Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:34

DubbelFun schreef:
_San87_ schreef:
Ah, het is haar eigen schuld dat ze dood is.
Dat zeg ik niet... ze had gewoon in die situatie beter anders kunnen reageren.

Eigenlijk is dat letterlijk wat je zegt. Als zij niet had gedaan wat ze deed, had ze waarschijnlijk nog geleefd, jouw letterlijke woorden, toch:

Citaat:
Die overleden vrouw heeft ook duidelijk de situatie niet goed ingeschat. Zelfs wij weten dat je niet moet vluchten als een wetsdienaar een pistool op je richt

Als ze simpelweg de motor had uitgeschakeld en met de handen omhoog was blijven zitten had het anders af kunnen lopen.

Dat die agent schoot is niet haar schuld, ik meen te hebben begrepen dat ze niet eens mogen schieten. Maar ze moest het wel met haar leven bekopen. Haar kind een wees, getraumatiseerd voor het leven. Dat is de schuld van maar 1 persoon. En die persoon is niet zij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:15

ICE-agenten mogen in bepaalde situaties geweld gebruiken, inclusief dodelijk geweld. Of het in dit geval gerechtvaardigd was zal een rechter moeten beoordelen.
Ik blijf er bij dat als zij ander gedrag had getoond de uitkomst anders had kunnen zijn.

Als er tegenstrijdige bevelen waren; de ene zegt 'stoppen/uitstappen' en de ander zegt "doorrijden je blokkeert onze auto's" in combinatie met een angst/vlucht-reactie ivm getrokken pistool dan is haar reactie/gedrag te verklaren, maar kan desalniettemin helaas de verkeerde zijn geweest.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:33

Die man had gewoon niet mogen schieten.
Hij was geïrriteerd door het gedrag van de vrouwen, maar ze gedroeg(en) zich niet agressief.
Walgelijke vent, die na het schieten ook nog F*ingB*tch zegt. Wetende dat hij net iemand van het leven heeft beroofd.

DubbelFun schreef:
ICE-agenten mogen in bepaalde situaties geweld gebruiken, inclusief dodelijk geweld. Of het in dit geval gerechtvaardigd was zal een rechter moeten beoordelen.
Ik blijf er bij dat als zij ander gedrag had getoond de uitkomst anders had kunnen zijn.

Als er tegenstrijdige bevelen waren; de ene zegt 'stoppen/uitstappen' en de ander zegt "doorrijden je blokkeert onze auto's" in combinatie met een angst/vlucht-reactie ivm getrokken pistool dan is haar reactie/gedrag te verklaren, maar kan desalniettemin helaas de verkeerde zijn geweest.

Natuurlijk was de uitkomst anders geweest, neemt niet weg dat deze actie buitenproportioneel was.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:43

Ik weet er het fijne niet van, filmpjes niet (helemaal) gezien. Maar als zij idd niet zo verstandig gehandeld heeft, pleit dat die Ice-agent toch niet vrij? Er zijn zoveel mensen die onverstandige dingen doen bij confrontaties, agenten horen zelfbeheersing te kunnen betrachten en men hoort getraind te zijn op 'ongehoorzame' burgers.

Cer

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:54

Nederlandse of Amerikaanse agenten? Daar zit volgens mij ook nog wel een stukje verschil?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:58

Omdat daar veel meer mensen met vuurwapens rondlopen bedoel je? Kan, maar deze vrouw had geen vuurwapen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:00

Cer schreef:
Nederlandse of Amerikaanse agenten? Daar zit volgens mij ook nog wel een stukje verschil?

Amerikaanse agenten zijn gewoon Rambo's. Vergeleken met hier stelt de politieopleiding daar weinig voor.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:03

Cowboy55 schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik denk dat ie ook niet weet waar alaska ligt.. en vooral niet welk buurland

Deze is wel grappig: “ I'm a fan of Denmark...but, you know, the fact that they had a boat land there 500 years ago doesn't mean that they own the land."

De Vikingen zijn in elk geval ooit geland op Groenland. Als dat niet goed genoeg is (prima verder, kun je over discussiëren) waarop is zijn claim dan gebaseerd? Als de Denen Groenland niet kunnen claimen op basis van de geschiedenis, hoe zit het dan met pakweg…..Canada? Ligt een stuk dichterbij?!

Maar ja, discussiëren met Trump is als schaken met een geestelijk gehandicapt persoon: de regels veranderen waar je bij staat dus het kan zomaar gebeuren dat je verliest.

In dat geval behoort Amerika natuurlijk ook gewoon tot de Native Americans / Indigenous people

(Waar sowieso iets voor valt te zeggen, maar binnen deze redenatie van de Misselijke Mandarijn zeker)

Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:05

Jis_ schreef:
Omdat daar veel meer mensen met vuurwapens rondlopen bedoel je? Kan, maar deze vrouw had geen vuurwapen.

Ook, maar ook omdat ze daar sneller schieten.. althans, dat idee heb ik

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:06

DubbelFun schreef:

Wat je ook verzint, ik blijf je reactie van 'eigen schuld dikke bult' heel apart vinden. Deze nep agent reageerde als of hij een bewezen crimineel die met vuurwapen in de hand in de auto zat moest stoppen, het is gewoon walgelijk zoals hij deze dame afgeschoten heeft terwijl er geen gevaar voor zijn leven was.

Stop met victim blaming aub.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:08

@ mysa: Dat laatste klopt (helaas). Omdat er heel veel ICE-agenten nodig waren in een korte tijd is de opleiding/toelating 'versimpeld'. Daarom zijn dingen als uitgebreide screenings (w.o.) achtergrondchecks, medische keuringen, fitheidstests en soms polygraaftests deels achterwege gebleven en krijg je dus 'triggerhappy' agenten met een kort lontje en te veel stress.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:13

CharleyT schreef:
Wat je ook verzint, ik blijf je reactie van 'eigen schuld dikke bult' heel apart vinden. Deze nep agent reageerde als of hij een bewezen crimineel die met vuurwapen in de hand in de auto zat moest stoppen, het is gewoon walgelijk zoals hij deze dame afgeschoten heeft terwijl er geen gevaar voor zijn leven was.

Tegenwoordig is alles al snel 'victim blaming' zodra dingen anders lopen als iemand graag wil zien.
Alle gebeurtenissen hebben 2 kanten en er worden keuzes gemaakt. Het is niet onnatuurlijk dat een split-second beslissing verkeerd uit pakt. Helaas wel vaak met ernstige soms dodelijke gevolgen!

Verder is een ICE-agent geen nep-agent!! , maar een officiële wetsdienaar die ook split-second beslissingen moet maken en helaas heeft ook deze beslissing - mede veroorzaakt door zie mijn vorige post - zeer tragische gevolgen gehad.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:24

DubbelFun schreef:
CharleyT schreef:

Tegenwoordig is alles al snel 'victim blaming' zodra dingen anders lopen als iemand graag wil zien.
Alle gebeurtenissen hebben 2 kanten en er worden keuzes gemaakt. Het is niet onnatuurlijk dat een split-second beslissing verkeerd uit pakt. Helaas wel vaak met ernstige soms dodelijke gevolgen!

Verder is een ICE-agent geen nep-agent!! , maar een officiële wetsdienaar die ook split-second beslissingen moet maken en helaas heeft ook deze beslissing - mede veroorzaakt door zie mijn vorige post - zeer tragische gevolgen gehad.

Je kan blijven beweren wat je wil maar ik blijf je oorspronkelijke reactie heel apart en misselijk vinden.
Er was geen split second moment, auto stond nagenoeg stil, draaide van hem weg en slachtoffer zat niet met getrokken wapen te dreigen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:44

Net zo goed als jij recht hebt op jouw mening heb ik recht op de mijne, de mijne is misschien iets meer doordacht en meer inhoudelijk en minder gebaseerd op emotie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:55

DubbelFun schreef:
Net zo goed als jij recht hebt op jouw mening heb ik recht op de mijne, de mijne is misschien iets meer doordacht en meer inhoudelijk en minder gebaseerd op emotie.

Uit al het video bewijs wat er is, blijkt geen enkele reden waarom de ICE agent heeft moeten schieten.

De auto reed namelijk niet op hem in maar stuurde overduidelijk weg van de agenten (duidelijk op zijn eigen video te zien), hij stond aan de zijkant dus niet voor de auto, hij pakte zijn telefoon al in zijn niet-wapen hand ruim voordat er überhaupt enig gevaar was (zodat hij de hand aan de kant van zijn holster vrij had) en trok zijn wapen al toen deze vrouw haar auto nog in reverse / stilstaand had. Daarnaast inderdaad de tegenstrijdige commando’s die de vrouw kreeg en dat ze helemaal niet gewelddadig uitte (ze zei “that’s fine dude, I’m not mad”).

Dus wie is er precies meer inhoudelijk en minder gebaseerd op emotie?

Het is gewoon een trigger-happy idioot die, nadat hij 3 point blank schoten heeft gelost, nog even de behoefte had om haar een “fiets bitch” te noemen terwijl haar auto op de andere auto crashte door het dode gewicht op het gaspedaal.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:11

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:17

Cer schreef:
Jis_ schreef:

Ook, maar ook omdat ze daar sneller schieten.. althans, dat idee heb ik

Maar dan nog, zij (en haar vrouw) had(den) geen idee dat dit zo uit de hand zou lopen.
Mensen die de actie wel begrijpen zouden natuurlijk altijd heel braaf reageren maar helaas is dat een illusie.

DubbelFun schreef:

Over emotie gesproken, mensen die de actie wel begrijpen zouden natuurlijk altijd heel braaf reageren maar helaas is dat een illusie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:18

DubbelFun schreef:

Er is pertinent geen enkele reden om aan te nemen dat je misschien wel doodgeschoten wordt wanneer je rustig wegrijdt.

Deze vrouw had geen enkele schuld aan haar dood. Zelfs niet wanneer je het rationeel bekijkt. De ICE had géén reden op haar te schieten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:24

@mieke:
Citaat:
De U.S. Immigration and Customs Enforcement (ICE) is een politiedienst van de federale overheid van de Verenigde Staten. Het agentschap valt onder het Department of Homeland Security.

Citaat:
Er is pertinent geen enkele reden om aan te nemen dat je misschien wel doodgeschoten wordt wanneer je rustig wegrijdt.
Ik verschil hierin duidelijk met je van mening.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:26

DubbelFun schreef:

Gelukkig heb ik emotie bij zo'n afslachting. Fijn dat ik ook recht mag hebben op mijn mening. En oh wat
geweldig dat jij je eigen mening wat meer doordacht en meer inhoudelijk vindt. Klinkt wel wat arrogant hoor maar vooruit, moet kunnen. Slachtoffer is afgeslacht en had daar nul reden voor gegeven. Ieder zijn mening.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:30

IMANDRA schreef:
DubbelFun schreef:

Uit al het video bewijs wat er is, blijkt geen enkele reden waarom de ICE agent heeft moeten schieten.

De auto reed namelijk niet op hem in maar stuurde overduidelijk weg van de agenten (duidelijk op zijn eigen video te zien), hij stond aan de zijkant dus niet voor de auto, hij pakte zijn telefoon al in zijn niet-wapen hand ruim voordat er überhaupt enig gevaar was (zodat hij de hand aan de kant van zijn holster vrij had) en trok zijn wapen al toen deze vrouw haar auto nog in reverse / stilstaand had. Daarnaast inderdaad de tegenstrijdige commando’s die de vrouw kreeg en dat ze helemaal niet gewelddadig uitte (ze zei “that’s fine dude, I’m not mad”).

Dus wie is er precies meer inhoudelijk en minder gebaseerd op emotie?

Het is gewoon een trigger-happy idioot die, nadat hij 3 point blank schoten heeft gelost, nog even de behoefte had om haar een “fiets bitch” te noemen terwijl haar auto op de andere auto crashte door het dode gewicht op het gaspedaal.

Dank voor je reactie, 100% mee eens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:39

Staan die tegenstrijdige commando’s op film ook?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:45

Jis_ schreef:
Maar dan nog, zij (en haar vrouw) had(den) geen idee dat dit zo uit de hand zou lopen.

Het risico op schieten is daar veel hoger. Er zijn regels voor als je politie tegenkomt (dat geldt dan wellicht ook voor ICE, dat weet ik niet. Maar altijd je handen laten zien, niet in je dashboardkastje zitten, luisteren, orders uitvoeren etc (best anders dan hier waar politie met vuurwerk beschoten wordt en een grote bek krijgt en dan is er nog niks aan de hand)

Nb op de video hoor ik “You wanna come at me?!” door de vrouw, en dan “get out of the car” door ICE
En ik zie iemand aan haar portier staan (dat lijkt me niet de agent die filmt?) en er lijkt nog een tweede agent van voor de auto vandaan te komen, de agent die filmt?

Blijkbaar mag je niet wegrijden na zo’n commando, en bestaat er nog iets als “reasonable mistake of facts” .. als er een rechtzaak komt (dat kan criminal als civil zijn geloof ik) dan zal er wellicht meer duidelijk worden, als er niet gesettled wordt

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:18

Loretta schreef:
Cer schreef:
Als er een rechtszaak komt zal er wellicht duidelijkheid komen, voor de rest is een groot deel speculatie ..

Is er dan nog sprake van een functionerende rechtsstaat in de VS?

Quote van Kirsten Veldel - reportersonline:

“ Uit onderzoek van journaliste Lila Hassan voor The Trace blijkt dat in zes jaar dodelijke schietincidenten door ICE geen enkele zaak tot een aanklacht leidde, zelfs wanneer videobeelden het officiële verhaal van ICE tegenspraken. Critici verwachten dat daarom ook de agent die Good doodschoot vrijuit zal gaan, ongeacht de omstandigheden.”

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:21

Cer schreef:
Staan die tegenstrijdige commando’s op film ook?

Citaat:
Callenson, who recorded a video of the incident, told MPR that agents gave Good conflicting orders: One agent told her to drive away while another told her to get out of her SUV, Callenson said.

https://www.npr.org/2026/01/08/nx-s1-56 ... oting-noem