Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:39

friezenfan2 schreef:
Dus als dat radioactief afval niet gekoeld wordt gebeurd er niets?

Dat klinkt niet logisch

Een Nederlandse deskundige bij het NOS Journaal was t volgens mij met je eens. Weet alleen niet of het ging over afval of de resten onder Reactor 4 of de resterende Reactors. Lette effe niet op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:41

friezenfan2 schreef:

Dat klinkt niet logisch

Ik heb het een paar posts terug uitgelegd.

De meest recente splijtstofelementen zijn ca. 22 jaar oud, liggen dus ook al zo lang onder water. Radioactieve straling vermindert per x liter water, boven het water is er geen straling. In het begin zijn de staven loeiheet waardoor er steeds water ververst moet worden, gebeurt dat niet, dan gaat het water koken en door die hitte kunnen de staven reageren. De staven die in het basin liggen, zijn lang zo heet niet meer waardoor koelwater (dat standaard zo'n 25 - 35 graden is) wel warmer wordt en sneller verdampt, maar bij lange na niet zo warm dat de staven een gevaar kunnen vormen. Het is hoogstens zaak water bij te vullen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:42

_San87_ schreef:
friezenfan2 schreef:

Dat klinkt niet logisch

De meest recente splijtstofelementen zijn ca. 22 jaar oud, liggen dus ook al zo lang onder water. Radioactieve straling vermindert per x liter water, boven het water is er geen straling. In het begin zijn de staven loeiheet waardoor er steeds water ververst moet worden, gebeurt dat niet, dan gaat het water koken en door die hitte kunnen de staven reageren. De staven die in het basin liggen, zijn lang zo heet niet meer waardoor koelwater (dat standaard zo'n 25 - 35 graden is) wel warmer wordt en sneller verdampt, maar bij lange na niet zo warm dat de staven een gevaar kunnen vormen. Het is hoogstens zaak water bij te vullen.

Met elektrische waterpompen bedoel je?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:45

Cowboy55 schreef:
friezenfan2 schreef:

Dat klinkt niet logisch

Een Nederlandse deskundige bij het NOS Journaal was t volgens mij met je eens. Weet alleen niet of het ging over afval of de resten onder Reactor 4 of de resterende Reactors. Lette effe niet op.

Het afval van de kernramp, gok ik. Zo lang de splijtstofelementen onder genoeg water liggen, is er niks aan de hand.

In die zwembaden kun je zelfs veilig een baantje trekken.

Cowboy55 schreef:
_San87_ schreef:

Met elektrische waterpompen bedoel je?

Er zijn natuurlijk meer manieren om in geval van nood water bij te vullen dan enkel met elektrische waterpompen.

Cowboy55

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:47

Diesel generators?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:48

Beide niet aanwezig dus dat word ouderwets emmertjes hozen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:49

bigone schreef:
Beide niet aanwezig dus dat word ouderwets emmertjes hozen.

De generators zijn er wel. Nou de diesel braaf blijven bijvullen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:51

friezenfan2 schreef:
Wat gebeurt er als de kernreactor in Chernobyl over 2 dagen niet een gemaakt stroom toevoer heeft? En wat zou dat voor gevolgen hebben hier mocht het niet terug op het stroomnet komen?

Dit nieuws doet mij veel.

Dat er niks gebeurd wil ik niet zeggen maar in deze link word het een en ander wel duidelijk uitgelegd wat de risico's kunnen zijn.

https://www.ad.nl/buitenland/tsjernobyl ... ~ab42bd06/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:51

Dat is ongetwijfeld ook niet meer aanwezig gezien de helft van de Russische voertuigen zonder brandstof zitten.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:53

Wat ik heb gehoord net bij het NOS nieuws voordat ik niet meer kon of durfde luisteren werd er gezegd dat die generator nog 2 dagen kan draaien. Maar er breekt niet meteen een radioactieve golf los?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:53

bigone schreef:
Dat is ongetwijfeld ook niet meer aanwezig gezien de helft van de Russische voertuigen zonder brandstof zitten.

Ben ik toch iets optimistischer dan jij :D

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:55

Ik heb de laatste paar dagen gehoord dat Putin niet de mankracht of geld hebt om deze oorlog te blijven doen. Weet iemand toevallig hoe veel dagen nog?

Dat ze vandaag een kinderziekenhuis heb gebombardeerd vindt ik echt afschuwelijk.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:55

friezenfan2 schreef:
Wat ik heb gehoord net bij het NOS nieuws voordat ik niet meer kon of durfde luisteren werd er gezegd dat die generator nog 2 dagen kan draaien. Maar er breekt niet meteen een radioactieve golf los?

Dat deel heb ik wel meegekregen:
1. Je kunt de pompen weer opstarten met electra of de dieselgenerator;
2. Daar heb je een dag of 10 de tijd voor zei de meneer.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:57

In Oslo hebben ze besloten om de kruispunt buiten de Russische ambassade “Ukrainas plass” te noemen.

Zijn de Russen niet zo blij me. Haha

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:23

friezenfan2 schreef:

Nee. De koelbassins zijn 12 meter diep en gevuld met water, 2,5 meter water is al genoeg om de radioactiviteit uit de lucht te houden. Je hebt dus nog aardig speelruimte voor 9,5 meter water verdampt is. Als er geen stroom is moet het water dus aangevuld gaan worden om een optimale temperatuur te behouden.

Wat er gebeurt met het afval in de bunker die om de ontplofte reactor is gebouwd, dat weet ik niet goed, ik neem aan dat die bunker dik genoeg is om alles binnen te houden moest daar de stroom te lang wegvallen.

Kijk, het is niet dat het geen serieus probleem is, maar het is ook geen nucaire ramp die bijna losbarst.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:29

Als antwoord op een tweet van ene Sjoerdsma over dat kinderziekenhuis, zie ik best veel reacties van mensen die menen dat het fake news is (oa dat het een leeg ziekenhuis betrof). Ik kan me dat niet echt voorstellen.. maar hoe kan je zoiets eigenlijk goed checken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:30

De sarcofaag/bunker heeft geen controle systemen of stroom, vandaar ook de dikke laag beton om alles binnen te houden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:37

Cer schreef:
Als antwoord op een tweet van ene Sjoerdsma over dat kinderziekenhuis, zie ik best veel reacties van mensen die menen dat het fake news is (oa dat het een leeg ziekenhuis betrof). Ik kan me dat niet echt voorstellen.. maar hoe kan je zoiets eigenlijk goed checken?

Het zou me niet verbazen als Oekraïne fakenieuws de wereld in gaat sturen om optreden van de navo te forceren.
Las ook dat er een geriatrische instelling gebombardeerd was. Kan evengoed waar zijn wat verschrikkelijk is maar het kan ook fake zijn. In oorlog vervallen alle spelregels. Snap ook niet die westerse ideologie dat je je in oorlog aan regels moet houden. Denk dat oorlogslustige landen daar geen enkele boodschap aan hebben. Het is tenslotte geen sportwedstrijd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:42

Cer schreef:

Onderstaande link bevat ook foto's, zou dat volgens die mensen ook fake zijn?

Giolli schreef:
Ik hoorde dit net op het nieuws, een kinderziekenhuis verwoest met nog een onbekend aantal slachtoffers:

https://nos.nl/collectie/13888/liveblog ... n-oekraine

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:42

Cer schreef:

Moeilijk ben ik bang. Dan zouden factcheckers zich ermee moeten bemoeien. Die kijken bijvoorbeeld of die beelden horen bij hetgeen beweerd wordt.

Zo was een een week of wat geleden een ‘explosie in de Oekraïne’ die eigenlijk een explosie in China was een paar jaar geleden. De andere kant doet dat overigens ook.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:46

San, ik weet niet wat zij denken.. maar als ze lege Covid ziekenhuizen kunnen fabriceren (die lege bedden) dan misschien ook een vol ziekenhuis? Afbeelding

Cowboy, ja inderdaad, dat dus .. ik vind t lastig hoor.
Althans , die oorlog moet stoppen, daar is niks lastigs aan .. maar de informatie enzo.. das lastig checken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:46

Het zag er verdrietig echt uit. Met name die beelden van het gebombardeerde ziekenhuis waar vrouwen aan het bevallen waren. Er was niets meer van over en teveel bloed . Schrijnende beelden. Als het fake zou zijn, dan ben ik erg opgelucht, maar daar geloof ik niets van.

In het NOS journaal werd Tsjernobyl na 2 weken niet koelen als erg zorgelijk besproken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:51

Cer schreef:
San, ik weet niet wat zij denken.. maar als ze lege Covid ziekenhuizen kunnen fabriceren (die lege bedden) dan misschien ook een vol ziekenhuis? [ [url=m/Zj8LZR.png]Afbeelding[/url] ]

Cowboy, ja inderdaad, dat dus .. ik vind t lastig hoor.
Althans , die oorlog moet stoppen, daar is niks lastigs aan .. maar de informatie enzo.. das lastig checken

Vast wel. Alleen vraag ik me af of die mensen in oorlogstijd niks beters te doen hebben dan militairen acteur laten spelen.

Anderzijds, ik hoop dat het nepnieuws is, bespaart een hoop leed.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:52

Er komen ook foto's voorbij die al bij eerdere aanslagen in andere landen exact dezelfde zijn. Ook een journalist die al omgekomen was in Afghanistan die nu met dezelfde foto weer is omgekomen in Oekraïne. Er gaat heel veel fakenieuws rond.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:55

elnienjo schreef:
Er komen ook foto's voorbij die al bij eerdere aanslagen in andere landen exact dezelfde zijn. Ook een journalist die al omgekomen was in Afghanistan die nu met dezelfde foto weer is omgekomen in Oekraïne. Er gaat heel veel fakenieuws rond.

De link bevat een filmpje. Ik zei foto's, maar dat was bij een ander artikel.