30 september 2025/de Stentor
Na 58 dode schapen door wolf is Christian het zat: dieren op stoep bij provinciehuis in Zwolle
Schapenhouder Christian Kalter trof vanochtend weer drie dode dieren aan in zijn wei. De teller staat op 58 inmiddels. Van het merendeel staat vast dat de wolf ze doodde. Nu heeft hij uit wanhoop dode schapen op de stoep van het provinciehuis in Zwolle gelegd.
Het meest recente geval van dode schapen in de wei is alweer de negende keer in slechts drie maanden tijd.
Het is net half vier geweest als Christian Kalter zijn bus voor het provinciehuis in Zwolle de stoep opdraait. Samen met broer Arjan haalt hij twee kadavers uit de laadruimte en sleept ze naar een boom, terwijl zoon Stefan (10) toekijkt.
Arjan Kalter trof zondagochtend al zes dode schapen aan in het buitengebied van Zwolle. Negen andere waren zwaargewond en moesten worden afgemaakt. Dat een wolf had huisgehouden, staat wat hen betreft vast. Het roofdier zorgt al maanden voor onrust in deze omgeving.
Bij het krieken van de dinsdagochtend ontdekte Christian Kalter in hetzelfde weitje weer drie dode schapen. Twee daarvan liggen dinsdagmiddag in Zwolle op de stoep.
Vervolgens beent Christian Kalter driftig naar binnen. „Ik ben er helemaal klaar mee”, zegt hij binnen tegen twee ambtenaren die hem te woord staan. „Ik heb al genoeg schapen opgeruimd, deze mogen jullie opruimen.”
De ambtenaren geven aan dat ze geen ‘inhoudsdeskundigen’ zijn en hem niet verder kunnen helpen. Ze noteren naam en telefoonnummer, waarna Kalter bij de voordeur zijn laarzen aantrekt en naar zijn broer loopt.
Elke ochtend en avond maken de broers afwisselend een ronde langs de locaties waar ze schapen hebben. „Iedere dag gaan we met angst en beven het land in. Zondag hadden we vijftien dode schapen, nu weer drie. Wanneer stopt het? Er gebeurt geen zak!”
Subsidie voor wolfwerende rasters
Kalter vindt dat de provincie de subsidie voor wolfwerende rasters moet verhogen van 50 naar 100 procent. Ook meent hij dat in de provincie Overijssel te weinig wild leeft voor wolven. Het beleid moet wat hem betreft aangepast worden en daarom is hij in Zwolle.
„Om een statement te maken. Ze vinden het heel erg, maar nemen niet de moeite naar buiten te komen om naar de schapen te kijken. Dat wij er iedere dag mee worden geconfronteerd, interesseert ze waarschijnlijk niet.”
Gedeputeerde Maurits von Martels (Landbouw en natuur) zegt telefonisch dat dat laatste zeker niet het geval is: „Ik was een paar weken geleden bij hem thuis en toen zat het hem al heel hoog. Een en al begrip voor deze actie, maar van mijn kant is er ook machteloosheid, want ik kan hem niet rechtstreeks helpen.”
Als verantwoordelijk bestuurder probeert hij ‘met toekomstig beleid wel een bijdrage te leveren tot verandering’, zegt Von Martels.
„We willen dolgraag dat meer beheer mogelijk is, maar we kunnen niks doen op basis van wetgeving. Politiek gezien zetten we wel stapjes. Tot nu toe hadden we in Overijssel geen gevestigde roedels en daar was het beleid op gebaseerd. Helaas moeten dit soort voorbeelden leiden tot het besef dat er echt iets moet gebeuren.”
Actie levert weinig op
De gebroeders Kalter constateren op de stoep dat hun actie weinig oplevert. Door wegwerkzaamheden zijn er weinig passanten en ambtenaren komen niet langs deze plek. „Hopelijk is een volgende keer niet nodig, maar misschien moeten we ze dan in een kruiwagen leggen en naar binnen rijden.”
Ze leggen de kadavers weer in de bus. Daar ligt ook een nieuwe afrastering, zodat de broers de schapen op deze locatie ’s nachts in een wolfwerend raster kunnen zetten. „Je probeert wat, wil toch iets doen. Maar of het helpt? Vegetarisch wordt de wolf niet.”
https://www.destentor.nl/zwolle/na-58-d ... ~a13c57ed/