juval schreef:Oekraine is (nog) niet bij de EU. Er komen heel veel eieren uit Oekraïne, toen hier de legbatterijen zijn afgeschaft is er heel veel van die stalinrichtingen die kant op verkocht.
Er zijn wel heel veel scharrel en vrije-uitloop eieren in Nederland, maar dat hoeft niet altijd te betekenen dat de kippen ook buiten komen. Dat is bij vrije-uitloop natuurlijk wel de bedoeling, maar met vogelgriep zitten de kippen meer binnen dan buiten de laatste jaren.
Dit vind ik dus ook een belangrijk punt van de 'het vee is vervuilend en moet daarom het land uit' discussie. Waar iedereen vaak aan voorbij gaat is dat de varkens en kippen boeren, waarvan de dieren 24/7 binnen zitten juist niet direct als vervuilers worden aangemerkt. Die mest wordt namelijk allemaal opgevangen en daarna is het de vraag waar de mest naar toe gaat, dat hoeft niet direct op Nederlandse grond te zijn.
De grootste 'vervuilers' zijn namelijk dieren die buiten lopen, de koeien die in de wei staan. Of die worden in elk geval als de grote vervuilers aangemerkt. Maar als je kijkt naar dierenwelzijn zijn dit in mijn ogen juist de boeren die het goed doen en die ik in Nederland zou willen houden.
Maar minder mega stallen kun je in mijn optiek dus niet onderbouwen met het verhaal van teveel mest, wel met gebrek aan dierenwelzijn. Maar boeren als vervuiler neerzetten omdat de dieren buiten lopen, vind ik ook niet reëel, zolang er nog mest uit het buitenland wordt ingevoerd. In die hele redenering gaat er in mijn ogen een hoop mis.
Dus een stal in het buitenland is leuk, maar hoe zinvol is dat als dierenwelzijn eisen er lager zijn en de mest uiteindelijk weer door Nederland wordt ingevoerd? Ik vind dat er veel mis is met het huidige beleid, maar niet altijd op de manier die door veel mensen gedeeld wordt. Het is heel belangrijk om niet alleen naar Nederland, maar naar het hele plaatje eromheen te kijken.