wat nu als wilders wint?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Re: wat nu als wilders wint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:25

Er is blijkbaar op dit moment nog niet voldoende draagkracht onder de gehele bevolking voor de PVV. Want er zijn blijkbaar ontzettend veel mensen die op een partij met een ideologie gestemd hebben die niet met de PVV samengaat.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:33

Het hangt inderdaad van je definitie van "men" af.

Kiwiko ik waardeer het dat je zo principieel bent. Helaas voor jou zijn er andere mensen op een andere manier principieel en dat voelt voor jou niet goed. Helaas werkt het niet zo in onze democratie dat een meerderheid van 75% driekwart van de tijd zijn zin krijgt en een minderheid van 25% het andere kwart. Daarom zijn de druiven altijd zuurder als je bij de minderheid hoort want eigenlijk ben je niet evenredig vertegenwoordigd, terwijl ons systeem dat wel pretendeert.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:35

KiWiKo schreef:
nog iets waar ik net over nadacht........

stel. STEL dat wilders de volgende verkiezingen de absolute meerderheid haalt zeg.......75% van de zetels....... en hij zegt....

JOEPIE!! Maaruh geen behoefte om te praten met SP, VVD, PVDA, CU, D66 en CDA...... Doe mij maar een coalitie met Verdonk, piraten en dat soort snipperdingen.........

Is dat dan ook nog steeds democratisch......... of ligt het dan anders?

Dat zou evengoed belachelijk zijn. Hij is het aan het volk verplicht om de grootste partijen na zijn partij te verkiezen boven de partijen met minder stemmen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:37

KiWiKo schreef:
Citaat:
Maar stel nu eens dat er een moslimpartij zou komen in Nederland die net als de PVV maar 1 lid heeft en dat het geld net als bij de PVV afkomstig zou zijn van wat wazige bronnen en hoogstwaarschijnlijk van een stelletje fundamentalisten in Amerika of het Midden-Oosten. En stel nou dat de reuze grappige leider van die partij met een boodschap zou komen die veel mensen hier aanspreekt, maar die erg discriminerend is ten opzichte van bijvoorbeeld vrouwen, of homo's, of christenen of atheïsten of wat dan ook. Dan zou ik net zo goed zeggen ik ga nooit op die partij stemmen en ook niet op een andere partij die daarmee wil samenwerken.

als zo een partij met de verkiezingen een enorme winst maakt dan kan je er niet onderuit dat "men" waarschijnlijk wil dat die partij in de regering komt :) :)

Nee hoor, dat wil men niet, de 1.5 miljoen kiezers die Wilders gestemd hebben willen dat. Net zo als de anderhalve stemmer die PvdD gestemd heeft graag wil dat de PvdD in de regering komt. De PVV heeft veel meer stemmers gekregen dan bij de vorige verkiezingen, maar nog steeds niet zoveel stemmen dat men wil dat ze gaan regeren.
Als politieke partij heb je geen verantwoording af te leggen aan het land, maar aan je kiezers. En als jouw kiezers, of een groot deel van je kiezers, niet willen dat je met een andere partij regeert, dan heb je daar als partij rekening mee te houden. Ongeacht wat de kiezers van andere partijen daarvan vinden.

Verder nog even een kleine kanttekening bij een eerder bericht. Ik vraag me af wat Janmaat met den Uyl te maken heeft? Janmaat is pas in 1982 in de tweede kamer gekomen en dat was dus ten tijde van het eerste kabinet Lubbers, een CDA/VVD kabinet. Je kan veel van dat kabinet en de latere kabinetten Lubbers zeggen, maar het waren nou niet bepaald linkse knuffelkabinetten.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 23:11

KiWiKo schreef:
moet je eens zoals ik een linkse stemmer zijn maar niet Wilders elke post afbranden :D :D :D en ook nog wel een beetje begrijpen wat hij bedoeld......

Ik doe het helemaal niet goed :) :)

Ik brand Wilders ook niet in elke post af kan me prima in veel punten van hem vinden... ik probeer een inhoudelijke discussie te voeren maar da's voor velen hier te veel gevraagd. Kritische vragen zijn ook niet zo welkom merk ik. Jammer, want er zijn er ook een paar (ja ook rechtse stemmers) met wie ik heel fijn kan discussiëren. Maar ik heb geen zin in Idols-politiek.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 23:37

sarabande schreef:
Wellicht dat ze geen ruzie met jou willen gezien je voorkeur. Ik ken alleen maar linkse stemmers die het niet regeren met de PVV een voorwaarde voor hun stem vonden.

Uhm nee het is o.a. mijn zusje en mijn vriend... Mijn zusje maakt nog ruzie met mij om een koekje als het haar uitkomt.
Mijn vriend zijn mening ken ik door en door.

Ik ben geen Wilders-stemmer (ik vind dat jouw post dat wel suggereert) maar ik vind dat als je neutraal of niet negatief staat tegenover Wilders in een regering, dat je op deze manier alleen bij stemmen op Wilders uit komt blijkbaar.
Ik vind wat er nu gebeurt niet democratisch.

KiWiKo schreef:
dat was voor mij reden om ernstig op zoek te gaan naar een andere partij dan de SP......... alleen toen kwam ik bij de PVV uit...... en daar heb ik morele bezwaren tegen, dus is het toch SP geworden

Ja zoiets dus.. Ik ben ook geen VVD'er om maar wat te noemen maar er blijft weinig over.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 23:43

Ik suggereer dat niet hoor, ik las dat uit jouw post. Dingen zien er snel anders uit dan ze zijn.

Wat er nu gebeurt is het gevolg van de stem verdeling, dat is inherent aan ons kies bestel en de enorme versnippering.

Wellicht zou het goed zijn om ons hele kiessysteem eens te herzien

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 23:47

jantergouw schreef:
Dat kunnen er in Limburg niet veel zijn want volgens mij zijn daar bijna alleen nog maar PVV stemmers. _O-

Ik kom niet uit Limburg :o?

Ik vind het nogal wat, omdat ik niet perse negatief sta tegenover PVV (een hoop mensen hebben tenslotte op hem gestemd, ik had dat ook met SP in 2006: kom maar op dan) ben ik meteen een Wilders-stemmer volgens hier, en niet links.

Echt raar.

Maar zo zijn er wel meer dingen langsgekomen waar ik mijn twijfels bij had hier. Zoals de gehandicapten-discussie.
Ik lees het allemaal wat laat in plaats van 'in the heat of the moment' dus dan lijk ik net spuit 11.
Ik wil het niet weer oplaaien maar misschien wel mijn mening even neerzetten.

Maar ik vind dat door niet te durven kunnen of mogen uitspreken dat allochtonen mogelijk meer gehandicapte kindjes krijgen dan autochtone bevolking, je op deze manier ook voor hunzelf gehandicapte kindjes in de taboesfeer houdt.
We hebben 20 jaar niet kunnen mogen en durven uitspreken dat jochies van een bepaalde afkomst verdacht vaker crimineel zijn en zie nu de gevolgen.

Nee ik ben voor openheid, ook al is het niet meteen (in het geval van de gehandicapte kindjes) in cijfers uit te drukken.
Zonder een vermoeden naar iets, kan er nooit een oplossing komen. Vind ik.

sarabande schreef:

Ja je zou het wel zeggen zoals het nu gaat...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 23:49

@ Sarabande ik had het bovenstaande al getypt toen ik je post las.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 23:53

Nicolletje, volgens mij sloeg Limburg op Sarabande, en niet op jou.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 23:55

Ja daar ben ik inmiddels ook achter :)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 00:25

En toch heb ik het idee dat er toch nog een klein kansje is op een kabinet mét de pvv... Kan het helemaal mis hebben, maar ik denk niet dat zowel de vvd stemmers als de pvv stemmers er blij mee zullen zijn dat 1 van de andere opties de uiteindelijke regering zal gaan vormen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 00:29

PattyOosten schreef:
Het lijkt me stug dat bijvoorbeeld een partij die discrimineerd jegens vrouwen ooit in een coalitie komt met de huidige partijen, SGP uitgezonderd. En "men" wilde niet dat de PVV ging regeren. De PVV heeft een flinke winst behaalt, en 1.5 miljoen Nedelanders zien het wel zitten met de PVV. Acht miljoen hebben er niet op gestemd, die "men" zien het dus wat minder zitten

Wanneer je dit soort vergelijkingen gaat stellen dan kun je ook zeggen dat de meerderheid van Nederland Rutte niet ziet zitten als premier.... Immers heeft de VVD 'maar' 31 zetels. Zo werkt het niet in een democratie. Je gaat uit van de mensen die het wel zien zitten, niet van de 'rest' waarvan maar even voor het gemak wordt aangenomen dat ze automatisch ook tegen Wilders zijn.

(ik vraag me af en toe wel eens af hoe mensen bij zulke kromme redenaties komen.... sorry)

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 02:54

Nicolletje schreef:
jantergouw schreef:
Dat kunnen er in Limburg niet veel zijn want volgens mij zijn daar bijna alleen nog maar PVV stemmers. _O-

Ik kom niet uit Limburg :o?

Ik vind het nogal wat, omdat ik niet perse negatief sta tegenover PVV (een hoop mensen hebben tenslotte op hem gestemd, ik had dat ook met SP in 2006: kom maar op dan) ben ik meteen een Wilders-stemmer volgens hier, en niet links.

Echt raar.

Maar zo zijn er wel meer dingen langsgekomen waar ik mijn twijfels bij had hier. Zoals de gehandicapten-discussie.
Ik lees het allemaal wat laat in plaats van 'in the heat of the moment' dus dan lijk ik net spuit 11.
Ik wil het niet weer oplaaien maar misschien wel mijn mening even neerzetten.

Maar ik vind dat door niet te durven kunnen of mogen uitspreken dat allochtonen mogelijk meer gehandicapte kindjes krijgen dan autochtone bevolking, je op deze manier ook voor hunzelf gehandicapte kindjes in de taboesfeer houdt.
We hebben 20 jaar niet kunnen mogen en durven uitspreken dat jochies van een bepaalde afkomst verdacht vaker crimineel zijn en zie nu de gevolgen.

Nee ik ben voor openheid, ook al is het niet meteen (in het geval van de gehandicapte kindjes) in cijfers uit te drukken.

sarabande schreef:

Ja je zou het wel zeggen zoals het nu gaat...

Sterker nog, vanuit mijn directe omgeving weet ik dat er nogal wat gehandicapte kindjes geboren worden onder de mensen van allochtone afkomst.

Ik wil daar niet langer bij stil staan dan nodig is maar wel de aandacht op vestigen, als we dat niet doen dan is daar niemand bij gebaat denk ik zo.

Ik vindt het sneu voor deze kinderen, klopt de handicaps zijn niet altijd van die mate dat we hard aan de bel moeten trekken maar het geeft wel wat te denken.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:19

christel1857 schreef:
PattyOosten schreef:
Het lijkt me stug dat bijvoorbeeld een partij die discrimineerd jegens vrouwen ooit in een coalitie komt met de huidige partijen, SGP uitgezonderd. En "men" wilde niet dat de PVV ging regeren. De PVV heeft een flinke winst behaalt, en 1.5 miljoen Nedelanders zien het wel zitten met de PVV. Acht miljoen hebben er niet op gestemd, die "men" zien het dus wat minder zitten

Wanneer je dit soort vergelijkingen gaat stellen dan kun je ook zeggen dat de meerderheid van Nederland Rutte niet ziet zitten als premier.... Immers heeft de VVD 'maar' 31 zetels. Zo werkt het niet in een democratie. Je gaat uit van de mensen die het wel zien zitten, niet van de 'rest' waarvan maar even voor het gemak wordt aangenomen dat ze automatisch ook tegen Wilders zijn.

(ik vraag me af en toe wel eens af hoe mensen bij zulke kromme redenaties komen.... sorry)

Als je ook had gelezen waar ik op reageerde was het misschien wat minder krom voor je ;) En inderdaad, de VVD heeft ook geen absolute meerderheid, maar is wel de grootste partij, en neemt dus het voortouw in de formatie-besprekingen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:45

Nicolletje schreef:

Ik vind dat je daarin helemaal gelijk hebt. Natuurlijk mag je zulke zaken uitspreken, sterker nog ik vind dat je zulke dingen zelfs moet constateren en moet proberen er iets aan te doen. Trouwens moedig van je dat je alles hebt bijgelezen. :D

Er waren in de discussie hierboven twee dingen die door elkaar heen gingen lopen, het eerste is een probleem voor ALLE Nederlanders, namelijk geen goede zorg op het moment dat je 's nachts/in het weekend moet bevallen en er complicaties zijn. Het tweede probleem is meer sterfgevallen bij bepaalde bevolkingsgroepen van pasgeboren baby's of oudere baby's en meer invaliditeit.
Twee verschillende problemen en met beide problemen gingen/gaan wij in Nederland slechter om dan in de ons omringende landen.

Ik denk dat de ergernis in de discussie kwam omdat er werd gesuggereerd dat er een simpele oplossing bestaat (zoals verbieden neef/nichthuwelijk) waarmee je al deze problemen in één klap kunt oplossen.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:20

Ben bang dat ze er niet uit gaan komen een coaltitie te vormen.
En dan?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:28

gohya schreef:
Ben bang dat ze er niet uit gaan komen een coaltitie te vormen.
En dan?

Dan gaat de beurt naar de PVDA, maar de stemmenverhouding maakt het er niet gemakkelijker op

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:33

http://www.mediastudies.nl/nap/modules. ... le&sid=511

Ik vond dit stukje wel interessant.
Hierin staat dat trouwen met neef en nicht niet per definitie slecht is als in dat het de kans met 50% vergroot. Maar wel dat het o.a. sociaal isolement in de hand helpt.
En ik lees ook van een zoon met een al verstandelijke achterstand (maar dat durven ze dan niet toe te geven - schande) die naar Turkije is gestuurd om met een 16-jarige analfabetische nicht te trouwen en in Nederland krijgen zij 2 gehandicapte kindjes.

Zo iemand kan niet lezen, begrijpt niet genoeg wat er aan de hand is, moet dan voor 3 personen zorgen in Nederland- zo iemand zou geholpen moeten worden. Eigenlijk moeten de ouders van die getrouwde man en vrouw al geholpen worden voordat ze hun kinderen laten trouwen, vind ik.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:33

Nou dat wat Rutte zei:voor 1 juli is er een coalitie gaat echt niet lukken.Dan zal er een partij moeten zijn die zich bedenkt en toch gaat samen werken met VVD en PVV.Maar die kans is nihil.
Ben heel benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren en óf er wel een coalitie komt.P.v.d.A. gaat nooit samen met VVD,die 2 hebben elkaar uit gemaakt voor rotte vis tijdens die debatten.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:41

gohya schreef:
Nou dat wat Rutte zei:voor 1 juli is er een coalitie gaat echt niet lukken.Dan zal er een partij moeten zijn die zich bedenkt en toch gaat samen werken met VVD en PVV.Maar die kans is nihil.
Ben heel benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren en óf er wel een coalitie komt.P.v.d.A. gaat nooit samen met VVD,die 2 hebben elkaar uit gemaakt voor rotte vis tijdens die debatten.

Ze zitten nu aan tafel met de Paars+ variant. En dat heeft niet de voorkeur van Rutte, die wil met het CDA en de PVDA.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:44

PattyOosten schreef:
gohya schreef:

Ze zitten nu aan tafel met de Paars+ variant. En dat heeft niet de voorkeur van Rutte, die wil met het CDA en de PVDA.

Dat gaat hem hoogstwaarschijnlijk worden.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:47

Maar de PVDA wil in eerste instantie weer niet met alleen VVD en het CDA

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:53

gohya schreef:

Vind ik eigenlijk wel meevallen, Cohen heeft zo wie zo niemand persoonlijk aangevallen. De sfeer bij de vorige verkiezingen met name van uit het CDA was veel grimmiger. Balkenende was ook zon beetje de enige die deze keer op die voet doorging. Geert laat ik even buiten beschouwing, die viel waar hij kon Cohen aan, maar die had al gezegd dat ze geen vriendjes zijn.

Het gaat ook over personen als ze samen moeten en zowel Rutte als Cohen zijn niet van die zielige ik heb altijd gelijk mannetjes als Balk was en dan Femke erbij om ze bij de les te halen :D

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:37

PattyOosten schreef:
gohya schreef:

Als dit het gaat worden blijft dat nooit lang goed gaan.
Krijgen we weer verkiezingen en zal PVV de grootste worden.
Denk dat Rutte dat niet erg zal vinden,hij zal tenslotte samen met PVV in de coalitie komen.
Iets wat hij graag wil maar nu niet voor elkaar kan krijgen.