Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:46

irmaz schreef:
Die Mark...
Citaat:
'De Krim-platformtop vindt plaats op 23 augustus', - Zelensky

Volgens hem was premier Mark Rutte van Nederland uitgenodigd voor de bijeenkomst van leiders.
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 1171786752

"The Crimean Platform Summit will take place on August 23", - Zelensky

According to him, Prime Minister of the Netherlands Mark Rutte was invited to the meeting of leaders.

Wie is 'him'? Zelensky? Of gaat Mark Rutte nou blij roepen dat ie ook mag komen? "Hey piepels from Yoeroop! Ai mei kum toe Zelensky! Yoe toe? Ai wel" _O-

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:52

nikkel schreef:
Denkt er iemand in het Kremlin met in het achterhoofd we verliezen mensenlevens, bij het beginnen van een oorlog: nope niemand. Het interesseert niemand wat. Het enige wat belangrijk is: het westen op de knieën dwingen. Hoe en wanneer zijn helemaal niet belangrijk.

Overigens vallen er aan Ukraïnse zijde, nu ze in het offensief zijn, minder doden dan bij het verdedigen van Bakhmut. Dit is vrij ongebruikelijk maar geeft aan hoe voorzichtig het Ukraïnse leger opereert.
Aan Russische zijde sneuvelen nog steeds 5 a 600 man per dag en staat de teller inmiddels op ruim 250.000. Een heel aanzienlijk leger is aan die zijde inmiddels opgelost. Deze aantallen zijn nog zonder de gewonden die er dagelijks vallen. Zelfs een land als Rusland moet deze aantallen gaan voelen.

Het ziet er voor de Russische soldaten die nu in Zuid-Ukraïne zitten niet al te rooskleurig uit. Inmiddels zijn de toevoerwegen (met name de bruggen) grotendeels kapot en wordt er door het Ukraïnse leger struktureel gericht op opslagdepots en artillerie. Zonder nieuwe aanvoer betekend dit dat voor de Russische manschappen het einde van de mogelijkheden in zicht komt. Doordat de toevoerwegen vernietigd zijn of binnen het bereik van Ukraïnse wapens zijn gekomen zitten ze aardig knel.

Een andere leuke ontwikkeling die ik tegenkwam: Ukraïne beschikt inmiddels over zo'n 10 verschillende soorten maritieme drones, daar gaan we waarschijnlijk nog wel het een en ander van zien *D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:53

irmaz schreef:
Die Mark...
Citaat:
'De Krim-platformtop vindt plaats op 23 augustus', - Zelensky

Volgens hem was premier Mark Rutte van Nederland uitgenodigd voor de bijeenkomst van leiders.
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 1171786752

Cowboy55 schreef:
"The Crimean Platform Summit will take place on August 23", - Zelensky

According to him, Prime Minister of the Netherlands Mark Rutte was invited to the meeting of leaders.

Wie is 'him'? Zelensky? Of gaat Mark Rutte nou blij roepen dat ie ook mag komen? "Hey piepels from Yoeroop! Ai mei kum toe Zelensky! Yoe toe? Ai wel" _O-

Him is Zelensky lijkt mij (de schrijver van de tweet is een Ukraïner) :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:11

martichr schreef:
Een fabriek voor nachtkijkers etc voor militaire toepassingen (o.a. nachtzichtapparatuur voor de T-tanks) is nabij Moskou in de lucht gevlogen.. letterlijk.. kort nadat Moskou aangaf alle drones richting Moskou onderschept te hebben.. voor een Drone lijkt dit overigens wel een erg grote inslag.

In de filmpjes die nu langskomen op Twitter zijn rondslingerende artillerie granaten te zien. Het lijkt aannemelijker dat het om een granaten fabriek ging :=

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:22

NAVO tweet van vandaag (met een filmpje dat mij nogal zorgen baart >;) ):
Citaat:
De NAVO staat klaar om elke centimeter van ons grondgebied te beschermen

De bondgenoten kwamen overeen om de NAVO-gevechtsgroepen zo nodig in omvang uit te breiden
https://twitter.com/NATO/status/1689207976899325953

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:36

En ook de Wagner-soap kent weer een nieuw deel. Blijkbaar zijn ze inmiddels ook weer weg uit Belarus. Lukashenko heeft geweigerd hun verblijf te betalen en volgens bronnen zijn daarop de manschappen vertrokken richting Voronezh, Rostov and Krasnodar in Rusland. Een aantal schijnt geronseld te zijn voor Lybië en een klein aantal blijft in Belarus als trainer voor de reguliere soldaten. De rest is officieel met vakantie gestuurd met de mededeling zich paraat te houden voor een nieuwe opdracht. https://threadreaderapp.com/thread/1689 ... 57536.html
Hoe alles zich verhoudt met de dreiging van de Wagner-manschappen op de grens van Polen en Litouwen wordt niks over gezegd. Ik kan me voorstellen dat Lukaschenko er niet op zit te wachten "per ongeluk" in een oorlog met de NAVO te belanden.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:37

irmaz schreef:
martichr schreef:
Een fabriek voor nachtkijkers etc voor militaire toepassingen (o.a. nachtzichtapparatuur voor de T-tanks) is nabij Moskou in de lucht gevlogen.. letterlijk.. kort nadat Moskou aangaf alle drones richting Moskou onderschept te hebben.. voor een Drone lijkt dit overigens wel een erg grote inslag.

In de filmpjes die nu langskomen op Twitter zijn rondslingerende artillerie granaten te zien. Het lijkt aannemelijker dat het om een granaten fabriek ging :=

Er zat ook een vuurwerkfabriek in de buurt, maar de explosie lijkt eigenlijk op geen van beide. Dan zou je een heel ander beeld zien met veel secundaire explosies, dit was 1 paddenstoel. Wat het echt is geweest zullen we wel niet te horen krijgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:43

irmaz schreef:
martichr schreef:

Dat zou ook de enorme explosie verklaren ja

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:46

irmaz schreef:
Citaat:

De bondgenoten kwamen overeen om de NAVO-gevechtsgroepen zo nodig in omvang uit te breiden

Geruststellend.... %)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:49

irmaz schreef:
Citaat:

Wedstrijdje ver pissen met Vlad....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:51

Bron SkyNews
De vorderingen bij de Dnjepr zouden volgens een deskundige UK defensie en veiligheids expert Professor Michael Clarke meer weg hebben van een afleidingsmanoeuvre.
De grootste doorbraak die Oekraine heeft gemaakt is ten zuiden van Zaporizhzhia. Er is er nog in bij Bakhmt en nog een verder naar het zuiden bij Velyka Novosilka. 4 doorbraken dus, maar het blijft aannemelijk dat Oekraine over de Zaporizhzhia lijn wil doorstoten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:47

Citaat:
Wedstrijdje ver pissen met Vlad....
dit dus, ik word er niet koud of warm van.
De Russen doen dit alleen maar en de Navo is voorzichtiger. Dit betekent dus dat Vlad wel weet dat de grenzen bereikt zijn en er niet gepraat gaat worden als NAVO gebied te maken gaat krijgen met geweld vanuit Rusland.
Dat is dan duidelijk.

Gaat "onze" Mark ook aanwezig zijn op dat overleg ?

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 00:08

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:04

Opnieuw explosie in de regio Moskou, deze keer een vliegveld:
Citaat:
Gisteravond raakte een drone een gebouw in de buurt van de luchthaven Domodedovo in Moskou. Luchtverdediging heeft naar verluidt geprobeerd de drone neer te schieten, maar het mocht niet baten. Er zijn zelfs enkele beweringen dat luchtverdediging zelf het gebouw heeft geraakt, maar deze zijn niet bevestigd.
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 1193363456

De explosie van gisteren in de nachtkijker-fabriek was blijkbaar veroorzaakt door het uitladen van explosieven. https://twitter.com/igorsushko/status/1 ... 5788167168

tamary

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:24

Wat moet een nachtkijkerfabriek met explosieven?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:33

tamary schreef:
Wat moet een nachtkijkerfabriek met explosieven?

Kan ik technisch nog wel iets voor verzinnen maar niet waarom die explosieven in hoeveelheden opgeslagen zijn dat er zo'n klap ontstaat. Dus ik denk eerder dat het geen nachtkijkerfabriek is (geweest).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:38

Bron SkyNews

Zelenskyy ontslaat hoofden van alle regionale militaire rekruteringscentra

De president nam het besluit vanwege zorgen over corruptie.
"Dit systeem moet worden geleid door mensen die precies weten wat oorlog is en waarom cynisme en omkoping tijdens oorlog verraad is", zei hij.

Topgeneraal Valery Zaluzhny zou verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van het besluit, zei hij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:42

Bron SkyNews

De "coup"deal tussen Poetin en Wagner dreigt op instorten te staan

De deal die Wagners mars naar de hoogste militaire leiders in Moskou stopte, valt waarschijnlijk uiteen, volgens een Amerikaanse denktank.
Er doen geruchten de ronde dat Wagner-troepen vanuit Wit-Rusland terugkeren naar Rusland en binnenkort nieuwe commando's verwachten, aldus de ISW.
Vladimir Poetin is er niet in geslaagd de gevolgen van de opstand van Wagner in juni definitief op te lossen.

"Wagner-gelieerde bronnen beweerden dat de belangrijkste Wagner-troepen eind augustus 'geactiveerd' zullen worden, maar gingen niet verder in", aldus de ISW.
Het voegde speculaties toe over het feit dat minister van Defensie Sergei Shoigu de Russische militaire operaties in Afrika van Wagner zou overnemen, "betreurend Wagner-personeel".

Wagner-troepen trekken zich mogelijk terug omdat de Wit-Russische president Alexander Loekasjenko weigerde de groep te financieren nadat Rusland de financiering had geweigerd, zei de ISW, daarbij verwijzend naar een Russische insider.
"Ze terugbrengen naar Rusland vormt een uitdaging als Poetin de Wagner-dreiging probeert weg te nemen."
De achterban van Wagner behoudt de mogelijkheid om zich tegen het Russische Ministerie van Defensie te verzetten, ongeacht de betrokkenheid van Prigozhin, aldus de ISW.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 20:03

Babootje schreef:
Bron SkyNews

De "coup"deal tussen Poetin en Wagner dreigt op instorten te staan

De deal die Wagners mars naar de hoogste militaire leiders in Moskou stopte, valt waarschijnlijk uiteen, volgens een Amerikaanse denktank.
Er doen geruchten de ronde dat Wagner-troepen vanuit Wit-Rusland terugkeren naar Rusland en binnenkort nieuwe commando's verwachten, aldus de ISW.
Vladimir Poetin is er niet in geslaagd de gevolgen van de opstand van Wagner in juni definitief op te lossen.

"Wagner-gelieerde bronnen beweerden dat de belangrijkste Wagner-troepen eind augustus 'geactiveerd' zullen worden, maar gingen niet verder in", aldus de ISW.
Het voegde speculaties toe over het feit dat minister van Defensie Sergei Shoigu de Russische militaire operaties in Afrika van Wagner zou overnemen, "betreurend Wagner-personeel".

Wagner-troepen trekken zich mogelijk terug omdat de Wit-Russische president Alexander Loekasjenko weigerde de groep te financieren nadat Rusland de financiering had geweigerd, zei de ISW, daarbij verwijzend naar een Russische insider.
"Ze terugbrengen naar Rusland vormt een uitdaging als Poetin de Wagner-dreiging probeert weg te nemen."
De achterban van Wagner behoudt de mogelijkheid om zich tegen het Russische Ministerie van Defensie te verzetten, ongeacht de betrokkenheid van Prigozhin, aldus de ISW.

Ja, dat schreef ik eergisteren hier al :)
irmaz schreef:
En ook de Wagner-soap kent weer een nieuw deel. Blijkbaar zijn ze inmiddels ook weer weg uit Belarus. Lukashenko heeft geweigerd hun verblijf te betalen en volgens bronnen zijn daarop de manschappen vertrokken richting Voronezh, Rostov and Krasnodar in Rusland. Een aantal schijnt geronseld te zijn voor Lybië en een klein aantal blijft in Belarus als trainer voor de reguliere soldaten. De rest is officieel met vakantie gestuurd met de mededeling zich paraat te houden voor een nieuwe opdracht. https://threadreaderapp.com/thread/1689 ... 57536.html
Hoe alles zich verhoudt met de dreiging van de Wagner-manschappen op de grens van Polen en Litouwen wordt niks over gezegd. Ik kan me voorstellen dat Lukaschenko er niet op zit te wachten "per ongeluk" in een oorlog met de NAVO te belanden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 20:08

Er gebeurt zoveel Irmaz, dat ik herhaling wel fijn vind zo af en toe. Is wellicht een leeftijdsdingetje :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:09

pien_2010 schreef:
Er gebeurt zoveel Irmaz, dat ik herhaling wel fijn vind zo af en toe. Is wellicht een leeftijdsdingetje :=

Wellicht _O- Heb t zo druk de afgelopen week gehad dat ik niet meer weet wat ik nu wel en niet gelezen heb. Ik zie in de media soms ook berichten in de herhaling dat ik denk heb ik dat nu al gelezen of niet? :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 23:02

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:

Wellicht _O- Heb t zo druk de afgelopen week gehad dat ik niet meer weet wat ik nu wel en niet gelezen heb. Ik zie in de media soms ook berichten in de herhaling dat ik denk heb ik dat nu al gelezen of niet? :D

Ach ik wilde alleen even snoeven (leuk, dit woord heb ik nog nooit gebruikt) dat ik boven op het nieuws zat :+

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 23:26

Irmaz is een snoever! **\O/**

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 23:37

Cowboy55 schreef:
Irmaz is een snoever! **\O/**

{:} :D

Nog even een spitsvondigheid van Darth Putin voor op de late avond:
Citaat:
Wat is de wisselkoers tussen Dollar, Pond en Roebel?
-Een pond roebel is een dollar waard.
https://twitter.com/DarthPutinKGB/statu ... 0515418112
(1 roebel is op het moment ongeveer 1 dollarcent waard := )

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 08:29

Hahaha. Die snoever houden we erin. Leuk Darth Putin.