Cer schreef:Volgens mij probeer ik hetzelfde te zeggen als wat Journee ook aangaf. En wat gemeld wordt over dat landen doen waar ze goed in zijn, dus dat wij niet hier productie gaan minderen om het elders te laten uitvoeren waardoor daar de druk groter wordt
Je schrijft dat DLD ook een probleem heeft, dus als je nu de productie van Nederland naar Duitsland gaat verplaatsen (dus wat wij hier nu voor export naar Duitsland produceren, gelijk in Duitsland produceren, dus niet meer exporteren vanuit NL) dan wordt druk in Duitsland toch hoger?
Omdat het argument soms is "wij produceren voor andere landen, en hebben dus ook de uitstoot/overlast hier", zo bedoel ik het.
Ik zeg niet dat het dé oplossing is, maar ik snap ook de redenatie soms niet helemaal dat wij voor andere landen produceren en dat het hier maar weg moet. Dan verleg je het probleem toch?
Overal minderen, dat zou dan moeten. Dus ook niet verplaatsen.. denk ik?
Edit: Journee, dat snap ik ook niet altijd even goed. Dat er dus de ene keer wel naar bewoners/oppervlakte gekeken wordt, en de andere keer weer niet. Waardoor het soms zo scheef lijkt. Alsof het een beetje is wat het meest gunstig uitkomt voor een bepaalde kant.
Ja en nee. Het is namelijk zo dat een deel van de stikstof die in Nederland geproduceerd wordt, 'overwaait' naar Duitsland.
Maar ik ben het met je een dat verplaatsen niet per se de mooiste/beste oplossing is omdat er dan effectief even veel uitgestoten wordt, de uitstoot wordt alleen verplaatst. En omdat Duitsland ook een teveel aan stikstof heeft, lost dat het probleem niet op. Ja tijdelijk voor NL, wellicht. Maar niet structureel.
Ik zou meer zien in minderen van, zoals ze in Denemarken aan het doen zijn. En wat ook in NL het plan was en waar ook een mooi bedrag aan vergoedingen voor gereserveerd was, tot de BBB de vergoedingen van tafel veegde, that is.