedrijven, maar inderdaad ook jonge boeren die naar Denemarken zijn geemigreerd omdat er in NL teveel regels en belemmeringen zijn. Was zonde, want die famillie had een heel mooi biologisch melkveebedrijf. Is nu overgenomen door een biologisch vleeskoeien bedrijf met jersey koeien wat heel goed loopt.

Ben het verder geheel met jullie eens, ben ook bang dat vooral de grote en dieronvriendelijke bedrijven overblijven omdat alleen dat nog rendabel blijft door al het geknoei van de overheid.