Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 11:15

Er zullen een aantal partijen zijn die waarschijnlijk voor hun eigen agenda gaan maar voor een meerderheid zijn die ook niet perse nodig.

Het is inderdaad een beetje wat FVD wilde. Kunnen we nu testen of het in de praktijk ook werkt.

Lieser

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 11:23

Rutte I was strikt genomen ook een minderheidskabinet (van 14 oktober 2010 tot 5 november 2012). Wel met 'gedoogsteun' van de PVV, maar dat stelde in de praktijk niets voor.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:04

In deze constructie merk je denk ik ook wel met welke partijen samen te werken valt en welke niet. Ik denk voor ook GL/PvdA gunstig, die hoeven minder water bij de wijn te doen en zijn ook nodig voor meerderheid in eerste kamer dacht ik

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:24

IMANDRA schreef:
Misschien een klein voordeel: nu hoeft GL/PvdA niet te zoeken naar compromissen. Gezien zij als 1 partij nodig kunnen zijn voor een meerderheid (tov veel kleinere) kunnen ze wellicht wat harder spelen en meer van hun eisen eruit halen.

Ik ben heel benieuwd hoe PVDA/GL die rol gaan oppakken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:36

IMANDRA schreef:
_San87_ schreef:
Blij dat er een kabinet gevormd is. Of ze lang blijven zitten? De tijd zal het leren.

Ik ben er blij-ish mee. Ik had liever een kabinet met GL/PvdA erbij gezien. Die partij gaan ze sowieso nodig hebben nu.

Misschien een klein voordeel: nu hoeft GL/PvdA niet te zoeken naar compromissen. Gezien zij als 1 partij nodig kunnen zijn voor een meerderheid (tov veel kleinere) kunnen ze wellicht wat harder spelen en meer van hun eisen eruit halen.

Ja, dat is zo.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 17:36

Dit lijkt op voornamelijk regeren met GL/Pvda. Wat ze nog zouden kunnen doen is ook vanuit Ja21 een bewindspersoon kunnen benoemen, bijv. Coenradie op een post. En dan vanuit GL/Pvda een aantal personen en dan kun je wel eens een heel stabiel kabinet krijgen.
Ík zie het positief in!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 10:58

Ik snap niet waarom de rechtse hoek op de socials zo negatief zijn over dit kabinet.
Het bied toch juist ook kansen? Juist omdat er een meerderheid moet worden gevonden?

Het het gelul dat dit kabinet geen gehoor geeft aan de "rechtse meerderheid". Als daar een meerderheid was had er een rechts kabinet geweest.
Daarbij een kabinet van D66, VVD en CDA is toch verre van links
.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 11:02

Omdat de uitslag wederom genegeerd is....

PvdA/GL was een van de grootste maar aangezien dat mens van de vvd(en dan ben ik nog netjes) de uitslag volledig genegeerd heeft worden ze gewoon opzij geschoven.

Ik denk niet dat ik bij de volgende verkiezingen nog ga stemmen.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 11:06

purny schreef:

PvdA/GL was een van de grootste maar aangezien dat mens van de vvd(en dan ben ik nog netjes) de uitslag volledig genegeerd heeft worden ze gewoon opzij geschoven.

Vind je dan ook dat er met de pvv geregeerd had moeten worden? Want die wordt (en werd de hele verkiezingen) ook uitgesloten?

Ik snap je gevoel wel, hoor. Zeker omdat gl-pvda echt wel een degelijke partij is, maar ze hebben echt wel wat zetels verloren en zijn ook “maar” de 4e partij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 11:08

fransje23 schreef:
Ik snap niet waarom de rechtse hoek op de socials zo negatief zijn over dit kabinet.
Het bied toch juist ook kansen? Juist omdat er een meerderheid moet worden gevonden?

Het het gelul dat dit kabinet geen gehoor geeft aan de "rechtse meerderheid". Als daar een meerderheid was had er een rechts kabinet geweest.
.

Alles wat geen FvD of PVV of JA21 is, is toch links :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 11:17

purny schreef:

Ik heb het over de rechtse hoek, daar val je als PVDA-Gl stemmer niet onder.

Denk dat een minderheidskabinet juist voor PvdA-GL gunstig is. Ze zijn nodig voor een meerderheid in Tweede en eerste Kamer maar hoeven niet veel water bij de wijk te doen wat wel moest bij een coalitie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 11:18

verootjoo schreef:
fransje23 schreef:

.

Alles wat geen FvD of PVV of JA21 is, is toch links :+

Dan is er al helemaal geen rechtse meerderheid.
:+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 11:51

De uitslag is niet genegeerd, het is nu eenmaal niet zo dat de grootste partijen samen moeten werken.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 12:30

fransje23 schreef:
De uitslag is niet genegeerd, het is nu eenmaal niet zo dat de grootste partijen samen moeten werken.

Laten we daar blij mee zijn. Anders zaten we weer met de PVV opgescheept. Ik stem altijd rechts maar daar zit ik echt niet op te wachten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 12:37

Ik ben daar ook zeker blij mij!

Anders doe je stemmers pas geen recht. Dan moeten er onmogelijke compromissen gesloten worden waarbij de identiteit van de partij verdwijnt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 13:49

Het uitsluiten van GL/Pvda vind ik vanuit VVD eigenlijk best een beetje dom. Door een minderheidskabinet te krijgen, gaat GL/Pvda een sleutelpositie krijgen in zowel de eerste als 2de kamer. Als ze in een coalitie hadden gezeten, hadden ze veel meer van te voren kunnen besluiten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 14:05

_chou schreef:
Ik snap je gevoel wel, hoor. Zeker omdat gl-pvda echt wel een degelijke partij is, maar ze hebben echt wel wat zetels verloren en zijn ook “maar” de 4e partij.

Nee, de derde partij. CDA is de vierde.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 14:09

Benzz schreef:
_chou schreef:

Nee, de derde partij. CDA is de vierde.

VVD is 3e, GL-pvda 4e en CDA 5e

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 14:11

_chou schreef:
VVD is 3e, GL-pvda 4e en CDA 5e

Je hebt gelijk, instinctief vergeet ik de PVV altijd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 14:29

Vind het hilarisch dat Wilders gaat oordelen dat het niets wordt met dit kabinet.
Ze hebben het toch echt aan zichzelf te danken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 14:39

fransje23 schreef:
Vind het hilarisch dat Wilders gaat oordelen dat het niets wordt met dit kabinet.
Ze hebben het toch echt aan zichzelf te danken.

Moet je de reactie's onder het bericht op FB eens lezen. Echt beschamend wat mensen uit hun toetsenbord weten te krijgen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 15:12

Ik vertrouw er altijd maar op dat de meeste mensen wel gewoon kunnen denken en het echte leven belangrijker vinden dan roeptoeteren op de socials.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 15:47

Ik lees die reacties niet meer. Naast de haat en misinformatie die je daar las, kreeg ik soms ook echt het gevoel dat ik in een heel andere wereld leef dan hun.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 20:37

Libra76 schreef:
Ik lees die reacties niet meer. Naast de haat en misinformatie die je daar las, kreeg ik soms ook echt het gevoel dat ik in een heel andere wereld leef dan hun.

Ja echt!

Ik las vandaag al reacties dat zelfs de VVD links is _O-

Ben erg benieuwd hoe het toekomstige kabinet de ministersposten gaan invullen.
Zijn wel partijen die goede mensen kunnen leveren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 14:30

Op sommige punten was kabinet Rutte toch royaler voor de boeren dan het huidige kabinet met BBB

Boeren die binnen een kilometer van zo'n natuurgebied zijn gevestigd kunnen 110 procent van hun bedrijfswaarde vergoed krijgen als ze ermee stoppen. Voor agrarische bedrijven die verder dan een kilometer van een natuurgebied zijn gevestigd, geldt dat ze 100 procent vergoed krijgen. Áls er nog geld in de pot zit.

De nieuwe regeling lijkt op een uitkoopregeling die onder het vierde kabinet-Rutte is opgetuigd. Daarbij waren de regels gunstiger voor veehouderijen die veel stikstof op kwetsbare natuur laten neerslaan. De zogenoemde piekbelasters kregen onder die regeling 120 procent van hun bedrijfswaarde vergoed.

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5553753/veehouders-bij-kwetsbare-natuur-krijgen-voorrang-voor-uitkoop