Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:39

DuoPenotti schreef:
Wat een heftig bericht...krijg er helemaal kippenvel van. |( |(
Ook zij zijn voorgelogen met de leugens van de "experts" dat ze wel gaan verdedigen tegen de wolven.

Goed om te lezen dat ze ze nu eruit halen.
Wat ik begrijp afgevoerd als voornamelijk slacht. (daar is pro wolf toch zo tegen slachtdieren?)

Maar welk dier graast er dadelijk nog?
De pony's van hardleerse *pieeeeeeeep* Mekel?
En verder?

Zal wel veel stikstof daar neer komen omdat er struikjes groeien die er tot een paar jaar terug niet waren :j

Misschien ook wel richting huis, alles beter dan dit iig. Dit doet me echt wat en hopelijk is dit een stimulans voor andere eigenaren van vee in begrazingsgebieden. Laat SBB maar stikken met zijn biodiversiteit. Laat ze maar voelen dat ze zonder vee geen begrazing hebben en geen wolf, zij offeren met liefde alles...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:40

criollo_yess schreef:
Oh wat ben ik hier blij om! Hoop dat ze ze heel snel uit het gebied gaan halen.

En mijn excuses, ik neem mn woorden terug, fantastisch dat ze dit doen en laat het een stimulans zijn voor anderen!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:48

Maar een Exmoor ponytje zal zich wel reden hè Mekel..

Ik vermoed dat een groot deel geslacht zal worden "opgeladen en afgevoerd" (pro wolf zal wel los gaan want slachten is ook heel zielig..) .
Misschien sommige naar een hobby boer? Geen idee of zulke dieren nog kunnen wennen aan een afgezette wei.

Goed dat er actie komt. Jammer dat het nog maanden moet duren.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:58

@ tienus63; ik zie dat de brandbrief over de Galloways al van 6 april 2025 is. Aan wie is deze brief door de eigenaars van de Galloways als eerste gestuurd?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 19:04

Zou ik niet weten.
Edit:
Zou die datum niet op de foto slaan bij de brief?

Maar als jij de eigenaar van de koeien spreekt, respect voor hem dat hij zich uit durft te spreken tegen zijn opdrachtgever.
Wens hem alle goeds!
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 30-09-25 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 19:07

Dode schapen provinciehuis Zwolle.
De kadavers zijn overigens ook weer mee terug genomen.
Citaat:
30 september 2025/de Stentor
Na 58 dode schapen door wolf is Christian het zat: dieren op stoep bij provinciehuis in Zwolle
Schapenhouder Christian Kalter trof vanochtend weer drie dode dieren aan in zijn wei. De teller staat op 58 inmiddels. Van het merendeel staat vast dat de wolf ze doodde. Nu heeft hij uit wanhoop dode schapen op de stoep van het provinciehuis in Zwolle gelegd.

Het meest recente geval van dode schapen in de wei is alweer de negende keer in slechts drie maanden tijd.

Het is net half vier geweest als Christian Kalter zijn bus voor het provinciehuis in Zwolle de stoep opdraait. Samen met broer Arjan haalt hij twee kadavers uit de laadruimte en sleept ze naar een boom, terwijl zoon Stefan (10) toekijkt.

Arjan Kalter trof zondagochtend al zes dode schapen aan in het buitengebied van Zwolle. Negen andere waren zwaargewond en moesten worden afgemaakt. Dat een wolf had huisgehouden, staat wat hen betreft vast. Het roofdier zorgt al maanden voor onrust in deze omgeving.

Bij het krieken van de dinsdagochtend ontdekte Christian Kalter in hetzelfde weitje weer drie dode schapen. Twee daarvan liggen dinsdagmiddag in Zwolle op de stoep.
Vervolgens beent Christian Kalter driftig naar binnen. „Ik ben er helemaal klaar mee”, zegt hij binnen tegen twee ambtenaren die hem te woord staan. „Ik heb al genoeg schapen opgeruimd, deze mogen jullie opruimen.”

De ambtenaren geven aan dat ze geen ‘inhoudsdeskundigen’ zijn en hem niet verder kunnen helpen. Ze noteren naam en telefoonnummer, waarna Kalter bij de voordeur zijn laarzen aantrekt en naar zijn broer loopt.

Elke ochtend en avond maken de broers afwisselend een ronde langs de locaties waar ze schapen hebben. „Iedere dag gaan we met angst en beven het land in. Zondag hadden we vijftien dode schapen, nu weer drie. Wanneer stopt het? Er gebeurt geen zak!”
Subsidie voor wolfwerende rasters

Kalter vindt dat de provincie de subsidie voor wolfwerende rasters moet verhogen van 50 naar 100 procent. Ook meent hij dat in de provincie Overijssel te weinig wild leeft voor wolven. Het beleid moet wat hem betreft aangepast worden en daarom is hij in Zwolle.

„Om een statement te maken. Ze vinden het heel erg, maar nemen niet de moeite naar buiten te komen om naar de schapen te kijken. Dat wij er iedere dag mee worden geconfronteerd, interesseert ze waarschijnlijk niet.”

Gedeputeerde Maurits von Martels (Landbouw en natuur) zegt telefonisch dat dat laatste zeker niet het geval is: „Ik was een paar weken geleden bij hem thuis en toen zat het hem al heel hoog. Een en al begrip voor deze actie, maar van mijn kant is er ook machteloosheid, want ik kan hem niet rechtstreeks helpen.”

Als verantwoordelijk bestuurder probeert hij ‘met toekomstig beleid wel een bijdrage te leveren tot verandering’, zegt Von Martels.

„We willen dolgraag dat meer beheer mogelijk is, maar we kunnen niks doen op basis van wetgeving. Politiek gezien zetten we wel stapjes. Tot nu toe hadden we in Overijssel geen gevestigde roedels en daar was het beleid op gebaseerd. Helaas moeten dit soort voorbeelden leiden tot het besef dat er echt iets moet gebeuren.”
Actie levert weinig op

De gebroeders Kalter constateren op de stoep dat hun actie weinig oplevert. Door wegwerkzaamheden zijn er weinig passanten en ambtenaren komen niet langs deze plek. „Hopelijk is een volgende keer niet nodig, maar misschien moeten we ze dan in een kruiwagen leggen en naar binnen rijden.”

Ze leggen de kadavers weer in de bus. Daar ligt ook een nieuwe afrastering, zodat de broers de schapen op deze locatie ’s nachts in een wolfwerend raster kunnen zetten. „Je probeert wat, wil toch iets doen. Maar of het helpt? Vegetarisch wordt de wolf niet.”

https://www.destentor.nl/zwolle/na-58-d ... ~a13c57ed/

Filmpje via https://share.google/grj4BHvvA0m6NCjAG
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1BA7rv ... tid=wwXIfr

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 19:10

Diep, diep triest dat alles en iedereen moet wijken voor de wolf. Echt, ik word hier zo verdrietig van.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 19:27

't is voor sommigen blijkbaar heel normaal, gewoon je dieren maar weg doen

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:03

Een heftige brief. Voor ons hier geen verrassing, maar zo zonde dat dit niet overal in de media staat! Iedereen heeft overal maar een grote mond over en weet wel te vertellen hoe het dan wel moet voor de wolf en voor de natuur, maar ik ben benieuwd of ze hiermee een keer stil te krijgen zouden zijn! (Ws niet, want ze hebben nogal een poffertjesplaat voor hun harses).
Het is meer dan terecht dat die dieren weggehaald zijn ( hoop ik inmiddels), maar dan wordt het leed voor de andere dieren in en om dat gebied ook een heel stuk erger en dat is ook hartverscheurend!
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 30-09-25 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:08

Kinke schreef:
't is voor sommigen blijkbaar heel normaal, gewoon je dieren maar weg doen

Ik denk dat het voor niemand normaal is, maar als de alternatieven op zijn dan heb je soms weinig keus.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:23

ikkedus schreef:
Een heftige brief. Voor ons hier geen verrassing, maar zo zo de dat dit niet overal in de media staat! Iedereen heeft overal kaar een grote mond over en weet wel te vertellen hoe het dan wel moet voor de wolf en voor de natuur, maar ik ben benieuwd of ze hiermee een keer stil te krijgen zouden zijn! (Ws niet, want ze hebben nogal een poffertjesplaat voor hun harses).
Het is meer dan terecht dat die dieren weggehaald zijn ( hoop ik inmiddels), maar dan wordt het leed voor de andere dieren in en om dat gebied ook een heel stuk erger en dat is ook hartverscheurend!

Bij de huilende wolven lees ik bij stichting wijs met wolven al dat het nep is.

Dus denk dat ze dit ook niet geloven.

Die poffertjes pan is idd erg dik bij diverse.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 20:37

Voor inwoners van gemeente Heerde
Citaat:
30 september 2025
Gemeenteraad Heerde neemt motie aan over wolf – inwoners kunnen petitie tekenen tijdens inwonersbijeenkomst

HEERDE - De gemeenteraad heeft op maandag 29 september unaniem een motie aangenomen over de wolf en vindt het belangrijk dat inwoners hun stem kunnen laten horen over het onderwerp. Daarom organiseert de raad op dinsdag 7 oktober 2025 tussen 18.30 – 19.30 uur een bijeenkomst voor inwoners uit de gemeente Heerde bij het Raadhuis van Heerde (Dorpsstraat 1). Zij kunnen tijdens de bijeenkomst een petitie tekenen en in gesprek met raadsleden.

Motie
In de motie beschrijft de gemeenteraad dat zich in de afgelopen weken meerdere incidenten hebben voorgedaan met wolven, waar inwoners van geschrokken zijn. Tegelijkertijd realiseert de raad zich dat de wolf een plek heeft in de Nederlandse natuur en dat er wettelijke kaders zijn waarbinnen we ons dienen te bewegen.

In de motie spreekt de gemeenteraad uit dat:

- veiligheid voor mens en dier in dit dossier centraal moet staan;

- hij zich schaart achter het standpunt van het college van burgemeester en wethouders, waarin zij een beroep doet op provincie en Rijksoverheid om meer bewegingsvrijheid te krijgen in dit dossier

Daarnaast verzoekt de gemeenteraad het college van burgemeester en wethouders om:

- er alles aan te doen opdat overgegaan kan worden tot actief beheren en beheersen van de wolf;

Bijeenkomst – in gesprek met raadsleden

De bijeenkomst op 7 oktober wordt ingeleid door de burgemeester, in zijn rol als voorzitter van de gemeenteraad. Hij licht standpunt van het college en de motie van de gemeenteraad toe. Daarna is er ruimte voor inwoners om een petitie te tekenen en in gesprek te gaan met de raadsleden. Er zijn geen andere sprekers of presentaties.

Inwoners van de gemeente Heerde zijn van harte uitgenodigd om bij de bijeenkomst aanwezig te zijn, de petitie te ondertekenen en in gesprek te gaan met de raadsleden.

Petitie
Tijdens de bijeenkomst kunnen inwoners een petitie tekenen. Deze door de gemeenteraad opgestelde petitie omvat (de letterlijke tekst van) de motie die door de raad is aangenomen. Door het tekenen van de petitie ondersteunen inwoners de in de motie verwoorde boodschap van de gemeenteraad. De petitie wordt aan het einde van de bijeenkomst aangeboden aan de burgemeester. En in een later stadium aan gedeputeerde staten van Gelderland.
https://vijmg.nieuwsned.dev/gemeenteraa ... Ypx0whUsww

Bron geen wolf in cultuurlandschap

https://www.facebook.com/share/1CXVUqit ... tid=wwXIfr

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:39

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:40

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 20:41

Wolf houdt huis in natuurgebied Elperstroom: in twee jaar tijd alle kalfjes en 25 runderen opgegeten
Citaat:
Lensing gaat in gesprek met Staatsbosbeheer. De verwachting is dat de kudde zich zal aanpassen aan het leven met de wolf. Ze besluit het aan te kijken, want het afrasteren van 600 hectare is geen optie.
Maar in 2024 en ook dit jaar lijkt het erop dat alle kalveren zijn opgegeten. "In 2024 zijn er 40 geboren en in maart van dit jaar 15. Maar ook die zijn gepakt. Ze worden met huid en haar opgegeten, er blijft haast niks van ze over."

Ook zijn er sinds mei 2023 25 volwassen runderen gepakt door de wolf. "Vijf daarvan waren zo toegetakeld dat ze door een dierenarts uit hun lijden verlost moesten worden."
Lensing wil de koeien nu uit het gebied weghalen en verkopen. "Ik wil niet meer dat ze voer worden voor de wolf. We hebben inmiddels vier koeien naar de vangkooi kunnen lokken. Zij worden verkocht."

Boswachter Linde Veldhoen van Staatsbosbeheer begrijpt de zorgen van Lensing volledig. "De dieren moeten zich aanpassen aan de komst van de wolf. Ze moeten leren dat ze een hechte en sociale kudde vormen op het moment dat een wolf de aanval inzet." Want dan kunnen ze hun kalfjes beter verdedigen, is het idee. "Maar hoe lang zo'n aanpassing duurt is lastig te zeggen."
Daarom doet Staatsbosbeheer, samen met studenten van de Rijksuniversiteit Groningen, een proef om het gedrag van de runderen in beeld te krijgen. "We hebben twee Galloway's een zender omgehangen", legt Veldhoen uit. "In combinatie met wildcamera's kunnen we straks zien hoe ze het gebied gebruiken en hoe ze zich gedragen als de wolven aanvallen. We zien gelukkig al een gedragsverandering, maar dat heeft meer tijd nodig."
Het onderzoek neemt twee jaar in beslag.
Wolf houdt huis in natuurgebied Elperstroom: in twee jaar tijd alle kalfjes en 25 volwassen runderen opgegeten https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/177635 ... redArticle #rtvdrenthe

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1CLc1Z ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 20:47

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:49

Wintu schreef:
criollo_yess schreef:
Oh wat ben ik hier blij om! Hoop dat ze ze heel snel uit het gebied gaan halen.

En mijn excuses, ik neem mn woorden terug, fantastisch dat ze dit doen en laat het een stimulans zijn voor anderen!

Goed om te lezen dat de kudde uit dit gebied word gehaald, maar dit dierenleed heeft echt te lang geduurd. De eigenaar had véél eerder in moeten grijpen. Beetje mosterd na de maaltijd zo.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:53

DuoPenotti schreef:
ikkedus schreef:
Een heftige brief. Voor ons hier geen verrassing, maar zo zo de dat dit niet overal in de media staat! Iedereen heeft overal kaar een grote mond over en weet wel te vertellen hoe het dan wel moet voor de wolf en voor de natuur, maar ik ben benieuwd of ze hiermee een keer stil te krijgen zouden zijn! (Ws niet, want ze hebben nogal een poffertjesplaat voor hun harses).

Bij de huilende wolven lees ik bij stichting wijs met wolven al dat het nep is.

Dus denk dat ze dit ook niet geloven.

Die poffertjes pan is idd erg dik bij diverse.

Ik moet zeggen dat ik dat eerst ook dacht. Ik zag toen alleen een mistige clip waarop ik wel prachtig (en doodeng) gehuil en gekef hoorde, maar ik zag geen wolven
In dit filmpje zie je de wolven echter gewoon huilen. Beeld en geluid kloppen bin elkaar imo. En de omgeving is in beide clips hetzelfde en zou heel goed de Veluwe kunnen zijn, dus ik ben wel overtuigd.
En aangezien er ook al een filmpje was van het ontmoeten/ zien van een wolvenfamilie van 10 of 13 wolven op de Veluwe afgelopen week, dan is dit een heel geloofwaardige gebeurtenis.
Maar ontkennen is makkelijker ws ja. Aan de andere kant vinden veel mensen de wolven toch zo prachtig? Waarom dan ontkennen?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:09

Tja, vul maar in wat er gebeurd als die runderen daar weg zijn (gelukkig hoeven die arme dieren dat niet nog verder mee te maken).
Komen die wolven dan ook dichter de bewoonde gebieden in?

Zullen toch op zoek gaan naar voedsel...en dat is nogal wat aan aantallen wat daar opgevreten is.
Galloways zijn nu ook niet zo heel klein hé?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:12

En die exmoor pony’s staan er nog steeds , toch ? Dus die gaan ook op…. |(
Ik snap die Mekel niet, en ik snap ook niet dat dit zo door gaat….

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:16

Ik snap niet dat dit mag in Nederland.
Al die clubjes op de achterste benen over slacht dieren.
Maar zwaar gewond achter laten en levend uit elkaar scheuren is oké.
Net als vermageren en de dood vinden in de ovp.
Ik snap dat gewoon niet.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:17

sterregoud schreef:
En die exmoor pony’s staan er nog steeds , toch ? Dus die gaan ook op…. |(
Ik snap die Mekel niet, en ik snap ook niet dat dit zo door gaat….

In de Elperstroom staan geloof ik geen Exmoors. Althans ik heb ze daar nooit gezien. De Exmoors lopen in het Drents Friese Woud. In die regio zitten inmiddels ook 2 roedels.

Overigens reed ik laatst door het Dwingelerveld. Daar loopt nu ook veel rundvee. Vroeger struikelde je daar over de schapen, maar die worden alleen nog gescheperd. Kwestie van tijd dat de wolven ook daar de runderen gaan aanvallen (als dat niet al gebeurt.......)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:17

Begrijpen doe ik het al jaren niet.
Ze hebben de mond vol over biodiversiteit, maar daar gaat het toch allang niet meer om?

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:20

Ik denk dat als NL op nationaal niveau kon acteren, dat dat al wel gebeurd was. Maar we zitten nu eenmaal gebonden aan Europese regels. Hof van Justitie bepaalt, daar moeten we het mee doen.

Helaas heeft overheid, provincie, en dan ook gemeentes daarbinnen te handelen.

Ik duim dat er op hoogste niveau dingen gaan veranderen. En met die snel groeiende wolvenaantallen zou er toch ruimte moeten kunnen komen zou ik denken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:43

tienus63 schreef:
Wolf houdt huis in natuurgebied Elperstroom: in twee jaar tijd alle kalfjes en 25 runderen opgegeten
Citaat:
Lensing gaat in gesprek met Staatsbosbeheer. De verwachting is dat de kudde zich zal aanpassen aan het leven met de wolf. Ze besluit het aan te kijken, want het afrasteren van 600 hectare is geen optie.
Maar in 2024 en ook dit jaar lijkt het erop dat alle kalveren zijn opgegeten. "In 2024 zijn er 40 geboren en in maart van dit jaar 15. Maar ook die zijn gepakt. Ze worden met huid en haar opgegeten, er blijft haast niks van ze over."

Ook zijn er sinds mei 2023 25 volwassen runderen gepakt door de wolf. "Vijf daarvan waren zo toegetakeld dat ze door een dierenarts uit hun lijden verlost moesten worden."
Lensing wil de koeien nu uit het gebied weghalen en verkopen. "Ik wil niet meer dat ze voer worden voor de wolf. We hebben inmiddels vier koeien naar de vangkooi kunnen lokken. Zij worden verkocht."

Boswachter Linde Veldhoen van Staatsbosbeheer begrijpt de zorgen van Lensing volledig. "De dieren moeten zich aanpassen aan de komst van de wolf. Ze moeten leren dat ze een hechte en sociale kudde vormen op het moment dat een wolf de aanval inzet." Want dan kunnen ze hun kalfjes beter verdedigen, is het idee. "Maar hoe lang zo'n aanpassing duurt is lastig te zeggen."
Daarom doet Staatsbosbeheer, samen met studenten van de Rijksuniversiteit Groningen, een proef om het gedrag van de runderen in beeld te krijgen. "We hebben twee Galloway's een zender omgehangen", legt Veldhoen uit. "In combinatie met wildcamera's kunnen we straks zien hoe ze het gebied gebruiken en hoe ze zich gedragen als de wolven aanvallen. We zien gelukkig al een gedragsverandering, maar dat heeft meer tijd nodig."
Het onderzoek neemt twee jaar in beslag.
Wolf houdt huis in natuurgebied Elperstroom: in twee jaar tijd alle kalfjes en 25 volwassen runderen opgegeten https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/177635 ... redArticle #rtvdrenthe

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1CLc1Z ... tid=wwXIfr

Die koeien zijn veel te klein, laat die Iris Veldhoen en dr stomme SBB toch het rambam krijgen.