Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Esaqar

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:54

Vignet voor auto's op buitenlandse kentekens toepassen.

Dan verdien je op de vignetten en op de bekeuringen die je uitdeelt aan mensen die rijden zonder vignet.

Had je je eigen volk tevreden gehouden.

Of kijk ik hier nu te makkelijk tegenaan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:56

Als daadwerkelijk de prijzen van het OV daarmee te hanteren blijven vind ik het een goede optie…

Het is tegenwoordig duurder om met de trein te gaan dan in je eentje in een auto te zitten. Slaat nergens op. Voor mijn part maken ze het OV gratis en auto’s heel duur.

Ik twijfel alleen of nu echt de prijzen van het OV gelijk blijven/naar beneden gaan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 20:20

prompter schreef:
Ik vind het begrijpelijk, zat mensen die afhankelijk zijn van het OV en geen eigen auto kunnen betalen. Vind ik het leuk? Nou nee. Maar ik snap het wel.

Ik ook. Liever OV die voor iedereen beschikbaar is dan goedkopere brandstof. We moeten toch ooit van die fossiele brandstoffen af. En ja, ik woon ook in het buitengebied, moet óf naar de bushalte fietsen voor een rit naar een groot station of 20 mins naar een groot P+R terrein als ik de andere kant op wil. En dan nog eens overstappen naar een intercity lijn.

Het is het een of het andere, anders betaal ik me weer helemaal leip aan parkeerkosten. Voor mijn opdrachtgever is enkele reis meer dan 2 uur met OV, met de auto ook - in de file. Kies ik toch zelf voor? Er zijn trouwens erg veel P+R terreinen rond steden, super gunstig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 20:45

Ik vind het wel echt klote. Autorijden is in Nederland al enorm duur in vergelijking met andere landen, en het OV gebruiken is voor mij gewoonweg geen optie omdat ik dan 2,5 uur onderweg ben van deur tot deur. Met de auto doe ik er 30 minuten over.

En ik vraag me eerlijk gezegd af of het OV goedkoper wordt/beter beschikbaar. Ik geloof daar niet zo in.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 21:25

Ik denk niet dat het OV goedkoper wordt, maar dat er misschien buslijnen behouden blijven.
Salariskosten en onderhoud en diesel/benzine is ook voor het OV duurder geworden, dus de prijzen naar beneden? Dat geloof ik niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 21:29

_San87_ schreef:
Ik vind het wel echt klote. Autorijden is in Nederland al enorm duur in vergelijking met andere landen, en het OV gebruiken is voor mij gewoonweg geen optie omdat ik dan 2,5 uur onderweg ben van deur tot deur. Met de auto doe ik er 30 minuten over.

En ik vraag me eerlijk gezegd af of het OV goedkoper wordt/beter beschikbaar. Ik geloof daar niet zo in.

Volgens mij was het vooral om het niet duurder te laten worden?

Ik zou het wel goed vinden als een volgend kabinet goede stappen gaat maken om het wel goedkoper en beter te maken. Een goed en betaalbaar OV-net is voor veel mensen heel waardevol, zowel qua kosten als qua duurzaamheid denk ik. Als de verbindingen beter worden en de prijzen gedrukt, denk ik dat meer mensen er gebruik van maken.

Nu wordt het steeds slechter en duurder, waardoor mensen sneller de auto pakken, waardoor minder mensen met OV reizen, waardoor het OV weer slechter en duurder wordt want.. minder mensen reizen met OV. En ga zo maar door.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 02:01

Alleen hebben ze ook al de aftrekpost vanwege zorgkosten vervoer aangepast bij de belasting. Dus mensen die vanwege ziekte hogere kosten hebben voor vervoer gaan er al op achteruit (in mijn geval meer dan 1000 euro minder aftrekken) en dan gaan de daadwerkelijke kosten ook nog omhoog. Het Ov brengt mij niet bij mijn afspraken op een redelijke tijd en/of dichtbij genoeg, plus dat het klachten erger maakt. En als ik niet ziek was geweest had ik of geen auto nodig gehad of er een stuk beter bij gezeten qua inkomen en minimaal de helft minder kilometers gemaakt. Want de kilometers die ik maak zijn dus voor de meer als de helft medische, meer als een halve tank per maand. :+

En dat is nadat de wegenbelasting ook al omhoog gegaan was voor mijn auto.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:18

Esaqar schreef:

Dan verdien je op de vignetten en op de bekeuringen die je uitdeelt aan mensen die rijden zonder vignet.

Dat zal denk ik niet hetzelfde bedrag opleveren als de benzineprijzen nu omhoog gooien. Zoals Journee al een keer terecht opmerkte. Doordat meer mensen electrisch gaan rijden loopt de overheid accijnzen mis dus linksom of rechtsom moet dat ergens weer verhaald worden. Alleen op deze manier zullen ze het nooit communiceren.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 09:04

Elisa2 schreef:
Esaqar schreef:

Dat zal denk ik niet hetzelfde bedrag opleveren als de benzineprijzen nu omhoog gooien. Zoals Journee al een keer terecht opmerkte. Doordat meer mensen electrisch gaan rijden loopt de overheid accijnzen mis dus linksom of rechtsom moet dat ergens weer verhaald worden. Alleen op deze manier zullen ze het nooit communiceren.

Je verwoord dit alsof ze hun zakken ermee vullen. Die accijnzen worden gewoon ook weer terug de maatschappij in gebracht?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 09:35

Ja, de belangrijkste motivatie van de overheid voor deze maatregel is natuurlijk lekker geld harken over de rug van de arme burger *\o/*

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 09:39

Ik mis wel het inzicht bij grote delen van de overheid wat verschillende maatregelen bij elkaar betekenen voor bepaalde groepen. Ook de reden waarom ik niet op een rechts kabinet zit te wachten, want die laten dit te vaak zien voor de groepen waar ik onder val en mee te maken heb.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 09:51

IMANDRA schreef:
_San87_ schreef:

Volgens mij was het vooral om het niet duurder te laten worden?

Ik zou het wel goed vinden als een volgend kabinet goede stappen gaat maken om het wel goedkoper en beter te maken. Een goed en betaalbaar OV-net is voor veel mensen heel waardevol, zowel qua kosten als qua duurzaamheid denk ik. Als de verbindingen beter worden en de prijzen gedrukt, denk ik dat meer mensen er gebruik van maken.

Nu wordt het steeds slechter en duurder, waardoor mensen sneller de auto pakken, waardoor minder mensen met OV reizen, waardoor het OV weer slechter en duurder wordt want.. minder mensen reizen met OV. En ga zo maar door.

Oh dan heb ik dat verkeerd opgevat. Alsnog betwijfel ik of dit de manier is om het OV betaalbaar te houden.

De auto is voor veel mensen gewoonweg een veel betere optie wanneer je alles meeweegt; comfort, tijd, deur tot deur.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 09:55

nps schreef:
Ja, de belangrijkste motivatie van de overheid voor deze maatregel is natuurlijk lekker geld harken over de rug van de arme burger *\o/*

Ik vind dit wel flauw. Brandstof is in Nederland gewoon heel erg duur. En het feit dat mensen meer auto zijn gaan rijden is niet omdat het zo betaalbaar is of omdat het leuk is om geld te verbranden, het alternatief is gewoonweg niet aantrekkelijk (meer). En dát is wel mede door de overheid veroorzaakt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:10

nps schreef:

ja, zodat ze fijn nog meer geld kunnen verspillen *\o/*

Ik googlede even op 'geld verspillen overheid" en dergelijke.. volgens mij ging het laatst ook al over verspillingen bij de overheid.
Daar zouden ze ook eens naar kunnen kijken.
Maar ja, dat hoeft niet want 'wij' betalen wel gewoon :j En stel je voor dat je er wat van zegt.. 8-)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:41

MyWishMax schreef:
Alleen hebben ze ook al de aftrekpost vanwege zorgkosten vervoer aangepast bij de belasting. Dus mensen die vanwege ziekte hogere kosten hebben voor vervoer gaan er al op achteruit (in mijn geval meer dan 1000 euro minder aftrekken) en dan gaan de daadwerkelijke kosten ook nog omhoog. Het Ov brengt mij niet bij mijn afspraken op een redelijke tijd en/of dichtbij genoeg, plus dat het klachten erger maakt. En als ik niet ziek was geweest had ik of geen auto nodig gehad of er een stuk beter bij gezeten qua inkomen en minimaal de helft minder kilometers gemaakt. Want de kilometers die ik maak zijn dus voor de meer als de helft medische, meer als een halve tank per maand. :+

En dat is nadat de wegenbelasting ook al omhoog gegaan was voor mijn auto.

Maar voor je medische kilometers uit de basisverzekering moet jij toch recht hebben op rolstoelvervoer?
Hiervoor is de eigen bijdrage in 2025 € 126 per kalenderjaar maar verder wordt iedere kilometer vergoed door de zorgverzekeraar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:06

Esaqar schreef:

Dat zou een ramp betekenen voor de grensregio,s. Waar dagelijks veel verkeer uit beide landen pendelt voor werk en boodschappen. Met name voor Limburg en Zeeuws Vlaanderen zal dit catastrofaal zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:11

De meeste komen juist niet in aanmerking voor vergoeding vanuit de zorgverzekering. Vanuit de zorgverzekering en zeker basisverzekering heb je maar bepaalde ziektes, behandelingen enzovoorts die in aanmerking komen. Niet iedere km wordt dus vergoed. Als jouw ziekte er niet tussenstaat moet je een beoordeling aanvragen en gaan ze kijken of die behandeling en jouw situatie überhaupt in aanmerking komt. Ook behandelingen die vanuit aanvullende verzekering vergoed worden komen niet in aanmerking en ook dingen vanuit de basisverzekering lang niet allemaal, terwijl die wel oplopen. Plus je moet het voorafgaand aan het traject aanvragen en weten hoelang het duurt en alles.

Voor de km die dat niet kwamen kon je dus bij aangifte die km aftrekken onder zorgkosten. Wel aantonen dat je en meer voor auto betaalde als mensen met hetzelfde inkomen en dan alleen over de medische kilometers. Zo berekende je de km prijs en de kosten daarvan. Dus de extra kosten die je niet had gehad als je niet ziek was geweest.

Dus ga ik er echt fikse op achteruit, nog meer nu de benzine ook weer duurder wordt. En ov is geen vervanging, want ik kan al niet eens veilig bij bushalte komen. Nog los van dat het ov mij niet naar die afspraken kan brengen op beetje normale tijd en zonder dat ik al geen energie meer heb voordat ik aan kom.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:23

_San87_ schreef:
nps schreef:

Ik vind dit wel flauw. Brandstof is in Nederland gewoon heel erg duur. En het feit dat mensen meer auto zijn gaan rijden is niet omdat het zo betaalbaar is of omdat het leuk is om geld te verbranden, het alternatief is gewoonweg niet aantrekkelijk (meer). En dát is wel mede door de overheid veroorzaakt.

Dat is wel waar. Gedeeltelijk door privatisering van en veel bezuinigen op. Investeren in OV kan het wel weer aantrekkelijker als alternatief maken. Ik had zelf ook niet gekozen om het geld - alweer - bij de burger vandaan te halen, maar je moet wat als je het niet bij bedrijven of vermogenden weg wil halen.

Aan de andere kant, ik heb vanochtend ook weer 40 mins file gehad op mijn ritje van iets meer dan een uur. Er wordt nog veel autogereden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:27

Cer schreef:
nps schreef:

ja, zodat ze fijn nog meer geld kunnen verspillen *\o/*

Ik googlede even op 'geld verspillen overheid" en dergelijke.. volgens mij ging het laatst ook al over verspillingen bij de overheid.
Daar zouden ze ook eens naar kunnen kijken.
Maar ja, dat hoeft niet want 'wij' betalen wel gewoon :j En stel je voor dat je er wat van zegt.. 8-)

Wat verspilling is zijn de meningen ernstig over verdeeld. Wat de een waardevol vind, vind de ander niet waardevol. Kunnen er dingen beter, of efficienter? Sure. Het is een utopie om een begroting te maken waarin niemand vind dat er geld verspild wordt. En, als persoon met ervaring met aanbestedingen en inkoop bij grotere overheidsorganisaties kan ik je vertellen dat processen rond overheidsbestedingen streng worden nageleefd.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:30

Wat is momenteel eigenlijk ongeveer de literprijs voor benzine en diesel?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:33

Hier de allergoedkoopste uit de buurt:

Euro 95€ 1,829
Super 98€ 2,109
diesel€ 1,659

Maar voor euro 95 ook al in de 1,90 gezien tot zelfs boven de 2 euro.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:43

nps schreef:
Wat verspilling is zijn de meningen ernstig over verdeeld. Wat de een waardevol vind, vind de ander niet waardevol. Kunnen er dingen beter, of efficienter? Sure. Het is een utopie om een begroting te maken waarin niemand vind dat er geld verspild wordt. En, als persoon met ervaring met aanbestedingen en inkoop bij grotere overheidsorganisaties kan ik je vertellen dat processen rond overheidsbestedingen streng worden nageleefd.

ze hebben er toen een tv programma over gemaakt,en google zegt dat het vnl ICT projecten zijn die mislukken.. ja ik weet niet of dat dan echt streng wordt nageleefd hoor?
Ik doel dan niet op dingen die wel of niet zinnig zijn, maar echt verspilling. Uit mn hoofd ook wel eens iets over bordjes of briefpapier enzo..
Hoe het zit met aanbestedingen en vriendjes en deals etc daar heb ik het verder niet over

Begrotingen (verbouwing binnenhof) kloppen ook niet altijd helemaal, dus of het rekenen ook echt lukt? 8-)

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:45

Ohja, dat is redelijk vergelijkbaar met hier.
Het wisselt soms enorm.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:16

Verspilling ? Afhandeling Groningen, toeslag affaire enz. Daar zitten zoveel bureautjes tussen die goud geld verdien, + plus inzetten landsadvocaat, die verdient gouden bergen. Overal tegen in beroep.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:19

nps schreef:

Eindelijk begin je het te begrijpen. ;)

Even serieus, transparantie is al jaren een probleem. Als er miljarden naar het buitenland gaan maar het voor mensen hier steeds moeilijker of onmogelijk wordt gemaakt om normaal te kunnen leven. Dan gaat er toch iets niet helemaal goed.