Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:37

juval schreef:
Oekraine is (nog) niet bij de EU. Er komen heel veel eieren uit Oekraïne, toen hier de legbatterijen zijn afgeschaft is er heel veel van die stalinrichtingen die kant op verkocht.
Er zijn wel heel veel scharrel en vrije-uitloop eieren in Nederland, maar dat hoeft niet altijd te betekenen dat de kippen ook buiten komen. Dat is bij vrije-uitloop natuurlijk wel de bedoeling, maar met vogelgriep zitten de kippen meer binnen dan buiten de laatste jaren.

Dit vind ik dus ook een belangrijk punt van de 'het vee is vervuilend en moet daarom het land uit' discussie. Waar iedereen vaak aan voorbij gaat is dat de varkens en kippen boeren, waarvan de dieren 24/7 binnen zitten juist niet direct als vervuilers worden aangemerkt. Die mest wordt namelijk allemaal opgevangen en daarna is het de vraag waar de mest naar toe gaat, dat hoeft niet direct op Nederlandse grond te zijn.

De grootste 'vervuilers' zijn namelijk dieren die buiten lopen, de koeien die in de wei staan. Of die worden in elk geval als de grote vervuilers aangemerkt. Maar als je kijkt naar dierenwelzijn zijn dit in mijn ogen juist de boeren die het goed doen en die ik in Nederland zou willen houden.

Maar minder mega stallen kun je in mijn optiek dus niet onderbouwen met het verhaal van teveel mest, wel met gebrek aan dierenwelzijn. Maar boeren als vervuiler neerzetten omdat de dieren buiten lopen, vind ik ook niet reëel, zolang er nog mest uit het buitenland wordt ingevoerd. In die hele redenering gaat er in mijn ogen een hoop mis.

Dus een stal in het buitenland is leuk, maar hoe zinvol is dat als dierenwelzijn eisen er lager zijn en de mest uiteindelijk weer door Nederland wordt ingevoerd? Ik vind dat er veel mis is met het huidige beleid, maar niet altijd op de manier die door veel mensen gedeeld wordt. Het is heel belangrijk om niet alleen naar Nederland, maar naar het hele plaatje eromheen te kijken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:39

Cer schreef:
Ik blijf het vreemd vinden dat we dingen europees bekijken, en als we dan zouden zeggen, nou dan doet Nederland de voedselproductie en een ander land weer wat anders waar ze goed in zijn, dat dat dan weer niet kan.
Als je europa als 1 land zou zien, zou er dan anders over gedacht worden?

Probleem is de schade die dat met zich meebrengt. Nederland is gewoon niet geschikt voor de hoeveelheid die we nu doen, in ieder geval niet met de huidige technieken en praktijken. Ik heb er verder geen probleem mee om het europees te bekijken.

ruitje schreef:
Ik vind dat Journee een goed punt heeft, ze reageert notabene nog op een aantal opmerkingen waar gewoon onjuistheden in staan met meer bronnen en cijfers dan ik de afgelopen pagina's gezien heb.

Het is blijkbaar niet van belang in de discussie als we naar het grotere geheel willen kijken?

Dat hele 'de grote agro industrie ' verhaal blijf ik ook boeiend vinden, volgens mij vroeg Juval laatst ook al: wat is dat dan?

Prima om die 90% te ontkrachten hoor met bronnen. Maar de punten die ze daarnaast aanhaalt, over zelfvoorzienend zijn, zijn gewoon nutteloos in deze discussie want daar gaat het helemaal niet over. Bovendien is er meer nuance nodig voor wat ze zegt, die probeerde ik te geven. Want we kunnen prima zelfvoorzienend worden, het is alleen niet heel leuk en kost veel verandering. Wat imo helemaal niet nodig is. Gaat het om een zelfvoorzienend Europa, dat is een ander verhaal. Maar ook in een zelfvoorzienend Europa moeten we kritisch kijken naar de balans tussen wie kan het produceren en wat is de schade op die locatie als we dat doen. En als Nederland al zelfvoorzienend kan worden, dan moet dat voor Europa wat makkelijker gaan gok ik zo :)). Meer ruimte, meer verschil in klimaat.

Er is gewoon een zoektocht naar de juiste balans nodig. Daar hoort ook nuance bij, en kritisch kijken naar de huidige situatie. Want het huidige gerommel van bijv. de overheid, daar zijn boeren zoals jullie ook niet bij gebaat toch, Juval?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:46

Maar is die verandering haalbaar? Want je kunt als land niet meer helemaal terug naar bijv minder inwoners ofzo.. ik weet niet wat je dan moet verstaan onder “niet heel leuk en kost veel verandering” .. wat zou er dan minder leuk zijn? Of erg moeten veranderen? (Is waarschijnlijk al eens voorbij gekomen maar heb ik zo niet even op m’n netvlies)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:52

Cer schreef:
Maar is die verandering haalbaar? Want je kunt als land niet meer helemaal terug naar bijv minder inwoners ofzo.. ik weet niet wat je dan moet verstaan onder “niet heel leuk en kost veel verandering” .. wat zou er dan minder leuk zijn? Of erg moeten veranderen? (Is waarschijnlijk al eens voorbij gekomen maar heb ik zo niet even op m’n netvlies)

Basically moet de hele landbouw in Nederland op de schop, minder veehouders en daarvoor in de plaats meer groenten verbouwen. Daarnaast kunnen we natuurlijk geen exotische producten meer nuttigen (koffie, bananen etc) en komt ons voedselpatroon meer overeen met wat er vroeger werd gegeten: echte Nederlandse kost, als het ware.

Dus het is mogelijk, maar ik zie het eigenlijk alleen gebeuren in een flinke crisissituatie waarbij we geen andere keuze hebben.

Met een zelfvoorzienend Europa kunnen we prima wat meer balans brengen (even gekeken vanuit het geheel, niet vanuit de individuele boeren natuurlijk). Wellicht minder vee hier, en elders (waar de Natuur het beter kan hebben) wat meer, en dan halen we andere producen weer naar ons toe die beter passen binnen onze natuur.
Vervelend voor de boeren die dan moeten minderen (en nogmaals, ik hoop dat dat met name de grote boeren zijn die moeten minderen, niet de kleine die dat eigenlijk niet kunnen), maar als dat het resultaat heeft dat er minder tot geen schade meer is aan de Nederlandse natuur terwijl we het wel economisch goed blijven doen, dan lijkt me dat een slimme afweging. Want de huidige situatie, daar is die balans gewoon zoek, dus er moet iets veranderen. Als iemand morgen iets super slims (+ rendabel en op korte termijn betaalbaar) uitvindt waardoor we al het vee kunnen houden én de schade aan de natuur flink wordt beperkt, dan is dat wat mij betreft ook helemaal prima.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:56

Cer schreef:

Veranderen in de zin van geen toiletpapier gebruiken, geen koffie of thee en alleen nog maar kleding van wol in plaats van katoen? Ik denk dat bij de woorden wcpapier en koffie zo'n 95% van de Nederlandse bevolking vind dat zelfvoorzienend leven niet mogelijk is, maar dat blijft natuurlijk een gokje omdat het ook nooit zal gaan gebeuren. Vrijwel niemand gaat vrijwillig welvaart opgeven als dit consequenties heeft voor hun leefgewoonten.

Libra76

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:05

Ik lees hier steeds over dierenwelzijn en dat die beter zou zijn dan in andere landen. En dat we daarom niet moeten mindere. Maar is dat wel zo? Is de dierenwelzijn wel zo goed? Ik betwijfel dat.

En ik las ook al het angstaanjagend frame voorbij komen dat we zonder boeren,gezien de geopolitieke situatie, binnenkort gaan verhongeren. Tja ......
Ik denk dat ik meer kans heb om Parkinson te ontwikkelen door al de pesticide die de boeren gebruiken

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:09

Libra76 schreef:
Ik lees hier steeds over dierenwelzijn en dat die beter zou zijn dan in andere landen. En dat we daarom niet moeten mindere. Maar is dat wel zo? Is de dierenwelzijn wel zo goed? Ik betwijfel dat.

En ik las ook al het angstaanjagend frame voorbij komen dat we zonder boeren,gezien de geopolitieke situatie, binnenkort gaan verhongeren. Tja ......
Ik denk dat ik meer kans heb om Parkinson te ontwikkelen door al de pesticide die de boeren gebruiken

Nou ik denk dat het in het buitenland flink erger kan zijn. Maar als we eenduidige Europese regels opstellen (ook qua kosten en import) denk ik dat we nog best een prima europees systeem kunnen neerzetten met ook dierenwelzijn in gedachten hoduend.

En mwah, verhongeren doen we niet, ook al is de helft van de landbouwgrond straks weg. Maar nogmaals: dat is een crisissituatie waar ik van hoop dat we die nooit hoeven inzetten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:31

MarlindeRooz schreef:
Maar het is toch geen geheim dat de BBB vooral financieel gesteund wordt door grote agrarische bedrijven en organisaties. Die hebben er namelijk belang bij dat er veel boeren zijn. Daar worden die rijk van. :+

Heb je hier cijfers van?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:37

Ik lees de afgelopen pagina's vooral veel wensdenken betreft een heel ander systeem. Ik bedoel, als bedrijven niet oke zijn als ze winst maken, of als de overheid gaat kunnen bepalen wat we wel en niet als voedsel mogen eten....

Dan zijn we niet meer kapitalistisch.

Tuurlijk is alles mogelijk. Maar dat is toch niet een realistisch idee :o ?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:40

Welke zaken zijn wensdenken volgens jou?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:52

Libra76 schreef:

je kan het een frame noemen, maar heb jij dan niet dagelijks boeren nodig voor je voedsel? Je kan dat natuurlijk ontkennen, maar dan ben ik ook wel heel benieuwd waar jouw voedsel vandaan komt.
Parkinson is een vreselijke ziekte, dat gun je niemand./

Voor wat betreft 1 Europa lijkt het me ook heel zinvol om eens te bekijken hoe de Europese natuur ervoor staat. Of er bijvoorbeeld in een ander deel van Europa het hier zo gewenste maar door de stikstofdeken bedreigde heideplantje misschien wel beter doet. We hoeven dan niet alle verschillende soorten natuur in ons kleine Nederland te hebben als die planten/biodiversiteit het in Frankrijk bijvoorbeeld wel prima doen. We zijn dan toch een groot Europa met dezelfde doelen. Geen landsgrenzen meer wat betreft natuur, klimaat en milieudoelen/eisen.. maar gewoon de Europese grenzen aanhouden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:55

Maar stikstof is in heel Europa een ding. Niet alleen in NL. Het is wel minder een hangijzer, maar alsnog is het ook in andere Europese landen een probleem. En niet alleen voor dat heideplantje.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:02

_San87_ schreef:
Maar stikstof is in heel Europa een ding. Niet alleen in NL. Het is wel minder een hangijzer, maar alsnog is het ook in andere Europese landen een probleem. En niet alleen voor dat heideplantje.

ik weet ook niet of het realistisch is hoor, maar 'imagine no country's' Dus 1 groot Europa. Dan zouden de natuurdoelen, en uitstootbeperkingen voor het hele gebied gelden. En dan moet er dus gekeken worden dat de natuur niet achteruit gaat, en evt werken aan herstel. Maar dat dan per plant en dier gekeken wordt waar die het best gedijd.

Ik kan het misschien niet helemaal goed uitleggen, maar het idee is ongeveer zoals Louise Fresco in dit artikel zegt:
https://www.ewmagazine.nl/nederland/ach ... en-890469/

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:18

juval schreef:
Libra76 schreef:

je kan het een frame noemen, maar heb jij dan niet dagelijks boeren nodig voor je voedsel? Je kan dat natuurlijk ontkennen, maar dan ben ik ook wel heel benieuwd waar jouw voedsel vandaan komt.
Parkinson is een vreselijke ziekte, dat gun je niemand./

Voor wat betreft 1 Europa lijkt het me ook heel zinvol om eens te bekijken hoe de Europese natuur ervoor staat. Of er bijvoorbeeld in een ander deel van Europa het hier zo gewenste maar door de stikstofdeken bedreigde heideplantje misschien wel beter doet. We hoeven dan niet alle verschillende soorten natuur in ons kleine Nederland te hebben als die planten/biodiversiteit het in Frankrijk bijvoorbeeld wel prima doen. We zijn dan toch een groot Europa met dezelfde doelen. Geen landsgrenzen meer wat betreft natuur, klimaat en milieudoelen/eisen.. maar gewoon de Europese grenzen aanhouden.

Dus we moeten inheemse planten uit de Nederlandse natuur maar laten uitsterven in Nederland omdat we per se zo veel willen produceren in Nederland? Waarom niet (een deel van) die productie verplaatsen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:26

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:33

_San87_ schreef:

Nou, stikstof is toch vooral een Nederlands probleem:

https://nos.nl/l/2436073

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:55

juval schreef:
_San87_ schreef:

ik weet ook niet of het realistisch is hoor, maar 'imagine no country's' Dus 1 groot Europa. Dan zouden de natuurdoelen, en uitstootbeperkingen voor het hele gebied gelden. En dan moet er dus gekeken worden dat de natuur niet achteruit gaat, en evt werken aan herstel. Maar dat dan per plant en dier gekeken wordt waar die het best gedijd.

Ik kan het misschien niet helemaal goed uitleggen, maar het idee is ongeveer zoals Louise Fresco in dit artikel zegt:
https://www.ewmagazine.nl/nederland/ach ... en-890469/

Ik ben het helemaal met mevrouw Fresco eens. Echter hebben wij er ooit voor gekozen gebieden aan te merken als Natura 2000 gebieden (waar we ook subsidie over hebben ontvangen), dat dit ook hele kleine verdeelde stukjes zijn is vooral een gebrek aan toekomstvisie denk ik, maar dan kun je nu eenmaal niet nu zeggen, stoppen we mee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:01

Waarom kan je dan nu niet zeggen “stop ermee?”

(Waarmee ik niet zeg dat dat een goed idee is, maar volgens mij kan dat wel.. ermee stoppen en het eventueel anders inrichten?)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:01

juval schreef:
Oekraine is (nog) niet bij de EU. Er komen heel veel eieren uit Oekraïne, toen hier de legbatterijen zijn afgeschaft is er heel veel van die stalinrichtingen die kant op verkocht.

Op papier zijn de legbatterijen inderdaad afgeschaft. Maar in de praktijk zijn de legbatterijen vervangen door 'koloniehuisvesting' (geen grap), met voor elke kip 90 vierkante centimeter (!) aan scharrel- en legruimte. Amper een verbetering.
Als we voor mensen een vergelijkbare leefruimte zouden aanhouden, zou de woningnood in één klap opgelost zijn }>

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:04

Lieser schreef:
juval schreef:

Op papier zijn de legbatterijen inderdaad afgeschaft. Maar in de praktijk zijn de legbatterijen vervangen door 'koloniehuisvesting' (geen grap), met voor elke kip 90 vierkante centimeter (!) aan scharrel- en legruimte. Amper een verbetering.
Als we voor mensen een vergelijkbare leefruimte zouden aanhouden, zou de woningnood in één klap opgelost zijn }>

ben je wel eens in een kippenstal geweest? Zo'n stal is gigantisch. Een kip kan zomaar 100 meter scharrelen. In verhouding hebben kippen veel meer ruimte dan de paarden die we in boxen van 4x4 houden. maar dat is whataboutism.. en natuurlijk kun je kippen ook niet met mensen gaan vergelijken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:12

journee schreef:
_San87_ schreef:

Nou, stikstof is toch vooral een Nederlands probleem:

https://nos.nl/l/2436073

Nee, dat is het niet. Het is een wereldwijd probleem, en ook gewoon een Europees probleem. Verschil is dat Nederland heel netjes rapporteert, en andere landen dat niet per se doen.

Duitsland:
https://duitslandinstituut.nl/artikel/5 ... -duitsland

Citaat:
Is stikstof dan geen probleem in Duitsland? Zeker wel. Ehlers: “Stikstof is op dit moment niet zo’n groot strijdpunt meer als in Nederland, maar de problemen met te veel reactieve stikstof in de natuur, voor ruim 60 procent afkomstig uit de landbouw, spelen al tientallen jaren.”

Denemarken:
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/ ... ouwakkoord

Citaat:
De meeste aandacht ging in Denemarken naar het nieuwe stikstofbeleid, omdat Deense wetenschappers deze zomer de hoogste stikstofwaarden hebben genoteerd sinds de jaren tachtig in de Deense wateren.

België:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/16 ... -dat-over/

Citaat:
Al jarenlang stoot Vlaanderen te veel stikstof uit. Iedereen is het erover eens dat er een oplossing moet komen. Maar wat is het probleem nu eigenlijk met die stikstof? Waarom zorgt dat voor hoogspanning in de Vlaamse regering?

En een artikel over EU algemeen:
https://nos.nl/collectie/13901/artikel/ ... an-brussel

https://www.welingelichtekringen.nl/nat ... ere-landen

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/17 ... -stikstof/

[quote]

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:22

Cer schreef:
Waarom kan je dan nu niet zeggen “stop ermee?”

(Waarmee ik niet zeg dat dat een goed idee is, maar volgens mij kan dat wel.. ermee stoppen en het eventueel anders inrichten?)

Die status kun je niet zomaar afnemen. Dat kan alleen wanneer je overtuigend bewijs hebt dat de toewijzing niet correct was, ik kan zo niet vinden hoe vaak er een verzoek is gedaan en hoe vaak deze gehonoreerd is.

https://www.natura2000.nl/sites/default ... ection.pdf

https://open.overheid.nl/documenten/ron ... b9ab65/pdf

Citaat:
Intrekking of wijziging van de beschermde status van een Natura 2000-gebied (in die zin dat een
gebied geheel of voor bepaalde habitattypen of soorten niet meer onder art. 6 HRL valt), is mogelijk
(i) indien de oorspronkelijke aanwijzing van het gebied berust op een wetenschappelijke of
administratieve fout, die door de lidstaat zal moeten worden bewezen of (ii) indien op basis van
ecologische gegevens kan worden vastgesteld dat een Natura 2000-gebied of een deel daarvan
definitief geen bijdrage meer kan leveren aan het behalen van de doelstellingen van de HRL én door
de lidstaat wel is voldaan aan art. 6 lid 2 t/m lid 4 HRL;

Kun je hier meer over lezen. Komt er iig op neer dat het kán, maar is heel heel uitzonderlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:47

Oh zo, oke :j thanks

Want subsidies ergens voor geven en dat dan weer intrekken en anders doen, dat komt volgens mij wel voor .. ik dacht dat het daar over ging ook

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:57

Je kunt ook moeilijk tegen de trekvogels zeggen "sorry jongens, jullie broedgebieden bestaan niet meer, niet meer naar Nederland komen aub" :=

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:16

Nederland is toch veel voller dan bijvoorbeeld Duitsland? En in verhouding hebben wij ook meer landbouw in ons kleine landje.
Dus meer (over)last.