Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 15:49

Ik droom - net als John Lennon - wel eens van een wereld zonder religies....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 17:07

Ik ook, maar tegelijk weet ik dat er dan wel weer een andere vorm van groepsvorming komt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 17:09

Ja, mensen willen toch "ergens bij horen", en sommigen zijn dan ook nog genegen om hun leven ervoor te wagen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 19:07

prompter schreef:
Ja, mensen willen toch "ergens bij horen", en sommigen zijn dan ook nog genegen om hun leven ervoor te wagen.

Eens. In mijn ogen is religie ontstaan uit de hang naar duidelijkheid, regels en groepsvorming.

Jammer dat het zo uit de hand loopt wereldwijd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 22:51

Mensen zijn kuddedieren, althans de meeste.
Op zich is dat niet zo erg als de kuddes elkaar respecteren en er vooral geen hebzucht zou zijn.

Eigenlijk willen bijna alle mensen op de wereld hetzelfde. Geen grootse dingen, geen bergen geld. Gewoon leven met veiligheid, een dak boven je hoofd, voldoende eten, gezondheid en mensen om je heen waar je van houdt.

Wat meer focus op overeenkomsten in plaats van op verschillen lijkt mij wel fijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 16:45

Er komt een minderheidskabinet. Link kan ik even niet plaatsen…

Ik geef het een jaar…

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 16:48

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 16:51

Lijkt mij een prima kabinet en lijkt me juist goed om ook met de kamer te moeten samenwerken om meerderheden te vormen. Dan kun je alsnog voorstellen erdoor krijgen op punt A terwijl je op punt B lijnrecht tegenover elkaar staat. Ben wel benieuwd hoe dit financieel dan allemaal samen gaat komen.

Maar vind het wel echt een goed teken dat alles rond de formatie rustig en professioneel verlopen is zonder lekken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 17:30

Gelukkig heeft D66 voet bij stuk gehouden door niet met JA21 in zee te gaan.
De verschillen tussen die partijen zijn immens groot.

Ben erg benieuwd hoe het uit gaat pakken.

Ben wel blij dat kabinet Schoof aan de kant geschoven kan worden.
Slechter dan het dubbel demissionaire kabinet kan toch niet?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 18:22

Hoop dat de vvd zich kan gedragen.

Mijn vader (voormalig vvd lid) heeft wat verslagen gelezen over bijeenkomsten en heeft de theorie dat ze Yesilgöz wellicht na de formatie wel dr uit wippen. Hij denk dat er vooralsnog weinig draagvlak is. Hij vond ook dat Yeşilgöz zich opvallend stil hield voor haar doen de laatste tijd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 18:33

Raineri schreef:
Hoop dat de vvd zich kan gedragen.

Mijn vader (voormalig vvd lid) heeft wat verslagen gelezen over bijeenkomsten en heeft de theorie dat ze Yesilgöz wellicht na de formatie wel dr uit wippen. Hij denk dat er vooralsnog weinig draagvlak is. Hij vond ook dat Yeşilgöz zich opvallend stil hield voor haar doen de laatste tijd.

Yesilgoz is inderdaad alleen tijdje rustig en stil.
Maar ze was op vakantie.
En misschien is het tactiek, Bontebal en Jetten gedragen zich keurig, ze zal niet uit de toon willen vallen.

Ik weet nog niet wat ik er van moet vinden. Met name op het gebied van financiën. We gaan het zien.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 18:44

Drie partijen die in ieder geval serieuze en soms ervaren bestuurders kunnen leveren, dat vind ik al positief na de klucht van de afgelopen twee jaar.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 19:26

Ik ben opgelucht en blij dat ja21 niet in de coalitie zit.
Hoe dit minderheidskabinet het gaat is nog afwachten maar het zal in ieder geval beter zijn dan het afgelopen kabinet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 21:20

Libra76 schreef:
Ik ben opgelucht en blij dat ja21 niet in de coalitie zit.
Hoe dit minderheidskabinet het gaat is nog afwachten maar het zal in ieder geval beter zijn dan het afgelopen kabinet.

Eens.

Maar waren ja21 en pvda/gl niet tegen een gedoog constructie? Dan zullen ze toch flink over dingen moeten onderhandelen willen ze die twee erbij krijgen? Zoiets impliceerde Klaver meen ik wel

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 21:27

Wim Voermans is nu bij Svenn Kockelmans en hij is niet heel positief over een minderheidskabinet.
Met name als er bezuinigingen moeten worden gedaan en met de tussentijdse verkiezingen. Een partij die dan goed in de peilingen staat, werkt dan misschien niet mee aan een bepaald wetsvoorstel omdat dat dan negatieve gevolgen kan hebben bij verkiezingen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 22:41

Ik had persoonlijk ook liever een meerderheidskabinet gehad maar dat was gezien uitslag redelijk onmogelijk.
JA21 in het kabinet had geen meerderheid gegeven en die moeten zich sowieso nog bewijzen als serieuze en constante partij.
Opmerkingen over dobbernegers horen daar niet bij.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 08:17

Wat fijn dat ze er relatief snel uit zijn, ook al wordt het een minderheidskabinet. Hopelijk gaat de oppositie echt per onderwerp kijken of ze voor of tegen willen stemmen, en krijgen we geen strategische toestanden, als je wilt dat ik mee stem met A wil ik ook B…

Nu zijn ze vrij om zowel naar links als naar rechts te buigen.
Ik ben ook erg benieuwd wie ze als MP naar voren schuiven. Jetten is imo het meest waarschijnlijk. Hij zag er trouwens echt verschrikkelijk vermoeid uit op de laatste beelden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 08:39

Volgens mij staat dat al vast toch, dat Jetten het gaat leiden?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 09:05

Ik ben heel blij dat we al zo snel een kabinet hebben. Het is niet het meest ideale - en ik had verwacht dat de optie met JA21 toch wel een serieuze zou zijn - maar dat alle opties goed en gedegen zijn verkend. Denk dat dit uiteindelijk de minst slechte optie is van allemaal.

Ik ben persoonlijk stiekem blij dat JA21 niet in de coalitie komt. Ik hoop dat het een signaal geeft dat populistische partijen goed zijn als spreekbuis, maar geen regeringspartijen en dat men dat ook eens leert.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 09:05

Gnome schreef:
Volgens mij staat dat al vast toch, dat Jetten het gaat leiden?

Dacht ik ook. Hij was al goed de rol van premier aan het pakken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 09:28

nps schreef:
Ik ben heel blij dat we al zo snel een kabinet hebben. Het is niet het meest ideale - en ik had verwacht dat de optie met JA21 toch wel een serieuze zou zijn - maar dat alle opties goed en gedegen zijn verkend. Denk dat dit uiteindelijk de minst slechte optie is van allemaal.

Samenwerking met JA21 zou niet goed gevallen zijn bij de D66 stemmers.
Jetten heeft ook altijd aangegeven dat de verschillen erg groot waren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 09:30

Jetten als minister-president ben ik wel blij mee!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 09:36

Blij dat er een kabinet gevormd is. Of ze lang blijven zitten? De tijd zal het leren.

Ik ben er blij-ish mee. Ik had liever een kabinet met GL/PvdA erbij gezien. Die partij gaan ze sowieso nodig hebben nu.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 10:34

Ben wel benieuwd hoe de kamer zich gaat opstellen. Als ze niet deels willen steunen, houdt dit natuurlijk geen stand. Dan komt er nooit iets doorheen. Beetje in lijn met wat FvD wilde dit.

Ik had m wel graag meer over rechts gezien maar snap m vanuit D66 wel. Ik verwacht die flexibiliteit niet van D66 als ik m ook niet wens vanuit VVD naar links.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 11:05

_San87_ schreef:
Blij dat er een kabinet gevormd is. Of ze lang blijven zitten? De tijd zal het leren.

Ik ben er blij-ish mee. Ik had liever een kabinet met GL/PvdA erbij gezien. Die partij gaan ze sowieso nodig hebben nu.

Misschien een klein voordeel: nu hoeft GL/PvdA niet te zoeken naar compromissen. Gezien zij als 1 partij nodig kunnen zijn voor een meerderheid (tov veel kleinere) kunnen ze wellicht wat harder spelen en meer van hun eisen eruit halen.