Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 14:25

MarlindeRooz schreef:
Cer schreef:
Welk deel is er dan wel transparant en welk deel niet? Zit daar nog verschil in?

Ja dat is heel lastig. Want het kan transparant lijken omdat ogenschijnlijk objectieve mensen erover besluiten. Maar je weet niet wie met wie een weekje gratis naar Zuid-Amerika oid is geweest op “werkbezoek”. Mensen registeren ook niet alles netjes helaas.

Ik weet dat m’n vader in het bedrijfsleven soms bizarre aanbiedingen kreeg als “geschenk”. Omdat bedrijven geld wilden lenen. Dan wil ik niet weten wat voor aanbod sommige politici krijgen.

Jammer dat je vader met corruptie te maken heeft gehad, wat doet of deed hij voor werk?

Grote wapenproducten zijn internationale bedrijven en die hebben zich te houden aan de wetten en regels over corruptie in hun iegen land en de landen waar ze gevestigd zijn. Lockheed Martin bijvoorbeeld moet zich houden aan de Amerikaanse FCPA onder andere. Binnen Europa speelt ook de Unie een rol. Er zullen altijd indianenverhalen zijn, maar in het westen zijn er heel veel regels voor.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 14:30

Dat was in die tijd geen “corruptie” dat was heel normaal. Ik heb het wel over zeker 15-20 jaar geleden in het bankwezen. Bedrijven gingen heel ver om directeuren te imponeren voor leningen / investeringen. Onder het mom van “relatiebehoud”. Gelukkig was m’n vader hier niet gevoelig voor. Hij hield niet van dure etentjes en vond dit overdreven gedoe dat te veel tijd kost. Laat staan dat hij een week mee op vakantie zou gaan. :=

Dit is later gelukkig door regelgeving aan banden gelegd. Zelfs een flesjes wijn van 20 euro moet aangegeven worden inmiddels.

Hij is gelukkig al jaren uit de sector. Maar het zou mij dus niks verbazen als dit in de politieke “sector” ook zo gaat / ging.

Wat dat betreft zijn veel regels helaas belangrijk. Geld maakt hele nare dingen los in best redelijke mensen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 14:35

We hadden het over Amerika toch? Ik zal verduidelijken - de wapenlobby in Amerika is zeer invloedrijk.

In EU vast ook, maar niet gericht op wapenbezit van privépersonen.

ruitje

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 15:07

Toen ik manager was heb ik alleen ooit kaarten van een Guus Meeuwis concert aangeboden gekregen van het schoonmaakbedrijf wat ik in dienst had en pittige gesprekken mee had.

Ik laat me niet omkopen, maar als ik het al zou doen voor iets meer dan Guus Meeuwis :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 15:10

Hahahahaha ze hadden je dan verkeerd ingeschat qua muzieksmaak denk ik. :=

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 15:16

Ik vind het een beetje paranoia om te denken dat het allemaal om corruptie gaat. Ik zou het eerder netwerken noemen en dat is heel normaal in zakelijk nl.
Bij veel bedrijven moet je alles wat je krijgt opgeven, soms als het boven een bepaald bedrag gaat. Soms alles. Bij de overheid moet dat helemaal! En bij sommige overheden mag je uberhaupt niets aannemen. Hier wordt echt heel streng op gelet. Vorige week was ik bij een van de grootbanken en daar mochten ze het pakketje thee van Simon Levelt wel aannemen, maar ze moesten het opgeven. Denk dat het pakketje 15 euro waard was. En het was gewoon voor de fijne samenwerking.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 15:19

MarlindeRooz schreef:
Hahahahaha ze hadden je dan verkeerd ingeschat qua muzieksmaak denk ik. :=

Ja hahahaha :D

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 15:21

nps schreef:
We hadden het over Amerika toch? Ik zal verduidelijken - de wapenlobby in Amerika is zeer invloedrijk.

In EU vast ook, maar niet gericht op wapenbezit van privépersonen.

Eigenlijk hadden we het over Nederland, iemand haalde Lockheed erbij en dat is een Amerikaanse leverancier aan het Nederlandse Ministerie van Defensie. Er is een grote defensie lobby naar de Nederlandse politiek, maar dat gaat allemaal best transparant en volgens internationale regels (waar nodig). Het Ministerie van Defensie kan ook niet zomaar even wat spullen aanschaffen, dat gaat over heel veel schijven voordat het zover is omdat het vaak toch om miljardenuitgaven gaat.

Maar je hebt volkomen gelijk, de lobby is in Amerika ook gericht op particulier wapenbezit en die markt is daar enorm groot.

Ruitje, dat was heel makkelijk afslaan dan dus :+ :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 17:42

Als het allemaal mee valt hier, hoe verklaren jullie dan dat Nederland slechter scoort nu op de transparancy site en dat daar nadrukkelijk genoemd wordt dat dit in de politiek voornamelijk door lobbyen, belangenverstrengeling en een gebrek aan transparantie komt?
En dat daar dus het woord corruptie aan verbonden is.

Punten van zorg voor Nederland
De Corruption Perceptions Index is gebaseerd op het werk van verschillende onafhankelijke onderzoeksinstellingen wiens oordeel wordt gemiddeld om te komen tot een score tussen de 0 (volledig corrupt) en 100 (volledig vrij van corruptie). Onderzoekers noemen meerdere punten van zorg voor Nederland:

De overheid deelt niet graag informatie met media en maatschappij en ook laat de capaciteit van de parlementaire controle te wensen over. Nederland kent een bestuurscultuur waarin informatie snel wordt afgeschermd, wat controle bemoeilijkt.

De georganiseerde misdaad kan niet bestaan zonder corruptie, bijvoorbeeld voor het verkrijgen van noodzakelijke vergunningen voor witwasoperaties, valse identiteitsbewijzen of het wegkijken bij handhaving. Dit zorgt voor omkoping, bedreiging en intimidatie van ambtenaren om hen te bewegen hun positie te misbruiken. De druk vanuit de onderwereld op bestuurders en ambtenaren wordt steeds sterker ervaren en de vrees is dat hier vooral op lokaal en provinciaal niveau onvoldoende weerbaarheid tegen bestaat. Ook journalisten melden een toenemende dreiging vanuit de onderwereld.

Het vertrouwen van de bevolking in de Nederlandse overheid is al langer een punt van zorg, onder meer doordat de overheid zelf te weinig respect lijkt te hebben voor het democratisch proces: aangenomen wetten worden regelmatig niet of onvolledig uitgevoerd.

Nederland luistert onvoldoende naar instellingen zoals de anti-corruptiewaakhond van de EU, GRECO, en de Raad van Europa, wanneer zij oproepen tot verbetering op het gebied van politieke integriteit, controle op de financiering van politieke partijen en de bescherming van klokkenluiders, hoewel op dit laatste punt wel enige verbetering wordt geconstateerd. Ook de gebrekkige controle van de lobbysector en haar verwevenheid met de politiek blijft in Nederland, meer dan in andere landen, een punt van zorg. Nederland kent geen lobbyregister en bewindspersonen geven niet of nauwelijks openheid over hun contacten met vertegenwoordigers van deelbelangen, ondanks dat de Tweede Kamer hier al meermaals voor heeft gepleit.

Bron:
Nederland daalt opnieuw in corruptie-ranglijst van Transparency International – Nieuws – Transparency International Nederland https://share.google/zfFfBpwmR1Cmlt5d5

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 17:55

Wie ontkent dit dan? Dat de lobbywereld schimmig is?

Alleen is slechte transparantie niet meteen een teken van een corrupte overheid. Daar zit nog wel even wat tussen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 18:18

Elisa2 schreef:
Als het allemaal mee valt hier, hoe verklaren jullie dan dat Nederland slechter scoort nu op de transparancy site en dat daar nadrukkelijk genoemd wordt dat dit in de politiek voornamelijk door lobbyen, belangenverstrengeling en een gebrek aan transparantie komt?

De Corruption Perceptions Index is gebaseerd op het werk van verschillende onafhankelijke onderzoeksinstellingen wiens oordeel wordt gemiddeld om te komen tot een score tussen de 0 (volledig corrupt) en 100 (volledig vrij van corruptie). Onderzoekers noemen meerdere punten van zorg voor Nederland:

De overheid deelt niet graag informatie met media en maatschappij en ook laat de capaciteit van de parlementaire controle te wensen over. Nederland kent een bestuurscultuur waarin informatie snel wordt afgeschermd, wat controle bemoeilijkt.

De georganiseerde misdaad kan niet bestaan zonder corruptie, bijvoorbeeld voor het verkrijgen van noodzakelijke vergunningen voor witwasoperaties, valse identiteitsbewijzen of het wegkijken bij handhaving. Dit zorgt voor omkoping, bedreiging en intimidatie van ambtenaren om hen te bewegen hun positie te misbruiken. De druk vanuit de onderwereld op bestuurders en ambtenaren wordt steeds sterker ervaren en de vrees is dat hier vooral op lokaal en provinciaal niveau onvoldoende weerbaarheid tegen bestaat. Ook journalisten melden een toenemende dreiging vanuit de onderwereld.

Het vertrouwen van de bevolking in de Nederlandse overheid is al langer een punt van zorg, onder meer doordat de overheid zelf te weinig respect lijkt te hebben voor het democratisch proces: aangenomen wetten worden regelmatig niet of onvolledig uitgevoerd.

Nederland luistert onvoldoende naar instellingen zoals de anti-corruptiewaakhond van de EU, GRECO, en de Raad van Europa, wanneer zij oproepen tot verbetering op het gebied van politieke integriteit, controle op de financiering van politieke partijen en de bescherming van klokkenluiders, hoewel op dit laatste punt wel enige verbetering wordt geconstateerd. Ook de gebrekkige controle van de lobbysector en haar verwevenheid met de politiek blijft in Nederland, meer dan in andere landen, een punt van zorg. Nederland kent geen lobbyregister en bewindspersonen geven niet of nauwelijks openheid over hun contacten met vertegenwoordigers van deelbelangen, ondanks dat de Tweede Kamer hier al meermaals voor heeft gepleit.

Bron:
Nederland daalt opnieuw in corruptie-ranglijst van Transparency International – Nieuws – Transparency International Nederland https://share.google/zfFfBpwmR1Cmlt5d5

Nederland scoort lager op de CPI omdat de lat steeds hoger wordt gelegd en omdat transparantie en bestuurscultuur tegenwoordig zwaarder meewegen in de perceptie van corruptie. Dat betekent niet dat Nederland feitelijk corrupter is geworden, maar dat er kritischer gekeken wordt naar hoe open en controleerbaar het bestuur is. In de kern blijft Nederland een van de minst corrupte landen ter wereld, met sterke instituties en een functionerende rechtsstaat. De zorgen over lobby en informatievoorziening zijn reëel, maar dat zijn verbeterpunten binnen een verder robuust systeem, niet tekenen van een afglijdende corruptiestaat.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 18:20

En wat ook belangrijk is om te weten: Het is belangrijk om te onderscheiden tussen perceptie en feitelijke corruptie. Transparency International meet namelijk vooral hoe deskundigen en betrokkenen de integriteit van een land ervaren, niet hoeveel bewezen corruptiezaken er zijn.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 18:29

En ook al zijn we iets gezakt, we staan nog steeds in de top 10 minst corrupte landen ter wereld. Ja, lobby is schimmig, belangenverstrengeling ook. Dat ontkent inderdaad niemand.

We hebben de laatste decennia ook kabinetten met een rechts-liberaal economisch beleid gehad, die zijn zoiezo erg vriendelijk voor het bedrijfsleven en wat minder van het reguleren.

Over lobbyverhalen, ik werkte heel lang geleden voor een mediabedrijf wat een grote farmaceut als klant had. In Nederland zijn er strenge regels rondom reclame van farmaceuten - gelukkig - en mogen artsen ook niet direct benaderd mogen. Ze mogen echter wel cadeautjes ontvangen. En dus had de farmaceut een hele marketingcampagne opgetuigd in de voem van boekencadeau’s. Het is opzich binnen de lijntjes, maar heel krap. Er worden de gekste dingen verzonnen om om de regels heen te werken.

Zoals iemand ooit zei - vertrouwen is goed, controleren is beter.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 19:21

Nog even over giften, dit komt van de site van de rijksoverheid:

Giften aan politieke partijen openbaar
Politieke partijen met een zetel in de Tweede en Eerste Kamer moeten open zijn over de giften die ze ontvangen. Dit is vastgelegd in de Wet financiering politieke partijen. Doordat partijen verplicht zijn giften van € 1.000 of meer openbaar te maken, kan niemand anoniem politieke invloed ‘kopen’. Daarnaast zijn giften van meer dan € 100.000 verboden.

Let wel: giften van 999,99 hoef je niet op te geven. Een bepaalde instantie kan dus alsnog een heleboel giften van 999 euro storten zonder dat ze opgegeven hoeven te worden. Het kan dus nog steeds in het onbekende gebeuren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 19:25

Zijn lobbyen giften exact hetzelfde? Ik kan me voorstellen dat giften een lobbymiddel kunnen zijn, maar dat niet elke vorm van lobby een gift is. Ik krijg het gevoel dat termen corruptie, lobbyen en giften allemaal door elkaar heen gebruikt worden wat reageren vrij lastig maakt.
Is lobby echt zo vreselijk? Ik denk dat het een soort bijproduct is van de democratie net zoals dat populisme dat is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 19:35

Raineri schreef:
Is lobby echt zo vreselijk? Ik denk dat het een soort bijproduct is van de democratie net zoals dat populisme dat is.

Nee, lobby is helemaal niet vreselijk. Het is ook geen bijproduct van democratie, want dankzij onze democratie betekent lobby niet direct dat er corrupte praktijken gaande zijn. Zoals ik al eerder aangaf is het vaak een twee-richtingen ding tegenwoordig. De politiek wil dat (bijvoorbeeld) Tata Steel duurzamer en schoner gaat werken, dan gaat Tata Steel terug naar de politiek om te praten over de mogelijkheden en eventuele bezwaren. En als de politiek aangeeft dat energiebedrijven (vroeger eigendom van de overheid) moeten innoveren, dan gaan de lobbyisten van die bedrijven langs in Den Haag om te overleggen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 19:44

Elisa2 schreef:

Bron:

Interessant, bedankt voor het delen!

Je noemt dat het voornamelijk komt door lobbyen, belangenverstrengeling en gebrek aan transparantie. Maar komt het niet door de bestuurscultuur en is het gevolg dat wat jij noemt? Dat lobbyregister wordt naar mijn idee voornamelijk genoemd als laaghangend fruit (kots, kantoortaal) om niet verder te zakken maar het komt vooral over dat het een pleister is over een etterende wond.

Het roept nog meer vragen op. Het lijkt enkel te gaan over perceptie, desondanks concluderen ze dat gebrek aan democratie en corruptie hand in gaan. Maar de mate van corruptie wordt niet 1 op 1 aangetoond, denk ik?
Dikgedrukt wat mij opviel. Een correlatie is aangetoond, waarom komt die conclusie opeens vandaan? Is dit al eerder aangetoond met een ander onderzoek oid? Of was dit onderdeel hiervan? Beetje vaag, want correlatie is geen causaal verband. Er komt een dag dat ik dit op m'n linker bil tatoeër.
Citaat:
Een van de sterkste statistische verbanden in de Corruption Perceptions Index is dat tussen een gebrek aan democratie en de aanwezigheid van corruptie. Gemiddeld scoren volledige democratieën 73 punten, terwijl autoritaire regimes gemiddeld niet verder komen dan 29 punten. Lousewies van der Laan: “Het mooie van democratie is dat wie de macht heeft, kan worden afgerekend op resultaten. Democratische leiders hebben belang bij het tegengaan van corruptie, terwijl het eerste belang van machthebbers in autocratische landen vaak ligt bij zelfverrijking. Dit is precies de reden waarom Transparency ook in Nederland hamert op transparantie en afrekenbaarheid als regel, bijvoorbeeld als het gaat om de lobby van het grote bedrijfsleven richting de politiek en de privébelangen van politici”.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 19:47

Misschien dat giften niet zo belangrijk zijn, omkoping des te meer , Google maar eens om omkoop schandalen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 20:07

Mooie post Raineri, het kan inderdaad zijn wat jij zegt. Ik denk dat het moeilijk is om er achter te komen voor ons, juist vanwege een gebrek aan transparantie.

Wat betreft de correlatie, misschien is daar in andere artikelen van hun iets over genoemd. Dat weet ik niet, zover heb ik niet door gekeken.

Ik dacht dat Rutte toen in verband is gebracht met Unilever en in opspraak is gekomen. Zou even precies op moeten zoeken hoe dat zat.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:22

Wat vinden jullie ervan dat de brandstof duurder wordt om bezuinigingen op het openbaar vervoer te voorkomen?

Ik vind het namelijk belachelijk. Woon op het platteland en heb geen eens een mogelijkheid om met de trein naar mijn werk te gaan, dan moet ik eerst 20 minuten naar het station rijden.

Ben benieuwd welke partijen voor- en tegen hebben gestemd maar kan het niet vinden.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:25

Zo stemden CDA en 50PLUS voor. Ook D66, GroenLinks-PvdA, SP, Partij voor de Dieren en Volt steunden het plan.

Nevermind.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:25

Ik vind het begrijpelijk, zat mensen die afhankelijk zijn van het OV en geen eigen auto kunnen betalen. Vind ik het leuk? Nou nee. Maar ik snap het wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:38

Ik vind echt al die smoesjes waarmee ze alles omhoog gooien onder 'het mom van' zo misselijkmakend. Niet alleen dit van de overheid maar ook Vitens die de prijs omhoog gooit vanwege oorlogsdreigingen etc.

Oftewel alles gaat weer flink omhoog per 1 januari behalve de lonen. :(

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:40

Voor mij is het 7,50 enkele reis. Dus €15 voor het OV. Dan moet ik nog 3 kilometer naar mijn werk, wat op de fiets zou kunnen. En nog 20 kilometer naar het treinstation enkele reis wat me €2,17 (dan benzine) zou kosten.

6:30 met de auto naar het station.
6:49 in de trein.
7:09 uit de trein.
Op de fiets naar kantoor, hopelijk om 7:30 daar.
€19,34
€309,44 per maand.

Nu ga ik 6:50 weg met de auto naar het werk en dit kost me (volgens ANWB route berekenen) €6,20 enkele reis.
€12,40.
€198,40.

€100 is het verschil tussen mijn huidige diesel en een benzine.
Feit dat ik dan dus 20 minuten eerder weg moet maakt het voor mij nadelig uitpakt aangezien OV geen optie is.

Terugweg zou ik 18:00 thuis zijn ipv 17:15.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:50

Ik ben ook niet blij met verhoging van de autokosten, maar wat is het alternatief?

Er zal op bepaalde zaken bezuinigd moeten worden; zoals de meeste mensen ontvang ik liever geld dan dat ik meer ga betalen.