steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:14

8nnemiek schreef:
dakplaat schreef:
Verklaar eens hoe dat kan, terwijl we veel minder koeien hebben..

Er zijn meer dieren die methaan uitstoten dan alleen koeien ;)
Er zijn minder koeien, maar ook weer niet véél minder koeien.
[ [url=m/kYnj0N.png]Afbeelding[/url] ]
Verder had ik het niet over de laatste paar jaren maar in de laatste eeuwen, decennia zelfs. Sinds de industriële revolutie zie je de uitstoot langzaam stijgen, en na de tweede wereldoorlog schiet die omhoog, samen met het aantal dieren en ja ook samen met de industrie en transport.

Koeien zijn natuurlijk wél de hoofdleverancier qua methaan. Op basis van bovenstaande grafiek zou die "enórme" stijging van uitstoot in de veehouderij worden veroorzaakt door geiten..
Dat we over de laatste decennia spreken lijkt me wel duidelijk, meerdere eeuwen lijkt me niet.

Je bewering dat veeteelt geen stikstof wegvangt is trouwens onjuist w.b. melkveehouderij en andere grondgebonden sectoren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:18

Yootha schreef:
Annemiek je weet dat praktisch elke boer naast zijn dieren ook nog landbouwgewassen heeft staan zoals mais etc?

Veel boeren wel, maar ook maïs kan geen stikstof opvangen zoals een boom dat doet. Je kan geen bubbel om je boerderij plaatsen. En dat hoeft ook niet. Maar ik vind niet dat een akker bij de boerderij een vrijbrief mag zijn om volop uitstoot te mogen produceren. Ook dan zul je de uitstoot zo laag mogelijk moeten houden. En dat geldt uiteraard ook voor alle andere stikstof-uitstoters. Als de Amer-centrale een stuk akkerland opkoopt dan betekent dat ook niet dat ze ineens geen rekening meer hoeven te houden met uitstoot.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:24

8nnemiek schreef:
Ik vind het erg naief om te geloven dat al die CO2 wel weer netjes op het land valt en wordt opgegeten door de koeien.. Dat gebeurde de afgelopen 50 jaar niet, dus dat gaat de komende 50 jaar al zeker niet gebeuren.

Nee klopt, dat gebeurt al langer dan 50 jaar :)*
Die CO2 komt in de koe, de koe maakt er schijt, melk, vlees en methaan (etc.) van. Met aanvoer van (kracht)voer e.d. kom je daardoor inderdaad niet CO2-neutraal uit, maar dat CO2 (voornamelijk!) naast de stal neerkomt, op het gras, en dat gras weer opgegeten wordt door de koeien.. daar is niets aan gelogen.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:28

8nnemiek schreef:
Yootha schreef:
Annemiek je weet dat praktisch elke boer naast zijn dieren ook nog landbouwgewassen heeft staan zoals mais etc?

Veel boeren wel, maar ook maïs kan geen stikstof opvangen zoals een boom dat doet. Je kan geen bubbel om je boerderij plaatsen. En dat hoeft ook niet. Maar ik vind niet dat een akker bij de boerderij een vrijbrief mag zijn om volop uitstoot te mogen produceren. Ook dan zul je de uitstoot zo laag mogelijk moeten houden. En dat geldt uiteraard ook voor alle andere stikstof-uitstoters. Als de Amer-centrale een stuk akkerland opkoopt dan betekent dat ook niet dat ze ineens geen rekening meer hoeven te houden met uitstoot.

Daarvoor hebben boeren dus al tig jaar allerlei regels: Niet om onbeperkt stikstof uit te stoten, maar alleen binnen de ruimte die je hebt (of die van de buurman bv.) op jouw gewassen/percelen. Voorheen Minas, nu Kringloopwijzer, BEX, etc. etc. Om te zorgen dat die uitstoot versus opvang zover mogelijk in balans is (voor zover mogelijk binnen huidige rekenmodellen, uiteraard).
Er is geen andere sector die daar ook maar ergens in de buurt van zo'n balans komt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:34

dakplaat schreef:
8nnemiek schreef:

Verder had ik het niet over de laatste paar jaren maar in de laatste eeuwen, decennia zelfs. Sinds de industriële revolutie zie je de uitstoot langzaam stijgen, en na de tweede wereldoorlog schiet die omhoog, samen met het aantal dieren en ja ook samen met de industrie en transport.

Koeien zijn natuurlijk wél de hoofdleverancier qua methaan. Op basis van bovenstaande grafiek zou die "enórme" stijging van uitstoot in de veehouderij worden veroorzaakt door geiten..
Dat we over de laatste decennia spreken lijkt me wel duidelijk, meerdere eeuwen lijkt me niet.

Je bewering dat veeteelt geen stikstof wegvangt is trouwens onjuist w.b. melkveehouderij en andere grondgebonden sectoren.

Sorry, typfout, ik bedoelde eigenlijk de laatste eeuwen en millennia, waar je dus inderdaad in de laatste decennia pas een flinke stijging ziet.

Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel uitstoot een geit produceert.
Het is in ieder geval niet zo dat de veeteelt de laatste decennia zo enorm is afgenomen, die is juist redelijk gelijk gebleven, misschien zelfs iets toegenomen.

Je bedoelt waarschijnlijk dat de veeteelt stikstof wegvangt via het voer dat ze eten? Daar heb je gelijk in. Maar een heel groot deel van het voer (niet zo zeer voor koeien maar wel bv voor varkens) komt uit verre landen, dus dat vangt onze stikstof helemaal niet.

Maar stel, je gaat over op kringlooplandbouw, je neemt minder koeien, voert ze van eigen grond, en houdt daarnaast ook nog grond over voor menselijke consumptie. Minder dieren -> dus minder uitstoot, en daardoor wordt er procentueel gezien meer stikstof van andere bronnen door het land opgenomen. Minder stikstof in de lucht, minder verzuring in de grond, en minder stikstof die in natuurgebieden terecht komt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:35

dakplaat schreef:
8nnemiek schreef:
Ik vind het erg naief om te geloven dat al die CO2 wel weer netjes op het land valt en wordt opgegeten door de koeien.. Dat gebeurde de afgelopen 50 jaar niet, dus dat gaat de komende 50 jaar al zeker niet gebeuren.

Nee klopt, dat gebeurt al langer dan 50 jaar :)*
Die CO2 komt in de koe, de koe maakt er schijt, melk, vlees en methaan (etc.) van. Met aanvoer van (kracht)voer e.d. kom je daardoor inderdaad niet CO2-neutraal uit, maar dat CO2 (voornamelijk!) naast de stal neerkomt, op het gras, en dat gras weer opgegeten wordt door de koeien.. daar is niets aan gelogen.

Als dat al 50 jaar gebeurde dan zou het CO2 gehalte in de lucht niet drastisch verhoogd zijn :+

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:38

8nnemiek schreef:
Als dat al 50 jaar gebeurde dan zou het CO2 gehalte in de lucht niet drastisch verhoogd zijn :+

Natuurlijk wel, meer uitstoot betekent toch niet dat er ook meer opgevangen worden kan..
Als je de uitstoot omhoog gooit en de mogelijkheid tot opvang omlaag gooit (= veel minder landbouwgrond de laatste decennia) waar blijft die CO2 dan?

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:42

8nnemiek schreef:
Je bedoelt waarschijnlijk dat de veeteelt stikstof wegvangt via het voer dat ze eten?

Nee, grasland, gewassen, oftewel landbouwgrond vangt stikstof.

8nnemiek schreef:
Maar stel, je gaat over op kringlooplandbouw, je neemt minder koeien, voert ze van eigen grond, en houdt daarnaast ook nog grond over voor menselijke consumptie. Minder dieren -> dus minder uitstoot, en daardoor wordt er procentueel gezien meer stikstof van andere bronnen door het land opgenomen. Minder stikstof in de lucht, minder verzuring in de grond, en minder stikstof die in natuurgebieden terecht komt.

Ja, al hoef je daarvoor niet over te stappen op kringlooplandbouw, want dat systeem hébben we natuurlijk al in de melkveehouderij.
Of de melkveehouderij DAARBIJ nog eens de uitstoot van andere (humane) sectoren moet opvangen, dat is nou net de discussie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:16

....maar ik snap het ook wel dat 'groen links' de schuld krijgt.

Ten eerste: boeren zijn ondernemers. Er gaat te veel geld in om om van 'kleine zelfstandigen' te spreken - er moet een bedrijf gerund worden.
..."niet iedere ondernemer stemt links".
(Al laten de rechtse partijen de boeren gewoon wurgen door de kartelwaakhond - terwijl groenlinks vindt, dat die kartelwaakhond anders ingesteld moet worden zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarktketens.)

En vwb het groen: daat zijn pijnpunten zoals 'mijn bedrijf moet wijken voor de natuur', wat eigenlijk ook gewoon idioot klinkt.
(Als geboren Rotterdamse: van mij mag half Pernis' haar bedrijven wijken voor de natuur! Herstellen we het vogelreservaat 'de Beer' ipv petrochemische stank.)
...maar als het gaat om inperken van vliegverkeer, wegverkeer etc etc zou het in de stikstofcrisis een bondgenoot kunnen zijn.
(In ieder geval bestaat er politiek gezien een stikstofcrisis. En ja, iedereen ademt het spul in en uit.)

En in de consparacies ('ze willen ons land inpikken') is de vvd geen bondgenoot.
(Wegen bouwen!! Huizen bouwen!! Rechts, bouwend Nederland likt de vingers alvast af.)

En daarna zijn er weinig echt serieuze partijen meer. Het cda heeft deze crisis veroorzaakt met struisvogelpolitiek, D66 is niet erg boerminded, CU zijn fatsoenlijke lui, maar leveren de huidige minister, tja...
Iets wat goed te rijmen valt met dat 'de' boeren (uiteraard, "de" boer bestaat niet...) zich in de steek gelaten voelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:56

8nnemiek schreef:
Veel boeren wel, maar ook maïs kan geen stikstof opvangen zoals een boom dat doet.

Zoals al eerder aangegeven heb ik van de details echt geen verstand.. maar ik vind dit soort uitspraken echt een beetje apart..

Bomen vangen veel stikstof, en dat moet. Althans, dat heb ik steeds begrepen, er is teveel stikstof en dat moet weg.
En bomen vangen dat weg. Tot zover snap ik het...

Maar ik snap dan niet goed dat er HEUL veul bomen gekapt worden en dat de meeste mensen die bijv anti boer zijn, of pro vegan of weet ik veel, dáár dan heel weinig van vinden...

Daarnaast snap ik niet heel goed dat er heel veel over natuur gerommeld wordt.. die natuur verandert inderdaad sinds de industrieele revolutie .. dat is hoe het werkt. Niet dat het goed is, maar de plekken en de inrichting van de natuur verandert ook, t verschuift, dieren sterven uit, dieren komen erbij.. Ik snap niet heel goed dat sommigen die ontwikkeling tegen willen houden.. Zoals zij dan zeggen 'de mens is geen eigenaar van alles' werpen zij zich dan weer wel op als eigenaar van alles. ..

Ergens werd aangegeven dat er regels zijn dat bijv het RIVM zich moet houden aan onafhankelijk zijn.. Nu vind ik Nederland een fantastisch land, maar je kunt moeilijk met droge ogen beweren dat onafhankelijk ook altijd onafhankelijk is :') en dat er nergens fouten gemaakt worden.
Daarvoor heb ik al teveel nieuwsberichten gelezen waaruit het tegenovergestelde bleek. Dat soort 'het is de overheid dus het is goed'-naiviteit is ondertussen wel een beetje achterhaald denk?

8nnemiek

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:39

Bomenkap ben ik ook niet voor, en ik ken eigenlijk niemand die daar 'heel weinig van vindt'. Er worden juist regelmatig protesten gehouden en rechtszaken aangespannen om vergunningen voor bomenkap tegen te gaan. Hier in de omgeving kan ik me nog goed herinneren dat mensen zich járen geleden een week lang in bomen hebben opgehouden en zelfs aan bomen hebben vastgeketend om de kap tegen te gaan. Maar ik begrijp het wel wat je zegt; het líjkt alsof niemand problemen heeft met bomenkap omdat dit soort protesten niet of nauwelijks in het nieuws komen. Mensen die bomen willen redden hebben doorgaans geen trekkers om op het malieveld te gaan protesteren, en zijn veel minder interessant dan boze boeren. Zo'n protest haalt hooguit het regio-blad in de provinciale krant.

Of de mens de plek van de natuur in mag nemen, sja daar kun je dagen over discussiëren, maar daar heeft iedereen zijn eigen mening over.

Een fout maken is iets heel anders dan niet onafhankelijk zijn natuurlijk. Iedereen maakt wel eens een fout, en het RIVM bestaat ook uit mensen, dus dat is zeker mogelijk, maar onafhankelijk betekent simpelweg dat ze niet gesponsord worden of belangen hebben bij een bepaalde sector, en dat het voor hun zelf dus helemaal niks uitmaakt wat de uitkomst zal zijn. Dat staat ook in de wet, en daar wordt ook toezicht op gehouden.
Ik vond de reactie van het RIVM op de uitslag van de nieuwe berekeningen erg duidelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:46

Ik zeg ook niet dat een fout maken hetzelfde is als niet onafhankelijk zijn ;')

maar toezichthouders.. nee, ik heb daar geen blind vertrouwen in.
Ik vind het niet erg, en ik vind Nederland een prima land (voordat dat het probleem lijkt :P ) maar het rad is veeeeel te groot om te denken dat alles wat moet zijn, ook zo is ..

Wat ik hier aan de bomen gek vind is dat de overheid (RIVM, onafhankelijk etc) aangeeft dat stikstof een probleem is.
Díezelfde overheid (!!!!) geeft toestemming voor bomenkap.
Nou, dan ben je mij al kwijt....
Ik ben gewoon te simpel voor dat soort zaken :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:22

Over welke bomen heb je het in dit voorbeeld? Wordt dat niet meestal vanuit de provincie geregeld?

De linkse partijen hadden vorig jaar volgens mij een voorstel om 17 miljoen bomen bij te planten, een voor elke Nederlander. Zou natuurlijk top zijn!
Op de nationale boomfeestdag willen ze dit jaar al een half miljoen bomen planten dacht ik gelezen te hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:39

Cer schreef:
Bomen vangen veel stikstof, en dat moet. Althans, dat heb ik steeds begrepen, er is teveel stikstof en dat moet weg.
En bomen vangen dat weg. Tot zover snap ik het...

Maar ik snap dan niet goed dat er HEUL veul bomen gekapt worden en dat de meeste mensen die bijv anti boer zijn, of pro vegan of weet ik veel, dáár dan heel weinig van vinden...

Ik ben niet anti boer en hartstikke pro boom, om het maar in dit soort simpele termen te stellen.
Ik voel mij dus niet aangesproken en ik heet geen Annemiek, maar ik had Annemiek niet ingeschat als iemand die hoort bij bouwend Nederland, die de vingers aflikt bij het vooruitzicht dat er veel boerenland onteigend gaat worden.

Citaat:
Daarnaast snap ik niet heel goed dat er heel veel over natuur gerommeld wordt.. die natuur verandert inderdaad sinds de industrieele revolutie .. dat is hoe het werkt. Niet dat het goed is, maar de plekken en de inrichting van de natuur verandert ook, t verschuift, dieren sterven uit, dieren komen erbij.. Ik snap niet heel goed dat sommigen die ontwikkeling tegen willen houden.. Zoals zij dan zeggen 'de mens is geen eigenaar van alles' werpen zij zich dan weer wel op als eigenaar van alles. ..

Nee, als je het zo stelt, snap ik er ook geen biet van.

Hoe ik het zie: "rommelen" met de natuur dat IS de industriële revolutie. Dat wisten we nog niet toen die in 1850 uitbrak, maar Shell wist in elk geval in 1984 al van de opwarming van de aarde, en mogelijk al in 1963.
Tot op de huidige dag ontkennen ze het.
"Dat is hoe het werkt", maar zo HOEFT het niet te gaan, ik gun mijn kleinkinderen ook een mooi leven. |(
Diersoorten sterven uit, bij mijn weten komen er geen diersoorten meer bij.
En qua stikstof gaat het in eerste instantie om plantengroei. Zoals de Dwingelderhei, die al tientallen jaren tegen 'vergrassing' moet worden bewerkt.
Ik heb met belangstelling het onderzoek gelezen over het melkveebedrijf vlak naast het Dwingelderveld en de geringe stikstofdepositie. (Maar ik ben dan ook niet anti boer...)
De hei is altijd al 'cultuurland' geweest, maar het is wel de omgekeerde wereld.

En ja, de "ontwikkeling" dat "de" mens de natuur kapot maakt en daarmee zo kortzichtig is om de eigen kleinkinderen het leven onmogelijk te maken, dat moet gestopt worden. Punt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:50

Janneke2 schreef:
Ik ben niet anti boer en hartstikke pro boom, om het maar in dit soort simpele termen te stellen.
Ik voel mij dus niet aangesproken en ik heet geen Annemiek, maar ik had Annemiek niet ingeschat als iemand die hoort bij bouwend Nederland, die de vingers aflikt bij het vooruitzicht dat er veel boerenland onteigend gaat worden.

Geen idee hoe je er bij komt dat ik pro-bouwers ben :=
Hoe meer natuur en akkerland hoe beter imo.

Ik heb alleen aangegeven dat ik vind dat er meer duurzame, betaalbare huizen moeten komen om het daklozenprobleem aan te pakken. Ik mag hopen dat iedereen het daar over eens is?
Het zou natuurlijk het allermooist zijn als die op een 'lege' plek gebouwd kunnen worden, maar in sommige gevallen kan het niet anders dan dat er een stukje natuur of akkerland voor moet wijken helaas. Dat is de harde realiteit.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:44

dakplaat schreef:
Daarvoor hebben boeren dus al tig jaar allerlei regels: Niet om onbeperkt stikstof uit te stoten, maar alleen binnen de ruimte die je hebt (of die van de buurman bv.) op jouw gewassen/percelen. Voorheen Minas, nu Kringloopwijzer, BEX, etc. etc. Om te zorgen dat die uitstoot versus opvang zover mogelijk in balans is (voor zover mogelijk binnen huidige rekenmodellen, uiteraard).
Er is geen andere sector die daar ook maar ergens in de buurt van zo'n balans komt.

Oprechte vraag. Als je als sector voer uit het buitenland haalt, dat stopt in dieren die daar vlees, melk, eieren, enz van maken. En dan zo’n 80% van dat vlees enz ook weer naar het buitenland transporteert. Hoe kan je dan een balans krijgen als juist de (milieuschadelijke) producten zoals mest, ammoniak, methaan lokaal achterblijven?

En om dat in perspectief te zetten en gelijk een vraag eerder uit het topic te beantwoorden. Ik heb mijn paarden in pension staan. De pensionhouder hooit zelf 2 à 3x per jaar. De paarden eten het hooi en de mest wordt weer over het land gereden. Dat zie ik als (een redelijke) kringloop*.

* De kring is niet helemaal rond. Er wordt ook krachtvoer gegeven en er wordt stalstrooisel van buiten aangevoerd. En aangezien de paarden uit dat hooi voedingsstoffen halen voor warmte, spieren enz, is de teruggave in mest minder dan er van het land is gekomen. Er wordt dus ook beperkt kunstmest bij gestrooid.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:21

8nnemiek schreef:
Bomenkap ben ik ook niet voor, en ik ken eigenlijk niemand die daar 'heel weinig van vindt'. Er worden juist regelmatig protesten gehouden en rechtszaken aangespannen om vergunningen voor bomenkap tegen te gaan. Hier in de omgeving kan ik me nog goed herinneren dat mensen zich járen geleden een week lang in bomen hebben opgehouden en zelfs aan bomen hebben vastgeketend om de kap tegen te gaan. Maar ik begrijp het wel wat je zegt; het líjkt alsof niemand problemen heeft met bomenkap omdat dit soort protesten niet of nauwelijks in het nieuws komen. Mensen die bomen willen redden hebben doorgaans geen trekkers om op het malieveld te gaan protesteren, en zijn veel minder interessant dan boze boeren. Zo'n protest haalt hooguit het regio-blad in de provinciale krant.

Of de mens de plek van de natuur in mag nemen, sja daar kun je dagen over discussiëren, maar daar heeft iedereen zijn eigen mening over.

Een fout maken is iets heel anders dan niet onafhankelijk zijn natuurlijk. Iedereen maakt wel eens een fout, en het RIVM bestaat ook uit mensen, dus dat is zeker mogelijk, maar onafhankelijk betekent simpelweg dat ze niet gesponsord worden of belangen hebben bij een bepaalde sector, en dat het voor hun zelf dus helemaal niks uitmaakt wat de uitkomst zal zijn. Dat staat ook in de wet, en daar wordt ook toezicht op gehouden.
Ik vond de reactie van het RIVM op de uitslag van de nieuwe berekeningen erg duidelijk.

Ik snap niet zo goed dat jij zo voor natuur bent en dan zo blind vertrouwt op de woorden van de overheid..geloof je shell ook dan als die zeggen dat er niets aan de hand is?

Bij de overheid wordt gelobbyt door bedrijven als o.a. shell. Om belangen te behartigen uiteraard, maar soms werken dingen sneller/beter als je even wat met cijfers rommelt.
Neem het 'foutje in de rekensom' van het RIVM. Er was al tig keer aangegeven dat het niet klopte, maar het werd pas aangepast toen het geld was geind.
Neem de sjoemel affaire met de cijfers van criminele asielzoekers, vast ook weer zo'n foutje..

Denken dat de politiek of de RIVM neutraal is, is denk wel het naiefste wat je kunt denken.
Juist daar gaat het om geld en om toekomstige banen.
De zorgverzekeringen, banken of shell lastigvallen met wetgeving kan je de toekomstige baan kosten bij zo'n bedrijf.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:55

Daar ben ik het niet mee eens.
Blind vertrouwen, tuurlijk niet, je moet altijd en overal je ogen open houden, maar ik ben er zeker van overtuigd dat de overheid neutraal is en hun meetinstellingen zonder verdere belangen werken.

Vind jij echt dat het mesdag zuivelfonds neutraler is dan het RIVM?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:23

dat dacht ik ook, tot de ellende met de fipronil, waarvan de NVWA allang op de hoogte was. Het is toch bizar dat er toen niet direct gereageerd is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:13

Van de nvwa heb ik ook geen hoge pet op inderdaad. Zeker bizar wat voor fouten er toen gemaakt zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:43

dat hoort toch echt bij de overheid

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 21:12

Klopt, en ondanks dat ze fouten maken, en bv maffe dingen doen als zich druk maken om de naam van vegetarische burgers, ga ik er nog steeds van uit dat ze wel onafhankelijk te werk gaan en vertrouw ik er op dat hetgeen dat ze keuren doorgaans ook echt goed gekeurd wordt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 21:23

Onderzoeksjournalisten willen zich er niet in verdiepen dus wie moet dan uitzoeken of er geen fouten worden gemaakt door het RIVM?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 21:34

Eh - is het zo, dat onderzoeksjournalisten dit niet willen...?
(Als in: de harde weigering 'nee, want dan krijg ik later geen mooie baan meer'?)

Ik herinner me levendig dat het nos-journaal een boer aan het woord liet: "Kijk, dit meetpunt van het rivm staat pal naast een soort open rioolput met menselijke uitwerpselen." (En zijn bedrijf werd afgerekend op dit meetpunt.)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:32