Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 20:07

In de reacties bij Geen wolf in cultuurlandschap staat ook een interessante link.
Afbeelding

Bericht over de besmette vleermuis.
In de reacties eronder is link in bovenstaande foto te vinden.
https://www.facebook.com/share/p/15ktvAJP5Y/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 20:10

Burgemeester en wethouder Nunspeet uiten zorgen om wolf.
Citaat:
12 november 2024/Nederland
Burgemeester en wethouder uiten zorgen om de wolf
Burgemeester Céline Blom van de gemeente Nunspeet zegt dat het college van burgemeester en wethouders de zorgen deelt van dierenhouders in de buitengebieden en van inwoners die zich onveilig voelen door de aanwezigheid van de wolf. “Tijdens bezoeken aan getroffen dierenhouders ben ik geraakt door de nare ervaringen en angst die er is in onze samenleving. We zullen niet wennen aan de trieste beelden van aangevallen dieren en blijven aandringen op maatregelen om het tij te keren.”
Wethouder Wichert Stoffer: “We volgen de impact die de aanwezigheid van de wolf op onze omgeving heeft op de voet. Ik heb hierover ook al contact gehad met buurtvereniging Hulshorst. Al vanaf de eerste gemelde aanvallen dringen we bij provincie Gelderland voortdurend aan op beheersmaatregelen. Ook bij staatssecretaris Rummenie hebben wij onlangs tijdens een werkbezoek aan onze gemeente aangedrongen op het bieden van meer beheersmogelijkheden.”

Er zijn stappen gezet om het beschermen van dieren te verbeteren en om op Europees niveau de beschermde status van de wolf te verlagen. Maar daarmee zijn de zorgen nog geen verleden tijd. Samen met omliggende gemeenten blijven we ons inzetten voor betere maatregelen om paal en perk te stellen aan de negatieve gevolgen van wolven in onze omgeving.”
Blom en Stoffer reageren hiermee op de aanval van een roedel wolven op dieren in het gebied langs de Randmeerkust tussen Hulshorst en Doornspijk. Dat leidde tot onrust onder de inwoners en protest.
https://www.nunspeethuisaanhuis.nl/loka ... li0nGNpw2g

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1AfBxdaQL8/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 20:16

Provincie Groningen bereidt zich voor op komst wolf
Citaat:
Provincie Groningen bereidt zich voor op komst wolf

Hoewel zich in Groningen geen wolven hebben gevestigd, bereidt de provincie zich wel voor op de mogelijke komst van het dier. 'Wij vinden het belangrijk om ook in Groningen klaar te zijn voor de wolf', schrijft het college aan Provinciale Staten.

RTV Noord 12.11.2024
<<Groningen is inmiddels nauw betrokken bij ontwikkelingen die op landelijk en regionaal niveau spelen. Zo zijn er in Drenthe en Friesland al wel wolven gevestigd. 'Wij kunnen leren van provincies of andere partijen met meer ervaring met de wolf, maar ook vinden we het belangrijk om ons eigen geluid naar aard en ervaring te laten horen', schrijft het provinciebestuur.

Betrokken bij landelijke plannen

De provincie heeft daarom input geleverd voor een actualisatie van het Interprovinciaal Wolvenplan, dat uitgangspunten bevat rond preventie, interventie en communicatie. De provincie speelt ook een rol in de 'Landelijke uitvoeringsagenda wolf' die staatssecretaris Jean Rummenie (Natuur) in het leven heeft geroepen naar aanleiding van confrontaties tussen wolven en mensen (of honden).
In Groningen is dit jaar één aanval van een wolf officieel vastgesteld. In 2023 geen enkele, maar een jaar daarvoor waren het er vier. Gedeputeerde Henk Emmens (landbouw, natuur en economie, BBB) zei afgelopen december het een serieus probleem te vinden dat er 'af en toe' vee wordt aangevallen in de provincie.

Afweerraster

Wolven moeten volgens de wet worden beschermd, maar ook moet een schadevergoeding worden uitgekeerd als een wolf bijvoorbeeld schapen heeft aangevallen. Dierhouders kunnen na een (vermoedelijke) aanval van een wolf kosteloos gebruikmaken van een afweerraster. De provincie komt in een later stadium met meer informatie over onder meer schadecijfers en de voorbereidingen.>>

Bron stichting WenN
https://www.facebook.com/share/p/12DoKLMPzoC/?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 21:02

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 21:18

Zichtmelding Boijl
Citaat:
Boijl, Friesland
12-11-2024
17.45

Zichtmelding twee wolven

Betrouwbaarheid gemiddeld

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1B1CADdRQR/?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 21:32

Over oraal vaccin rabies; ik weet dat voor 2014 men in Oekraïne vlees met entstof dropte met helicopters in ( met name) de streek van Chernobyl, om wolven te enten. Naast Alaska is dat de streek met de hoogste wolvenpopulatie ter wereld.

Dat men vossen zou enten, in NL nooit gehoord. De eerste keer dat ik in Chernobyl was. Was er een zogenaamd beroemde Vos die zich ophield bij het bord waar je Pripyat in rijdt. Deze Vos werd vaak door mensen gevoerd en was dus bepaald niet schuw. Deze bleek achteraf hondsdolheid te hebben. Bij vossen kan dat namelijk ook in tegenstelling tot wat je meestal hoort dat ze agressief worden, juist zo uitpakken dat ze heel Tam en Mak worden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 21:37

speurneusc schreef:

Laks, meer overschakelen op een standaard rabies protocol is gezien de grote afstanden die verschillende dragers van deze ziekte kunnen afleggen zo langzamerhand ernstig te overwegen. Idem in verband met verwante vleermuis virussen en het in de rondte slepen met (te herplaatsen) huisdieren. Er zijn maar weinig echte grenzen binnen Europa en al helemaal voor wilde dieren sinds val ijzeren gordijn & verhoogde beschermingsstatus van veel wild.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 22:48

Aanval schaap Ede Gld. Op vijf meter afstand van de herder.
Citaat:
Ede Gelderland
12-11-2024
17.00 uur

Aanval op schaap bij de schaapskooi op de ginkelse heide. Wolf greep een schaap op 5m afstand van de herder. Gelukkig heeft de herder het schaap kunnen verjagen en liet de wolf het schaap los.

Betrouwbaarheid hoog

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18CEknGxmR/?
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 12-11-24 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 22:50

Zichtmelding Appelscha Frl 3 wolven
Citaat:
Appelscha Friesland
12-11-2024
17.30 uur

3 wolven staken de weg over op de oude Willem richting het kijkscherm.

Betrouwbaarheid gemiddeld

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1AUd6AkkZd/?
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 12-11-24 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 22:53

Reactie op Stichting Wijs met Wolven over de kat met rabiës en de zorgen die zij hierover hebben.
Citaat:
HONDSDOLHEID IN NEDERLAND GECONSTATEERD

In berichtgeving uit het buitenland (Rusland en China onder andere) en historische berichten uit Nederland over aanvallen van wolven op mensen werd regelmatig aangegeven dat een bepaald percentage van de wolvenpopulatie besmet was met rabiës (hondsdolheid) en dat die besmette wolven gruwelijke aanvallen op mensen op hun geweten hadden. Rabiës zorgt namelijk onder andere voor gedragsverandering en agressiviteit.
Als wij vragen stelden aan de Zoogdiervereniging, natuurorganisaties en overheden over rabiës bij wolven, dan werd dat steevast weggewuifd met de opmerking: “Rabiës komt al decennialang niet meer voor in Nederland, dus de kans dat wolven (of andere dieren, zoals vossen) in Nederland besmet raken met dit virus is nihil!”
Echter….nu is er een bericht naar buiten gekomen dat er in Drenthe een kat besmet is geraakt met dit virus. De dierenartsen die wij over dit bericht geraadpleegd hebben vinden dit schokkend nieuws. En ook zorgelijk!
Wat ons verbaast is de laconieke toon in het nieuwsbericht van RTV Drenthe. Ondertussen hebben wij ook een bericht gevonden van de Faculteit voor Diergeneeskunde in Utrecht. Daarin wordt ook uitgelegd welke maatregelen genomen zijn. In het rode kader staat wat dit voor de andere dieren en de mensen uit het gezin van de besmette kat betekent. Wie dat leest kan maar één conclusie trekken: “Dit is niet iets wat door de faculteit en de NVWA luchtig opgevat wordt. Laten we hopen dat het bij dit ene geval blijft. Als rabiës zich onder andere wilde dieren gaat verspreiden krijgen we te maken met zeer vervelende en risicovolle toestanden!

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/169864 ... ndsdolheid.

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/rabies# ... %201991%5D.

https://www.rivm.nl/rabies#:~:text=In%2 ... us%20(EBLV).

Bron wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/p/17G14dYE3h/?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 23:09

tienus63 schreef:
Aanval schaap Ede Gld. Op vijf meter afstand van de herder.
Citaat:
Ede Gelderland
12-11-2024
17.00 uur

Aanval op schaap bij de schaapskooi op de ginkelse heide. Wolf greep een schaap op 5m afstand van de herder. Gelukkig heeft de herder het schaap kunnen verjagen en liet de wolf het schaap los.

Betrouwbaarheid hoog

#geenwolf

[ Afbeelding ]

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18CEknGxmR/?

Gewoon op 5 meter van een mens een schaap gepakt, wat zijn wolven toch schuwe dieren :\

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 23:33

Telpeva schreef:
Gewoon op 5 meter van een mens een schaap gepakt, wat zijn wolven toch schuwe dieren :

De pro wolfers gaat dit weer bagatelliseren en zeggen dat we niet moeten zeiken, want de wolf liet zich immers verjagen. Ik schrik er van dat die mensen de rode vlag totaal niet zien in dit soort zaken, zelfde met dat kindje en de hondjes en dat is dat die wolven zo dicht de mens naderen. Al die ontmoetingen met die wolf, ook al is er niks gebeurd, zijn rode vlaggen. Daar hoor je helemaal niets over. Ja, hoe je moet reageren, maar helemaal niets over dat dat niet normaal moet zijn om een wolf tegen te komen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 01:03

Ik zie eigenlijk niet waarom men zich zo drukt maakt over dit ene rabiës geval? Wat heeft dit nú met de wolf te maken?
Dat vleermuizen rabiës bij zich dragen is echt niks nieuws en niks onbekends?

-
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/458 ... brabant-af
Roep het nog harder :=

Dat er steeds regelmatiger wat gepakt wordt in Achtmaal / Zundert wordt nergens genoemd. En dat de zichtmeldingen groeien ook niet.

DP, jij zit in de omgeving van Leende toch? Ik weet door jou dat daar die koe eens is gepakt maar verder toch ook niet zoveel aanvallen in de afgelopen 3 jaar?
Voornamelijk net in België bij Lommel dacht ik?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 01:28

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 01:48

Rabies is voor mensen & dieren in 100% van de onbehandelde besmettingen dodelijk. Er zou een groepje mensen destijds door de besmetting heen gekomen zijn door kunstmatig coma?, maar er schijnen mensen immuun te kunnen zijn en de rest verschijnselen er na was ook beperkend. Als je de paar "overlevers" er af haalt kom je nog op 99.99% dodelijk zonder vaccin. We zijn zulke ziektes hier niet meer gewend, maakt het toch opduiken ervan zorgelijk, zeker samen met veranderende weerpatronen & problemen met antibiotica en wat daardoor meer ruimte krijgt. Je ent niet zo even de hele bevolking in tegen deze ziekte, nog afgezien van hoeveel prikken en hoe vaak er herhaald moet worden.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 05:39

In 1994 heeft een virusziekte van vleermuizen een paard geïnfecteerd, zoönose (?). Dat paard heeft dat toen aan de trainer en dierenarts en paarden om zich heen gegeven. Dus om een verwante ziekte aan hondsdolheid niet serieus te nemen lijkt mij duiden op niet realiseren hoe virussen kunnen overspringen. Het artikel is in het Engels.

https://www.who.int/health-topics/hendra-virus-disease

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 08:28

Nyaleti schreef:
Ik zie eigenlijk niet waarom men zich zo drukt maakt over dit ene rabiës geval? Wat heeft dit nú met de wolf te maken?
Dat vleermuizen rabiës bij zich dragen is echt niks nieuws en niks onbekends?

-
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/458 ... brabant-af
Roep het nog harder :=

Dat er steeds regelmatiger wat gepakt wordt in Achtmaal / Zundert wordt nergens genoemd. En dat de zichtmeldingen groeien ook niet.

DP, jij zit in de omgeving van Leende toch? Ik weet door jou dat daar die koe eens is gepakt maar verder toch ook niet zoveel aanvallen in de afgelopen 3 jaar?
Voornamelijk net in België bij Lommel dacht ik?

Sinds GW1625M weg is is het hier inderdaad rustig.
Toen hij er zat stonden er 174 aanvallen op zijn naam.
Ook dichtbij huizen. Over 150 met stroom enz. En inderdaad ook de melkkoe.

Maar het is gewoon weer wachten tot er weer komen.
Dat gebied waar hij zat is prachtig.
Van leende tot en met Nederweert. En nog wild genoeg. Al waren weide dieren nog steeds handig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 08:35

Ojee 5 meter van de herder daar in Ede. Die is wel brutaal. Ze zijn echt niet bang. De wolf die ik zag stak ook op zijn dooie akkertje het pad over. Ze voelen zich helemaal thuis. Kan nog steeds niet geloven dat ik er gewoon 1 gezien heb trouwens.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 08:59

SusanH: ik heb dat jaren geleden ook zo gehad in het Zwolse Bos. Pas veel later dacht ik "k*t, dat was helemaal geen herder zonder baasje". Mijn hond liep dus ook los. Vond het toen al een naar idee. Nu zou ik absoluut niet meer naar dat losloopgebied gaan. Hoeft ook niet, want ik ben inmiddels verhuisd :D .

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:04

tamary schreef:
Rabies is voor mensen & dieren in 100% van de onbehandelde besmettingen dodelijk. Er zou een groepje mensen destijds door de besmetting heen gekomen zijn door kunstmatig coma?, maar er schijnen mensen immuun te kunnen zijn en de rest verschijnselen er na was ook beperkend. Als je de paar "overlevers" er af haalt kom je nog op 99.99% dodelijk zonder vaccin. We zijn zulke ziektes hier niet meer gewend, maakt het toch opduiken ervan zorgelijk, zeker samen met veranderende weerpatronen & problemen met antibiotica en wat daardoor meer ruimte krijgt. Je ent niet zo even de hele bevolking in tegen deze ziekte, nog afgezien van hoeveel prikken en hoe vaak er herhaald moet worden.

Als rabies een virusziekte is dan helpt antibiotica er niet tegen. Als je het eenmaal hebt dan helpt er niets meer. Direct na gebeten te zijn kun je nog vaccinaties halen als die beschikbaar zijn tenminste. Het zijn hele zware spuiten . Ik weet dat uit mijn tijd in India waar deze ziekte nog veelvuldig voorkomt. Preventief vaccineren moet in elk geval (minstens?) 2 keer. Mensen die daar bijv. veel met zwerfhonden omgaan laten zich vaccineren. Het is verder niet standaard om dat te doen vanwege de zwaarte en de bijwerkingen. Een DA die ik daar had om een door mij "geadopteerd" straathondje te vaccineren zei dat er voor dat vaccin een schaap was opgeofferd. Heel onprettig vond ik dat want ik leefde daar in een Jain-gemeenschap waar geen enkel levend wezen gedood mag worden. Maar wat moet je anders om deze ernstige dodelijke ziekte te voorkomen. Een mede-Jain had daar ooit een verdrinkende hond uit het water gered en werd tijdens de reddingsactie door die hond gebeten. Hij moest toen dus zelf ook aan de vaccinaties. Die vertelde me dat die spuiten heel zwaar en pijnlijk zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:37

Susan, ik zat toevallig gisteren bij mezelf te denken dat als ik een wolf wilde zien het planken wambuis waarschijnlijk de meest waarschijnlijke plek is daarvoor. Stonden de paarden er nog?

Dat van de herder/ schaap in Ede, dat is natuurlijk gewoon wachten tot het fout(er) gaat of ze met meerdere komen.

Overigens heb ik een kat die graag vleermuizen vangt en in mijn vorige huis ook weleens levend mee naar binnen nam. :-( Die kat heb ik laten inenten voor rabies en ik heb ook weleens een dode vleermuis opgestuurd naar het RVIM om te testen op rabies. Het komt niet vaak meer voor, maar het kan nog steeds wel voorkomen bij vleermuizen dus ik denk dat die kat die het heeft gekregen inderdaad enorme pech heeft gehad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:39

Ik vraag me af waarom de KBH's van de herder niet in de buurt waren ??

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:48

Nee Elisa de paarden zijn echt weg. Geen sporen van de paarden, ook geen mest. Heb alleen de runderen gezien.

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:07

DubbelFun schreef:
Ik vraag me af waarom de KBH's van de herder niet in de buurt waren ??

Heeft die herder KBH's? Ik zie hem alleen lopen met border collies.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:19

Ik heb laatst ergens een verhaal gelezen dat ie er nu een paar KBH's bij had lopen.

Edit: het kan ook de herder in Hoog Buurlo geweest zijn. Aart zou juist zijn bedenkingen hebben. Al heb ik hem buiten de Borders ook wel met een herdershond (aan de lijn) gezien.