Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jessix schreef:SusanH schreef:Zo lang hoeft dna onderzoek toch niet te duren? Ik verbaas me er steeds over dat daar een paar maanden overheen moet gaan.
Ik begrijp dat ook niet zo goed. Is dat dan zoveel ingewikkelder dan dat wij een vachtkleurentestje laten doen? Het zou inmiddels toch ook wel redelijk standaard moeten zijn?
Mijn hooiboertje had begin augustus een aanval, maar heeft ook nog steeds geen uitslag gekregen.
Mist schreef:Ik heb de destijds in? WOB verzoeken gelezen dat ze DNA onderzoek doen door verschillende monsters samen op te sturen naar ik dacht Duitsland. Als daar dan Wolf uitkomt dan doen ze een DNA bepaling op individu in Wageningen. Als er hond uitkomt dan zal één van de DNA monsters dus hond bevatten en dan gaan ze ze individueel onderzoeken.
SusanH schreef:Ik twijfel heel erg. Ik heb gisteren bij Planken Wambuis gelopen. Op een breed pad in de verte zag ik een hondachtige grote vorm oversteken. Het was heel donker van kleur (donkerder dan de wolven op de filmpjes) maar dat kan ook komen omdat het in de schaduw was. De vorm van de staart, de manier van bewegen komt wel overeen. Er liep geen mens voor, achter of in de buurt en het dier zat niet aan een lijn. Wat ik dan wel opvallend vond, is dat de Spaanse runderen heel rustig stonden. En ik twijfel dus omdat het zo ver weg was, en ik de kleur zo donker vond.
SusanH schreef:Ik twijfel heel erg. Ik heb gisteren bij Planken Wambuis gelopen. Op een breed pad in de verte zag ik een hondachtige grote vorm oversteken. Het was heel donker van kleur (donkerder dan de wolven op de filmpjes) maar dat kan ook komen omdat het in de schaduw was. De vorm van de staart, de manier van bewegen komt wel overeen. Er liep geen mens voor, achter of in de buurt en het dier zat niet aan een lijn. Wat ik dan wel opvallend vond, is dat de Spaanse runderen heel rustig stonden. En ik twijfel dus omdat het zo ver weg was, en ik de kleur zo donker vond.
tienus63 schreef:Bij de rode of red wolf denk ik direct aan de tamme wolf van Oude Willem en aan (nu dode?) brammetje.
tienus63 schreef:idd Forgen kan dat wel maar die zijn iets te goed voor de prowovers, die zouden wel eens teveel hybrides er uit kunnen halenAlle monsters worden via BIJ12 naar het Senckenburg lab gestuurd.
Die heeft als opties wolf, hond of niets.
Maar wond/monster dat vervuild is door de hond van de eigenaar of door eigenaar zelf, kunnen zij al geen wolf meer uit halen.
DubbelFun schreef:@dp: Klassieke rabiës komt nog nauwelijks voor in Nederland. Ik weet niet of dit de 'klassieke' was en wat voor ander soorten je dan nog hebt .
Citaat:European bat 2 lyssavirus (EBLV-2) is one of three rabies-virus-like agents of the genus Lyssavirus found in Daubenton's bats (Myotis daubentonii) in Great Britain.[1] Human fatalities have occurred: the naturalist David McRae, who was bitten by a Daubenton's bat in Scotland, became infected with EBLV-2a and died in November 2002.[2][3] It must now be assumed that the virus is present in bats in the UK. Testing of dead bats by MAFF/DEFRA over the last decade indicates that the overall incidence of infection is likely to be very low, although limited testing of live Daubenton's bats for antibodies suggests that exposure to EBLV-2 may be more widespread. Nevertheless, infected bat bites have caused human deaths so appropriate precautions against infection must be taken. The Department of Health’s recommendation is that people regularly handling bats should be vaccinated against rabies. Included in this category are all active bat workers and wardens, and those regularly taking in sick and injured bats. The Statutory Nature Conservation Organisations and the Bat Conservation Trust urge all those involved in bat work to ensure that they are fully vaccinated and that they receive regular boosters. Bats should not be handled by anyone who has not received these vaccinations. Even when fully vaccinated, people should avoid being bitten by wearing appropriate bite-proof gloves when handling bats. Any bat bite should be thoroughly cleansed with soap and water and advice should be sought from your doctor about the need for post-exposure treatment. Further information is available from the SNCOs, the Bat Conservation Trust or the Health Protection Agency (HPA) /Scottish Centre for Infection and Environmental Health (SCIEH).
Citaat:Met deze casus is voor het eerst EBLV-1 bij een kat in Nederland aangetoond. In Europa is dit drie keer eerder waargenomen, dit betrof Frankrijk. Tot nu toe zijn er geen gevallen bekend van mensen die besmet zijn door huisdieren nadat deze door vleermuizen besmet zijn geraakt. Wel zijn in Europa afgelopen decennia zes gevallen bij mensen bekend die zijn overleden aan een infectie met EBLV na waarschijnlijk intensief contact met vleermuizen.
tienus63 schreef:Da’s pas bijzonder, dat vossen geënt zouden zijn!
Waar lees je dat?
Dat zijn nog al wat maatregelen die de eigenaar van de kat ten aanzien van hun honden en paarden moet nemen, 6 maanden quarantaine!
Skessa_ schreef:Nou echt in de buurt, maar misschien hemelsbreed dan.
Of nog 1 van die "honden" die destijds ontsnapt of gedumpt zijn.
Edit: volgens mij liep er ook 1 rond bij Rilland, dat lijkt me dan waarschijnlijker.