Babootje schreef:Bron SkyNews
De "coup"deal tussen Poetin en Wagner dreigt op instorten te staan
De deal die Wagners mars naar de hoogste militaire leiders in Moskou stopte, valt waarschijnlijk uiteen, volgens een Amerikaanse denktank.
Er doen geruchten de ronde dat Wagner-troepen vanuit Wit-Rusland terugkeren naar Rusland en binnenkort nieuwe commando's verwachten, aldus de ISW.
Vladimir Poetin is er niet in geslaagd de gevolgen van de opstand van Wagner in juni definitief op te lossen.
"Wagner-gelieerde bronnen beweerden dat de belangrijkste Wagner-troepen eind augustus 'geactiveerd' zullen worden, maar gingen niet verder in", aldus de ISW.
Het voegde speculaties toe over het feit dat minister van Defensie Sergei Shoigu de Russische militaire operaties in Afrika van Wagner zou overnemen, "betreurend Wagner-personeel".
Wagner-troepen trekken zich mogelijk terug omdat de Wit-Russische president Alexander Loekasjenko weigerde de groep te financieren nadat Rusland de financiering had geweigerd, zei de ISW, daarbij verwijzend naar een Russische insider.
"Ze terugbrengen naar Rusland vormt een uitdaging als Poetin de Wagner-dreiging probeert weg te nemen."
De achterban van Wagner behoudt de mogelijkheid om zich tegen het Russische Ministerie van Defensie te verzetten, ongeacht de betrokkenheid van Prigozhin, aldus de ISW.
Ja, dat schreef ik eergisteren hier al
irmaz schreef:En ook de Wagner-soap kent weer een nieuw deel. Blijkbaar zijn ze inmiddels ook weer weg uit Belarus. Lukashenko heeft geweigerd hun verblijf te betalen en volgens bronnen zijn daarop de manschappen vertrokken richting Voronezh, Rostov and Krasnodar in Rusland. Een aantal schijnt geronseld te zijn voor Lybië en een klein aantal blijft in Belarus als trainer voor de reguliere soldaten. De rest is officieel met vakantie gestuurd met de mededeling zich paraat te houden voor een nieuwe opdracht.
https://threadreaderapp.com/thread/1689 ... 57536.htmlHoe alles zich verhoudt met de dreiging van de Wagner-manschappen op de grens van Polen en Litouwen wordt niks over gezegd. Ik kan me voorstellen dat Lukaschenko er niet op zit te wachten "per ongeluk" in een oorlog met de NAVO te belanden.