Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 17:03

Dat denk ik ook niet, dan zou ik me eerder zorgen maken om de verspreiding door vossen.

Maar tevens kan een wolf wel besmet worden als hij een geïnfecteerde kat of andere prooi vangt.

Maar het is wel een opvallend bericht, het zou overal in Nederland kunnen gebeuren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:09

Jessix schreef:
SusanH schreef:
Zo lang hoeft dna onderzoek toch niet te duren? Ik verbaas me er steeds over dat daar een paar maanden overheen moet gaan.

Ik begrijp dat ook niet zo goed. Is dat dan zoveel ingewikkelder dan dat wij een vachtkleurentestje laten doen? Het zou inmiddels toch ook wel redelijk standaard moeten zijn?

Mijn hooiboertje had begin augustus een aanval, maar heeft ook nog steeds geen uitslag gekregen.

Ik heb de destijds in? WOB verzoeken gelezen dat ze DNA onderzoek doen door verschillende monsters samen op te sturen naar ik dacht Duitsland. Als daar dan Wolf uitkomt dan doen ze een DNA bepaling op individu in Wageningen. Als er hond uitkomt dan zal één van de DNA monsters dus hond bevatten en dan gaan ze ze individueel onderzoeken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:24

Mist schreef:
Ik heb de destijds in? WOB verzoeken gelezen dat ze DNA onderzoek doen door verschillende monsters samen op te sturen naar ik dacht Duitsland. Als daar dan Wolf uitkomt dan doen ze een DNA bepaling op individu in Wageningen. Als er hond uitkomt dan zal één van de DNA monsters dus hond bevatten en dan gaan ze ze individueel onderzoeken.

Ja dan ben je wel even zoet inderdaad! :D Verklaard dat het een paar maanden duurt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:27

SusanH schreef:
Ik twijfel heel erg. Ik heb gisteren bij Planken Wambuis gelopen. Op een breed pad in de verte zag ik een hondachtige grote vorm oversteken. Het was heel donker van kleur (donkerder dan de wolven op de filmpjes) maar dat kan ook komen omdat het in de schaduw was. De vorm van de staart, de manier van bewegen komt wel overeen. Er liep geen mens voor, achter of in de buurt en het dier zat niet aan een lijn. Wat ik dan wel opvallend vond, is dat de Spaanse runderen heel rustig stonden. En ik twijfel dus omdat het zo ver weg was, en ik de kleur zo donker vond.

Ik heb wel vaker filmpjes gezien van vee dat rustig staat te grazen als er een wolf langs loopt, dus vreemd is dat niet. Ik denk dat vee in natuurgebieden prima weet wanneer de wolf in jachtmodus staat of gewoon passerend is.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:36

Hondsdolheid zou toch juist een prachtige reden kunnen zijn voor afschot?
Laatst bijgewerkt door MyChoice op 12-11-24 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 17:40

Alle monsters worden via BIJ12 naar het Senckenburg lab gestuurd.
Die heeft als opties wolf, hond of niets.
Maar wond/monster dat vervuild is door de hond van de eigenaar of door eigenaar zelf, kunnen zij al geen wolf meer uit halen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:49

MyChoice schreef:
Hondsdolheid zo toch juist een prachtige reden kunnen zijn voor afschot?

Dat is ook het eerste wat in mijn hoofd opkwam

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:01

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:06

SusanH schreef:
Ik twijfel heel erg. Ik heb gisteren bij Planken Wambuis gelopen. Op een breed pad in de verte zag ik een hondachtige grote vorm oversteken. Het was heel donker van kleur (donkerder dan de wolven op de filmpjes) maar dat kan ook komen omdat het in de schaduw was. De vorm van de staart, de manier van bewegen komt wel overeen. Er liep geen mens voor, achter of in de buurt en het dier zat niet aan een lijn. Wat ik dan wel opvallend vond, is dat de Spaanse runderen heel rustig stonden. En ik twijfel dus omdat het zo ver weg was, en ik de kleur zo donker vond.

De eerste wolf die ik gezien heb was ook een hele donkeren, tegen het zwarte aan.
Als hij niet op jacht was dan weten ze ook dat ze niets te duchten hebben.

@dp: Klassieke rabiës komt nog nauwelijks voor in Nederland. Ik weet niet of dit de 'klassieke' was en wat voor ander soorten je dan nog hebt .

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 18:10

Bij de rode of red wolf denk ik direct aan de tamme wolf van Oude Willem en aan (nu dode?) brammetje.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:15

tienus63 schreef:
Bij de rode of red wolf denk ik direct aan de tamme wolf van Oude Willem en aan (nu dode?) brammetje.

De vraag is of het Bram is.

Want als het goed is, volgens de laatste berichten hier, loopt Bram met gezin boven de A12 en dus bij Den Treek richting Austerlitz, Scherpenzeel, Woudenberg, Leusden, Zeist.
En onder de A12, bij Leersum, Doorn en (Over)Langbroek lopen 2 wolven.

Ik gok dus dat de aangereden wolf 1 van het duo is en niet Bram of echtgenote.

Van de foto's meen ik me te herinneren dat Bram of zijn vrouwtje niet zo licht zijn als de aangereden wolf.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:17

tienus63 schreef:
Alle monsters worden via BIJ12 naar het Senckenburg lab gestuurd.
Die heeft als opties wolf, hond of niets.
Maar wond/monster dat vervuild is door de hond van de eigenaar of door eigenaar zelf, kunnen zij al geen wolf meer uit halen.
idd Forgen kan dat wel maar die zijn iets te goed voor de prowovers, die zouden wel eens teveel hybrides er uit kunnen halen :x

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:21

DubbelFun schreef:
@dp: Klassieke rabiës komt nog nauwelijks voor in Nederland. Ik weet niet of dit de 'klassieke' was en wat voor ander soorten je dan nog hebt .

RIVM geeft aan dat een rabies familie versie European Bat Lyssa Virus, rabies achtige symptomen kan geven, dit komt inderdaad voor bij vleermuizen in west europa.
https://www.rivm.nl/rabies
Over European Bat Lyssa Virus zegt wikipedia :
Citaat:
European bat 2 lyssavirus (EBLV-2) is one of three rabies-virus-like agents of the genus Lyssavirus found in Daubenton's bats (Myotis daubentonii) in Great Britain.[1] Human fatalities have occurred: the naturalist David McRae, who was bitten by a Daubenton's bat in Scotland, became infected with EBLV-2a and died in November 2002.[2][3] It must now be assumed that the virus is present in bats in the UK. Testing of dead bats by MAFF/DEFRA over the last decade indicates that the overall incidence of infection is likely to be very low, although limited testing of live Daubenton's bats for antibodies suggests that exposure to EBLV-2 may be more widespread. Nevertheless, infected bat bites have caused human deaths so appropriate precautions against infection must be taken. The Department of Health’s recommendation is that people regularly handling bats should be vaccinated against rabies. Included in this category are all active bat workers and wardens, and those regularly taking in sick and injured bats. The Statutory Nature Conservation Organisations and the Bat Conservation Trust urge all those involved in bat work to ensure that they are fully vaccinated and that they receive regular boosters. Bats should not be handled by anyone who has not received these vaccinations. Even when fully vaccinated, people should avoid being bitten by wearing appropriate bite-proof gloves when handling bats. Any bat bite should be thoroughly cleansed with soap and water and advice should be sought from your doctor about the need for post-exposure treatment. Further information is available from the SNCOs, the Bat Conservation Trust or the Health Protection Agency (HPA) /Scottish Centre for Infection and Environmental Health (SCIEH).

https://en.wikipedia.org/wiki/European_bat_2_lyssavirus

In hoeverre dat dus een risico is voor mensen die voor werk geen contact hebben met vleermuizen is dan de vraag, we hebben hier geen bloedzuigende exemplaren.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:38

Een beet kan genoeg zijn. Als je er eentje vindt en die op wil rapen bijvoorbeeld.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:40

Berichtgeving van de Faculteit diergeneeskunde over het rabiës virus:

https://www.uu.nl/nieuws/kat-besmet-met ... ssavirus-1

Citaat:
Met deze casus is voor het eerst EBLV-1 bij een kat in Nederland aangetoond. In Europa is dit drie keer eerder waargenomen, dit betrof Frankrijk. Tot nu toe zijn er geen gevallen bekend van mensen die besmet zijn door huisdieren nadat deze door vleermuizen besmet zijn geraakt. Wel zijn in Europa afgelopen decennia zes gevallen bij mensen bekend die zijn overleden aan een infectie met EBLV na waarschijnlijk intensief contact met vleermuizen.

Deze variant, EBLV-1 komt vooral voor bij 2 soorten vleermuizen die we hier in Nederland niet zoveel hebben. Deze kat heeft gewoon heel erg veel pech gehad.
Vossen zijn blijkbaar geëent (geen idee hoe wat wanneer).
Enige waar rabiës daadwerkelijk tot uiting komt, is bij die broodfok puppies en kittens uit het buitenland waarbij de vaccinatie is vervalst. Die dieren worden ook per direct ingeslapen. Ik heb nog nooit gehoord dat hier een besmette pup is geweest (ik zit in de veterinaire sector en dat gaat dan wel rond).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 18:41

Da’s pas bijzonder, dat vossen geënt zouden zijn!

Waar lees je dat?

Dat zijn nog al wat maatregelen die de eigenaar van de kat ten aanzien van hun honden en paarden moet nemen, 6 maanden quarantaine!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:49

Er bestaat een oraal rabiesvaccin voor vossen, ontwikkeld ivm zorgen Engeland over mogelijk vos met rabies die via kanaaltunnel binnen kon komen. Engeland is nl rabies vrij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:52

Dan heb ik gisteren mijn eerste wolf gezien.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:53

tienus63 schreef:

Waar lees je dat?

Dat zijn nog al wat maatregelen die de eigenaar van de kat ten aanzien van hun honden en paarden moet nemen, 6 maanden quarantaine!

Er wordt zoveel vlees gevoerd aan wild en overigens ook brood enz (ooit in Bergen op zoom vond mijn husky een brood dump plaats vol oud brood, worstenbrood enz. Bleek gewoon legaal te zijn. Toen ik hem terug had was hij net zo breedt als hoog)). Rabiës vaccin kunnen ze daar misschien in verwerken en werkt natuurlijk 3 jaar..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:56

Skessa_ schreef:
Nou echt in de buurt, maar misschien hemelsbreed dan.

Of nog 1 van die "honden" die destijds ontsnapt of gedumpt zijn.

Edit: volgens mij liep er ook 1 rond bij Rilland, dat lijkt me dan waarschijnlijker.

Die zou in het Markiezaat gebied gehuisvest zijn. Dat heb ik me laten vertellen door mensen die dat in de gaten houden. Nu loopt daar ook veel groter vee (vleeskoeien en kudde paarden). Daar nog nooit over gehoord dat er gesneuveld zijn maar is mogelijk dat het niet gemeld wordt natuurlijk. Tussen die schapen en markiezaat ligt wel betreffende snelweg als ik de schapdn locatie goed heb in mijn hoofd. En drukke vaarroute voor vrachtschepen van en naar Antwerpen

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:58

Website van de LICG:
Krijg er verder weinig over gevonden.
Afbeelding
https://www.licg.nl/hondsdolheid-rabies/

Ja wel een heftig maatregel maar vind het wel goed dat ze er zo boven op duiken. Rabiës is geen grap.
(Als je iets raars wilt zien: Google eens op "rabiës fear of water" . Blijkbaar worden besmette mensen doodsbang van water. Dit is oa een test om rabiës vast te stellen)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 19:07

Vroeger Het Wassende Water gekeken.
Daar zit een scène in dat een man hondsdolheid oploopt na een hondenbeet, die man had ook angst voor water.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:40

Die kan ik me idd ook nog heel goed herinneren. Prachtige serie was dat.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:42

tienus63 schreef:

Waar lees je dat?

die worden (bij) gevoerd met entspullen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:43

Overal?? Er zijn nogal wat vossen in Nederland.
Wordt dat overal gemonitord dan?