Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:17

Electra63 schreef:
Nederland is toch veel voller dan bijvoorbeeld Duitsland? En in verhouding hebben wij ook meer landbouw in ons kleine landje.
Dus meer (over)last.

Klopt. Al zie je in Duitsland ook stikstofpieken in de gebieden waar veel veehouderij is. Staat allemaal in de linkjes die ik hierboven plaatste.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:20

https://nos.nl/artikel/2561414-belangen ... tushouders

Citaat:
De verwijten dat zij haar stukken niet goed zou voorbereiden en er te veel haastwerk van maakt, vindt zij onterecht. "Ik kom als eerste op het ministerie binnen en ga als laatste weg."

Ik weet niet of iemand dat filmpje heeft gezien wat ik gisteren plaatste, maar dit is weer zoń raar antwoord van Faber :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:20

Citaat:
Klopt. Al zie je in Duitsland ook stikstofpieken in de gebieden waar veel veehouderij is. Staat allemaal in de linkjes die ik hierboven plaatste.

ja maar dan ga je toch in hetzelfde kringetje?
Als je hier voor de EU (en en dus ook DLD) gaat produceren dan zou je dit als 'industrie" gebied kunnen aanmerken, waardoor er in gebieden waar meer ruimte en nu nog meer natuur is, daar de ruimte voor die natuur blijft.
In plaats van daar ook de druk opvoeren.

Als je Nederland ziet als onderdeel van.. zeg maar?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:24

Cer schreef:
Citaat:

ja maar dan ga je toch in hetzelfde kringetje?
Als je hier voor de EU (en en dus ook DLD) gaat produceren dan zou je dit als 'industrie" gebied kunnen aanmerken, waardoor er in gebieden waar meer ruimte en nu nog meer natuur is, daar de ruimte voor die natuur blijft.
In plaats van daar ook de druk opvoeren.

Als je Nederland ziet als onderdeel van.. zeg maar?

Ik snap je denk ik niet.

In Duitsland wordt ook teveel stikstof uitgestoten en daar is het ook een probleem (zie link in één van mijn posts hierboven). Alleen minder een heet hangijzer dan hier. In Duitsland liggen de veehouderijen verder van de Natura2000 gebieden, stikstof heeft daardoor wat minder invloed op die natuur.

In Nederland liggen veel veehouderijen dicht in de buurt van Natura2000 gebieden, dus die hebben veel meer last van die stikstof.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:28

Cer schreef:
Oh zo, oke :j thanks

Want subsidies ergens voor geven en dat dan weer intrekken en anders doen, dat komt volgens mij wel voor .. ik dacht dat het daar over ging ook

Wat wel bijzonder is, is dat Nederland betreft percentage beschermde natuur op plek 17 staat van 27 landen. Maar als je kijkt naar bevolkingsdichtheid dan staat Nederland op de tweede plek. Dat is natuurlijk een hele grote uitdaging.
Maar bij het aanwijzen van de natura 2000 gebieden moest Nederland wel de Europese regels volgen en dat maakt dat Nederland als dichtbevolkt land, anders dan veel andere dunner bevolkte landen, hier zoveel problemen mee ervaart.

https://www.nu.nl/binnenland/6210480/zoveel-beschermde-natuur-heeft-nederland-en-de-rest-van-europa.html

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:29

Volgens mij probeer ik hetzelfde te zeggen als wat Journee ook aangaf. En wat gemeld wordt over dat landen doen waar ze goed in zijn, dus dat wij niet hier productie gaan minderen om het elders te laten uitvoeren waardoor daar de druk groter wordt

Je schrijft dat DLD ook een probleem heeft, dus als je nu de productie van Nederland naar Duitsland gaat verplaatsen (dus wat wij hier nu voor export naar Duitsland produceren, gelijk in Duitsland produceren, dus niet meer exporteren vanuit NL) dan wordt druk in Duitsland toch hoger?
Omdat het argument soms is "wij produceren voor andere landen, en hebben dus ook de uitstoot/overlast hier", zo bedoel ik het.
Ik zeg niet dat het dé oplossing is, maar ik snap ook de redenatie soms niet helemaal dat wij voor andere landen produceren en dat het hier maar weg moet. Dan verleg je het probleem toch?
Overal minderen, dat zou dan moeten. Dus ook niet verplaatsen.. denk ik?

Edit: Journee, dat snap ik ook niet altijd even goed. Dat er dus de ene keer wel naar bewoners/oppervlakte gekeken wordt, en de andere keer weer niet. Waardoor het soms zo scheef lijkt. Alsof het een beetje is wat het meest gunstig uitkomt voor een bepaalde kant.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:44

Cer schreef:
Volgens mij probeer ik hetzelfde te zeggen als wat Journee ook aangaf. En wat gemeld wordt over dat landen doen waar ze goed in zijn, dus dat wij niet hier productie gaan minderen om het elders te laten uitvoeren waardoor daar de druk groter wordt

Je schrijft dat DLD ook een probleem heeft, dus als je nu de productie van Nederland naar Duitsland gaat verplaatsen (dus wat wij hier nu voor export naar Duitsland produceren, gelijk in Duitsland produceren, dus niet meer exporteren vanuit NL) dan wordt druk in Duitsland toch hoger?
Omdat het argument soms is "wij produceren voor andere landen, en hebben dus ook de uitstoot/overlast hier", zo bedoel ik het.
Ik zeg niet dat het dé oplossing is, maar ik snap ook de redenatie soms niet helemaal dat wij voor andere landen produceren en dat het hier maar weg moet. Dan verleg je het probleem toch?

Edit: Journee, dat snap ik ook niet altijd even goed. Dat er dus de ene keer wel naar bewoners/oppervlakte gekeken wordt, en de andere keer weer niet. Waardoor het soms zo scheef lijkt. Alsof het een beetje is wat het meest gunstig uitkomt voor een bepaalde kant.

Ja en nee. Het is namelijk zo dat een deel van de stikstof die in Nederland geproduceerd wordt, 'overwaait' naar Duitsland.

Maar ik ben het met je een dat verplaatsen niet per se de mooiste/beste oplossing is omdat er dan effectief even veel uitgestoten wordt, de uitstoot wordt alleen verplaatst. En omdat Duitsland ook een teveel aan stikstof heeft, lost dat het probleem niet op. Ja tijdelijk voor NL, wellicht. Maar niet structureel.

Ik zou meer zien in minderen van, zoals ze in Denemarken aan het doen zijn. En wat ook in NL het plan was en waar ook een mooi bedrag aan vergoedingen voor gereserveerd was, tot de BBB de vergoedingen van tafel veegde, that is.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:50

juval schreef:
ben je wel eens in een kippenstal geweest? Zo'n stal is gigantisch. Een kip kan zomaar 100 meter scharrelen. In verhouding hebben kippen veel meer ruimte dan de paarden die we in boxen van 4x4 houden. maar dat is whataboutism.. en natuurlijk kun je kippen ook niet met mensen gaan vergelijken.

Scharrelen in een koloniehuisvesting? Er zitten 13 kippen op een m2 8)7
Dat is net zo haalbaar als lekker wandelen tijdens de spits in het centrum van Hongkong.

Afbeelding

Voor alle duidelijkheid: dit is géén (!) open ruimte. Om de 10 meter staan gaashekken waar de kippen niet doorheen kunnen. Niks 100 meter scharrelen.

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:11

Je kunt daar ook andere foto’s van vinden :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:19

We kunnen van alles bagatelliseren, maar veel van die kippen zitten gewoon hutje, mutje.
Net als de varkens hier met 6000 zitten opgehokt en alleen buiten komen van stal naar de veewagen om geslacht te worden. En dan maar hopen, dat ze zo snel mogelijk en zo pijnloos mogelijk geslacht worden.

En wat moeten we met al die eenden?
In Nederland wordt amper eend gegeten.
Dat zou allemaal wel wat minder mogen, naar mijn mening.

Het is een feit dat er veel dierenleed is in slachterijen, daar zijn genoeg filmpjes van te vinden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:21

Cer schreef:

Probleem is vooral dat de stikstof heel Nederland zwaar treft,( dat is goed te zien op het kaartje in het linkje van San87) heel Nederland is rood. Terwijl het in Duitsland maar op zo'n 15% van het hele land een probleem is. In Vlaanderen is dit zo'n 30%, maar geen enkel land heeft een zo zware overschrijding van de gestelde normen over heel het land als Nederland. Dat betekent dus dat vooral Nederland enorm zijn best moet gaan doen om de gestelde doelen te bereiken, als dat überhaupt al mogelijk is.

Hier kun je lezen wat strengere stikstof regels zouden kunnen betekenen, namelijk geen plek voor boeren meer in verschillende provincies:

https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/pbl-boer-weg-uit-brabant-en-gelderland-bij-strenge-stikstofregels

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 19:06

journee schreef:
Probleem is vooral dat de stikstof heel Nederland zwaar treft,( dat is goed te zien op het kaartje in het linkje van San87) heel Nederland is rood. Terwijl het in Duitsland maar op zo'n 15% van het hele land een probleem is. In Vlaanderen is dit zo'n 30%, maar geen enkel land heeft een zo zware overschrijding van de gestelde normen over heel het land als Nederland. Dat betekent dus dat vooral Nederland enorm zijn best moet gaan doen om de gestelde doelen te bereiken, als dat überhaupt al mogelijk is.

Hier kun je lezen wat strengere stikstof regels zouden kunnen betekenen, namelijk geen plek voor boeren meer in verschillende provincies:

https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/pbl-boer-weg-uit-brabant-en-gelderland-bij-strenge-stikstofregels

dit heeft er ook wel mee te maken dat geen enkel land zulke strenge normen hanteert. 0,005 mol p/ha is vrij scherp zeg maar. De normen in andere landen zijn een stuk hoger, dus die kaartjes kleuren automatisch minder rood.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 19:14

Duitsland is in 2021 nog door het Europese hof veroordeeld voor te hoge stikstofuitstoot.

Het gaat dan wel over uitstoot door verkeer. Want dat is er óók nog.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 19:30

juval schreef:
journee schreef:

dit heeft er ook wel mee te maken dat geen enkel land zulke strenge normen hanteert. 0,005 mol p/ha is vrij scherp zeg maar. De normen in andere landen zijn een stuk hoger, dus die kaartjes kleuren automatisch minder rood.

Klopt juval, Nederland heeft niet alleen de grootste uitdaging vanwege beperkte oppervlakte en bevolkingsdichtheid, maar ook door een onmeetbaar resultaat als richtlijn te gebruiken. Ik begrijp ook echt niet hoe men die doelen ooit dacht te gaan bereiken. Wat ik vooral duidelijk probeer te maken is dat op dit moment (bij mijn weten) Nederland het enige land is wat vanwege die stikstof doelen helemaal vast is gelopen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 19:47

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 19:52

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:14

juval schreef:
en ondertussen zit Vollenbroek al weer in de startblokken met zijn tsunamie : https://www.agraaf.nl/artikel/1243099-m ... -tot-juni/

Iedereen in de landbouw en veeteelt heeft de schurft aan hem maar laten we eerlijk wezen, hij houdt de regering aan de wet.
Niets anders.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:16

BigOne schreef:
juval schreef:
en ondertussen zit Vollenbroek al weer in de startblokken met zijn tsunamie : https://www.agraaf.nl/artikel/1243099-m ... -tot-juni/

Iedereen in de landbouw en veeteelt heeft de schurft aan hem maar laten we eerlijk wezen, hij houdt de regering aan de wet.
Niets anders.

Hij zou de pas melders nu ook kunnen aanpakken, maar hij wacht tot de minister haar plannen klaar heeft voor hij wat doet.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:17

juval schreef:

Hij zegt toch juist dat hij de handhavingsverzoeken nog niet indient? Netjes van hem. Vooral omdat hij ook wel weet dat die plannen van de regering er niet gaan komen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:18

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 21:11

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 21:17

Benzz schreef:
https://www.nu.nl/binnenland/6350799/ge ... pZDTUxPxRw

Dit is toch schandalig! Agressie loont blijkbaar......

Ja, bizar. Agressie en vernielingen mogen nooit.

Het is wel weer een tekenend voorbeeld van een gemeente dat niet naar haar inwoners luistert. De gemeente Rhenen had daar ook moeite mee, zij zijn echter op een correcte manier bijgedraaid. Door argumenten en handtekeningen. Niet door vernielingen en bedreigingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 21:19

Schande maar heel eerlijk? De regering heeft dit zelf over zich afgeroepen, al een langere periode is het verboden om asielzoekers te weigeren in een azc met als gevolg dat bijna overal de helft uit jonge mannen bestaat waarvan een redelijk percentage veiligelanders en die verpesten het voor iedereen . Gemeenten kunnen wel een azc toestaan, op het moment dat het er staat hebben niets meer te vertellen. Dus ik snap dat er gemeenten zijn die pas op de plaats maken . De incidenten in en op het coa terrein zijn openbaar echter de politie cijfers over overlast in dorpen en steden niet, valt onder de avg.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 21:21

BigOne schreef:
Schande maar heel eerlijk? De regering heeft dit zelf over zich afgeroepen, al een langere periode is het verboden om asielzoekers te weigeren in een azc met als gevolg dat bijna overal de helft uit jonge mannen bestaat waarvan een redelijk percentage veiligelanders en die verpesten het voor iedereen . Gemeenten kunnen wel een azc toestaan, op het moment dat het er staat hebben niets meer te vertellen. Dus ik snap dat er gemeenten zijn die pas op de plaats maken . De incidenten in en op het coa terrein zijn openbaar echter de politie cijfers over overlast in dorpen en steden niet, valt onder de avg.

Veilige landers is een percentage van 3%, jij mag dat een redelijk percentage vinden, ik vind dat een vrij laag percentage.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 21:26

Dat is imo 3 % teveel, en in het ene azc zitten er meer dan in het andere.