Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:10

pien_2010 schreef:
Doen ze goed. En met de prik acties in Rusland zelf dwingen ze de Russen ook om het schaarse materiaal ook daar te gaan neerzetten. Dus op meerdere fronten de boel moeten ze gaan coördineren (tv Nieuwsuur). En met het diplomatieke overleg nu over de oorlog waar Rusland niet bij is maar Indonesië wel plus China wordt er door Zelensky zeer slim geschaakt.
Ook doordat hij voordat overal zegt dat China de grenzen van de kleinere landen respecteert dus niets anders kan als Oekraïne steunen.
Als dit gepaard gaat met goede (hout) transacties voor de Chinezen in de toekomst dan zal dit wel lukken. Dat vooruitzicht had Putin in het begin vd oorlog immers ze beloofd (de bossen zouden voor de Chinezen zijn).

De uitkomst van de conferentie was met name dat alle aanwezige landen de landsgrenzen van Ukraïne respecteren.

Een belangrijker (bij) effect, doordat de conferentie plaats vond in de Verenigde Emiraten zijn er ook andere landen aangeschoven die het meestal af laten weten zodra het in Europa of de VS wordt gehouden, zoals sommige Afrikaanse landen.
Deze tweet kwam ik net tegen:
Citaat:
Het heeft lang geduurd, maar ik denk dat Zuid-Afrika nu de realiteit van Rusland als de agressor ziet. Niet meer op het hek zitten
https://twitter.com/kaya_bala3/status/1 ... 6944563200

Een vervolg vindt mogelijk in India plaats.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:55

Babootje schreef:
martichr schreef:
Ze had het volgens mij over Oekraïense slachtoffers.. en loog daar uiteraard over. Het filmpje is nogal handig geknipt en geplakt om het anders te laten lijken..

Heb jij het volledige filmpje gezien Martichr? Waarom zouden de cijfers (als het om Oekrainse slachtoffers gaat) haar beangstigen?

Cowboy55 schreef:
OF dat OF ze gebruikt het om aan te geven hoe het verwerpelijke Westen probeert de arme Russische burgers te manipuleren door met fantasie-aantallen te komen. Op de achtergrond zie je ook NATO F-16's vandaar dat ik vermoed dat ze wellicht roept dat het Westen deze getallen verzint. Het is in elk geval weer "handig" in elkaar gedraaid.

Overigens blijf ik vinden dat Skabeeva weggelopen is van de set van 'The Living Dead"

Hahaha, laatste zin. Beetje teveel botox in ieder geval. :D

Er staat een vertaling hier tussen de comments..

https://twitter.com/carlbildt/status/16 ... 7785469952

Mijn Russisch is niet goed genoeg om te kunnen controleren of die klopt, maar het is volkomen onlogisch dat op RT de echte aantallen Russische slachtoffers genoemd zouden worden.

En gespeeld medeleven...ter versterking van de propaganda..

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:34

Zou kunnen. Nu is het wel gebruik dat Rusland in alle communicatie de werkelijkheid compleet omdraait.
Maar het kan ook goed zijn dat Oekraine de werkelijkheid rooskleuriger voorstelt dan ze is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:48

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:24

Babootje schreef:
Zou kunnen. Nu is het wel gebruik dat Rusland in alle communicatie de werkelijkheid compleet omdraait.
Maar het kan ook goed zijn dat Oekraine de werkelijkheid rooskleuriger voorstelt dan ze is.

Dat doen ze zeker, maar het is feitelijk onmogelijk op veel sociale media om overlijdensberichten te vinden zonder te weten op wiens naam je zoeken moet.. Als er 284000 Oekraïners waren gesneuveld nu ( keer 3 voor de gewonden) dan was de oorlog ook al lang voorbij geweest.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:42

martichr schreef:
Babootje schreef:

Dat doen ze zeker, maar het is feitelijk onmogelijk op veel sociale media om overlijdensberichten te vinden zonder te weten op wiens naam je zoeken moet.. Als er 284000 Oekraïners waren gesneuveld nu ( keer 3 voor de gewonden) dan was de oorlog ook al lang voorbij geweest.

Als het van het begin is bijgehouden zou het kunnen, maar ik ben het met je eens dat het vrij onmogelijk is.
Ook als je bedenkt dat een groot deel van de gemobiliseerden die als kanonnenvoer zijn gebruikt uit redelijk onontwikkelde gebieden komen, verwacht ik ook niet dat alles op social media te vinden is :D (Ik was iets te optimistisch :D :D )
Het aantal zal uit de berichtgeving van Oekraine zijn gekomen en omgedraaid

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:16

Ik denk niet dat Rusland door de conferentie ook maar iets gaat toegeven ( onder druk van China, misschien wel). Er is teveel schade. Om over de slachtoffers nog maar te zwijgen.

China is alleen tot bewegen te verleiden, als de aangeboden deals in verhouding staan tot de deals die zijn afgesloten met Rusland. Het is een zuiver economisch gebeuren volgens mij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:41

Nikkel, als China het voor elkaar krijgt dat die oorlog stopt op een manier die Zelensky zint, dan zou dat een prestige slag zijn waar je U tegen zegt, met name in het westen scoort China dan. Dus dan gaat het verder als enkel economisch voordeel.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:07

Dus dan gaat het verder als enkel economisch voordeel. Voor China, ja dus.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 21:12

Vooralsnog blijft Rusland gewoon Oekraïne bestoken. Veel maakt het de Russen niet uit.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:25

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... html#nujij

Hier ben ik al tijden bang voor. Het westen zal een besluit moeten nemen, of er vol in of het opgeven en daarmee Rusland er mee laten wegkomen. Simpelweg landje pik. Dan komt vanzelf het volgende gebied in aanmerking om te annexeren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 21:40

nikkel schreef:

Hier ben ik al tijden bang voor. Het westen zal een besluit moeten nemen, of er vol in of het opgeven en daarmee Rusland er mee laten wegkomen. Simpelweg landje pik. Dan komt vanzelf het volgende gebied in aanmerking om te annexeren.

Ik niet. Ik ben het eens met wat Oud generaal Ben Hodges tegen Times radio heeft gezegd in een interview:
Citaat:
'Er is een kwetsbaarheid in hun (de Russen) logistiek en hun commandostructuur die op een gegeven moment, als er voldoende druk wordt uitgeoefend, volgens mij barst.'

De volharding van Oekraïne zal zijn vruchten afwerpen, net als voor de geallieerden in de Tweede Wereldoorlog, zegt luitenant-generaal Ben Hodges.
https://twitter.com/TimesRadio/status/1 ... 7280112640

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 21:45

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:14

Uit de avondtoespraak van Zelensky van gisteren:
Citaat:
Wanneer deze oorlog wint, zal het niet alleen de uitbreiding van de agressieve eetlust van Rusland stoppen, het zal niet alleen andere naties redden van wat we doormaken - Oekraïne, Georgië en Moldavië. Onze overwinning zal voor iedereen de normaliteit terugbrengen - het zal een einde maken aan de Russische bezetting.
https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/ ... 4756297728
Ik weet niet of het alleen maar zo lijkt maar Ukraïne gaat niet voor een snel Russisch leger op de knieën dwingen (kan het ook niet zelf maar mogelijk wel met de juiste Westerse wapens) maar lijkt aan te sturen op het zoveel mogelijk leeg laten bloeden van de Russiche militaire tak. Het doel is het einde va Rusland als wereldmacht, lijkt het. Met als goede eindoptie om ook Georgië en Moldova vrij van Russen te krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 23:37

Tussen wat ik hoor aan doden en aan demografische opbouw van de Russische bevolking kan dat ze lukken, mits ze zelf genoeg mensen in leven kunnen houden tot dan, want die demografie is ook slecht. Rusland heeft nl niet zoveel mensen in de categorie 18-35, al meer dan een miljoen (1.3 volgens russische statistieken) vertrokken sinds begin van de oorlog/mobilisatie. Als de statistieken kloppen lopen er maar zo'n 8 miljoen russische mannen van in de 20 rond in Rusland. Daarvan zijn ze er al zeker 1 miljoen kwijt. De andere 7 miljoen er door jagen loopt al heel snel op tegen grenzen qua land draaiende houden, ook als je geheel overschakeld op oorlogseconomie en alles inzet wat werken kan (vrouwen/ouderen/etc). Daarnaast schijnt het dat sinds instorten sovjet unie het hoger onderwijs slecht tot niet bestaand is en dat betekent dat je voor kritische functies aangewezen bent op je pensionados (en de levensverwachting in Rusland is niet zo hoog).
Iemand die het hier veel over heeft samen met hoe en wat qua geografie (en dus ook waarom Rusland Oekraine wil en dat samen met het hele oude Warschaupact ivm verdedigbare grenzen) is Peter Zeihan.
filmpje met deze uitgangspunten :

Nu zijn dat veelal dingen die nu wel al zichtbaar zijn in cijfers, maar je nog niet echt voor je ziet omdat er nog een flink stuk aan compensatie ingezet zal worden voordat er geen opties meer zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 08:26

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:11

Babootje schreef:
En dan zie je de deportatie en Russiificatie van Oekrainse kinderen ook in een ander licht. Ze hebben ze gewoon nodig
https://twitter.com/TheStudyofWar/statu ... 9908264960

:j Het schijnt dat de Russsische bevolking al jaren in een rap tempo achteruit holt doordat steeds minder mensen kinderen nemen.
(Dus start je een oorlog waarin je zoveel mogelijk jonge mannen verliest :? )

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:29

Laatst bijgewerkt door martichr op 09-08-23 10:39, in het totaal 2 keer bewerkt

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:31

Denkt er iemand in het Kremlin met in het achterhoofd we verliezen mensenlevens, bij het beginnen van een oorlog: nope niemand. Het interesseert niemand wat. Het enige wat belangrijk is: het westen op de knieën dwingen. Hoe en wanneer zijn helemaal niet belangrijk.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:35

nikkel schreef:

Volgens mij is dit een bijna letterlijk overgenomen opinie artikel van CNN, dat hadden ze er wel even bij mogen zeggen. Binnen nu en 2 maanden kun je denk ik aardig inschatten hoe het verder gaat en of er een grote doorbraak kan komen, nu is dat wel erg voorbarig. Er is een paar dagen geleden een tweede bruggenhoofd over de Dnjepr bij Kherson gekomen.. dus Oekraïne zit nu op 2 plaatsen aan de overkant. Rusland zet ook al veel reserves in, Oekraïne nog nauwelijks. De aanvallen op de Russische logistiek gaan door, nu ook in Rusland zelf, zie hierboven.. ik zie ze nog steeds Melitopol wel halen dit jaar.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:36

nikkel schreef:
Denkt er iemand in het Kremlin met in het achterhoofd we verliezen mensenlevens, bij het beginnen van een oorlog: nope niemand. Het interesseert niemand wat. Het enige wat belangrijk is: het westen op de knieën dwingen. Hoe en wanneer zijn helemaal niet belangrijk.

Toch is dit de reden dat ze het in Afghanistan destijds , met aanzienlijk minder verliezen, opgegeven hebben..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:13

martichr schreef:
Een fabriek voor nachtkijkers etc voor militaire toepassingen (o.a. nachtzichtapparatuur voor de T-tanks) is nabij Moskou in de lucht gevlogen.. letterlijk.. kort nadat Moskou aangaf alle drones richting Moskou onderschept te hebben.. voor een Drone lijkt dit overigens wel een erg grote inslag..

https://twitter.com/bayraktar_1love/sta ... 7484730369

https://twitter.com/Tendar/status/1689193437084663808

https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 3981664256

Dat is een Big Kaboom, kun je wel stellen :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:51

Laatst bijgewerkt door Babootje op 09-08-23 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:59

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:37